دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

در ادامه نمونه‌ای از سند رسمی ازدواج در قالب یک فایل PDF ارائه می شود. در این سند نکات بسیار پر اهمیتی وجود دارد. خصوصاً ضروری است که مردان از قبل راجع به این سند و محتویات آن اطلاعات کامل داشته باشند. البته شاید بهتر باشد که چیزی ندانند. چون اگر بدانند دیگر آنها را امضاء نخواهند کرد.

به هر صورت معمولاً زوجین هنگام ازدواج از محتویات این سند آگاه نیستند. زیرا هنگامی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که در مراسم عقد و در حضور مهمانان هستند و دفتردار از آنها می‌خواهد هر جایی را که نشان می‌دهد امضاءکنند. و زوجین نیز بی درنگ و با لبخند امضاء می‌کنند. مندرجات سند را مطالعه کنید تا بهتر درک کنید غافلگیری و بی خبر نگه داشتن طرف مربوطه تا چه حد مفید است.

این در حالی است که زوجین می‌توانند و این اختیار را دارند که هیچکدام از بخش ها را امضاء ننمایند. و اگر کمی آگاهی داشته باشند می‌توانند بجای آنها شروط بسیار مناسب‌تری را قید کنند.

شروط ضمن عقد مندرج در سند به گونه‌ای تدوین شده‌اند که برای مرد کمرشکن هستند و چندان برای زوجه نیز مفید نیستند. راجع به شروط ضمن عقد می‌توان بحث کرد و نکات بسیار مثبت‌تر، اجرایی‌تر، و عادلانه‌تری را تدوین نمود. توصیه می کنیم در این خصوص حتماً با یک مشاور مشورت نمایید.

دانلود نمونه سند نکاحیه

فوبیا یک اختلال اضطرابی است و با ترس‌های شدید ولی غیر واقع‌بینانه مشخص می‌شود. ترس یکی از هیجان‌های اصلی، طبیعی، و مفید انسان بوده و ارزش تکاملی دارد. اما بعضی مواقع افراد دچار ترس از موضوعاتی می‌شوند که بواقع ترسناک نیستند. مانند ترس از مکان‌های باز، ترس از مکان‌های بسته، ترس از جمعیت، ترس از ارتفاع، ترس از آب، و یا ترس شدید از حیوانات بی‌آزاری همچون سوسک، موش، گربه، و یا سگ خانگی. این ترس‌ها به نحوی شدید و غیر قابل مقاومت هستند که زندگی فرد را مختل نموده و به‌زیستی روانی او را سلب می‌نمایند.

فوبیا

درمان این اختلال‌ها از طریق مشاوره، دارودرمانی، و علی‌الخصوص رفتار درمانی ممکن است. رفتار درمانی به دو اسلوب غرقه‌سازی و حساسیت‌زدایی منظم انجام می‌شود. اگر فکر می‌کنید که از اختلال فوبیا رنج می‌برید با این مرکز تماس بگیرید تا جهت غلبه بر مشکل خدمات تخصصی قابل ملاحظه‌ای دریافت فرمایید.

وسواس یک اختلال اضطرابی دارای پایه زیست‌شناختی است که اغلب از کودکی شروع می‌شود و ممکن است الگوی خانوادگی داشته باشد. اختلال وسواس فکری–عملی می‌تواند با وسواس‌های فکری، رفتارهای اجباری، و یا هردو آن‌ها مشخص گردد. وسواس‌های فکری افکار یا تجسم‌های ناخوانده‌ای هستند که به صورت مکرر وارد آگاهی می‌گردند. در حالی که رفتارهای اجباری رفتارها و عادات مکرر غیر قابل توقف هستند که شخص با هدف کاهش ناراحتی و اضطراب خود آن‌ها را انجام می‌دهد. هم افکار وسواسی و هم رفتارهای اجباری معمولاً توسط خود مبتلایان غیرواقع‌گرایانه و غیر منطقی ارزیابی می‌شوند، اما خود را ناتوان از متوقف کردن آن‌ها می‌دانند.

.

وسواس

.

مبتلایان به وسواس ممکن است درگیر وارسی‌های مکرر شوند: همچون وارسی درها و کلیدها جهت کسب اطمینان، خاموش کردن همه وسایل، قرار دادن کلیدها در مکان خاص و غیره. بعضی از مردم ممکن است به صورت افراطی از طریق شستن دست و تمیز کردن مکرر از میکروب‌ها و بیماری‌ها اجتناب نمایند. بعضی از مردم ممکن است تشریفات رفتاری ویژه‌ای در مورد فعالیت‌های روزمره داشته باشند از قبیل پوشیدن یا در آوردن لباس به شیوه و نظم خاص، وارد شدن یا ترک کردن خانه یا اتاق به شیوه معین، سعی در تکرار (یا اجتناب از تکرار) یک عمل یا فکر خاص به تعداد مشخص جهت بدست آوردن خوشبختی و غیره. البته باید توجه نمود فقط هنگامی این رفتارها به عنوان اختلال مطرح می‌شوند که به صورت افراطی مکرر بوده و یا به جای کمک، در فعالیت‌های روزمره تداخل کرده و موجب آزار خود یا اطرافیان فرد شوند.

.

درمان این اختلال‌ها از طریق مشاوره، دارودرمانی، و علی‌الخصوص رفتار درمانی ممکن است. رفتار درمانی به دو اسلوب غرقه‌سازی و حساسیت‌زدایی منظم انجام می‌شود. اگر فکر می‌کنید که از اختلال وسواس رنج می‌برید با این مرکز تماس بگیرید تا جهت غلبه بر مشکل خدمات تخصصی قابل ملاحظه‌ای دریافت فرمایید.


تمامی افرادی که اضافه وزن دارند از وضعیت خود ناراضی هستند. آنها مدام با این فکر که چگونه لاغر شوند مشغولیت ذهنی دارند. تلاشهای زیادی هم می کنند اما موفق نمی شوند.

مشکل اصلی را می توان در روش و متد انتخابی ایشان دانست. روشی که برای لاغر شدن باید به کار برد همان روشی است که مربیان ورزشی، معلمان، و سایر افرادی که شغلشان ایجاد تغییر در افراد است به کار می برند....


.

یکی از آسیب‌ها و در حقیقت بیماری رایج در جوامع امروزی اضافه وزن یا چاقی است. اضافه وزن نه تنها از نظر زیبایی بسیار آسیب‌زننده است، بلکه خود منشأ بسیاری از بیماری‌های مهم همچون ناراحتی‌های قلبی و عروقی، کلیوی، اسکلتی، و گوارشی محسوب می‌شود. خوش تیپ به نظر رسیدن می‌تواند انگیزه‌ای مهم برای کاهش وزن باشد. حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها نیز قطعاً بسیار مورد توجه است. اما مطابق‌ یک تحقیق‌ میدانی‌ سه‌ چهارم‌ زنان‌ ۲۵ تا ۵۴ ساله‌ هر سال‌ تصمیم‌ می‌گیرند کمی‌ وزن‌ کم‌ کنند. نود درصد این‌ افراد خیلی‌ زود تصمیم‌شان‌ را فراموش‌ می‌کنند و بسیاری‌ از آن‌ها حتی‌ از سال‌ قبل‌ هم‌ سنگین‌تر می‌شوند.

لاعری

فرمول لاغر شدن بسیار ساده و سرراست است. مواد غذایی که مصرف می‌کنیم دارای مقدار مشخصی کالری هستند. بدن ما نیز مقدار مشخصی در طول شبانه‌روز کالری مصرف می‌کند. اگر میزان کالری ورودی ما بیشتر از میزان کالری مصرفی باشد باعث ذخیره آن در بدن و نتیجتاً چاقی شده و برعکس آن موجب لاغری می‌شود. به دو صورت می‌توان لاغری ایجاد نمود:

  1. کم کردن کالری ورودی از طریق رژیم غذایی.
  2. افزایش کالری مصرفی از طریق ورزش و فعالیت بدنی.

پس مشکل افراد برای لاغر شدن در کجاست؟

.

«الگویی از کاهش وزن (117 کیلوگرم در 8 ماه)»

.

به نظر می‌رسد دنبال کردن رژیم غذائی منظم و ورزش‌های روزانه کار ساده‌ای نیست و تنها به چند روز اول برنامه اختصاص دارد و ادامه دادن به آن پشتکار و انگیزه بسیاری می‌طلبد. از سوی دیگر بدن انسان هم بسیار هوشمند است و هنگامی که کمتر غذا می‌خورید، میزان مصرف خود را کاهش می‌دهد. حتی در صورت کاهش وزن، در اولین فرصت با تحریک اشتها سعی می‌نماید وزن از دست رفته را جبران نماید، و این‌ها سختی کار را دوچندان می‌نماید.

.

راه‌حل چیست؟

.

 هنگامی که صحبت از انگیزه، پشتکار، اراده، مداومت، و مفاهیمی از این قبیل به میان می‌آید: دقیقاً در حوزه روان‌شناسی قدم بر‌داشته‌ایم. روان‌شناسی حلقه مفقوده اکثر برنامه‌های کاهش وزن است و همین امر موجب شکست این برنامه‌ها می‌شود. اگر توقع دارید زمانی که رژیم می‌گیرید، آب در دلتان تکان نخورده و گرسنه نشوید ، تصور اشتباهی است. و همچنین هنگامی که برای لاغر شدن خیلی مصمم نیستید، قطعاً نیاز به مشاوره و همراهی یک روان‌شناس خواهید داشت.

سلامتی و زیبایی حق افرادی است که اراده بهتر و قوی‌تری دارند. و طبیعی است که برای ایجاد انگیزه و اراده کافی، مداخله روان‌شناس ضروری می‌شود.

استوارترین و کارآمدترین بخش دانش روانشناسی حوزه رفتار گرایی است. تئوری‌های رفتاری برعکس دیگر جنبه‌های روانشناسی دارای قطعیت کافی، و تکنیک‌های مشخص برای درمان و اصلاح رفتار انسان‌ها است. رفتارگرایان به نصیحت و تلقین و صرفاً توصیف وضعیت نمی‌پردازند. بلکه تکنیک‌های کاملاً سنجیده و آزمایش شده را برای دستیابی به هدف مطلوب به کار می‌برند.

واتسون یکی از نظریه‌پردازان مهم رفتارگرایی ادعا می‌نمود که ده کودک را به من بدهید. بیست سال بعد هرچه سفارش دهید به شما تحویل خواهم داد: دزد، پزشک، مکانیک، سرباز و ...

این مرکز با استفاده از تکنیک‌ها و نظریات رفتارگرایی و با انعقاد قرارداد مشاوره خدمات زیر را به مراجعان محترم ارائه می‌نماید:

.

اصلاح و تغییر رفتار کودکان

تربیت کودک

.

کاهش وزن

کاهش وزن

.

درمان وسواس

رفتار درمانی برای درمان وسواس

.

درمان فوبیا

فوبیا

رفتار درمانی از لحاظ تاکیدی که بر رفتار و اصلاح آن می‌کند، و تلاشهایی که از قدیم الایام انسانها برای هدایت افراد همنوع خود و بهبود رفتار آنان انجام داده‌اند، به قدمت پیدایش تمدن است. اما به لحاظ علمی می‌توان گفت که رفتار درمانی به دنبال مکتب روانشناسی رفتارگرایی بوجود آمده، و در واقع کاربرد اصول و قوانین این مکتب روانشناسی برای درمان و تغییر رفتار انسان ها است.

بر این اساس در تاریخچه رفتار درمانی دو دیدگاه عمده وجود دارد: شرطی سازی فعال و شرطی سازی کلاسیک.

  • دیدگاه کلاسیک بیشتر بر یادگیریهای عاطفی تاکید دارد و کاربرد آن در روانشناسی اصطلاحاً رفتاردرمانی نامیده می‌شود. مانند درمان کسی که مورد حمله سگ قرار گرفته و اکنون از هر سگی می ترسد.
  • دیدگاه دیگر یعنی کاربرد شرطی سازی فعال یا کنشگر را تغییر رفتار می‌نامند. در این رویکرد تلاش می شود با تعیین هوشمندانه پاداش ها و تنبیه ها فرد را وادار به رفتار در جهتی خاص نمود. مثل مدیری که با کسر و اضافه حقوق سعی می نماید بهترین عملکرد را در کارمندان خود بوجود آورد.

علاوه بر این دو دیدگاه نظریه یادگیری اجتماعی و یا یادگیریهای مبتنی بر مشاهده، بخش مهم دیگری را در سابقه رفتار درمانی به خود اختصاص می‌دهد. در این دیدگاه تقلید یا الگوسازی بخش عمده‌ای از رشد و تکوین شخصیت است و تعدادی از تکنیکهای رفتار درمانی بر اصول این نوع یادگیری استوارند. از سوی دیگر چون رفتار درمانی کاربرد نظریات روان شناسی یادگیری است، در درمان علاوه بر سه رشته فکری فوق از نظریات متعدد یادگیری نظیر تئوری هال ، تولمن و ... نیز در درمان استفاده می شود.

مفاهیم بنیادی نظریه رفتار درمانی

رفتار

رفتار آن چیزی است که از فرد صادر می شود و توسط دیگران قابل مشاهده و اندازه گیری است. بنابراین مفاهیمی همچون علایق، احساسات، نگرش ها، و موارد مشابه در حوزه توجه و علاقه رفتارگرایان قرار نمی گیرند. برخی رفتارها مطلوب و برخی نامطلوب هستند.

دامنه رفتار می تواند از سلام کردن یا نکردن کودک، تا ترس از سوسک و ارتفاع، تا وسواس و عادات مطالعه گسترده باشد.

شخصیت

رفتاردرمانگران این فرض را پذیرفته‌اند که اکثر رفتارهای انسان آموخته شده است و بنابراین می‌توان با استفاده از اصول یادگیری، رفتارها را تعدیل کرد یا کلا تغییر داد. رفتار جدیدی بوجود آورد و یا رفتار موجود را حذف نمود.

ماهیت انسان

در نظر رفتارگرایان و رفتار درمانگران، انسان ذاتا نه خوب است و نه بد، بلکه یک ارگانیزم تجربه گراست که استعداد بالقوه‌ای برای همه نوع رفتار دارد.

مفهوم اضطراب و بیماری روانی

رفتار درمانگران، اضطراب را واکنشی می‌دانند که بر اساس قوانین یادگیری قابل توجیه است. در دیدگاه آنها بسیاری از حالات غیر عادی روانی، پاسخهای شرطی هستند که آموخته شده و به نحوی تقویت می‌شوند و ادامه می‌یابند.

هدف و انتظار از رفتار درمانی

رفتار درمانی کاربرد اصول تجربی یادگیری برای تغییر رفتار ناسازگار و نامطلوب است. از این رو رفتار درمانگران دقیقاً با این مسأله مواجهند که مراجع چگونه فرا گرفته است، یا فرا می‌گیرد؟ چه عواملی یادگیری او را تقویت می‌کنند و تداوم می‌بخشند؟ و چگونه می‌توان فرایند یادگیری او را تغییر داد، تا چیزهای بهتری را جایگزین رفتارهای نامطلوب خویش کند؟

هدف اصلی درمان آن است که ارتباطهای نامطلوب میان محرک و پاسخ به نحو مطلوبی تغییر نماید. انتظار از رفتار درمانی، در واقع تغییر رفتار نامطلوب است.

مراحل رفتار درمانی

در شیوه‌های رفتاردرمانی مراحل مشخصی طی می‌شود:

  1. شناسایی رفتاری که باید دگرگون شود.
  2. بررسی و شناسایی شرائطی که باعث ایجاد رفتار شده‌اند.
  3. شناخت عواملی که به نوعی موجبات ابقا و ادامه رفتار را فراهم می‌آورند.
  4. تهیه و ارائه برنامه‌هایی به منظور دگرگون سازی رفتار نامطلوب و نیز یادگیری رفتارهای جدید.

تکنیکهای رفتار درمانی

تکنیکهایی که روان درمانگر در فرایند رفتار درمانی از آنها استفاده می‌کند، عمدتاً بر اصول و قوانین نظریات شرطی سازی فعال و کلاسیک و یادگیریهای اجتماعی مبتنی هستند؛ و در مواردی ممکن است از اصول نظریات یادگیری دیگر نیز استفاده شود. اهم تکنیکهای رفتار درمانی به قرار زیر است:

شرطی کردن: در این تکنیک رفتار درمانگر تلاش می نماید با همراه نمودن چیزهای جذاب و لذت بخش با رفتاری خاص، به تقویت رفتارهای مطلوب بپردازد. مثل جایزه دادن به دانش آموزی کهنمره 20 گرفته است.

خاموش کردن یا حذف رفتار: عبارت است از تضعیف تدریجی و یا حذف یک رفتار که از راه عدم تقویت آن صورت می‌گیرد. مانند بی توجهی به کودکی که سر خود را برای جلب توجه مادرش به زمین می کوبد.

آموزش شیوه متوقف کردن فکر: در این تکنیک به مراجع آموزش داده می‌شود، با استفاده از یک محرک قوی، مثل داد زدن « متوقف کن » افکار اضطراب زا و مزاحم خود را متوقف کند.

آموزش اظهار وجود: آموزش اظهار وجود تکنیکی است که برای رفع اضطرابهای حادث از روابط اجتماعی متقابل افراد بکار برده می‌شود. مثلا اضطراب ناشی از عدم توانایی فرد در ارائه عقایدش به  دیگران، توسط این تکنیک به خوبی از بین می‌رود.

انزجار درمانی: این تکنیک همراه کردن یک محرک نامطبوع است، با رفتارهای نامطلوب. در این تکنیک از محرکهای تنبیه کننده مثل داروها، شوک الکتریکی، تصاویر منزجر کننده و ... برای رفتارهایی مثل ترک عادتهای نامناسب استفاده می‌شود. اکثر بانوان از این تکنیک برای از شیر گرفتن کودکان شیرخواره استفاده می کنند.

حساسیت زدایی منظم: این تکنیک که بسیار پرکاربرد است، ایجاد آرامش عمیق روانی و عضلانی به فردی است که با سلسله مراتبی از محرکات اضطراب‌زا از ضعیف تا شدید مواجه می شود. در این روش محرک ضعیف به فرد ارائه می‌شود و بعد از رفع اضطراب، محرکات شدیدتر بعدی ارائه می‌شوند. از این روش برای رفع ترسها مانند ترس از ارتفاع و یا ترس از حیوانات بی آزار و یا از بین بردن وسواس ها بهره برده می شود.

شکل دادن رفتار: در شکل دادن رفتار مشاور در صدد است تا رفتار مطلوبی را در مراجع ایجاد کند. برای این کار مشاور به تقویت رفتارهایی می‌پردازد که فقط شبیه رفتار مطلوب و مورد نظر است، اما در حال حاضر از خصائص رفتاری او نیستند. همین طور پاسخهایی که شباهت بیشتری با پاسخهای مطلوب دارند، تدریجاً تقویت می‌شوند و پاسخهایی که کمتر شبیه هستند، بدون تقویت باقی می‌مانند. این رویه آنقدر ادامه می‌یابد، تا رفتار مورد نظر و دلخواه در فرد مراجع شکل بگیرد. مثلا برای ایجاد تغییر در روابط زناشویی از این تکنیک استفاده می شود.

الگوسازی: در این تکنیک رفتار درمانگر ، مراجع را با یک الگوی رفتاری مناسب مواجه می‌کند تا مراجع، اعمال و رفتار الگوی مورد نظر را از راه تقلید بیاموزد. در این فرایند تقویت اعمال تقلید شده و تمرین و تکرار آنها به یادگیری خصیصه‌های رفتاری مورد نظر منجر می‌شود.

ایفای نقش: در این تکنیک رفتار درمانگر، مراجع را به ایفای نقش معینی ترغیب می‌کند تا نوعی بصیرت نسبت به رفتار خود کسب کند و سعی کند رفتار آن نقش را به خود بگیرد.