دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

 


زوجین برای طلاق، یا برای مطالبه حقوقی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، تمکین، اجازه ازدواج مجدد، و ... باید به دادگستری مراجعه نمایند، گاهاً به دلیل عدم آشنایی با مبانی اقدامات حقوقی، فرایند رسیدگی برایشان بسیار طولانی و فرسایشی شده و عمدتا هم به نتایج دلخواه خود نمی رسند. گاهی نیز به دلیل عدم آشنایی با قوانین و مقررات دچار آسیب های مالی و غیرمالی هنگفتی می شوند.


.

.

.

در مناسبات بین اعضای خانواده، قانونگذار به منظور حفظ مصالح فردی و اجتماعی انبوهی از مقررات وضع نموده است که موجب پدید آمدن حقوق و تکالیفی برای زوجین شده است. اگر اختلافی بین اعضای خانواده علی الخصوص زن و شوهر بوجود آید، ایشان باید برای حل اختلاف به دادگستری مراجعه نمایند.

گاهی نیز اساساً ممکن است اختلافی وجود نداشته باشد ولی به جهت حفظ مصالح جامعه، مراجعه به دادگستری الزامی است. مانند طلاق یا ازدواج مجدد که به دلیل اثرات اجتماعی آن باید متقاضی به دادگاه مراجعه نماید تا موضوع بررسی شده و سپس اجازه آن صادر شود.

.

شکی نیست که علم حقوق دانشی ارجمند و تخصصی محترم است، و خصوصاً در پرونده‌های خانواده استفاده از تجربه و دانش یک وکیل دادگستری لازم است. اما در پرونده‌های خانوادگی علاوه بر دانش حقوقی، شاید جنبه های روانشناختی و اجتماعی بیشتر مطمح نظر است. به نظر می رسد وکلایی که در دعاوی خانواده مداخله می نمایند باید علاوه بر دانش حقوقی، واجد تخصص روانشناسی نیز باشند تا بتوانند با جامعیت کافی و افق دید وسیع تر به بهترین شکل منافع موکلین را تأمین نمایند.

.

با کلیک بر روی لینکهای مندرج در جدول زیر می توانید در مورد عمده ترین دعاوی خانوادگی قابل طرح در دادگستری اطلاعات لازم را بدست آورید:

.

بعضی دعاوی خانوادگی قابل طرح در مراجع قضایی:

اثبات زوجیت نفی زوجیت
فسخ نکاح ابطال نکاح
الزام به ثبت ازدواج الزام به ثبت طلاق
الزام به ثبت رجوع اذن ازدواج
تجویز ازدواج مجدد طلاق
حضانت طفل و سلب حضانت اعسار
استرداد هدایای نامزدی مطالبه نفقه و ترک انفاق
مطالبه اجرت المثل (نحله) الزام به تمکین
استرداد جهیزیه مطالبه مهریه

..

.