خدمات مشاوره دکتر متحدی

ارائه خدمات حقوقی و روانشناختی در حوزه ازدواج و خانواده: مشاوره قبل ازدواج، زوج درمانی، دعاوی خانواده

ارائه خدمات حقوقی و روانشناختی در حوزه ازدواج و خانواده: مشاوره قبل ازدواج، زوج درمانی، دعاوی خانواده

متأسفانه خدمات مشاوره و روانشناسی در سیستم بهداشتی و درمانی کشور مورد حمایت و پوشش بیمه قرار ندارد. این مسئله موجب شده است که بسیاری از شهروندان به علت هزینه های بالا و نیز عدم احساس نیاز و ضرورت فوری، از این خدمات صرف نظر نمایند. نتیجه این بی دقتی، خود را در معضلات اجتماعی بسیار پر هزینه همچون شکستها و عدم موفقیتها، طلاق و ناپایداری خانواده ها، بزهکاری، مشکلات تربیتی و ... نشان می دهد.
لذا جهت ترغیب افراد به مشاوره و ارائه خدمات مشاوره ای، بر آن شدیم در تارنمای حاضر فضایی فراهم آوریم تا افراد ضمن دریافت اطلاعات ضروری، و طرح سؤال و تبادل نظر، دیدگاه بهتری نسبت به جنبه ها و مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی پیدا نمایند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تابلو اعلانات

اسلام آیین فطرت است. بر همین اساس ارضای تمامی نیازهای فطری انسان در خلال تعالیم عالیه آن مسطور و موجود است.
روش تربیتی اسلام بر تمامی ابعاد وجودی انسان، اعم از جسمی و روحی و به تبع آن زندگی مادی و معنوی او اشراف و عنایت دارد. برخلاف دیگر نظامات اجتماعی انسانی که فقط به یک بعد از ابعاد وجودی انسان معتقدند و تنها به تغذیه و تربیت همان قسمت اهتمام می ورزند، اسلام تمامی وجود بشر را آن طور که هست و آن چنان که خدا آفریده مورد توجه قرار می دهد.
تکامل ابعاد وجودی انسان، او را به هدف غائی خلقتش می رساند. استکمال متوازن این ابعاد، هدف آغازین است؛ از آن جهت که می تواند ما را به هدف نهائی تعلیم و تربیت که عبارت از وصول به رضای الهی و مقام ملکوتی اوست برساند.(1)
کمال انسان در تعادل و توازن اوست؛ یعنی انسان با داشتن این همه استعدادهای گوناگون- هر استعدادی که می خواهد باشد- آن وقت انسان کاملی است که فقط به سوی یک استعداد گرایش پیدا نکند و استعدادهای دیگرش را مهمل و معطل نگذارد. مثلاً کودک سالم کودکی است که همه اعضایش به طور هماهنگ رشد کند؛ به عنوان مثال اگر فقط بینی او رشد ناموزون داشته باشد این فرد شبیه یک کاریکاتور می شود. انسان کامل انسانی است که همه ارزش های انسانی در او رشد کند و هیچ کدام بی رشد نماند.(2)
یکی از مسائل آسیب زا در تربیت کودکان و نوجوانان، بی توجهی به همه ابعاد وجودی فرد است؛ یعنی توجه به بعضی و غافل شدن از بعضی دیگر، مربیان اعم از والدین و یا معلمان بایستی در تربیت به همه ابعاد وجودی متربی خود توجه کنند.
مشکل امروز در زندگی های زناشوئی که باعث اختلاف و درگیری شده است، نقض تربیتی والدینی است که فقط به بعضی از ابعاد تربیتی فرزند خود توجه کرده اند و از دیگر ابعاد غفلت نموده اند. بعضی از والدین فقط به رشد علمی و تحصیلی و نمرات بالای فرزندان خود توجه دارند؛ در صورتی که این فرد اگر چه یک فرد موفق در تحصیلات علمی است اما در ابعاد اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و... ضعف های بسیاری دارد. والدین و مدارسی می توانند ادعا کنند که در تربیت متربی خود موفق بوده اند که در امر تربیت به رشد همه جانبه فرزند خود توجه کرده باشند.
در این بخش ابعاد ده گانه تربیت را که همان ابعاد وجودی انسان است، برشمرده و آن ها را به صورت مختصر مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

انواع تربیت

1- تربیت در بعد جسمانی؛
2- تربیت در بعد روانی؛
3- تربیت در بعد جنسی؛
4- تربیت در بعد اجتماعی؛
5- تربیت در بعد اخلاقی؛
6- تربیت در بعد عاطفی؛
7- تربیت در بعد عقلانی؛
8- تربیت در بعد هنری؛
9- تربیت در بعد دینی؛
10- تربیت در بعد اقتصادی.

1- تربیت جسمانی

دین اسلام به هیچ فردی اجازه نمی دهد به بدن و روان خود لطمه و خدشه ای وارد سازد. در تربیت اسلامی، انسان ها باید مراقب و نگاهبان سلامت و تندرستی خویش باشند وگرنه مورد بازخواست الهی قرار می گیرند. حتی بسیاری از اعمال عبادی از قبیل روزه، حج، جهاد، وضو و امثال آنها در صورتی که به سلامتی جسم و اندام انسان، لطمه ای وارد سازد و یا شخص از نظر جسمانی قادر بر انجام آنها نباشد، ضرورت اجرای خود را از دست می دهد. از این رو پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « اِنَّ لبدَنکَ علیک حقاً »؛ « همانا بدن تو بر تو حقی دارد. »(3)
حفظ بدن و سلامتی واجب است. گاهی مربیان و یا والدین نسبت به این بعد از تربیت کم توجه هستند. در حالی که باید دانست اگر فرزند گرفتار یک بیماری جسمی شود که نتیجه بی توجهی والدین باشد، پدر و مادر مسئول هستند. این مسئولیت به این جهت است که بچه ها با پای خود به دنیا نیامدند؛ بلکه ما تصمیم گرفتیم تا صاحب فرزند باشیم. بچه ها قدرت دفاع از خود را ندارند، به همین دلیل بچه ای که دو سال کامل شیر مادر را نخورد در بزرگسالی بیشتر در معرض بیماری ها قرار می گیرد و یا اگر والدین نسبت به واکسینه کردن فرزندان اقدام نکنند و فرزند گرفتار بیماری های صعب العلاج گردد، آنها مسئول هستند.
در حال حاضر حدود نصف دختران کشور ما با کمبود آهن مواجه هستند. این موضوع به حدی نگران کننده است که وزارت آموزش و پرورش مجبور شد « طرح آهن یاری » یعنی توزیع قرص آهن را در دبیرستان های دخترانه شروع کند. این همه نتیجه بی توجهی والدین یا بی اهمیتی کودکان و نوجوانان در صرف صبحانه است.
مطالعات اخیر نشان داده است که تغذیه صبحگاهی در قدرت یادگیری کودکان مؤثر است و نخوردن صبحانه می تواند تأثیرات منفی بر تمرکز و یادگیری آنها داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت، بدن می تواند گلوکز خون را در سطحی ثابت نگه دارد تا بر عملکرد مغز لطمه وارد نشود، اما اگر مدت زمان ناشتایی طولانی باشد، نگه داری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد دشوار شده، قدرت یادگیری و تمرکز حواس مختل می گردد. کودکانی که صبحانه می خورند کم تر دچار دل درد و ناراحتی های دیگر می شوند و در طول روز برنامه غذایی بهتری را می توانند ادامه دهند تا سطح مواد معدنی و ویتامین ها در بدن آنها بیشتر باشد.(4)
مهم ترین اختلالات ناشی از کمبودهای تغذیه ای کودکان دبستانی، کم خونی ناشی از فقر آهن و گواتر می باشد. کم خونی ناشی از فقر آهن در کودکان، با تغییرات رفتاری و کاهش قدرت یادگیری همراه است. کودکان خون دچار سه نوع مشکل می گردند.

1. از نظر جسمانی:

سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، بیحالی، رنگ پریدگی؛

2. از نظر روانی:

عصبانی، پرخاشگر، کم حوصله، آستانه تحمل بسیار پایین؛

3. از نظر یادگیری:

درس می خواند، حفظ می کند، ولی درس در ذهن او ناپایدار است.
به والدینی که فرزندان آنها مبتلا به کم خونی هستند، توصیه می شود که علاوه بر مراجعه به پزشک و پی گیری بیماری و ارائه گزارش به کارکنان بهداشتی، کودکان خود را با غذاهای حاوی آهن مانند گوشت، جگر، ماهی و تخم مرغ تغذیه نمایند.(5)

اختلال های شایع در دانش آموزان دوره ابتدایی

1-نارسایی بینایی؛
2- نارسایی شنوایی؛
3- پوسیدگی دندان ها؛
4- انحراف ستون مهره ها؛
5- کمبودهای تغذیه ای؛
6- اختلال در وضع پوست و ناخن؛
7- آسیب های ناشی از حوادث و سوانح؛
8- بیماری های واگیردار.
بنابراین هدف تعالیم اسلامی فقط رشد جسم نیست، بلکه تن و پرورش آن، هدفی است ابزارگونه که باید در خدمت به عقل و روح آدمی قرار گیرد تا جسم و روح و عقل، هم پای یکدیگر در جهت هدف عالی تر، یعنی رضای الهی گام بردارند.

2- تربیت در بعد روانی

« بهداشت و روان » یا « سلامت روان » عبارت است از سازگاری فرد با خود و محیط و استفاده موفقیت آمیز از تمامی توانایی ها و قابلیت های خویش در زندگی.(6)
یکی از وظایف والدین در تربیت، توجه به تربیت روانی کودک و نوجوان است. خیلی از اختلالات رفتاری و روانی که در کودک و نوجوان دیده می شود نتیجه بی توجهی والدین به بهداشت روان و تربیت روانی کودک است. به طور مثال ناخن جویدن، لکنت زبان، شب ادراری، اضطراب، عصبانیت و.. را کودک از بدو تولد نداشته است، بلکه فضای روحی مسموم خانواده، فرزند را در معرض این نوع بیماری های روانی قرار می دهد.
خانواده به عنوان مقدّس ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی، کانونی است که به تعبیر قرآن مجید، زن و شوهر در آن آرامش و سکینه دل می یابند و بین آنان مودّت و دوستی برقرار می شود.
بعضی از عواملی که باعث به هم خوردن بهداشت روان کودکان و نوجوانان می شود عبارتند از:
1- بی توجّهی والدین نسبت به فرزندان و طرد آنان به علت شکل ظاهر و نقایص بدنی، میزان هوش و نارسایی های ذهنی، طرز رفتار و اخلاق کودک، عدم موفقیت، عدم رعایت مسایل اخلاقی و مذهبی؛
2- توجّه بیش از حد نسبت به کودک؛
3- خانواده های گسسته و طلاق؛
4-اختلافات والدین؛
5- تبعیض در خانواده؛
6- کمبود محبت.

عوامل به هم خوردن بهداشت روانی خانواده ها

1-عوارض طبیعی مثل سیل، زلزله و...؛
2- بیماری ها؛
3- فقر اقتصادی؛
4- جنگ و بیماران اعصاب و روان؛
5- زندگی تجملی؛
6- جامعه صنعتی و تکنولوژی؛
7- تهدیدهای خارجی؛
8- نگرانی از آینده فرزندان؛
9- آلودگی صوتی؛
10- ناکامی فرزندان در تحصیل و ازدواج؛
11- عدم آگاهی از مهارت های زندگی و تربیت فرزندان.

راه های پیشگیری از شیوع بیماری های روانی در خانواده

1- مسئله و مشکل را در خانواده یک امر عادی تلقی کردن. مشکل، جزئی از زندگی است. خانواده سالم، خانواده ای است که مسئله و مشکل دارد ولی توانایی حل آن را نیز دارد؛
2- توجّه به اصل پیش بینی و پیشگیری؛
3- روش منطقی در حل مسئله؛
4- دیدن نعمت ها؛
5-برای خود زندگی کردن، نه برای دیگران؛
6- مثبت اندیشی؛
7- تقویت بنیه اعتقادی و مذهبی؛
8- حفظ روحیه شادابی؛
9- راضی بودن به رضای خدا؛
10- مراجعه به مشاوره.
بنابراین باید گفت یکی از وظایف والدین در تربیت روانی کودکان، توجه به بهداشت روانی کودکان و نوجوانان می باشد. در یک خانواده عادی، والدین ضمن همبستگی و احترام متقابل نسبت به یکدیگر در برخورد با فرزندان؛ روشی یکسان و هماهنگ را در پیش می گیرند و در نتیجه فرزندان احساس می کنند که رابطه والدین با یکدیگر و با آنان صمیمی و ناگسستنی است؛ زیرا کودک و نوجوان باید والدین خود را منبع شادی، ایمنی و ارضای خاطر جسمی و روانی دانسته و آنان را پناهگاه خویش بیابند. ضمناً آنان باید اطمینان خاطر داشته باشند که والدین نیز یکدیگر را دوست می دارند. البته منظور این نیست که فرزندان هرگز نباید مخالفت های پدر و مادر را با یکدیگر ببینند؛ بلکه باید کوشید احساس ایمنی آنان به دلیل مشکلی که در مورد روابط پدر و مادر وجود دارد، متزلزل نگردد.
عدم توجّه والدین به سالم سازی محیط روانی و عاطفی کودکان و نوجوانان و فقدان روابط مناسب در بیشتر موارد، آنان را با کمبودهای عاطفی و مشکلات روانی گوناگون رو به رو می سازد و احتمال این که این کودکان در آینده به اختلالات رفتاری و روانی دچار شوند زیاد خواهد بود.(7)

3- تربیت جنسی

یکی از ابعاد تربیت، تربیت جنسی است. اولیاء و مربیان مسئول نمی توانند نسبت به غریزه جنسی کودکان بی تفاوت باشند و در این باره برنامه ای صحیح نداشته باشند؛ زیرا تربیت جنسی یکی از دشوارترین و حساس ترین انواع تربیت هاست و اندک اشتباه یا غفلتی در این باره ممکن است کودکان را به فساد و تباهی بکشاند.
غریزه جنسی در زمان بلوغ پیدا نمی شود؛ بلکه از زمان کودکی در نهاد انسان نهفته است و به صورت های گوناگون بروز می نماید. غریزه جنسی در سنین کودکی کاملاً بیدار نبوده و به حالت ابهام می باشد. اما از سن پانزده سالگی در پسران و از سن سیزده سالگی در دختران با سرعت بیشتری پرورش یافته و بیدار می گردد.
کودکان قبل از بلوغ از لحاظ رشد بدنی و فکری برای تولید نسل و اعمال غریزه جنسی آمادگی ندارند؛ بدین جهت خداوند متعال غریزه جنسی آنان را در سنین قبل از بلوغ به حالت خفتگی و ابهام قرار داده است؛ بنابراین اولیاء و مربیّان باید از هر عملی که ممکن است غریزه جنسی کودکان را تحریک و بیدار سازد جداً اجتناب نمایند و شرایطی را به وجود آورند که این غریزه در آنها طبق طبیعت خلقت به تدریج پرورش یابد. تماس، نوازش یا بوسیدن قسمت هایی از بدن کودکان که باعث تحریک آنان می شود، نگاه به عکس های برهنه، شنیدن داستان های عاشقانه، تعریف از زیبایی دیگران و یا هر نوع رفتاری که مسائل جنسی را به یاد کودک می آورد، ممکن است باعث بیدار شدن نابهنگام غریزه جنسی او شود.(8)
غریزه جنسی نه تنها بد و منفور نیست؛ بلکه یکی از غرایز بسیار سودمند می باشد. به وسیله این غریزه است که نسل انسان باقی می ماند. به علاوه، ارضاء غریزه جنسی یکی از لذائذ زندگی و موجب دلگرمی و شور و شوق حیات است. این غریزه اگر درست هدایت شود زندگی انسان را قرین آرامش و آسایش می کند و آن را زیبا می سازد. اما اگر درست هدایت نشد و به انحراف کشیده شد، زیان های فراوانی را به همراه خواهد آورد که درمان آنها بسیار دشوار است. به همین جهت اولیاء و مربیان وظیفه دارند جهت هدایت صحیح غریزه جنسی و جلوگیری از انحراف آن، عنایت ویژه ای در همه مراحل، حتی مرحله قبل از بلوغ، داشته باشند.(9)
این غریزه، نیرویی پیچیده در درون انسان است که بخشی از فعالیت و رفتار او را شکل و جهت می دهد. درباره ماهیت این نیرو و چیستی آن برخی از صاحب نظران نظریه هایی را ارائه کرده اند ولی قانع کننده و مورد اتفّاق همگان نیست. آنچه که بیشتر مورد توجه و قبول می باشد، این است که نیروی جنسی:
1-امری همگانی است و در همه افراد، از همه نژادها و گروه ها وجود دارد.
2- مرز شناس نیست و در همه مناطق و محدوده های زیستی کره زمین حضور دارد.
3- قدرت آن از درون برمی خیزد؛ هر چند عوامل بیرونی در بیداری و تشدید آن نقش دارند.
4- رشد آن در انسان دارای صورت تدریجی است. در مرحله ای از عمر بیدار می شود و در مرحله ای دیگر به اوج خود می رسد.
5- بعضی از نظریه پردازان آن را قوی ترین غریزه معرفی کرده اند.
6- عوامل اجتماعی، طبیعی و القایی، آن را از بین نمی برد ولی می توانند آن را سرکوب، تعدیل و یا همچون آتشی زیرخاکستر نگه دارند و به هنگامی که موانع از میان برداشته شود حرکت و فعالیت آن از نو آغاز می گردد.(10)

صورت های بیداری غرائز جنسی در کودکان و نوجوانان

الف) به صورت کشفی:

کودکان در سایه برخورد با منبع لذت آن را کشف کرده و تماس و ارتباط را تداوم می بخشند. این کشف به صورت های مختلف است که بعضی عبارتند از:
-دستکاری آلت تناسلی که ناشی از بیکاری و برای سرگرم داشتن خود است؛
-حبس ادرار و مدفوع و در نتیجه احساس خارش و لذت در بدن و در قسمت خاص آن؛
- تماس و اصطکاک با یک جسم زبر یا نرم از طریق مالیدن خود به تشک، نرده و...؛
-خاراندن محل زخم در اطراف دستگاه تناسلی با دست و ناخن خود؛
- وجود خارش ها در بدن که ناشی از انگل های معدی و کرم های ریز در حالت دفع است.
- اشکال در وضع ختنه و کمی یا زیادی پوست اطراف آلت تناسلی.
- نوازش های نادرست و لمس های نیندیشیده والدین از بدن و ران های کودک.
-شستشوی کودک پس از دفع و دست زدن به آلت تناسلی، به صورت عادی و ناخودآگاه.
به جز آنچه که ذکر شد موارد دیگر هم وجود دارند؛ مثل بی توجهی ها در حین استحمام، بد خوابیدن ها، وجود لباس های چسبان و حتی بلوغ زودرس که به ندرت برای برخی از کودکان پدید می آید.

ب) به صورت آموختن:

گاهی غریزه در سایه آموختن ها کشف و شناخته می شود و این آموختن ممکن است به صورت عمدی و یا غیرعمدی باشد:
1- آموختن عمدی: توسط یک فرد منحرف و آلوده به کودک یاد داده می شود.
2- آموختن غیرعمدی: دیدن روابط جنسی والدین و یا دیدن فیلم های روابط جنسی.(11)

بلوغ زودرس و راه های جلوگیری از آن

یکی از خطراتی که کودکان با آن مواجه هستند؛ بیدار شدن و تحریک زودرس غریزه جنسی است. بعضی چنین می پندارند که کودک قبل از بلوغ، مسائل جنسی را درک نمی کند و در این باره احساسی ندارد؛ اما چنین تصوری صحیح نیست. دانشمندان عقیده دارند احساسات و لذت های جنسی از زمان کودکی وجود دارد و آثاری از آن مشاهده می شود. نهایت اینکه در هر زمان به صورتی آشکار می گردد.
در پسر بچه های کوچک، گاهی نعوظ آلت تناسلی مشاهده می شود. گاهی به آلت تناسلی خود و اطراف آن دست می مالد و از این کار لذت می برد و اگر کسی هم به کفل و ران ها و آلت تناسلی او و اطراف آن دست بزند، لذت می برد. در بین کودکان 5 یا 6 ساله، بازی های جنسی دیده می شود؛ بدین صورت که به آلت تناسلی کودکان دیگر نگاه می کنند و گاهی دست می مالند.
پژوهش های روان شناسان نشان می دهد که کودکان از سن 6-7 سالگی، دورنمایی از روابط جنسی در ذهن خود دارند و درصدد کشف و جستجوی آن هستند. از سن 8-9 سالگی گاهی با دوستان خود خلوت می کنند و درباره امور جنسی صحبت می کنند و اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. گاهی خود را به خواب می زنند تا از روابط محرمانه پدر و مادر چیزی به دست آورند. رفتار معاشقه آمیز پدر و مادر را زیر نظر دارند و می خواهند در این باره اطلاعات کسب کنند.
در بین کودکان نیز همجنس بازی و استمناء وجود دارد و هر چه به زمان بلوغ نزدیک تر شوند، این رفتارها شدت می یابد و امکان دارد در زمان بلوغ به حد یک عادت ناپسند درآید که ترک آن بسیار دشوار خواهد بود.(12)
خداوند در وجود انسان غددی قرار داده به نام غدد مترشحه؛ مانند غده تیروئید، غده عرق، غده بزاق در دهان و ... که هر کدام از این غدد در جایگاه خود وظیفه ای دارند و اختلال در ترشح این غدد عامل بیماری در فرد خواهد شد. غده های دیگری در بدن وجود دارد که این غدد را غدد جنسی می نامند ( غده هیپوفیز، هیپوتالاموس، غدد فوق کلیوی و کونادهای جنسی). غیر از کونادهای جنسی، بقیه غدد در زمان جنینی و بعد از تولّد فعال هستند و ترشح می کنند؛ ولی کونادهای جنسی در زمان خاصّی که سن بلوغ است- در دختران 9 سالگی و پسران 15 سالگی- ترشح می شوند.
وظیفه مربیان در تربیت جنسی این است که در قبل از 9 و 15 سالگی مراقبت کنیم تا بچه ها دچار بلوغ زودرس نگردند. اگر بدن و جسم کودکان زیر 9 و 15 سال، توسط افراد بزرگسال مورد تجاوز قرار گرفت و یا لمس شد؛ آنان زودتر از موعد مقرر به بلوغ می رسند و از این رو در قرآن کریم خطاب به مؤمنین چنین می فرماید:
« ای کسانی که به خدا ایمان آورده اید! بندگان ملکی و کودکانی که هنوز به بلوغ نرسیده اند موقع ورود به خلوت شما اجازه بگیرند ».(13)
اگر فرزند شما توجیه نبود و بدون اجازه وارد اطاق خواب والدین شد و شاهد صحنه ای بود که نباید ببیند، باعث بلوغ زودرس فرزند می گردد.
همچنین در روایتی، امام صادق (علیه السلام) به نقل از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « به خدا سوگند! چنانچه مردی با همسر خود مجامعت کند در حالی که کودکی در خانه بیدار باشد، آنها را ببیند و کلام و نفس زدن های آنان را بشنود؛ چنین کودکی هرگز رستگار نخواهد شد. اگر پسر باشد زناکار خواهد شد و اگر دختر باشد، زنا می دهد ».(14)
بنابراین اولیاء و مربیّان باید قبلاً به فکر پیشگیری باشند و سعی کنند که غریزه جنسی کودکان قبل از زمان طبیعی بیدار نشود تا این دوران را به سلامت بگذرانند.

عوامل بلوغ زود رس جنسی

1- کودکان وقتی به حد تمییز رسیدند والدین نباید به عورت آنان نگاه کنند.
2- به کودکان توصیه شود از نگاه کردن به عورت خود و دیگران پرهیز کنند.
3- اجازه ندهید کودکان با آلت تناسلی خود بازی کنند.
4- از پنج سالگی به بعد، دختر توسط پدر و پسر توسط مادر برای استحمام برده نشوند.
5- والدین در حضور فرزندان لباس های زیر خود را عوض نکنند.
6- والدین در حضور فرزندان، رفتار جنسی نسبت به هم نداشته باشند.
7- از خوابیدن دختر و پسر- حتی خواهر و برادر- از شش سالگی در یک رختخواب منع شود که در روایت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به این مسئله تأکید شده است.(15)
8- دختر شش ساله را مرد نامحرم نبوسد و پسر شش ساله را زن نامحرم (16) که این مسئله نیز از بیانات نورانی امام صادق (علیه السلام) است.
در روایتی نقل شده است امام رضا (علیه السلام) با جمعی از خانواده اش در منزل یکی از بنی هاشم مهمان بود. دختر بچه ای وارد مجلس شد و حاضرین او را نوازش کردند. وقتی حضرت از سن دختر سؤال کردند و شنیدند که پنج سال دارد، دیگران را از بوسیدن منع کردند و خود نیز او را نپذیرفتند.(17)
9- دیدن فیلم و عکس و پوستر و تصاویر مستهجن که اخیراً در تلفن های همراه نیز قابل مشاهده می باشند، عامل بلوغ زودرس است. به همین جهت از آوردن سی دی های مبتذل و ماهواره به خانه جداً پرهیز کنید. اگر دوستان و یا فامیل هم این نوع دستگاه ها را داشتند، مانع ارتباط فرزندان خود با آنان شوید؛ چون دیدن تنها یک صحنه جنسی باعث می گردد فرزندان نسبت به روابط جنسی والدین خود حساس گردند.
10- در هنگام درس خواندن و انجام تکالیف مراقب باشید بچه ها به جای خلوتی نروند اگر هم رفتند به بهانه هایی تنهایی آنان را بشکنید یا درب اطاق را باز بگذارید. حداقل احتیاط این است که دو جنس مخالف در یک محیط خلوت نباشند.
11- والدین- خصوصاً مادرها- وقتی در جمع مجالس زنانه حضور پیدا می کنند؛ مراقب باشند که اطّلاعات جنسی ردّ وبدل نکنند.
12- خانم ها از پوشیدن لباس های باز و خارج از حد متعارف خودداری کنند؛ زیر این عمل در دخترهای تازه به بلوغ رسیده اثر منفی دارد.
13- از اختلاط و ارتباط نزدیک دختران و پسران در مهمانی های فامیلی پرهیز کنید.
14- خوابیدن بچه ها در یک اتاق، بدون اشراف والدین بی خطر نیست. والدین باید به اطاق خواب بچه های خود اشراف داشته باشند.
15- نوع پوشش والدین در خانه می تواند یک عامل بلوغ زودرس باشد. بدن نیمه عریان و صورت آرایش کرده مادر یا خواهر در منزل باعث می شود فرزند پسر مخصوصاً در سن بلوغ به اندام برجسته مادر خود حساس شود. پوشیدن لباس زیر توسط پدر نیز در حضور دختر حسّاسیت او را برانگیزد.
اینها همه مراقبت هایی است که باید والدین در تربیت جنسی به آن توجه کنند.
بعد از ترشح هورمون های درون ریز جنسی که با ترشّح آنها کودک پا به دوران بلوغ می گذارد، دو تغییر برای او اتفاق می افتد؛
1- تغییر جسمانی، 2- تغییر روانی و روحی.

پی نوشت ها :

1- تعلیم و تربیت اسلامی، کد 1000.
2- انسان کامل، شهید مطهری، ص 41.
3-مجله بهداشت، سال دهم، ص 12.
4- تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 1000، ص 43.
5-خانواده و فرزندان، اساتید طرح آموزش خانواده، ص 150.
6- خانواده و فرزندان، شکوه ذرابی نژاد، ص 125.
7- روان شناسی، سال چهارم متوسطه، ص 122.
8-تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 1000، ص 89.
9- خانواده و فرزندان، دکتر علی قائمی، ص 170.
10- اسلام و تعلیم و تربیت، ابراهیم امینی، ص 61.
11-اسلام و تعلیم و تربیت، ابراهیم امینی، ص 62.
12-اسلام و تعلیم و تربیت، ابراهیم امینی، ص 176.
13- نور: 58.
14-وسایل الشیعه، ج 14، ص 94.
15- همان، ج14، ص 171.
16- همان، ص 171.
17- وسایل الشیعه، ج14، ص 170.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی