خدمات مشاوره دکتر متحدی

ارائه خدمات حقوقی و روانشناختی در حوزه ازدواج و خانواده: مشاوره قبل ازدواج، زوج درمانی، دعاوی خانواده

ارائه خدمات حقوقی و روانشناختی در حوزه ازدواج و خانواده: مشاوره قبل ازدواج، زوج درمانی، دعاوی خانواده

متأسفانه خدمات مشاوره و روانشناسی در سیستم بهداشتی و درمانی کشور مورد حمایت و پوشش بیمه قرار ندارد. این مسئله موجب شده است که بسیاری از شهروندان به علت هزینه های بالا و نیز عدم احساس نیاز و ضرورت فوری، از این خدمات صرف نظر نمایند. نتیجه این بی دقتی، خود را در معضلات اجتماعی بسیار پر هزینه همچون شکستها و عدم موفقیتها، طلاق و ناپایداری خانواده ها، بزهکاری، مشکلات تربیتی و ... نشان می دهد.
لذا جهت ترغیب افراد به مشاوره و ارائه خدمات مشاوره ای، بر آن شدیم در تارنمای حاضر فضایی فراهم آوریم تا افراد ضمن دریافت اطلاعات ضروری، و طرح سؤال و تبادل نظر، دیدگاه بهتری نسبت به جنبه ها و مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی پیدا نمایند.

دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تابلو اعلانات

اسباب بازی های گوناگون را بهتر بشناسیم

امروزه مغازه ها پر از انواع اسباب بازی هستند اما باید توجه داشت که اسباب بازی هایی متناسب با سن و توانایی های فرزندتان انتخاب کنید، در غیر این صورت به جای اینکه اسباب بازی ذهن او را تحریک کند، ممکن است وی را در شرایط شکست و ناکامی قرار دهد.
باید بدانید که اسباب بازی های گران قیمت تر، لزوماً اسباب بازی های بهتری نیستند.
اسباب بازی های کودکان بر اساس تقسیم بندی زیر است:

اول: اسباب بازی های سازمان یافته

این دسته از اسباب بازی ها شکل مشخص و از پیش تعیین شده ای دارند و دامنه ی تأثیر آن محدود است. این گونه اسباب بازی ها غالباً برای یک بازی خاصی به کار گرفته می شوند و کودک کمتر قادر به دخل و تصرف و کشف درون آنها می شود. به تعبیر دیگر می توان گفت بازی کودک را جهت داده و تفکر قالبی را در کودک تقویت می کند. گر چه تخیّلات و تصورات کودک را نمی توان به قید و بند کشید ولی شکل و محتوای اسباب بازی در تخیل، تصور و عملکرد کودک مؤثر است. این گونه اسباب بازی ها به شش دسته تقسیم می شوند:

1- اسباب بازی های ویژه خردسالان

الف) موبیل یا آویز:

وسایلی هستند که از قطعات رنگی و سبک و متصف به هم تشکیل شده و با جریان هوا به حرکت در می آیند. موبیل را باید در محدوده ی دید کودک آویخت. رنگ های درخشان آنها نظر کودک را به خود جلب می کند و باعث افزایش تجربیات حسی - حرکتی و کنجکاوی کودک می شود.

ب) کرادل:

نوعی دیگری از موبیل ها هستند که معمولاً به طور عرضی روی گهواره آویزان می شوند و تولید صدا می کنند و مستحکم و با دوام ساخته شده اند که از سن 6 ماهگی به بعد کودک می تواند به کمک آنها خود را از حالت نشسته و خوابیده بلند کند.

ج) دانک لینگ:

از نوع اسباب بازی های آویزان کردنی هستند که در معرض دید کودک قرار داده می شوند تا کودک آنها را ببیند و بگیرد، توپ پارچه ای، زنگوله و عروسک آویزان شده از این دسته هستند.

د) جغجغه:

وسیله ای است که به تحریکات لمسی و حرکتی کودکان پاسخ می دهد و تولید صدا می کند و در انواع مختلف فشاری و حرکتی ساخته می شود.

2- اسباب بازی هایی جهت جلب توجه

کودکانی که علاقه به بازی کردن با اسباب بازی ها از خود نشان نمی دهند و به تحریکات بیشتر و اضافی برای برانگیختن احتیاج دارند، می توانند از این گروه اسباب بازی استفاده کنند.
اسباب بازی هایی که در این گروه قرار می گیرند با کمترین عمل بیشترین نتیجه را برای کودک دارد. مثلاً آدمکی که به پاهای فنری آویزان است و با کشیدن و یا رها کردن فنر کودک می تواند شاهد حرکات زیبا و موزون و هماهنگ باشد. این وسایل می توانند به خوبی حواس و قوای ذهنی کودک را متمرکز سازند.

3- اسباب بازی هایی جهت ایجاد تحرک در کودک

اسباب بازی هایی که در این طبقه قرار می گیرند برای تمرین و تقویت عضلات، مصرف انرژی کودکان، ایجاد تعادل، پرورش اعتماد به نفس و کسب تجربیات در زمینه ب رهبری مفید هستند.
الف: وسایلی که کودک می تواند از آنها بالا برود و پایین بیاید مانند نردبان چوبی، طناب هایی که پله دارند و...
ب: وسایل و بازی هایی که در ایجاد تعادل مؤثر است مانند الاکلنگ، راه رفتن روی خطی که روی زمین کشیده شده و...
ج: وسایل قابل غلتاندن مانند توپ که کودک می تواند آن را قل دهد، پرتاب کند و دنبال نماید.
د: وسایل هل دادنی و کشیدنی مانند ماشین های کمپرسی و انواع دیگ ماشین ها که با نخ کشیده می شود و... این گونه وسایل موجب تحرک و تقویت عضلات بزرگ کودک می شوند.

4- اسباب بازی هایی جهت تقویت مهارتهای دستی و هماهنگی چشم و دست در این طبقه اسباب بازی هایی قرار می گیرند که نیاز به فعالیت های دستی، دستکاری و عملیات ساختمانی دارند و سبب درک، تشخیص، تطابق چشم و دست و تقویت حس لامسه و باعث تقویت حرکت ظریف دست می شوند.

الف: نخ و مهره:

می توان از کودک خواست که مثلاً ابتدا رنگ های آبی را یک جا، سپس قرمز و زرد و ... را قرار داده و یا به ترتیب از کوچک به بزرگ جدا کند. در این فعالیت حس بینایی و دقت بینایی تقویت می شود. و بین چشم و عضلات ظریف دست، هماهنگی ایجاد می شود.

ب: اسباب بازی پیچ کردنی:

یادگیری این مهارت در دوران کودکی تا حدودی مشکل است لذا والدین باید صبر نمایند تا زمان لازم فرا رسد، آن وقت خود کودکان با اشتیاق می توانند به بازی با این گونه اسباب بازی ها بپردازند. ابتدا می توان از پیچ و مهره های درشت و فلزی استفاده نمود. سپس از ماشین هایی که پیچ کردنی هستند و هزار سازه ها را در اختیار کودک قرار داد.

5- اسباب بازی هایی برای تقویت قوه ی انتخاب:

در این طبقه کودک به شناسایی مفاهیم مختلفی پی می برد که عبارتند از:

الف) شناسایی اشکال هندسی:

پازل های جاگذاردنی، بهترین وسایل آموزش اشکال هندسی هستند. در این پازل ها کودک با اشکال هندسی مانند دایره، مثلث، مستطیل و... آشنا می شود.

ب) شناسایی اندازه و حجم:

درباره ی مفهوم اندازه می توان از چند نی یا چوب و یا مداد در اندازه های مختلف استفاده کرد، تا کودک مفهوم کوچکی و بزرگی را درک کند. درباره ی مفهوم حجم نیز می توان از چند لیوان یا کاسه در اندازه های مختلف بهره گرفت.

ج) شناسایی اصوات:

این وسایل برای آموزش اصوات گوناگون، پرورش حس شنوایی و افزایش قدرت تشخیص به کار می روند. طبل، ملودیک ها، سنج، زنگ، سازدهنی و... در این طبقه قرار می گیرند.

د) شناسایی رنگ ها:

تقریباً تمام اسباب بازی ها از قطعات رنگی تشکیل شده اند که به هنگام بازی می توان از آنان برای آموزش مفهوم رنگ ها استفاده نمود.

6- اسباب بازی هایی جهت تقویت قدرت تکلم و زبان کودک:

اسباب بازی هایی نظیر سازدهنی، نی، بوق و... باعث تقویت سیستم تنفسی و تولید صدای کودک می شوند و اسباب بازی های دیگر نظیر دومینو، پازل، کارتهای قصه گو، کتاب های تصویری و به طور کلی کلیه ی اسباب بازی ها، موضوع های متنوعی برای صحبت کردن و مکالمه ی کودک فراهم می سازند.

دوم: اسباب بازی های سازمان نیافته (نامحدود)

اساب بازی ها و وسایلی که در این طبقه قرار می گیرند، شکل از پیش تعیین شده ای ندارد و کودک می توانند با قوه ی خلاقیّت و ابتکار خویش اشکال نو و تازه ای خلق کند. این نو ع اسباب بازی ها قابل گسترش هستند و دامنه ی وسیعی دارند و به طرق مختلف به کار گرفته می شوند و دارای تنوع هستند، ارزش تشخیصی این وسایل فراوان است، زیرا کودک در استفاده از آن محدودیّتی ندارد و می توانند اعمال و افکار خود را به طور ناآگاهانه اجرا نماید به عبارت دیگر چون وسایل این گروه سازمان مشخصی ندارند، بنابراین نوع نظم و سازمانی که کودک به آنها می دهد، کلید مهمی است تا بتوانیم به ابعاد شخصیّت وی پی ببریم. وسایل این گروه به سه دسته عمده تقسیم می شوند:

الف: بازی های ساختنی (ساختمانی)

انواع لگوها، قطعات چوبی و آجرهای چوبی مختلف و سرامیک ها در این گروه قرار می گیرند. والدین می توانند از مغازه های اسباب بازی فروشی این گونه وسایل را تهیه نمایند. کودکان با این قطعات اشکال مختلفی می سازند و زمینه ی بروز و ابتکار را نیز در کودکان بیدار می سازد.

ب: بازی های تخیلی:

کودک از همان زمان آشنایی خود با جهان خارج، نیروی تخیل قوی دارد و لذا از این قدرت خود در بازی ها به نحوی مطلوب استفاده می کند. این نوع بازی ها در حقیقت میدانی برای تجلی قدرت خلاقیت کودک است یعنی هر چه قدرت تخیل او قوی تر باشد بازی های تخیلی قوی تری انجام خواهد داد.
تفاوت این نوع از بازی ها با بازی های نمادی آن است که در بازی های تقلیدی و نمایشی و حتی نمادی، کودک از آنچه دیده است و تجربه کرده الگو برداری می کند، در حالی که در بازی های تخیلی کودک با استفاده از تجربه های گذشته ی خود، رویدادهای جدید که در سابق برخورد چندانی با آن نداشته است به وجود می آورد.
با استفاده از بازی های نمادی کودک کبوتر اندیشه را به دوردست ها پرواز می دهد. با نیروی تخیل خود اشیا و موجودات مورد علاقه را حاضر کرده در آنها تغییراتی می دهند تا مناسب بازی او گردند و آنگاه با اسباب بازی های نمادی خود آنها را فعال می کند.
کودک با استفاده از نیروی تخیل خود موجودات یا اشیایی را که باعث زحمت و آزار او هستند بدون ترس از گزند آنها و با رضایت خاطر حاضر می نماید و آنگاه با اسباب بازی های نمادی خود آنها را نابود می سازد و یا از آنها انتقام می گیرد.

وسایل لازم برای بازی های تخیلی:

1- لباس های مردانه و زنانه
2- تلفن اسباب بازی یا چیزی شبیه آن؛ این اسباب بازی باعث می شود که کودک را به صحبت کردن تشویق کند.
3- خانواده ی عروسکی (شامل پدر، مادر و...) وسایل آشپزخانه (شامل یخچال و...)
4- یک زنگ که کودک برای ورود از آن استفاده کند.
5- جعبه های محکم که کودکان از آن به عنوان صندلی، میز، ماشین، هواپیما و...استفاده می کنند.
6- ملافه، پتو، رومیزی، روتختی کهنه که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد و ...
گاهی اوقات کودکان نیاز دارند که والدین در بازی های تخیلی شان شرکت نمایند. در این گونه بازی ها سعی کنید خودتان را هم سطح آنها قرار دهید و در بازی خیلی از کودکان قوی تر و یا ضعیف تر ظاهر نشوید، همانند یک هم بازی و هم سن و سال او ظاهر شوید.

ج: بازی های خلّاق و وسایل لازم:

این بازی ها به خلاقیت کودکان کمک می کند و آنها در خلال بازی به اختراع و ابتکار دست می زنند و موفق به حل مسائل شده، اعتماد و جسارت پیدا می کنند. خلاقیّت و ابتکار کودک غالباً در زمان هایی شکوفا می شود که کودک آزادی عمل دارد و می تواند قوه ی تخیل خویش را برای ساختن چیزی به کار اندازد.
بازی با گِل رس، شن ، نقاشی و...بر طبق الگو و مدل از پیش تعیین شده ای نیست. کودکان می توانند با این اسباب بازی ها دست به آفرینش و ابتکار بزنند. این گونه وسایل به دلیل خاصیّت شکل پذیری و قابلیّت انعطاف پذیری شان زمینه ای برای کودک فراهم می آورد که فکر کند، تصمیم بگیرد و با کمک قوه ی تخیل و تصورش چیزی خلق کند.

طبقه بندی اسباب بازی ها

شورای اسباب بازی کشور برای تقسیم بندی اسباب بازی ها از طبقه بندی زیر استفاده می کند:

گروه حرکتی مهارتی (ورزشی):

اسباب بازی هایی که موجب فعالیت و تحرک کودک و نوجوان می شود و هدف آن پرورش و هماهنگی قوای جسمی است.

گروه آموزشی و کمک آموزشی:

اسباب بازی هایی که کودک و نوجوان را با علوم و تکنولوژی خاصی آشنا ساخته و به یادگیری بیشتر او از علوم کمک می کند. هدف این اسباب بازی ها ارتقای دانش و مهارت های علمی است.

گروه فکری:

اسباب بازی هایی که موجب پرورش قوای فکری کودک و نوجوان از قبیل دقت، نظم، منطق، قدرت تخیل، پرورش هوش و حس کنجکاوی می شود.

گروه فرهنگی هنری:

این گروه از اسباب بازی ها، کودک و نوجوان را با فرهنگ، عقیده و ایدئولوژی خاصی آشنا می کند و هنجارهای فرهنگی و اعتقادی را به طور غیرمستقیم به آنها انتقال می دهد.

گروه کمک درمانی:

این گروه، مخصوص کودکان و نوجوانانی است که نقص جسمانی دارند و از اسباب بازی ها در باز پروری و افزایش توان و هماهنگی بین اعضای بدن و در نهایت بهبود آنها استفاده می شود.
علاوه بر این طبقه بندی که به آن «گروه اسباب بازی» گفته شده است، گروه دیگری به نام «خانواده ی اسباب بازی» نیز در طبقه بندی شورای اسباب بازی پیش بینی شده که به شرح زیر است:

عروسک ها:

انواع اشکال انسانی - حیوانی و یا تخیّلی که به عنوان اسباب بازی یا سرگرمی طراحی شده و جنبه ی تزئینی نداشته باشد.

مدل هایی از مصنوعات بشری:

اسباب بازی هایی که بر اساس وسایل مورد استفاده در زندگی طراحی شده باشند. اتومبیل، هواپیما، قطار، لوازم منزل و ابزار کار از جمله آنها است.

سازه ها:

مجموعه قطعاتی که به وسیله ی اتصالات و یا بدون آن به یکدیگر وصل می شوند و اشکال مختلف دو بعدی و یا سه بعدی را پدید می آورند.

جورچین (پازل):

قطعات مرتبط به یکدیگر که از کنار هم قرار دادن آنها شکلی کلی به دست می آید که می تواند یک تصویر یا محدوده ای مشخص باشد و یا به صورت حجمی نیز ارائه شده است.

مارپیچ ها:

مسیرهای پیچ در پیچ که عبور قطعات کوچک نظیر میخ، ساچمه و... از آنها میسر بوده و هدف آن، پیدا کردن راه خروج برای آن قطعه است. این نمونه ها به صورت حجمی نیز ارائه شده است.

کارت پازل:

مجموعه کارت هایی که به همراه دستورالعملی مشخص طراحی شده و کسب امتیاز از طریق بازی کردن با آنها صورت می پذیرد.

کتاب سرگرمی ها:

مجموعه کتاب هایی که کودک و نوجوان را درگیر با سرگرمی هایی می کند که جنبه ی کاردستی دارند.

بازی های رایانه ای:

انواع بازی ها و سرگرمی های ویدئویی و یارانه ای.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی