دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

اعسار چیست؟

پاسخ:   معسر کسی است که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود، قادر به تادیه مخارج محاکمه یا دیون خود نباشد. مرجع رسیدگی به دعوای اعسار محکمه‌ای است که به دعوای اصلی رسیدگی کرده است. به عنوان مثال شخصی که محکوم به پرداخت مهریه شده است ولی قادر به پرداخت یکجای مهریه همسر خود نیست، با دادن دادخواست اعسار تقاضای قسطی شدن مهریه را می نماید. پس از اثبات عدم توانایی وی در پرداخت یکجای محکوم به، با توجه به وضعیت مالی او مهلت عادله و یا اقساط مناسب تعیین می شود. فایده حکم اعسار آن است که دیگر محکوم در قبال نپرداختن محکوم به بازداشت نخواهد شد. وقتی که محکوم له یک نفر باشد حکم اعساری که در یکی از دعاوی صادر شود به سایر دعاوی بین آنها نیز تسری می یابد.

 

شرایط به عهده گرفتن کفالت یک طفل چیست؟

پاسخ:   اگر طفل مذکور فاقد پدر و مادر و جد پدری باشد می‌بایست حضانت وی را به استناد مواد 1172 و 1173 قانون مدنی از دادگاه خانواده درخواست کنید و اگر پدر طفل با توجه به ماده 1184 قانون مدنی به واسطه کبر سن یا بیماری و امثال آن قادر به اداره اموال طفل نباشد فردی به عنوان امین به پدر ضمیمه می‌گردد. این کار در صورتی که طبق ماده 1187 طفل به واسطه غیبت یا حبس یا هر علت دیگری نتواند به امور طفل رسیدگی کند هم صورت می‌گیرد. جهت انطباق موضوع با مساله خود می‌توانید به مواد 1180 به بعد قانون مدنی مراجعه نمایید.

 

 


آیا شیربها و طلاهایی که در دوران عقد برای زوجه خریداری شده است قابل استرداد به زوج است؟ در صورت قابل استرداد بودن چنانچه زوج بابت مهریه و نفقه به زوجه بدهکار باشد می‌توان شیربها و طلاها را بابت این بدهی برداشت؟

پاسخ:   بستگی به شرایط و نحوه بخشش آن‌ها دارد، برای مطابقت شرائط آن با مساله خودتان به ماده 1037 و مواد 795 به بعد قانون مدنی مراجعه فرمایید. در صورتیکه شیربها و طلاها قابل استرداد از طرف زوج باشند زوجه می‌تواند با درخواست قرار تامین نسبت به مهریه و یا نفقه گذشته از طریق دادگاه آنها را توقیف کند و پس از قطعی شدن حکم بابت طلب زوجه حساب می‌شود.

اگر زنی که خود درآمد دارد و با شوهرش زندگی می‌کند و درآمدش را در زندگی خرج کند، اگر بخواهد عدم پرداخت نفقه توسط شوهرش را در دادگاه ثابت کند چه کار باید انجام دهد؟

پاسخ:   باید پس از طرح دادخواست مطالبه نفقه با ارائه شاهد در دادگاه ثابت کند خرج زندگی را از درآمد خودش تامین می‌کند.

 

فردی ازدواجش، ازدواج دائم بوده ولی ثبت نشده، الان می‌خواهد از همسرش جدا شود، چه کار باید بکند؟ آیا توافقی می‌توانند از هم جدا شوند یا اینکه باید به مراجع قانونی مراجعه نمایند؟

پاسخ:   اگر قصد دارند مطابق قانون این ازدواج ثبت و رسمی شود باید دادخواست به دادگاه تقدیم نمایند و پس از صدور رای دادخواست طلاق توافقی ارائه نموده و از هم جدا شوند. چنانچه در مورد زوجیت، مدت و نوع آن اختلافی ندارند می‌توانند دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده ارائه نمایند و با توافق طلاق بگیرند. راه بی دردسر هم آن است که همانطور که به صورت عادی و بدون ثبت رسمی ازدواج کرده‌اند، به همان صورت هم به صورت عادی و بدون ثبت رسمی طلاق بگیرند. شرایط صحت طلاق شرعی را از رساله های شرعیه و ترجیحاً یک روحانی سؤال فرمایید.

 

آیا خانمی که ازدواج کند حضانت فرزند از او سلب می‌شود؟

 پاسخ:   به استناد ماده 1170 قانون مدنی در صورتی‌که مادر ازدواج کند، حضانت با پدر طفل است؛ مگر اینکه مطابق یکی از بندهای ماده 1170 قانون مدنی پدر صلاحیت برای حضانت طفل نداشته باشد. همچنین طبق ماده 41 و 45 قانون حمایت خانواده دادگاه هرگونه تصمیمی را که بنا بر مصلحت طفل باشد را می تواند اتخاذ نماید.

 

همسرم بدون اطلاع منزل را ترک کرده و مقداری وسایل هم با خودش برده، الان تکلیف من چیست و چه کار باید بکنم؟

پاسخ:   می‌توانید دادخواست الزام به تمکین به دادگاه ارائه نمایید.

 

بنده از همسرم جدا شده‌ام، چون پول شیربها را پدر همسرم پرداخت کرده بود حالا از پدر من جهت دریافت شیربها شکایت کرده است. با پول شیربها بنده جهیزیه تهیه کرده‌ام و همچنین خرج همسرم کرده بودم، آیا می‌توانم جهیزیه را بابت شیربها به آنها برگردانم و یا اینکه بابت نفقه گذشته که همسرم به من بدهکار است بردارم و یا اینکه بگویم آن را خرج همسرم کرده‌ام؟

 پاسخ:   اگر بخواهید جهیزیه را به جای آن بدهید باید طرف مقابل قبول کند و برای ادعاهای دیگر هم باید بتوانید آنها را در دادگاه اثبات کنید.

 

سند ازدواجمان دست همسرم می‌باشد. الان می‌خواهم مهریه‌ام را به اجرا بگذارم و از او جدا شوم، چه کار باید انجام دهم؟

پاسخ:   با در دست داشتن شناسنامه و مدارک به دفترخانه‌ای که ازدواجتان در آن ثبت شده مراجعه و درخواست رونوشت از سند ازدواج کنید.

 

شخصی بابت مهریه هر سه ماه یک بار یک عدد سکه پرداخت می‌کند. الان ایشان وضع مالی خوبی ندارد و می‌خواهد مدت پرداخت آن را بیشتر کند آیا امکان آن وجود دارد یا خیر؟

پاسخ:   بله، باید دادخواست تقلیل اقساط به دادگاه تقدیم نماید.

 

آیا بیماری صرع جزء بیماری‌های صعب‌العلاج محسوب می‌شود؟ اگر محسوب می‌شود آیا حق طلاق به زن داده می‌شود و مهریه به او تعلق می‌گیرد یا خیر؟

پاسخ:   تشخیص اینکه صرع جزء بیماریهای صعب‌العلاج هست یا خیر با پزشکی قانونی است. در خصوص مطالبه مهریه ارتباطی به بیماری همسرتان ندارد و هر زمان که بخواهید می‌توانید مطالبه کنید.

 

چندماه است که عقد کرده‌ام و الان در حال طلاق هستیم. مهریه من6 دانگ منزل است به صورت عندالاستطاعه ولی همسرم الان استطاعت پرداخت ندارد. ایشان در حدود 800 هزار تومان طلا برای من خریده است، آیا می‌توانم این طلاها را جای بخشی از مهریه خود بردارم؟

پاسخ:   تا همسرتان طلاها را مطالبه نکرده است می‌توانید نزد خود نگاه دارید، هرگاه مطالبه کرد در دعوای متقابل مطالبه مهریه شما می‌توانید این میزان طلا را در قبال بخشی از مهریه خودتان توقیف کنید.

 

در طلاق توافقی تعهد دو طرف جنبه اجرائی دارد یا خیر؟

 پاسخ:   بستگی دارد به نحوه توافقات و درج آن در متن رای صادره اگر به صورت ابتدایی باشد الزام‌آور نیست ولی اگر در قالب گزارش اصلاحی و یا انجام تعهد در ضمن عقد خارج لازم باشد الزام آور است. عقد خارج لازم یعنی اینکه یکی از عقود الزام آور مثل بیع و باء بین دو طرف منعقد شود و ضمن آن طرفی به طرف دیگر تعهد کند و یا شرطی به نفع دیگری قرار دهد در آن صورت انجام آن تعهد و یا شرط الزام آور است.

 

بنده مقیم آمریکا هستم و الان مدت 6 ماه است که ازدواج کرده‌ام و با شوهرم مشکل پیدا کرده‌ایم و می‌خواهیم طلاق بگیریم. همسرم مرا ممنوع‌الخروج کرده است. با توجه به اینکه بنده قبل از ازدواج هم مقیم آمریکا بودم و الان گرین کارت هم دارم و برای اقامتم در آمریکا باید حتماً‌ یک سفر به آمریکا بروم، آیا می‌توانم رفع ممنوع‌الخروجی کنم و بروم کارم را انجام دهم و برگردم؟ در ضمن شوهرم در همان ابتدای ازدواج با رفت و آمد من مشکلی نداشت.

پاسخ:   از موضوع شخصیه اطلاعی نداریم لکن اگر سکونت در کشور آمریکا شرط ضمن عقد بوده و یا عقد مبنی بر آن انجام شده می‌توانید دادخواست الزام زوج به ایفاء‌شرط و رفع ممنوعیت خروج را در دادگاه خانواده اقامه کنید.

 

برای من نامه دادخواست اعسار آمده، حالا می‌خواهم اثبات کنم که همسرم دارایی دارد، چطور می‌توانم این کار را انجام دهم؟

پاسخ:   ابتدا باید ذکر کرد که داشتن یک خانه و یک ماشین در حد متعارف و شئون مرد، جزء مستثنیات است و لیکن جهت اثبات دارایی همسرتان اگر غیر از موارد بالا اموال دیگری داشته باشد به دادگاه معرفی کنید.

 

سوء رفتار شوهر نسبت به زن چگونه ثابت می‌شود و چه چیزهایی جزء سوء رفتار حساب می‌شود؟

پاسخ:   سوء رفتار در مقابل حسن معاشرت است که مورد تاکید قانونگذار در ماده 1103 قانون مدنی است. آزارهای جسمی و روحی به نحوی که عرفاً‌ غیرقابل تحمل باشد از مصادیق سوءرفتار است و تشخیص آن به نظر دادگاه است و هر یک از آنها باید با دلائل شرعی و قانونی به دادگاه ارائه شود و صرف ادعا پذیرفته نیست.

 

اگر خانمی زندگی‌اش را ترک کند و برای ایشان اظهارنامه هم فرستاده شده باشد ولی برنگردد، آیا مرد می‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد یا اینکه باید اجازه دادگاه را داشته باشد؟

باید از دادگاه اجازه بگیرد در غیر اینصورت ازدواج دوم در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت نخواهد شد و عدم ثبت نیز مجازات برای مرد به دنبال خواهد داشت. در هر حال با ازدواج دوم همسر اول می‌تواند با توجه به شرط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج، طلاق بگیرد.

 

در ازدواج موقت اگر مدت قید نشود، در عقد نکاح چه تاثیری دارد؟ آیا آن را باطل می‌کند یا اینکه عقد موقت را به دائم تبدیل می‌کند؟

پاسخ:   طبق مواد 1075 و 1076 قانون مدنی عقد موقت بدون ذکر مدت باطل است.

 

رأی طلاق بنده صادر شده است. سوالم این است جهت جدا کردن یارانه ام چه کاری باید انجام دهم؟ آیا باید دادخواست جداگانه ارائه دهم؟

پاسخ:   شما می‌توانید با ارائه طلاقنامه به فرمانداری مراجعه کنید

 

اگر جد پدری نفقه نوه‌اش را ندهد می‌توان برای دریافت نفقه زمان گذشته اقدام کرد؟

 پاسخ:   اگر از دادگاه رأی اذن استقراض نفقه فرزند داشته باشید می‌توانید هزینه‌هایی که برای فرزندتان کرده‌اید از پدربزرگش دریافت کنید. نفقه فرزندی که پدرش فوت کرده است در صورت داشتن جد پدری و بر فرض توانایی مالی او بر وی واجب است.

 

آیا مرد می‌تواند مانع از رفتن زن به خانه پدر و مادرش شود؟

پاسخ:   طبق قانون و شرع، زن جهت خروج از منزل مگر در مواقع خاص، باید از همسرش اجازه بگیرد. و لیکن مسئله مورد پرسش بین فقهای عظام اختلافی است، بعضی از فقها تفصیل قائل شده‌اند به اینکه فرد تنها در مواردی که منافی حق شوهر است می‌تواند اجازه خروج ندهد لکن اگر زن زمانی بیرون رود که منافی حقوق شرعی مرد نباشد اشکال ندارد از جمله اینکه او خانه نباشد و نیازی به وی نداشته باشد و بعضی از فقها به طور کلی هر خروجی را مستلزم اجازه می‌دانند. و برخی به طور خاص خروج زن را برای دیدار اقوام نزدیک از جمله پدر و مادر از موارد جواز می‌شمارند.

 

 

اگر زن نداند که مرد چه اموالی دارد (غیر از منزلی که در آن زندگی می‌کند و ماشینی که دارد) و نتواند به دادگاه معرفی کند مهریه او به چه صورت پرداخت می‌شود؟

پاسخ:   در صورتیکه مرد اعسارش به دادگاه ثابت شود، مهریه زن قسط‌بندی می‌شود ولیکن زن هر وقت از ایشان اموالی پیدا نماید می‌تواند به اجرای احکام معرفی کند تا نسبت به دریافت نقدی مهریه اقدام شود.

 

 

آیا در طلاق شیربها نیز پس داده می‌شود؟

پاسخ:   در صورتیکه شیربها به عنوان مهریه حاضر باشد و یا شرط ضمن عقد آمده باشد نمی‌توان شیربها را پس گرفت و لیکن اگر با پول شیربها برای خانم جهیزیه تهیه شده باشد، جهیزیه جزء اموال مرد محسوب می‌شود و باید آن را پس داد.

 

آیا به نرخ روز بودن مهریه زن باید حتماً در عقدنامه ذکر شود؟

پاسخ:   خیر، در صورت درخواست خانم، به نرخ روز محاسبه می‌شود.

 

اگر زن درخواست مهریه کند و مرد عمداً ‌پرداخت نکند، زن می‌تواند تمکین نکند؟

پاسخ:   خیر، اگر زن قبلا از همسرش تمکین خاص (زناشویی) داشته‌ است دیگر نمی‌تواند تمکین را منوط به پرداخت مهریه نماید. در خصوص مهریه هم پس از مطالبه مهریه توسط زن، دادگاه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و حکم به پرداخت نقدی و یا قسطی مهریه می‌کند و مرد در صورت توانایی مالی نمی‌تواند عمداً از پرداخت مهریه شانه خالی کند.

 

مدت 4 ماه است که زندگی مشترک را شروع کرده‌ایم. در دوران عقد نفقه خود را مطالبه و حکم قطعی هم صادر شد ولی آن زمان به اجرا نگذاشتم آیا الان با توجه به گذشت زمان می‌توان آن را به اجرا بگذارم؟ غیر از نفقه معوقه و مهریه چه چیز دیگری را می‌توانم از همسرم مطالبه کنم؟ آیا نصف دارایی همسرم نیز به من تعلق می‌گیرد؟ آیا اجرت المثل را هم می‌توانم بگیرم؟

پاسخ:   بله، شما می‌توانید به شعبه مربوطه مراجعه کنید و حکم خود را به اجرا بگذارید. در خصوص نصف دارایی همسرتان، زمانی که همسرتان بخواهد شما را طلاق دهد با رعایت شرائط مندرج در عقدنامه به شما تعلق می‌گیرد. اجرت المثل خانه‌داری هم دارای قاعده‌ای خاص است زمانی که شما به دستور همسرتان به کارهای خانه‌داری بپردازید و قصد تبرع (رایگان) نداشته باشید که البته این موضوع با نظر قاضی مربوطه به اثبات می‌رسد. اگر چنین شرایطی را نداشته باشد یا اثبات نشود قابل وصول نیست.

 

دختر باکره‌ای که مهریه‌اش عندالاستطاعه می‌باشد می‌تواند از حق حبس استفاده کند؟

پاسخ:   در مهریه عندالاستطاعه مرد باید توانایی مالی پرداخت مهریه را داشته باشد، لذا در این نوع مهریه اگر زوج توانایی پرداخت نداشته باشد حق حبس برای خانم وجود ندارد.

 

برای اینکه جهیزیه‌ام را برگردانم چه کار باید بکنم؟

پاسخ:   شما باید با در دست داشتن مدارک شناسنامه، کارت ملی، عقدنامه و لیست لوازم جهیزیه که همسرتان و شهود امضاء‌کرده‌اند به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست استرداد جهیزیه را بدهید چنانچه ممکن است شوهرتان اقدام به تخریب یا فروش جهیزیه شما نماید می‌توانید تقاضای صدور قرار تامین خواسته را هم از دادگاه بخواهید.

 

 

آیا زن می‌تواند مهریه خود را از پول دیه تقاضا کند؟

پاسخ:   بله می‌تواند، قبل از تقسیم دیه بین وراث دیون متوفی که از جمله آن مهریه می‌باشد از دیه کسر می‌شود و بعد تقسیم می‌گردد. مهریه از دیون ممتازه است و نسبت به سایر دیون مقدم است.

 

 

آیا دادگاه این اجازه را دارد که بر اثر دادخواست مرد مهریه زن را قسط بندی کند بدون امضاء زن و بدون حضور زن حکم طلاق غیابی بدهد؟

پاسخ:   بله، با توجه به اینکه طبق قانون و شرع، طلاق به دست مرد است و چنانچه زن علیرغم اخطاریه‌های دادگاه در جلسه دادگاه حاضر نشود، قاضی طبق قانون به پرونده رسیدگی می‌کند و در پرونده طلاق کلیه حقوق مادی زن از جمله مهریه تعیین تکلیف می‌شود و در صورت عدم توانایی مالی مرد جهت پرداخت مهریه و محرز شدن آن برای دادگاه قاضی مهریه را قسط‌بندی می‌کند.

 

 

آیا می‌توان وکالت بلاعزلی که برای طلاق داده‌ایم را باطل کنیم؟

پاسخ:   خیر، باتوجه به اینکه وکالت، بلاعزل است، دیگر نمی‌توان آن را باطل کرد مگر با توافق مجدد موکل و وکیل.

 

هرگاه زوج درخواست طلاق زوجه خود را به دادگاه ارائه کند و زوجه از آمدن به دادگاه امتناع کند. با توجه به اینکه زوجه تمام حق و حقوق خود را دریافت نموده آیا بدون حضور زوجه دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند؟

پاسخ:   با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است و زوجه هم کلیه حقوق خود را دریافت کرده است، لذا در صورت عدم حضور در دادگاه، رای طلاق غیابی صادر می‌شود.

 

 

مدت زمان ملاقات فرزند چه مقدار است؟ جهت افزایش مدت زمان ملاقات از چه طریق باید اقدام کرد؟

پاسخ:   مدت ملاقات فرزند با توجه به سن و سال، وضعیت و مصلحت تعیین می‌شود. جهت افزایش زمان ملاقات فرزند دادخواست افزایش زمان ملاقات فرزند را به دادگاه ارائه نمایید تا قاضی مربوطه بررسی و رسیدگی نماید. معمولاً معتقدند به دلیل عدم دوگانگی و ایجاد تعارض در تربیت کودک بهتر است زمان ملاقات با ولی که حق حضانت ندارد کوتاه باشد.

 

نفقه خانم خانه‌دار به چه صورت محاسبه می‌شود؟

پاسخ:   نفقه زن بستگی به شئوونات خانوادگی و عرف و عادت دارد و قاضی پس از بررسی‌های لازم و جلب نظر کارشناس نفقه را تعیین می‌کند. البته ذکر این نکته مهم است که نفقه زمانی به زن تعلق می‌گیرد که زن در تمکین شوهرش باشد.

 

 

آیا می‌توان مهریه و نفقه‌ای که بخشیده شده است را مجدداً مطالبه کرد؟

پاسخ:   بستگی به نوع متن و قرارداد به کار رفته دارد. در صورتی که مهریه و نففه بخشیده شد و ذمه زوج بری شد دیگر نمی‌توانید آنها را مطالبه کنید. مگر اینکه به صورت مشروط ببخشید. برای مثال در مقابل انجام کاری از سوی همسرتان، مهریه خود را ببخشید، در این صورت اگر ایشان به شروط شما عمل نکند شما می‌توانید مهریه خود را مطالبه کنید. اما اگر مهریه هبه شده باشد قابل انصراف و برگشت است مگر آن که هبه معوض باشد. توصیه می‌شود جهت هرگونه توافق شهودی حضور داشته باشند و در رابطه با متن توافقنامه با یک نفر حقوقدان و یا مشاور حقوقی مشورت کنید.

 

 

اگر زن و مردی از هم جدا شوند آیا مرد می‌تواند درخواست استرداد طلاهایی که به همسرش داده است را نماید؟

پاسخ:   در صورتی که قاضی دادگاه در مورد طلاها تصمیمی در حکم طلاق نگرفته باشد اگر طلاها را مرد به همسرش تملیک کرده باشد نمی‌تواند آنها را پس بگیرد، ولی اگر آنها را هدیه داده باشد تا زمانی که عین آن طلاها موجود باشد یعنی زن آنها را نفروخته ، تعویض نکرده ، به فرد دیگری نبخشیده و گم نکرده باشد مرد می‌تواند آنها را مطالبه کند.

 

 

مهریه خانمی که همسرش فوت کرده است به چه صورت پرداخت می‌شود؟ در صورتی که متوفی طلبکار داشته باشد و همچنین پدر و مادر ایشان در قید حیات باشند قضیه به چه صورت می‌شود؟

پاسخ:   مهریه کسی که همسرش فوت کرده است از سال فوت شوهرش محاسبه می‌شود. از اموال متوفی دیون و بدهکاری‌هایش جدا می‌شود که در بین دیون، مهریه همسر نیز جزء دیون ممتازه است یعنی بر دیگر بدهی‌ها مقدم است، لذا پس از کسر مهریه و دیگر بدهی‌ها، اموال وی طبق قانون ارث تقسیم می‌شود.

 

 

به سلامت روانی همسرم مشکوکم و ایشان آزار و اذیت شدید هم میکند چه اقدامی باید انجام دهم؟

پاسخ:   پس از اثبات میتوانید مسکن علیحده اختیار کنید.

 

 

حدود یک ماه و نیم است که برگه طلاق خود را از دادگاه گرفته‌ام و میخواهم بروم به محضر تا صیغه طلاق جاری شود ولی شوهرم حاضر به آمدن به محضر نیست، چه اقدامی مناسب است؟

پاسخ:   اگر حکم طلاق (نه گواهی عدم امکان سازش مثلاً به درخواست مرد یا به صورت توافقی) صادر شده باشد، دفتر ثبت طلاق مراتب عدم حضور زوج را به دادگاه اعلام میکند و پس از اجرای صیغه طلاق توسط دادگاه دستور ثبت و اعلام آن به دفتر ثبت طلاق صادر میشود. یا این که شما وکالت از سوی زوج برای اجرای صیغه طلاق داشته باشید که نیازی به حضور شوهر نیست.

 

 

اگر مادری که حضانت فرزندش را برعهده دارد بخواهد برای انجام کارهای اداری فرزندش قیومیت موقت او را بگیرد (با توجه به اینکه پدربزرگ فرزند زنده است) آیا مجاز است؟

پاسخ:   خیر.

 

 

آیا بعد از اتمام عقد انقطاعی صیغه طلاق باید جاری شود و یا اینکه بعد از اتمام مدت زمان آن، عقد خودبخود باطل می‌شود؟

پاسخ:   در عقد منقطع، انقطاع کافی است و نیاز به طلاق یا ثبت در دفترخانه نمی‌باشد.

 

 

آیا زنی که مدت 6 ماه است عقد شده است مستحق نفقه می‌باشد یا خیر؟

پاسخ:   با انعقاد عقد دائم زوجه مستحق نفقه می‌باشد و می‌تواند مطالبه کند.

 

 

 

فردی میخواهد از شوهر خود جدا شود و فرزندی 6 ماهه دارد، آیا شوهر در شهر دیگری می‌تواند زن خود را طلاق بدهد؟ فرزند تحت حضانت چه کسی در می‌آید و خانم در چه تاریخ‌هایی می‌تواند فرزند خود را ببیند؟

پاسخ:   الف) حضانت طفل دختر و پسر تا سن هفت سالگی به عهده مادر میباشد. ب) چنانچه شوهر بخواهد زن خود را طلاق دهد باید در محل اقامت زن طرح دعوی نماید

 

آیا خانمی که حضانت فرزند خود را به شوهر سابق واگذار کرده است، در صورت پشیمانی می‌تواند مجدداً حضانت را بر عهده بگیرد؟

بله. چون حضانت، هم حق و هم تکلیف والدین است. چنانچه ماده 1168 قانون مدنی صراحت دارد: «نگاهداری اطفال، هم حق و هم تکلیف ابوین است.» پس همان طور که پدر یا مادر حق حضانت یعنی نگاهداری اطفال را در سنینی از زندگی آنها دارند، نسبت به آنها تکلیف هم دارند و تکلیف را نمی توان از خود ساقط کرد. به عبارت دیگر پدر یا مادر نمی تواند حق فرزند را ساقط کند. مثلاً می دانیم که حضانت دختر تا 7 سالگی با مادر است. حال اگر در طلاق توافقی زوجه دختر 5 ساله را به پدر بدهد و حضانت را از خود سلب کند، چنین سلب اختیاری، اعتبار ندارد. و در صورت پشیمانی در چنین حالتی می تواند حتی بعد از طلاق مجددا به دادگاه مراجعه نموده و طی دادخواستی حضانت فرزندان را درخواست نماید.

 مهریه

قوه قضاییه

سوالات حقوقی

محاسبه مهریه به نرخ روز

قوه قضائیه

www.judcms.ir

مهریه

سایت قوه قضاییه

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

دیوان عدالت اداری

محاسبه مهریه

مشاوره حقوقی تلفنی

مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه

سوالات قضایی

مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه

www.adliran.ir

محاسبه مهریه به نرخ روز

سوال حقوقی

www.moshaver129.ir

پاسخ به سوالات حقوقی

سایت قوه قضائیه

مشاوره قضایی

تبدیل مهریه به نرخ روز

محاسبه مهریه به روز

ارتباطات مردمی قوه قضاییه

مشاور129

مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه

قانون تملک آپارتمانها

moshaver129.ir

moshaver129

پرسش و پاسخ حقوقی

مشاوره حقوقی

قوه قضاییه

www.gudcms.ir

جدول محاسبه مهریه

محاسبه مهریه به قیمت روز

پاسخگویی قضات به سوالات حقوقی

مشاوره قوه قضاییه

قوه قضایه

فرمول محاسبه مهریه

مشاوره تلفنی حقوقی

مشاور 129

قوه قضائیه

ارتباطات مردمی قوه قضائیه

محاسبه مهریه در سال 92

محاسبه نرخ مهریه

مشاوره 129

ارتباطات قضاییه

مشاور حقوقی تلفنی

ارتباط با رییس قوه قضاییه

129

سوالات حقوقی

نرخ مهریه به روز

ارتباط با رئیس قوه قضائیه

هزینه دادرسی

محاسبه مهریه سال 93

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

دیوان عدالت

ارتباط مردمی قوه قضاییه

تعیین مهریه

محاسبه مهریه به قیمت روز

judcms.ir

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۵)

زنی که بر اثری بیماری زمینه ای فوت کرده آیا میتوان شاکی شد و مهریه پرداخت نکرد از زمان فوت 2.5 سال میگذرد

پاسخ:
در صورت فوت زوجه به هر دلیلی، مهریه مانند سایر اموال و دارایی های او به ورثه ارث میرسد و باید از سوی زوج به آنها پرداخت شود.
با سلام
آیا خانمی که از حق حبس استفاده می کند چند سال بعد می تواند با مراجعه به دادگاه و  بخشش مهریه ، بدون اجازه و بدون خواست  شوهرش طلاق بگیرد؟
پاسخ:
خیر. نمی تواند...
با سلام 
چند پرسش:
۱- آیا حق حبس صرفا با داشتن رابطه جنسی از بین می رود حال خواه پرده بکارت سالم بماند خواه نماند؟ حال اگر پرده بکارت سالم بماند چگونه باید به دادگاه تمکین خاص زوجه را نسبت به زوج اثبات کرد؟
۲-برای دادخواست تمکین , در چه بازه ای از دادخواستم باید تمام شرایط برای یک زندگی را آماده کنم؟منظورم قبل از دادخواست است یا پس از رفتن به اجرای احکام  , که فرصت بخواهم برای آماده کردن شرایط زندگی مشترک؟
۳-هزینه دادرسی برای یکصد سکه چقدر می باشد؟ 
سپاس
پاسخ:
1- اثبات با هر طریقی ممکن است مانند معاینه پزشک، اقرار زوجه، و ...
2- اگر هنگام رسیدگی منزل فراهم باشد از دادگاه درخواست معاینه محل می نمایید. در غیر این صورت دادگاه در حکم خود تمکین زوجه را منوط به تهیه منزل و اثاث البیت می نماید.
3- در مرحله بدوی دو نیم درصد خواسته...
سلام شوهر من قهر کرده بودن وسایلشون رو جمع کرده بودن برده بودن من 4 ماهی تو خونم تنها بودم من وکیل داشتم ولی اصلا هیچ اقدامی برام نکردن نه شکایتی نه ... به گفتن که شوهر شما حاضر نمیشه در صورتی که دروغ میگفتن به ما الان هم شوهرم رفته عدم تمکین منو گرفته با برگه ازدواج مجدد هنوز منو طلاق نداده رفتن ازدواج کردن چکار میشه کرد راهنماییم کنید ممنون
پاسخ:
سلام.
متأسفانه وقتی رأی قطعی صادر میشه دیگه کاریش نمیشه کرد. چون با اجازه دادگاه ازدواج کردن، شما از وکالتتون  در طلاق هم نمیتونید استفاده کنید.
حالا یا باید با همین شرایط با همسرتون زندگی کنید.
یا باید باهاش توافق کنید که طلاقتون بده
یا باید با عنوان عسر و حرج تقاضای طلاق کنید.
یا با مطالبه مهریه و نفقه و تحت فشار قرار دادن، مجبور به طلاق کنید. 

ایا طلای خریداری شده  موقع عقد قابل برگشت به شوهر میباشد؟من و زنم 2سال زندگی کردیم.و رفته خونه باباش.دادخواست تمکین هم دادم و اظهارنامه.الان اگه طلاهایی که فاکتورش بنام منه در شورای حل اختلاف طرح دعوی کنم میتونم بگیرم.و بالای دادخواست چی بنویسم؟مثلا استرداد اموال بنویسم یا... و متنش چی باشه؟و اینکه طلاها هبه بوده؟


پاسخ:
سلام. این هدایا معمولا در صورت به هم خوردن نامزدی و تحت عنوان خسارات مربوطه مطالبه میشود. پس از عقد نهایتا خانم این هدایا را بابت قسمتی از مهریه تهاتر خواهد کرد. بنابراین مطالبه آنها نفعی چندانی برای شما نخواهد داشت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی