دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

جهت طرح سوال و مشاوره می توانید سوال خود را به صورت صوتی یا کتبی در پیامرسان های داخلی (بله - ایتا - سروش - روبیکا - آیگپ) ارسال فرمایید. در اولین فرصت پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

وجهی بابت مشاوره دریافت نمی گردد.


شماره تماس: 09120757965

..

همچنین می توانید سؤال خود را در قسمت نظرات در پایین ترین بخش همین صفحه درج نمایید. در اولین فرصت پاسخ ارائه خواهد شد. ضمناً به موارد زیر توجه فرمایید:

  • سوالات جدیدتر در ابتدای  فهرست قرار می گیرند.
  • از زدن تیک قسمت ارسال خصوصی خودداری نمایید تا مطلبتان قابل نمایش بوده و امکان پاسخگویی وجود داشته باشد.
  • می توانید سوال خود را به صورت ناشناس ارسال نمایید.
  • برای دریافت پاسخ باید چند روز بعد مجددا به همین صفحه مراجعه فرمایید.
  • خواندن سوالات و پاسخ های قبلی کمک کننده است.

.

.

.

نظرات  (۲۰۶)

سلام من یک زن مطلقه هستم که بدون مهریه وچیز دیگری به خانه پدری برگشتم پدرومادرم درقید حیات نیستن وخانه موروثی است اما هنوز فروخته نشده تاتقسیم ارث بشه این خانه دارای مغازه هم هست ودست مستأجر آیا تا فروخته شدن خانه من حق تصرف خانه و اجاره مغازه را دارم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

پاسخ:
سلام. بعد از فوت پدر و مادر اموال آنها به ورثه رسیده است و ورثه مالک قانونی خانه و مغازه هستند. شما بدون اجازه آنها نمی توانید در خانه ساکن شوید و مغازه را به اجاره بدهید. اگر این کار را بکنید سایر ورثه میتوانند اجرت المثل ایام سکونت و همین طور سهم خودشان از اجاره مغازه را از شما مطالبه کنند.

سلام خسته نباشید همسرم به خانه پدرش رجوع کرده قبلادستنویسی مبنی بر ازدواج مجدد به بنده داده آیا دست‌نویس همسرم مدرک به عدم تمکینش میباشد

پاسخ:
سلام. خیر. عدم تمکین همسر و اثبات آن نیاز به طرح دعوی و صدور حکم از دادگاه دارد. باید به دادگاه خانواده شهرستان محل سکونت همسرتان دادخواست تقدیم کنید و خواسته را الزام او به تمکین ذکر کنید. دادگاه رسیدگی کرده و حکم محکومیت ایشان به تمکین را صادر خواهد کرد. در صورتی که ایشان کماکان از تمکین خودداری نماید، دیگر شما ملزم به پرداخت نفقه نیستید و نیز می توانید درخواست ازدواج مجدد نمایید.

با سلام و خسته نباشید . بنده سال 96 با توجه به مشکل پیش آمده با همسر اولم مبادرت به ازدواج دائم عادی نمودم و از همان سال همسر اولم دیگر نیامده و نفقه و مهریه اش را به اجرا گذاشته و هردو را دریافت میکند بعد از پنج سال همسر دومم باردار شده . چطو و از چه زاهی میتوانم ازدواج دومم را ثبت کنم چون قطعا همسر اولم رضایت نمیدهد در ضمن قصد دارم دادخواست عدم سازش همسر اولم را نیز بدهم . خواهشمند است راهنمایی بفرمایید . ممنون

پاسخ:
سلام. دو راه برای ثبت ازدواج دوم وجود دارد. راه بهتر این است که نسبت به طلاق همسر اول اقدام کنید و پس از ثبت طلاق به راحتی ازدواج دوم خود را ثبت کنید. اما راه بعدی این است که همسر دوم دادخواستی بر علیه شما به خواسته ثبت ازدواج دائم به دادگاه خانواده بدهند. شما در دادگاه ازدواج دائم را قبول می کنید و دادگاه نیز رأی به ثبت ازدواج می دهد. توجه داشته باشید که در راه دوم این احتمال وجود دارد که دادگاه حقوقی شما را به دادگاه کیفری معرفی نماید و برای شما 25 تا 50 میلیون تومان جزای نقدی تعیین کنند. البته برای اینکه مورد تعقیب کیفری قرار نگیرید راه هایی وجود دارد که نیازمند مداخله وکیل است.

سلام آیا زنی که شوهرش مرده و خونه پدر شوهر زندگی می کرده می‌تونه بدون اجازه وارد خونه بشه و وسایلشوببره البته اونم پنهانی یا باید حکم داشته باشه؟

پاسخ:
سلام. چون منزل خودشان است و با اذن و اجازه مالک (پدر شوهر) در منزل سکونت داشته اند، ورود به منزل با منع قانونی روبرو نیست. خروج وسایل هم اگر جهیزیه خانم باشد، حق ایشان است و هیچ مشکلی ندارد. اما اگر وسایل متعلق به شوهر است و جزو ماترک محسوب می شود، چون سایر ورثه هم در آن حق دارند، خروج آنها از منزل بدون رضایت وراث جایز نیست.

قصد ازدواج با مردی را دارم که همسرش فوت کرده و دو فرزند 5 و 15 ساله دختر دارد. من شاغل هستم و یک منزل و ماشین دارم و خانه ای که در اطراف تهران اجاره داده ام.ایشام ویلایی دارد که بعد فوت همسرش به نام دو فرزندش کرده و باغی در اطراف تهران. ماشینی مدل بالا که در پارکینگ بوده و استفاده نمی نماید. برای سکونت منزلی ندارد و مستاجر بود و منزل در حدی بود که در سبک و شان زندگی من نبود و ایشان وعده داده بودند که ماشین یا باغ را تبدیل به محل سکونت نمایند. ولی به دلیل وابستگی عاطفی که به آنجا داشتند بعد از گذر زمان این کار را انجام ندادند و بنده نیز به خاطر علاقه مندی ایشان مخالفتی نکردم و قبول کردم تا زمان ثبات تصمیم شان منزلی رهن نمائیم.

لذا ما برای سکونت با هم منزلی رهن نمودیم و ایشان توانستند 1/3 از هزینه رهن را پرداخت نمایند و مابقی را بنده پرداخت کردم. اکنون بعد از ثبات مکانی، اعلام کردند که میخواهند باغ را هم به نام دو فرزندشان کنند. من به شخصه نیاز مالی ندارم و چشم داشتی هم به داشته ایشان نداشتم ولی متاسفانه رفتار ایشان در برخورد با این مسائل من را دچار نگرانی کرده و اینکه چرا ایشان تمام تمرکزشان بر فرزندانشان هست. من حتی به این فکر رفتم که از نظر قانونی اگر من فوت کنم آیا داشته های من هم به فرزندان ایشان می رسد یا خیر؟ علیرغم علاقه شدیدی که به این فرزندان دارم ، این رفتار حتی حس منفی در من نسبت به فرزندان ایشان القا کرده.

مملو از نگرانی و ترس شدم و اینکه  بایستی در مقابل رفتار ایشان  چه اقدامی انجام دهم. ممنون میشم راهنمایی فرمائید.

پاسخ:
با سلام. محبت به فرزند مبتنی بر یک کشش و نیروی بسیار قدرتمند غریزی است و هیچ فردی نمی تواند جایگزین فرزند شود. اگر شما هم صاحب فرزند شوید این حس را بهتر درک خواهید کرد. بنابراین ایرادی از این جهت به همسرتان وارد نیست و کاملا طبیعی رفتار می کنند. اما در خصوص اموال، هرچند انسان در زندگی مشترک نباید حسابگری افراطی داشته باشد و حسابش را تفکیک کند، اما همواره به خاطر داشته باشید اگر اموالی به همسرتان می دهید، حتما اسناد و مدارک لازم را فراهم نمایید که در صورت لزوم بتوانید مالکیت خودتان را اثبات نمایید. مثلا اگر خانه را رهن می نمایید و قسمتی از پول را شما پرداخت می کنید، حتما اجاره نامه را به نام خودتان و همسرتان به صورت مشترک بنویسید. چون اگر به نام همسرتان نوشته شود ایشان صاحب پول شناخته شده و شما نخواهید توانست پول خود را از صاحب خانه مطالبه کنید یا در صورت فوت، به ورثه ایشان منتقل خواهد شد.
۲۶ دی ۹۹ ، ۱۷:۵۸ ابر بهاری

یک ماه پیش دادگاه تمکین حکم رو قرار بر برگشتن زوجه گذاشت اما هنوز یک ماه میگذرد زوج درخواست صدور احراییه نکرده،اگر اصلا درخواست اجراییه نکند تکلیف زوجه چیست؟ درضمن این را هم بگویم که زوجه مطالبه نفقه کرده و از سه ماه پیش نفقه خود را هرماه گرفته است.

پاسخ:
الزام زوجه به برگشت به خانه و تمکین از شوهر طبق حکم دادگاه، حق شوهر است و شوهر می تواند از این حق استفاده بکند یا نکند. وقتی شوهر تقاضای صدور اجرائیه و اجرای حکم را نمی کند، یعنی نمی خواهد از حق خود استفاده کند و تبعاتی برای زوجه ندارد.

باسلام وخسته نباشید.ببخشید یه سوال داشتم.یکی ازهمکارام که خانوم هستن طلاق گرفته.بعدواسه نفقه شکایت کرده اونجاهم فیش حقوقی میخوان.به من گفت اگه ممکنه فیش حقوقی واسم بزار.میخواستم بدونم ایا مشکلی ایجادنمیشه برام؟تاچه وقت بایداون فیش،اونجابمونه؟لطفا اگه ممکنه جواب بدین تا خیالم راحت شه.ممنون ازشما

پاسخ:
فیش حقوقی رو از کسی که شکایت کرده مطالبه نمی کنند. فیش حقوقی برای متهم هستش. یعنی اتهام و جرمی متوجه ایشون هستش و براشون قرار کفالت صادر کردن و ایشون می خوان شما رو به عنوان کفیل معرفی کنند (به اصطلاح ضامن) اگه در مواعدی که دادسرا یا دادگاه تعیین می کنه ایشون حاضر نشن مبلغی رو که تعهد می کنید از شما خواهند گرفت.

سلام 

مادر وپدر درسال ۹۱در تهران دادگاه رفتن در بحث مهریه اجرت المثل نفقعه که همه رای ها صادر شد و مبالغی که دادگاه تععین کردن پدرم پرداخت کرد و ماهی ۷۰۰ تومن نفقعه میدادن 

واز هم جدا زندگی میکنن چون پدرم با خانم دیگه زندگی میکنن ولی الان چند وقته نفقعه قطع کردن 

ومیخوان برن دادگاه عدم تمکین بزنن که دیگه نفقعه پرداخت نکنن ما هیچ مدرکی برای ازدواج مجدد نداریم چون جایی ثبت نشده چطوری به دادگاه ثابت کنیم ۲تا زن نمیشه یه جا زندگی بکنن ؟

پاسخ:
منزل مسکونی باید مستقل باشه و در شأن خانم. دادگاه هیچوقت حکم نمیده که دو همسر در یک منزل زندگی کنند.

اگر زنی خونه پدرش قهر باشد و دادخواست طلاق بدهد و شوهرش گوشی او را هک کرده باشد از چتهای زنش با مردی شات گرفته باشد میتواند علیه زنش شکایت کند؟

پاسخ:
طلاق در اختیار مرد است و تقاضای زن در مورد طلاق معمولا به نتیجه نمی رسد. صرف مکالمه بین یک زن و یک مرد نامحرم جرم نیست. اما اگر از طریق مکالمات یا تصاویر اثبات شود که رابطه نامشروع فیزیکی بین آنها بوده است (اعم از زنا یا مادون زنا) در قانون برایش مجازات شلاق تا 99 ضربه تعیین شده است. ضمنا شنود بدون اجازه مکالمات و هک کردن گوشی همسرتان خودش جرم است و مجازات زندان دارد.
سلام زنی شوهرش در سال ۹۵ فوت شده و مهریه او ۱۱۰ سکه بوده است، در ان وقت پدرشوهر نیز فوت شده بودن که ارثی که برای هر فرزند گذاشته بود آپارتمانی به قیمت تقریبی ۳۰ میلیون تومان بوده است.حالا الان که در سال ۹۸ هستیم مهریه زن چگونه باید محاسبه شود.شوهر مال دیگری نداشته
پاسخ:
اموال و دارایی شوهر هنگام فوت مشخص میشود (آنچه از پدرشان به ایشان ارث رسیده هم مشمول دارایی میشود) سپس کلیه بدهی و دیون متوفی پرداخت میشود (که مهریه هم شامل این دیون است) اگر چیزی باقی ماند بین ورثه تقسیم می شود
سلام . درصورتی که مردی از همسرش دست خطی مبنی بر نخواستن بچه و علاقه ای به بچه دارشون نداشته باشه،یا شاهدی بر این قضیه داسته باشه که خانم گفتن من دکست ندارم بچه دارشوم میتونه بذای عدم تمکین خاص مرد اقدام کنه؟
اکر بسری شاهد کتک مادرش و حتی خودش توسط بدرش باشه میتونه همسر خوبی باشه؟ میتونه ک خودشم دست بزن داشته باشه؟
پاسخ:
لزوماً اینطور نیست. اما به هر حال افرادی که در یک خانواده پر تنش رشد می کنند احتمال اینکه دچار نابهنجاری های رفتاری و شخصیتی باشند بیشتره

سلام 
خانمی هستم که به خاطر مشکلات زناشویی و اخلاق بد همسرم و همچنین گفتن مداوم حرف های رکیک و ناسزا در طول شبانه روز و اعتیاد ایشان و همچنین بیکار بودن و ندادن خرجی به شوهر خود خیانت کردم و با مردی رابطه تلفنی و حضوری حتی در خانه داشتم ولی این رابطه منجر به رابطه جنسی نشده بود و بنده همچنین با شوهر خودحدود  یکسال رابطه جنسی نداشتم و با گذشت زمان همسرم یو اس بی که عکسهای من و اون آقا داخلش بوده پیدا کرده و با موافقت هردوی ما درخواست طلاق توافقی میدهد و بعد صدور رای دادگاه در تاریخ 20 اسفند 97 که قطعی میباشد قرار شد مهریه و نفقه خود بخشیده شود و حضانت پسر7ساله ام با رضایت پدرش به اینجانب داده شودو پدربه پرداخت نفقه فرزندماهی 400 تومان موافقت کرد و رای قطعی صادر شد و الان قرار است به کافی نت مراجعه کرده برای محضر و خطبه طلاق... 
با گذشت 20 روز پدرش به خاطر نفقه بچه میخاد شکایت کنه و اعلام کند که مادرش به علت رابطه نامشروع در زندگی زناشویی دچار عدم صلاحیت میباشد و حضانت بچه را پس بگیرد؟؟؟
من به عنوان یه مادر اصلا نمیتونم قبول کنم پسرم در کنار چنین مردی بزرگ شود البته ناگفته نماند که اعتیاد هم ترک کرده ولی از لحاظ اخلاق ورفتار خشن و گفتن فحشای ناسزا صد در صد در تربیت پسرم بی تاثیر نیست و من خیلی نگران این موضوع هستم آیا بعد رای قطعی دادگاه و انجام طلاق ایشان میتواند به خاطر رابطه نامشروع مادر عدم صلاحیت مادر را ثابت کند و حضانت فرزند را پس بگیرد؟؟؟
پاسخ:
اگر طلاق در فرصت قانونی (سه ماه) انجام شود، حضانت فرزند طبق آنچه در رأی دادگاه آمده است به شما تعلق دارد و طبق توافق خودتان عمل می شود. ولی اگر طلاق در فرصت سه ماهه اجرا نشود رأی دادگاه بی اعتبار می شود و کلیه توافقاتتان هم بی اثر خواهد بود.
باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت شما 
سوال:خانم امیری دعوایی به ثبت نکاح دائم علیه ورثه مرحوم عباسی واردمیکند،درجلسه ی رسیدگی،ورثه ی مرحوم عباسی ازجمله بیوه ی ان مرحوم باردنکاح دائم اعلام میداردکه خانم امیری باان مرحوم صرفارابطه ی زوجیت به نکاح موقت داشته ،،حال بافرض برابری شهود وسایرادله طرفین دعوا،حکم قضیه به نکاح دائم ونکاح موقت خانم امیری است؟؟
خواهشمندم ازتون هرچه سریعتربه من جواب بدیداین سوالیه که بایدجوابش روپیداکنم
ممنون میشم ازپاسخگویی هرچه سریعترتون
ویک خواهش دیگه هم داشتم میشه جوابتون روکامل وزیادبگیدمن واقعا لازم دارم
متشکرم
پاسخ:
چون خانم امیری مدعی زوجیت دائم است، باید این موضوع را با ادله در دادگاه ثابت نماید. دلایل خانواده عباسی موضوعیت ندارند چون امر عدمی را نمی توانند با شهود یا سند اثبات نمایند. لیکن از آنجا که انکار ایشان اصل محسوب می شود و ادعای خانم امیری خلاف اصل است اساسا نیازی به ارائه دلیل هم ندارند و بار اثات بر عهده خانم امیری است. اختلاف در اصل نکاح می تواند پرونده پیچیده ای باشد. توصیه می کنم حتما وکیل بگیرید. توجه داشته باشید وقتی رأی صادر شود و قطعی شود موضوع اعتبار امر مختومه پیدا می کند و دیگر قابلیت رسیدگی مجدد نخواهد داشت و عدم زوجیت خانم امیری برای همیشه اثبات شده محسوب خواهد شد.
سلام خسته نباشید من ۳تا بچه دارم و یک بار هم جداشدم و رجوع کردم .شوهرم به شدت رفیق باز هست و هرشب مشروب میخوره خرجی به من نمیده ولی خرید خونه رو انجام میده مثل خوراک فقط من میخوام اقدام به طلاق کنم ولی میترسم چون شوهرم خودزنی میکنه و این منو میترسونه روی صورت و بدنشم جای چاقو و خودزنیهاش هست .من از چه راهی باید اقدام کنم؟چجوری میتونم خونه رو جدا کنم ازش یعنی با هم زیر یک سقف نباشیم تا کارای قانونی رو انجام بدیم؟چون میخوام رو مهریه اقدام کنم حضانت بچهامو میتونم بگیرم؟؟با وجود خودزنیایی که کرده؟
پاسخ:
اصولا حق طلاق مربوط به شوهر است و در اکثر مواقع مشکلات رفتاری و شخصیتی که ممکن است مرد داشته باشد، دلیل محکمه پسند و قانونی برای طلاق از سوی زوجه نیست. موارد ذکر شده هم از همین نوع است. بهتر است حضورا به یک وکیل مراجعه شود تا با بررسی جوانب کار شاید یک دلیل قانونی برای طلاق پیدا کنید.
درود برشما 
اگر شخصی بابت پرداخت چک بدهکار باشه و طلبکار جهت دریافت طلب خودش توقیف اموال از بدهکار کنه ایا در این صورت همسر بدهکار میتونه برای جلوگیری از توقیف کردن اموال به طور مثال ماشین اقدام به اجرای مهریه کنه؟ ایا اصلا اولویت با طلبکار است یا همسر برای گرفتن مهریه
پاسخ:
خانم میتواند با اجرای مهریه مانع توقیف اموال توسط سایرین شود، اما باید قبل از آنها اقدام نماید. توقیف به نفع کسی انجام می شود که اولین اجرائیه را ارائه نماید...
سلام اگر در دفتر قضایی در طلاق توافقی زوجه ثبت کند که مهریه خود را بخشیده و امضا کند بازهم میتواند درخواست مهریه کند?
پاسخ:
اگر حکم طلاق توافقی در مدت 3 ماه از تاریخ صدور به دفتر رسمی طلاق ارائه شده و طلاق اجرا و قطعی شود، هر توافقی که در حکم طلاق آمده است لازم الاجرا خواهد بود. در غیر این صورت حکم طلاق باطل شده و هر توافقی هم که در آن آمده است بلااثر می شود.
وقتی زن کل حق وحقوق خودش را بخشیده و دیگر هیچ ادعایی هم ندارد وامضا داده ونوشته فوق را تایید نموده آیا قاضی میتواند نقض کند آیا میتوان به حکم قاضی اعتراض کرد ممنون باسپاس
پاسخ:
طبق ماده 10 قانون مدنی، قرادادهای خصوصی بین افراد تا جایی که خلاف قانون و شرع و نظم عمومی نباشد، معتبر است و قاضی نمی تواند خلاف توافق طرفین حکم صادر کند.
سلام وقت بخیر..در صورت اشتغال فرزند دختر با حقوق سه میلیون پدر  نفقه پرداخت نمیکند...ایا  این نفقه فقط شامل خوراک پوشاک می شود ...در قبال مهیا کردن مسکن برای فرزند دختر شاغل هم تعهدی ندارد؟!!

پاسخ:
فقط در مورد زوجه است که نفقه به هر حال به او تعلق میگیرد و باید متناسب با شأن او باشد. سایر افراد واجب النفقه من جمله پدر و مادر و فرزند تنها در صورتی نفقه به آنها تعلق می گیرد که اولا نیازمند باشند و خودشان نتوانند نیازمندی های خود را تأمین کنند. ثانیاً موجب نیازمند شدن شما نشوند، ثالثاً فقط در حد برطرف کردن نیازمندی های ابتدایی و حداقلی است. رابعاً نفقه گذشته از جانب آنها قابل مطالبه نیست.
۲۹ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۷ سپهر کیانی
با سلام،وقت شما بخیر
من حدود 6 ماه است که عقد کرده ام اما در این مدت همسرم بارها قهر کرده و کلا یک ماه هم پیش هم نبوده ایم و مدام خودزنی های مکرر و فحاشی و بد دهنی می کند و در دستش جای تیغ و بخیه و خودکشی است و رفتارهای خطر ناک میکند با توجه به این که دانشجو هستم و بیکارم و اموالی به نامم نیست و حتی شهریه دانشگاهم را مادرم میدهدو خانواده همسرم با اطلاع از این امر که من بیکارم دخترشان را به من دادند
1- آیا میتوانم عدم تمکین بزنم .
2- خودکشی و مشکل روانی او اگر در دادگاه ثابت شود مهریه نامزدم بخشیده میشود یا باید بدهم .
2-اگر مهریه را طلب کنند و به تعلق بگیرد پرداخت مهریه به صورت اقساط ماهی چقدر است.
پاسخ:
1- صدور حکم تمکین توسط دادگاه منوط به تهیه منزل و اثاثیه است.
2- مهریه به هیچ وجه و در هیچ حالتی بخشیده نمی شود.
3- تقسیط مهریه با توجه به وضعیت مالی مرد است به نحوی که بتواند پرداخت کند.
سلام. وقت بخیر. من به زودی قراره ازدواج کنم و به دلایلی ( نه از روی احساسات واجبار) میخوام مهریه مو بدون این که کسی اطلاع پیدا کنه به همسرم ببخشم. میشه راهنمایی کنین.ممنون
پاسخ:
پس از عقد باید به یم دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و طی یک سند رسمی مهریه خود را ببخشید.
سلام من فردا میخوام عقد کنم چه نکاتب را رعایت کنم که دچار مشکل نشم در زندگی لطفآ کمک کنید چه چبزی را نباید امضا کنم ؟
پاسخ:
در عقد مرد معمولا مرد تعهدات سنگین و گاهی کمرشکن را می پذیرد. اگر می توانید مهریه را عندالاستطاعه تعیین کنید. شروط ضمن عقد هم که در سند ازدواج آمده است را امضاء نکنید. البته اینها نیاز به توافقات قبلی دارد. جایش سر سفره عقد نیست.
با سلام . اگر شخصی ایران نباشد و امکان این را نداشته باشد که به ایران بیاید و در دادگاه بابت مهریه نیاز باشد که قسم بخورد . چ کاری باید انجام دهد.
پاسخ:
سلام. برای اثبات مهریه به سوگند استناد نمی شود. چون قریب به اتفاق ازدواجها ثبت رسمی می شود، همان سند ازدواج کفایت می کند و ادعای مخالف شوهر پذیرفته نیست. مگر شوهر ادعای پرداخت مهریه را داشته باشد که آن هم دادگاه با سوگند شوهر چنین چیزی را نمی پذیرد.
۰۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۱:۴۸ محمدرضا محمودی
سلام میخواستم بپرسم من زنم به صورت ارثی چشماشون  ضعیفه و حتی پدرشم کامل نابینا هست ولی قبل ازدواج ب من نگفتن که این مشکل رو دارن و نگفتن ک پدرشون به خاطر تزریق یه آمپول اشتباهی کور شدن و نگفتن که زمینه ارثی داره تو خوانوادشون و الان من فهمیدم و حتی عموهاشم  همین مشکلو دارن همسرم با یه عمل چشماش خوب میشه اما اینده برای بچه هام مشکل داره میخوام بدونم الان حق فسخ  شاملم میشه خسارات مالی من چی میشه و باید مهریه اش رو بدم یا ن ممنون
پاسخ:
اولا حق فسخ فوری است. یعنی به محض اطلاع باید اقدام می کردید و الا این حق از بین میرود. ثانیا مشکل چشمی ایشان مشهود بوده و شما با قبول این مشکل ازدواج کردید، بنابراین مشمول شرط صفت و یا تدلیس در ازدواج نمی شود طبق ماده 1126 قانون مدنی. مهریه هم در هر حال باید پرداخت شود ماده 1101 قانون مدنی. البته اگر نابینایی از هر دو چشم ایجاد شود و قابل درمان نباشد هم عقد نکاح قابل فسخ است.
سلام شوهر بنده 19 سال پیش فوت نوده ،ما از بابت فوت ایشان در اثر حادثه ای مبلغی دیه دریافت کرده وبین خودمان(پدر ومادر شوهر وخودم وفرزندان)آنرا تقسیم نمودیم ،همچنین زمین وخانه مسکونی باقیمانده از شوهرم را با پدر و مادر شوهرم تقسیم کرده تقسیم نامه نوشتیم ،حتی از بابت دیافت سهم خودم از دیه تعهد محضری مبنی بر عدم اعتراض داده ام،و در آن زمان تقاضای مهریه نکردم،حال آیا میتوانم دعوی وتقاضای  مهریه بنمایم؟متشکرم از پاسختان
پاسخ:
احتمالا همان سند محضری که ثبت کرده اید مشتمل بر رضایت شما به تقسیم ترکه و صرف نظر از مهریه تان بوده است. سند مذکور را حضورا به یک وکیل نشان دهید تا بررسی کنند.
سلام بنده یک واحد آپارتمان برای همسرم قولنامه ای خریداری کردم و از فروشنده به نام همسرم وکالت فروش گرفتم و مبایعه نامه به نام همسرم میباشد و مبلغ ثمن معامله را تمام و کمال خودم پرداخت کردم آیا میتوانم رجوع به هبه کنم یا آپارتمان مذکور رو به جای مهریه همسرم در دادگاه مطرح کنم همسرم مهریه اش را مطالبه کرده از دادگاه خانواده 
تشکر


پاسخ:
چون معامله فی مابین همسرتان و فروشنده صورت گرفته است، شما حقی در خصوص منزل ندارید. اما در خصوص وجه آن میتوانید با اثبات چرداخت وجه ، آن را از همسر خود مطالبه نمایید. طبیعتاً اکر حکم محکومیت ایشان را دریافت نمایید می توانید آن را با مهریه تهاتر کنید.
با سلام
از خدمتتون سوالی داشتم
آیا دختری که بعد از جدایی از همسرش، عده نگه داشته، یعنی حتما با هم رابطه زناشویی داشته اند؟ دیگر دوشیزه نیست؟ 
لطفا توضیح دهید
با سپاس
پاسخ:
خیر از نظر رفتاری لزوماً ارتباطی بین این دو وجود ندارد. اما طبق ماده 1155 قانون مدنی زنی که بین او و شوهرش نزدیکی واقع نشده باشد، نه عده طلاق دارد و نه عده فسخ نکاح، ولی عده وفات در هر صورت باید رعایت شود. همچنین طبق بند 1 ماده 1145 قانون مدنی طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود از نوع بائن است و شوهر حق رجوع ندارد.
باعرض سلام خسته نباشید.پرونده ی کیفری داشتم دردادسرا که قرارمنع تعقیب صادر شد وبه این قرار اعتراض شد حالا پیامک اومده برام که پرونده شما به دادگاه انتقال داده شده.میشه برام توضیح بدین چرابه دادگاه انتقال شده وچقد احتمال داره رای توسط دادگاه نقض بشه ونظر بازپرس مهمه برای دادگاه.باتشکر ازشما
پاسخ:
چون طرف شما به قرار دادسرا اعتراض کرده است، پرونده به یکی از شعب دادگستری همان حوزه ارجاع داده می شود تا بررسی شود. اگر دادگاه قرار منع تعقیب را تأیید کرد، پرونده مختومه خواهد شد. اگر قرار دادسرا را نقض کند، پرونده به دادسرا مرجوع خواهد شد تا مجدداً رسیدگی شود. چون در دادسرا قرار منع تعقیب صادر شده است، احتمال آنکه همان قرار تأیید شود، بیشتر اشت.
سلام خسته نباشید. حدود 1ماه بعد اجرا گذاشتن مهریه همسرم سهامی بنامم بود که 45 میلیون نقد و 45 میلیون آن قسطی که ماهیانه 1875000تومان بود خریده بودم به نام پدرم سند قطعی زدم در کل سهام از پدرم بود ولی به نام من چون سهام مربوط به محل کارم بود باید به نام خودم خریداری میشد به همین خاطر پدرم پول بازنشستگی سرمایه گذاری کرد با خرید این سهام حالا همسرم به جرم فرار از دین از من و پدرم در تهران شکایت کرده که نیابت داده شد محل زندگیمون و در جلسه دادگاه حاضر شدیم و پس از گفتن اظهارات چک 45 میلیون نقدی اول که توسط پدرم به شرکت سهامی واریز شده بود ارایه کردیم ولی اقساطشو پول نقدی از پدرم می گرفتم و به دلیل اینکه شرکت از حساب حقوقی من برداشت میکرد به حساب واریز میکردم و فیش های حقوقی خودمم در طی دو سال اقساط ارایه کردم که ماهیانه 1400میگرفتم ولی اقساط 1875000بوده و قادر به پرداخت نبودم اگه سهام از خودم بود که قاضی متوجه بشه توانایی پرداخت نداشتم غیر از اون خرید وسایل داشتم برای جهیزیه متاهلم که بودم وام هم پرداخت میکردم از حقوق 1400شاید ماه 400 بیشتر برام نمیموند و دو نفرم شاهدم از همکارام بردم که زمان ثبت نام بودن و اینکه از پدرم بوده شهادت دادند. خدارشکر قرارمنع تعقیب صادر شد ولی مدت 10روز حق اعتراض دارن امکان داره رای تغییرکنه درصورتی که همسرم لایحه ای به عنوان دفاعیه قبل صدور حکم ارایه کردن اگه حرفی برای گفتن داشته گفته.ممنون 
پاسخ:
چون فرار از دین جرم هستش و کیفری است، معمولاً به نفع متهم رفتار میشه. با توجه به اینکه قرار منع تعقیب هم صادر شده، احتمالا دادگاه هم اگر اعتراض بشه همون رو تأیید میکنه.
سلام.سوال هامو چرا پاک کردید ؟
پاسخ:
در قسمت مشاوره آنلاین سعی می شود سوالاتی درج و پاسخ داده شود که مورد استفاده همگانی باشد. کسانی که مایل به کسب اطلاعات کامل و همه جانبه برای حل مشکل خود می باشند، بهتر است از خط مشاوره تلفنی که مشخصات آن در سایت مندرج است استفاده نمایند.
با سلام ببخشید.
-اگه خانمی در طلاق رجعی در دادگاه طبق صورتجلسه ای اقرار کند به بذل مهریه و نفقه و اجرت المثل تا زمان حال و اموالی هم بنده نداشتم که بخواهد تنصیف اموال کند و امضا کند که در قبال گرفتم 15 سکه طلاق داده شود. ایا بعد از طلاق میتواند ادعا مطالبه مابقی مهریه را نماید؟؟؟
-قرار شد که بعد از طلاق پرونده مهریه و نفقه را رضایت دهندولی تا کنون اینکار را نکردند ایا با اقراری که در دادگاه نمودند که بعد از طلاق پرونده ها را رضایت میدهند و ادعای مالی و غیرمالی ندارند اتوماتیک پرونده ها بسته میشوند؟؟؟؟؟
خیلی ممنون.
پاسخ:
ممکن است نوع بذل به گونه ای باشد که نوع طلاق خلع محسوب شود. در این صورت خانم تا زمانی که ایام عده تمام نشده است می تواند از آنچه بذل کرده است رجوع نماید. بهتر است مدارک را حضوراً به یک وکیل نشان دهید تا بررسی نماید.
سلام و عرض ادب
سوالی داشتم من با خانم جدا شدم درخواست یکطرفه دادم و نیومد و در اخر با توافق در دفتر دادگاه صیغه طلاق رجهی نوبت اول در دفترخانه انجام و بعد از گذشت سه ماه عده در دفتر و شناسنامه من ثبت شد و مهر دفترخانه زده شد.
چند وقت خانم به عناوین مختلف ابراز علاقه مینماید.
سوال بنده این است که ایا امکان داره نقشه ای در کار باشه یا امکان داره شکایت مالی  داشته باشد؟؟؟؟؟؟
در صورتی که در دادگاه در صورتجلسه تمام حق و حقوق مالی و غیر مالی را از خود سلب کرده.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
با سپاس فراوان

پاسخ:
در چنین مواردی معمولا بازگشت به زندگی مشترک سرانجامی متفاوت از اون چیزی که قبلا بوده نخواهد داشت. وقتی قبلا نتونستید با هم زندگی کنید ، بعد از این هم نخواهید تونست. اما اگر می خواهید شانس مجددی به همدیگه بدید، عقد موقت کنید با مدت مثلا یک سال و مهریه صد هزار تومان. در این صورت تعهد مالی نپذیرفته اید، و اگر هم بخواهید ازدواج رو به هم بزنید، شرایط سخت و مراجعه به دادگاه و .... ندارد.
۱۳ دی ۹۶ ، ۲۲:۲۸ احسان داوودی
سلام خسته نباشید.من حدود1ماه بعداجراگذاشتن مهریه همسرم سهامی بنامم بودکه45میلیون نقدو45میلیون ان قسطی که ماهیانه1875000تومان که کلا90میلیون بود به نام پدرم سند قطعی زدم درکل سهام ازپدرم بود ولی به نام من چون سهام مربوط به محل کارم بود باید به نام خودم خریداری میشد حالاهمسرم به جرم فرارازدین ازمن وپدرم در تهران شکایت کرده که نیابت داده شد محل زندگیمون ودرجلسه دادگاه حاضرشدیم وچک 45میلیون نقدی اول که توسط پدرم به شرکت سهامی واریزشده بودارایه کردیم ولی اقساطشو پول نقدی ازپدرم می گرفتم خودم به حساب شرکت واریزمیکردم وفیش های حقوقی خودمم ارایه کردم که ماهیانه1400میگرفتم زمان پرداخت اقساط که دوسال بوده وخرج مخارج خودم همسرمم بوده غیراونم وام وخریدوسایلم  بوده  ولی اقساط 1875000بوده  ودونفرم شاهدم ازهمکارام بردم که زمان ثبت نام واینکه از پدرم بوده به دادگاه بردیم حالا پرونده به تهران ارسال شده میخاستم راهنماییم کنیدچی میشه یا درصورت محکوم شدن چیکارکنم خیلی ممنون
پاسخ:
سلام. بستگی به نظر دادگاه داره که فرار از دین رو ثابت تشخیص بده یا خیر. اگر در نظر دادگاه این مسئله ثابت بشه، سهام رو بابت طلب همسرتون توقیف می کنند و شما و پدرتون هم به زندان یا جریمه مالی محکوم میشید. بهتره وکیل بگیرید.
سلام بزرگوار وقت بخیر
بنده یکسال پیش ازدواج کردم و روز بله برون خانواده همسرم بجز 110 سکه طلا بعنوان مهریه شرطی را هم بعنوان شرط ضمن عقد مطرح نمودند که بنده هر زمانی که بتوانم آپارتمانی را بخرم 3 دانگ آنرا بنام همسرم بزنم و بنده نیز پذیرفتم ولی متاسفانه روز عقد با خیانت و کلاهبرداری و مشارکت سر دفتر که از آشنایان خانواده همسرم بود در عقد نامه مینویسند که زوج متعهد میشود به محض عروسی 3 دانگ آپارتمان 80 متری واقع در شهر تبریز را به زوجه واگذار نماید که بنده هم با بی توجهی و اعتماد پای آنرا امضا نموده ام الان بعد از گذشت 4 ماه زندگی مشترک در یک منزل اجاره ای همسرم شکایتی حقوقی تنظیم کرده و از من 3 دانگ آپارتمان را مطالبه میکند جسارتا آیا ایشان میتوانند بنده را محکوم به اجرای تعهد نمایند؟ لازم به توضیح است که بنده اصلا تمکن مالی ندارم و به هیچ وجه نمیتوانم آپارتمانی را بخرم.
سپاس از راهنماییتون...
پاسخ:
سلام. بله می توانند. اگر عین آن را نتوانید تهیه کنید، وجه آن را مطالبه می کنند و احتمالا به صورت اقساط وصول می کنند.
باسلام. 
من از شوهرم بمدت یکسال است ک جدا شده ام و او در عرض یک ماه همسر اختیار کرد.  ما یک فرزند دختر هفت ساله داریم.  گویا نامادری دخترم را با پشت مگس کش مورد آزار قرار میدهد.  و همسر سابقم سمت چپ پای دخترم را با کمربند کتک زده.  من شکایت کردم و نامه پزشک قانونی هم گرفتم.  وقتی همسر سابقم را ب بازپرسی بردند گفت برای تربیت فرزندم اورا کتک زدم و دلیلی ک شوهر سابقم گفت با دلیلی ک دخترم پیش بازپرس گفت ب کل فرق داشت.  میخوام بدونم معمولا دادگاه چ رایی صادر میکنه؟؟؟ 

پاسخ:
اقدامات والدین و اولیای قانونی که به منظور تأدیب یا حفاظت فرزند انجام می شود، مشروط بر اینکه اقدامات مذکور در حد متعارف و حدود شرعی تأدیب و محافظت باشد مجازات ندارد. ماده 158 قانون مجازات اسلامی
با سلام.اگر امروز دادخواست ملاقات فرزند به دادگاه اراعه دهم.چند روز دیگر میتوانم فرزندم را ببینم.یعنی چدر طول میکشد
پاسخ:
معمولا رسیدگی در دادگاه ها بسیار طولانی است. اما می توانید از دادگاه درخواست صدور دستور موقت کنید...
۲۴ آبان ۹۶ ، ۲۱:۴۱ علی سالاری
باسلام
چنانچه شخصی فرزندمستمری بگیریاوظیفه بگیربنیادشهیدمیباشدوپس ازمدتی ازکارش استعفادهدوباینکه این شخص دخترمجرد(فرزندشهید)وبیکارمی باشددادخواست مطالبه نفقه رابطرفیت بنیادشهیدبدهدیاشخص وظیفه بگیر؟
پاسخ:
بنیاد شهید وظیفه ای در قبال تأمین نفقه کسی ندارد. تنها طبق قوانین و مقررات به بازماندگان ایثارگران مقرری پرداخت می نماید.
سلام
من میخواستم بدونم ایا مرد میتواند زن را مجبور به زندگی در خار از کشور کند؟ درجلسه خواستگاری اعلام شد خانم تنها مایل به زندگی در همین شهر هستن اما در عقد نامه چیزی ذکر نشد
 بعداز گذشت ۴سال از ازدواج اول به بهانه تحصیلات مهاجرت کردن به شرط بازگشت اما بعد از گذشت ۴ سال و اتمام تحصیلات شوهر راضی به برگشت به ایران نمیشود ایا قانونی در حمایت از زن هست تا شوهر را وادار به بازگشت کند؟
پاسخ:
طبق ماده 1114 قانون مدنی زن باید در محلی سکونت کند که شوهر تعیین می نماید. اگر ضمن عقد ازدواج شرط کرده اید که تعیین محل سکونت با شما باشد و ایشان هم پذیرفته اند، باید بتوانید این مسئله را ثابت کنید.
با سلام
من پنج ماهه پیش همسرم را طلاق دادم و در حال حاضر با توجه به حکم اعسار دارم اقساط مربوط به مهریه همسر سابقم را میدهم. اگر همسر سابقم ازدواج مجدد کنن آیا پرداخت مهریه من هم قطع میشه یا کما فی السابق مجبور به پرداخت اقساط ماهیانه مهریه هستم؟
پاسخ:
سلام. مهریه را طبق اقساط تعیین شده باید پرداخت کنید. ازدواج ایشان مانع وصول مهریه نیست. حتی اگر ایشان فوت نمایند هم مهریه به وراث ایشان منتقل شده و شما باید به ورثه ایشان پرداخت کنید.
با عرض سلام و خسته نباشید
حکم اعسار در مورد مهریه برای شوهرم صادر شده و به علت عدم تمکین اینجانبه، اجازه ازدواج مجدد را گرفته. آیا زمانیکه او بصورت عقد دائم اقدام به ازدواج مجدد بکند، حکم اعسار او از بین می رود یا همچنان پابرجا می ماند؟
پاسخ:
سلام. خیر ارتباطی ندارد و حکم اعسار پابرجا خواهد بود.
سلام و خسته نباشید خواستم بدونم از چه سالی بند دوازده در سند ازدواج ثبت شده؟ آیا ممکن است در سندی که مربوط به سال ٧٥ هستش این شرط و این بند (ازدواج مجدد زوج) ثبت نشده باشه؟
پاسخ:
صرف درج شدن آن بند در سند ازدواج اهمیت ندارد. آنچه مهم است امضاء آن توسط زوجین است. ببینید که در سند ازدواج آن بند امضاء شده است یا خیر. اگر سند در دسترس نیست، می توانید رونوشت آن را از دفتر رسمی ازدواج که عقد در آنجا انجام شده است، دریافت نمایید
سلام.خواهر من یک سال و نیم است که ازدواج کرده.با همسرش مدام جنگ و دعوا دارند و بارها کتک خورده.شوهرش در خواستگاری عنوان کرد که کارمند اداره دولتی است اما بعد از عقد فهمیدیم کارگر پمپ بنزین است و کارش شیفتی است و بیشتر شبها سر کار.و با آن اداره همکاری غیر رسمی و مختصری دارد و حقوقی از آنجا نمیگیرد، اما خودش و خانواده اش خیلی راحت از این مسءله گذشتند که مگر گرسنه مانده ایی و.. خواهر من دیپلمه است اما زیباست و خانواده فرهنگی و موجهی داریم و خواستگاران زیادی داشت. آیا میتواند با شکایت فریب در ازدواج طلاق بگیرد؟ هرچند یک سال و نیم از عروسی گذشته ولی دیگر تحمل ندارد.
پاسخ:
سلام. ایشان به عنوان تدلیس در ازدواج حق فسخ نکاح داشته است. ولی مسئله این است که حق فسخ فوری است. یعنی به محض اطلاع از فریب باید نسبت به فسخ نکاح اقدام می کرده اید. مگر اینکه از فوری بودن حق فسخ اطلاع نداشته باشید. بهتر است هر چه زودتر با یک وکیل مشورت کنید تا اقدامات لازم را انجام دهید...
سلام و خسته نباشید.
خانمی هستم که میخواهم جهیزیه ام را قبل از طلاق از منزل همسرم خارج کنم.
شنیده ام راه قانونی این کار و صدور ابلاغیه تا ۵۰ روز میتواند طول بکشد.
ولی من میخواهم سریعا اینکار را انجام دهم
آیا راه کوتاه تری از راه قانونی وجود دارد؟که مثلا ظرف مدت یک هفته ابلاغیه به دست همسرم برسد؟
باتشکر.
پاسخ:
سلام. اگر کلید منزل در دست شما است و همسرتان ممانعت نمی کند، خودتان به منزل مراجعه کرده و جهیزیه خود را خارج کنید. اما اگر همسرتان ممانعت می کند از دادگاه درخواست تأمین خواسته و اجرای قبل از ابلاغ بفرمایید. دادگاه موافقت می کند و دستور خروج جهیزیه حتی قبل از ابلاغ به همسرتان را صادر خواهد کرد...
باسلام. ۴ساله ازدواج کردم در سن ۱۸ سالگی. شوهرم بیکارهست وتوی این ۴سال هرچقدر تلاش کردم وصبرکردم ایشون سرکارنرفت اوایل خرجی خانه ازمادرش میگرفت درحداینکه ازگرسنگی نمیریم.ولی بعدازمدتی خودم سرکاررفتم هم قسط وام ازدواجمونو دادم هم خرج خانه.تمام خرج منو خانوادم دادن همیشه. ایشون اصلابه خودش سختی نمیده کارکنه هرکارمیره دوروز بعد دعوامیکنه میادبیرون فقط تواین ۴سال وعده وعیدبه من داد.۲سال پیش به مدت۳ماه قهرکردم وایشون وخانوادش با وساطتت تمام فامیل منوراضی کردن برگشتم باهزارتا وعده ولی هیچکدومو انجام ندادن. اصلاباهم تفاهم اخلاقی نداریم سرهرموضوعی به دعوامیکشه وایشون مشکل رفتاری داره با همه. همش فحش میده ودادوبیدادمیکنه وهیچکس حاضربه تحملش واسه یک روزم نیست. من اگه دادخواست طلاق بدم چطورمیتونم مهریمو بگیرم ۱۵۰سکه هست. وچطور ثابت کنم ایشون این مدت نفقه وخرج خونه رونمیداده. هیچ چیزی به نام خودش نداره وهمه اموال به اسم مادرشه پدرش فوت کرده. راهی هست که من بعدازاینهمه سختی دست خالی طلاق نگیرم؟
پاسخ:
سلام. طلاق حق اختصاصی مرد است و اگر شوهر شما مخالف باشند شما نمی توانید طلاق بگیرید. تنها یک راه وجود دارد و آن هم مطالبه نفقه است. اگر ایشان محکوم به پرداخت نفقه شوند و شش ماه پرداخت نکنند شما حق طلاق پیدا خواهید کرد. ضمنا اگر ایشان اموالی ندارند، خیلی روی مهریه حساب نکنید. عملا دستتان به چیزی نمی رسد...
سلام مجدد
اگر در شورای حل اختلاف محکوم به 20ماه نفقه معوقعه بشوم و4ماه حال و من هنوز سر خونه زندگی نرفتم و نامزدیم و خانمم باکره است و من مگویم حال را نقد و گذشته را اقساطی میدهم آیا حق طلاق برای خانمم به وجود می آید؟میتواند طلاق بگیرد ؟ 
با تشکر
پاسخ:
بله. طبق شروط ضمن عقدی که در سند ازدواج آمده است و شما امضاء نموده اید، هرگاه زوج به مدت شش ماه نفقه زوجه را به هر عنوان پرداخت نکند و امکان اجبار او به تأدیه هم ممکن نباشد، زوجه حق طلاق دارد...
سلام من 20ماهه عقدم چند ماهه پیش به مشکل خوردم و زنم هم باکره است به دلیل دخالت خانوادش الان بابت مطالبه نفقه 20 ماه از شورای حل اختلاف اخطاریه آمده است و پدرش اجازه دیدن زنم را به مدت سه ماه نمی داد من چه کار می توانم بکنم ؟
1_آیا زندان می روم؟
2_نفقه حال را به صورت نقدی میتوانم بدهم ولی گذشته.رو باید تقسیط کند؟
3_می توانم بگویم هم نفقه 300هزار تومان هر ماه را میدهم و ماهانه300هزار تومان بابت مهریه و زنم بیاید سر خانه زندگی را شروع.کنیم با این که باکره است؟آیا مبلغ ماهیانه مهریه را شورا قبول می کند؟
4_فردا بابت مهریه می تواند شکایت کند و دادگاه پیش پرداخت بخواهد؟
5_آیا باید شکایت یا دادخواستی تنظیم کنم؟

پاسخ:
چون خانم باکره است و قبلا تمکین نکرده است دارای حق حبس است و بدون تمکین هم نفقه به او تعلق می گیرد. بنابراین در چنین شرایطی زوج محکوم به پرداخت نفقه خواهد شد و بعد از محکومیت هم حکم طبق مقررات اجرا می شود که حبس هم محتمل خواهد بود...
سلام خسته نباشید.مادربزرگ من یه خونه داشت که چندساله پیش داد بساز بفروش بفروش بدلیل کهولت یه وکالت بلاعزل به برادر من داد وقتی سند خونه اومد داداشم بدون اطلاع مادربزرگم و دیگران رفت خونه رو بنام خودش کرد ماچون به داداشم اعتماد داشتیم هیچی نگفتیم ولی الان بدلیل خصومت با یکی از برادرانم برادرم لج کرده گفته میخام برم شکایت کنم همشونو از اون خونه بندازم بیرون میخاستم ببینم همچین چیزی امکانپذیره میتونه همچین کاری کنه؟
پاسخ:
بله. سند به نام ایشون است و قانوناً مالک شناخته می شوند. پس هر نوع تملکی و دخل و تصرفی در ملک خود می توانند انجام دهند...
سلام من میخواهم قبل از درخواست زنم  از دادگاه نسبت به پرداخت مهریه به صورت ماهیانه 400هزار تومان اقدام کنم آیا کار اشتباه ایست بعدن در دادگاه محکوم نشوم آیا میتوانند از دادگاه شکایت مهریه کنند باتشکر
پاسخ:
چون مهریه سکه است، بنابراین عین آن یعنی سکه باید پرداخت کنید... قطعا پرداخت مهریه قبل از مطالبه ایشان بهتر است، اما رسید معتبر و یا شاهد داشته باشید که بعدا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید ثابت کنید که چه مقدار از مهریه را پرداخت کرده اید...
سلام من 6 ساله ازدواج کردم و شوهرم نه کار داره نه خونه خرجی خانه هم رو دوش منه که استاد دانشگاهم یه بچه یک ساله دارم دختره حالا میخوام طلاق بگیرم میترسم دخترمو به خودم ندهند میشه راهنماییم کنید واقعا مشاوره هم رفتیم فایده نداشته 
راستی طلاهایی که از موقع ازدواج گیرم آمده مطعلق به چه کسیست؟
پاسخ:
طبق قانون در تصمیم گیری دادگاه در نظر گرفتن مصلحت کودک الزامی است. اگر شما مدرس دانشگاه و ارای درآمد مکفی باشید، و همسرتان بی کار باشد، احتمالا دادگاه حضانت را به شما می دهد. طلاها هدیه ای است که به شما داده شده و متعلق به خودتان است.
با سلام و احترام 
من 27 ساله از کرمانم دنبال زن دوم هستم، این موضوعی که در مورد زن دوم گفتید ازدواج کنن بعد زن دوم شکایت کنه راحت دادگاه قبول می کنه مجوز ثبت می دهد، یعنی خود افراد می تونن عقد کنن یا باید به وکیلی مراجعه کنن یا خودشون می تونن، لطفا کمک و راهنماییم کنید  با تشکر
پاسخ:
سلام. طبق قانون ثبت ازدواج دائم اجباری است و دادگاه نمی تواند اجازه ثبت آن را ندهد. اما توجه داشته باشید که این کار جرم است و هشت تا هجده میلیون تومان ممکن است جریمه مالی داشته باشد. عقد را هم خودتان و یا یک عاقد می توانید انجام دهید. اما به منظور رعایت کامل شرایط صحت عقد بهتر است توسط یک نفر آشنا به مسائل حقوقی و مذهبی انجام شود. برای طرح دعوی و مراجعه به دادگاه هم نیاز به هدایت و راهنمایی یک فرد متخصص دارید. اگر مایل باشید می توانم مراحل کار و دادخواست و لوایح مورد نیازتان را تهیه نموده و برایتان ارسال نمایم....
در خصوص مسائل مالی که در حکم آمده است زوجه بعدا می تواند از طریق دادگاه اجرائیه صادر کرده و حقوق مالی خود را وصول کند.

برگرفته شده از سایت motahedi.blog.ir
ببخشید این یعنی چی (مسایل مالی بعدا اجرائیه میگیرد؟؟؟؟؟)خب خودش رضایت داده و در قبال طلاق بذل کرده مابقی مهریه رو در مورد اجرت المثل و مسایل مالی و غیرمالی را از خود سب و ساقط کرده چی رو میتواند بگیره؟؟؟؟
در خصوص مسائل مالی که در حکم آمده است زوجه بعدا می تواند از طریق دادگاه اجرائیه صادر کرده و حقوق مالی خود را وصول کند.

برگرفته شده از سایت motahedi.blog.ir
در خصوص مسائل مالی که در حکم آمده است زوجه بعدا می تواند از طریق دادگاه اجرائیه صادر کرده و حقوق مالی خود را وصول کند.

برگرفته شده از سایت motahedi.blog.ir
پاسخ:
اگر زوجه در قبال طلاق مهریه، نفقه، نحله، اجرت المثل، تنصیف اموال، و ... را بذل کرده باشد که هیچ، اما در مواردی در حکم دادگاه می آید که زوج باید قبل از وقوع طلاق مبالغی به زوجه بپردازد، در چنین مواردی زن اختیار دارد که به وقوع طلاق رضایت دهد و طلاق ثبت شود، و پس از طلاق آن مبالغ را وصول نماید....
سلام
بنده درخواست طلاق از طرف زوج دادم و گواهی رجعی صادر شده و در دفترخانه ثبت شده و اخظارهای ان انجام شده.
بعد خانم امدن و درخواست توافقی کردند که منم پذیرفتم و به دادگاه رفتیم و اقرارنامه از خانم گرفتیم که پرونده ها و حق حقوق مالی را بسته و ادعایی در قبال توافق صورت گرفته ادعایی  نداشته باشد و دادگاه امضا و به دفترخانه ابلاغ کردند.
برای جاری شدن صیغه به دفترخانه مراجعه کردیم که گفتند چون رای رجعی است و بعد توافق کردیدو رای رجعی تغییر نکرده است ما انجام نمی دیم. و معرفی کرد به دفترخانه دوست خودشان که اون اینکار رو انجام بدهد.
ببخشد طولانی شد سوال بنده این است که:
1-ایا تغییر دفترخانه و ثبت طلاق ایجاد مشکل میکند؟ در صورتیکه نامه دادگاه به دفترخانه اول بوده و دفترخانه به دفترخانه دیگر سپرده که صیغه جاری شود؟؟؟
2-در دفترخانه جدید صورتجلسه ای تنظیم شد و توافقات دادگاه + سکه توافق شده + پرداخت پول نفقه زمان عده در ان منعکس گردید از و بخاطر نبودن مسئول جاری کردن صیغه از ما بله وکلالت دادن را گرفتن به فردای ان روز موکول گردید. و فردای ان روز ی برگه ای به من دادن از صورجلسه که مسئول ان دفتر صیغه طلاق را جاری کرده اند و امضا کردند. شماره ثبت دفتر نیز ندارد گفتند بعد از سه ماه ثبت میشود.این روال درست است؟؟
3-ایا خانم میتواند بخاطر تغییر دفترخانه مدعی شود که صورتجلسه تنظیم شده فاقد ارزش است و مابقی مهریه را هم بطلبد؟؟
پاسخ:
وقتی گواهی عدم امکان سازش صادر می شود، اگر مرد مایل به اجرای طلاق باشد و خانم هم رضایت بدهد، دفترخانه موظف است طلاق را اجرا و ثبت کند. در خصوص مسائل مالی که در حکم آمده است زوجه بعدا می تواند از طریق دادگاه اجرائیه صادر کرده و حقوق مالی خود را وصول کند.
در طلاق رجعی طلاق اجرا شده و صورتجلسه تنظیم می شود. پس از ایام عده اگر شوهر رجوع نکرده بود سند رسمی تنظیم و به طرفین ارائه می شود.
اینکه ثبت طلاق در کدام دفتر رسمی طلاق انجام شود فرقی نمی کند. اما چون اعتبار حکم طلاق فقط سه ماه است حتما صورتجلسه و سایر اسناد را حضورا به یک وکیل نشان دهید که خدای نکرده مشکلی بوجود نیاید...
سلام.
ببخشید رضا هستم که در تایخ 8-3-96 این بنده را راهنمایی فرمودید.
الان خانم بنده موافقت گرده است و من منوط به این کردم که ایشان اول وسایلی که آورده است را ببرد که ایشان هم موافقت کردند.سوال بنده این است که بهترین راه برای اینکه ایشان وسایلشان را ببرند و بعد از بردنشون به مشکل بر نخورم چیست؟ممنون میشوم راهنمایی فرمائید بنده را.لازم بتوضیح اس که هنگام اوردن وسایل بنده بی اطلاع بودم.
پاسخ:
سلام. وسایل ایشان متعلق به خودشان است و هر موقع بخواهند قادر به هر نوع تصرفی در آن هستند. شما هم هیچ مسئولیتی در قبال لوازم ایشان ندارید.
سوال دوم ابنه که ایا توافقاتی صورت بگیره از طریق دادگاه؟ اون گواهی عدم امکان سازش از بین میرود یا به قوت خود باقی میماند؟لازم بتوضیح است که یکبار توافقی گواهی گرفتم ولی خانم زد زیر توافقاتشون نمیخوام این دفعه مثل قبلی بشه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمائید که ایندفعه متضرر نشم خیلی خیلی ممنون
پاسخ:
وقتی گواهی عدم امکان سازش از اعتبار بیفتد، تمامی توافقات انجام شده هم کان لم یکن می شود.
برای مرد محدودیتی وجود ندارد. به محض اینکه گواهی صادر شد و قطعی شد، ظرف سه ماه آن را به دفتر رسمی طلاق ارائه کرده و طلاق را اجرا و ثبت نمایید. حضور و همکاری خانم هم لازم نیست...
سلام با ارزوی قبولی طاعات و عبادات شما
سوالی داشتم ممنون میشوم راهنمایی فرمائید.
بنده گواهی امگان سازش از طرف زوج گرفتم که زوجه در هیچ کدوم از جلسات شرکت نکرد وبا لایحه مطالعه گذاشته بود بدین طریق رای بصورت حضوری تائید صادر شده و به دفترخانه ارایه نموده ام .
الان وکیل خانم تماس گرفته و میگوید بیاید توافقی با 20 سکه تموم شه.
روال به چه شکلی است باید از طریق دادگاه اقدام کنم یا از طریق دفترخانه ای که گواهی را ثبت کرده ام؟؟؟؟؟؟
با سپاس فراوان از شما
پاسخ:
وقتی گواهی عدم امکان سازش صادر شده است و قطعی شده است، دقیقا طبق مفاد حکم دادگاه عمل می شود و نیاز به هیچ توافق دیگری غیر از آن نیست...
با سلام
سوالی داشتم
جهیزیه در اختیار طرفین میباشد یعنی چی؟؟؟؟
لازم به توضیح است که بنده بسته به نظر دادگاه یرای تمکین منزل با وسایل تهیه و ارائه دادم و خانم هم انرا تائید کرده است.و چند ماه بعد دوباره قسمتی از جهیزیه را اورده است.من درخواست طلاق یکطرف دادم و خانم نبوده اند در جلسات و بنده نیز حرفی از جهیزیه خانم نزدم ولی قاضی در مورد جهیزیه نوشتن جهیزیه در اختیار طرفین میباشد.؟؟؟؟
ممنون میشوم مساعدت فرمائید.

پاسخ:
طبق قانون ضمن حکم طلاق دادگاه موظف است در خصوص مسائل مالی و حضانت و سایر امور تصمیم گیری نماید. پون خانم درخواستی در خصوص جهیزیه مطرح نکرده است بنابراین دادگاه در مورد جهیزیه رأی صادر نکرده است و این موضوع می تواند بعدا مجددا مورد رسیدگی یا ادعا قرار گیرد.
با سلام
ببخشید سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی فرمائید.
بنده در برهه ای درخواست طلاق توافقی از طرف وکبل بنده و وگیل همسرم کرده بودم که بعد از طی مراحل قانونی ایشان زد زیر تمام توافقات و رای بعد از سه ماه منقضی شد.بعد از انقضا برای گرفتن اصل شناسنامه و اصل کارت ملی به وکیل خودم مراجعه کردم که گفت تمام مدارک بنده را به وکیل خانم دادم برای اینکه بره و طلاق توافقی را ثبت کنه.؟؟؟!!!!
1- ایا وکیل خانم با مدارک من میتواند کاری غیر قانونی انجام دهد که برای من تبعاتی داشته باشد؟یا مدارک را برابر اصل نمایندو.....؟؟
2-تقسیم اموال در زمان زندکی به چه صورتی میباشد مثلا مالی که سه سال پیش تو زندگی فروخته شده نیز حساب میشود در هنگام طلاق یکظرفه؟؟
با سپاس

پاسخ:
خیر با اوراق هویتی شخص دیگر نمی توان عمل حقوقی صحیحی انجام داد. اما شاید بتوان استفاده غیر قانونی کرد که البته از نظر قانونی نافذ نیست.
برای تقسیم اموال ملاک دارایی موجود شوهر هنگام درخواست طلاق است.
با سلام و عرض تشکر
چند سوالی داشتم ممنون میشوم این بنده را راهنمایی فرمائید.
1-بنده بخاطر عدم تحمل زندگی با همسرم درخواست طلاق از طرف زوج نموده ام و رای در مورد نفقه و مهریه توسط قاضی تعیین شده است بعد از چند جلسه و رای حضوری صادر شده است و الان بدلیل اینکه مهلت تجدید نظر و فرجام خواهی دارد 42 روز گذشته ایا این مدت درست است.؟
2-در مورد اجرت المثل و بقیه موارد بجز مهریه و نفقه خانم اقدامی تا الان نکرده است.تکلیف در این مورد چیست؟ایا بعد از ثبت طلاق میتواند شکایت کنددر مورد اجرت المثل و .... ؟ و طریقه محاسبه به نرخ روز میباشد؟
پاسخ:
سلام. طبق قانون اجرت المثل موکول به درخواست خانم است. چون خانم درخواست نکرده است دادگاه هم در مورد آن رأی نداده است. ایشان حتی پس از طلاق هم می تواند اجرت المثل مطالبه کند. میزان آن را کارشناس تعیین می کند و بستگی به سالهای زندگی مشترک، داشتن یا نداشتن فرزند، تحصیلات، و ... دارد. جهیزیه خانم هم متعلق به خودش است و باید به ایشان مسترد کنید...
سلام عرض ادب
دو سوال داشتم ممنون میشوم راهنمایی فرمائید بنده را.
1- بنده گواهی عدم امکان سازش را گرفتم و در مراحل خود بسر میبرد و مدت منزل اجاره ای بنده نیز به اتمام رسیده است و قصد تخلیه منزل را دارم ولی خانم از بردن وسایل خود خوداری مینماید. ایا راهی است که منزل را تخلیه کنم و به خانم از طریق مراجع قانونی ابلاغ شود که وسایل خود را ببرد؟؟ از این بابت که نتواند شکایتی مبنی بر گم شدن وسایلش نماید.
ایا با تخلیه منزل و نداشتن منزل خانم میتواند شکایتی کند با توجه به گواهی عدم سازش و انجام مراحل آن
با سپاس

پاسخ:
سلام. طبق ماده 273 قانون مدنی اگر صاحب حق از قبول آن امتناع کند، متعهد بوسیله تصرف دادن آن به حاکم، یا قائم مقام او بری می شود و از تاریخ این اقدام مسئول خساراتی که ممکن است به موضوع حق وارد آید نخواهد بود. بنابراین به دادگاه صادر کننده گواهی عدم امکان سازش مراجعه فرمایید و بخواهید به خانم ابلاغ کنند که جهیزیه را ببرد. در غیر این صورت ترتیب انتقال اموال را بدهند.
سلام چرا سوال منو درج نمیکنید.دیروز عصر فرستادم
پاسخ:
سلام. مشکل مطرح شده از نوعی است که نیاز به مراجعه حضوری به یک مشاور دارد. به علت طولانی بودن، سوالتان نمایش داده نشد.

با سلام

- بنده در خواست گواهی عدم امکان سازش از طرف زوج نمودم که خوانده در چهار جلسه یکبار هم شرکت نکردند ولی به دلیل لایحه مطالعه پرونده رای حضوری صادر گردید و مهلت 20روز جهت تجدیدنظر مهبت هست.رای هم چون قبلا خانم نفقه و مهریه خود رامطرح و رای گرفته بودند این دادگاه نیز این دو مورد را طبقه رای قبلی تائید نمودند. بعد از صدور رای و ابلاغ به خوانده ایشان خانه را ترک کردند تا الان حدود یکماه میشود ایا طبیعی است؟ بنده کاری میتوانم بکنم لازم بتوضیح است که ایشان قبلا جهیزیه خود را استرداد نموده اند.و مجدد خرده وسایلی از جهیزیه را اوردند ایا الان که رفتند تا مهلت 20روز میتوانند خرده وسایل را مطالبه نمایند در صورتی که هیچ امضا از بنده نگرفته اند

-ایا در این شرایط که خانه را حدود یکماه ترک کرده و بنده گواهی عدم امکان سازش گرفتم و دادگاه گفته تا پایان زمان عده زن در خانه مرد زندگی خواهد نمود. میتوانم الزام به تمکین درخواست کنم؟

- یکماه دیگر اجاره خانه به اتمام میرسد ایا باید دوباره تمدید کنم یا نکنم. مشکلی پیش میاد برای بنده؟


با سپاس فراوان
پاسخ:
سلام. اینکه زوجه باید در منزل زوج سکونت داشته باشد، برای این است که نفقه زن در این ایام بر عهده شوهر است و او نباید زن را از منزل بیرون کند. اگر خودش منزل را ترک کرده است شما لازم نیست کاری انجام دهید.
با سلام
بنده وکالت طلاق را به همسرم دادم و رای دادگاه برای طلاق یکساله صادر شده ولی همسرم در محضر برای جاری شدن صیغه طلاق حاضر نمیشوند و امکان زندگی دوباره هم با ایشان وجود ندارد .و بنده هم قصد ازدواج مجدد را دارم .ایا برای ثبت ازدواج دوم رضایت همسر اول لازم است با وجود اینکه همسرم دو سال است منزل پدرییشان هستن و رای دادگاه هم صادر شده است ؟ آیا میتوانم برای طلاق اقدام کنم چون وکالت طلاق با همسرم است؟ایا راهی وجود داره که من سریعتر ازدواج دومم را ثبت کنم چون اگه بخوام برای طلاق اقدام کنم مراحل دادگاه بسیار طولانی میشود.آیا با رای دادگاه میشه ازدواج دوم را ثبت کرد؟
پاسخ:
سلام. وکالت همسرتان حق شما را برای طلاق از بین نمی برد. وقتی دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر کرده است، شما می توانید به استناد همان حکم و طبق مفاد آن به دفتر رسمی طلاق مراجعه کرده و طلاق را اجرا و ثبت نمایید. ولی مسئله این است که گواهی عدم امکان سازش فقط سه ماه اعتبار دارد و چون شما در این مدت طلاق را اجرا نکرده اید گواهی مذکور دیگر اعتبار ندارد و نه شما و نه همسرتان نمی توانیداز آن استفاده کنید.
برای ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول راههایی وجود دارد. ولی حدود 18 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت.
باسلام و تشکر
بنده پرونده ترک انفاق محکوم به شش ماه حبس شده بودم و در دادگاه تجدید نظر شاکی اعلام رضایت نمود.رای صادر شده از دادگاه به این صورت است:
(((......بموجب ان مشارالیه به دلیل ترک انفاق به تتحمل مجازات محکوم شده است.نظر به اینکه شاکی بشرح لایحه ... گذشت خویش را اعلام داشته اند و نظر به اینکه جرم ترک انفاق قابل گذشت است استناد به بند ب ماده 455 و بند ب ماه 13 ق.ا.د.ک. با نقض دادنامه معترض عنه قرار موقوفی تعقیب صادر میگردد. این رای قطعی است.))))
سوال: ببخشید میخواسم بدونم یعنی چی این رای ماده ها اعلام شده یعنی چی
ممنون میشم راهنماییم کنید.
یک دنیا تشکر
پاسخ:
سلام. یعنی تعقیب شما به دلیل ارتکاب جرم متوقف شده است و پرونده مختومه است.
باسلام.
چنانچه حکم تأمین خواسته و پرداخت مهریه توسط دادگاه صادر گردد تا چه مدت اعتبار خواهد داشت و آیا با گذشت زمان از درجه اعتبار ساقط است و می بایست مجدداَ دادخواست ارائه نمود.
پاسخ:
اعتبار قرار تأمین خواسته تا پایان رسیدگی و صدور حکم قطعی است. یعنی بر اساس قرار تأمین خواسته اموال شوهر توقیف می شود، تا زمانی که رسیدگی به درخواست مهریه به اتمام برسد. آنگاه اموال توقیف شده به فروش رسیده و بابت مهریه به خانم ارائه می شود.
سلام.
۶ماه پیش توافقی ازشوهرم جدا شدم،مهریه و نفقه وهمه حق وحقوقم رو بخشیدم وبچه ها رو گرفتم،ایا الان میتونم برای گرفتن حقوقی که بخشیدم،اقدام کنم،اون زمان تحت فشارواجبار بودم،وفقط میخواستم ازدستش خلاص بشم
ممنون میشم  راهنمایی کنید
پاسخ:
خیر. دیگر نمی توانید برخلاف توافقاتی که در حین طلاق انجام داده اید عمل نمایید.
1-بنده با خانم مشکل داریم که این موضوع از 5 سال پیش تا کنون ادامه داشته است که بنده بعد از این همه مدت داخواست طلاق یکطرفه داده ام که تو جلسه اول با توجه به اینکه ابلاغیه به ایشان ابلاغ شده بود ولی نیامدند روال به چه صورت اجرا میشود؟؟؟
2-بعد از چند روز سر زده به خانه پدرم و بعد از باز کردن در به داخل منزل رفته وبعد از کلی حرف بیرون درب خانه و در جلوی همسایه ها شروع به اینکه شوهرم کجاست و دوسش دارم ....و نمیدانم علت اینکارا چیست ایا از لحاظ قانونی میشود به این روش شکایتی کرد؟؟؟ لازم به توضیح است که بنده خانه ای را اجاره کردم و خانم انجا زندگی می کند و بنده بعد از دادن دادخواست دیگر مراجعه نکردم حدود دو سه ماهی میشه ممنون میشم راهنمایی نمائید بنده را.
با سپاس فراوان
پاسخ:
سلام. طلاق حق اختصاصی مرد است و دادگاه در هر حال موظف استطلاق به درخواست شوهر را بپذیرد. ولیطبق قانون طلاق باید پس از پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی زن انجام شود. بنابراین در دادخواست ارائه شده به دادگاه باید دو خواسته را مطرح کنید. یکی طلاق و دیگری اعسار از پرداخت حقوق مالی. تا مهریه و بقیه حقوق مالی با توجه به وضعیت مالی شما تقسیط شود و بتوانید خانم را طلاق دهید.
سلام. من و همسرم حدودا دو ماه است که تصمیم گرفته ایم به صورت توافقی از هم جدا شویم. در دادخواستی که نوشته شد قرار شد در صورت طلاق و حضانت فرزند 7 ساله پسرم ، من کل حق و حقوق قانونیم را ببخشم. مراحل مقدماتی انجام شده و مشاوره نیز انجام شد و نامه مشاوره را هم برای ثبت در دفاتر قضایی گرفتیم. ولی الان همسرم ادعا میکند که فقط طلاق میدهد و حق حضانت بچه را نیز به من نمیدهد و همجنین تمامی جهیزیه و ... که در طول این چند سال من با درآمد خودم خریده ام را نیز به من نمیدهد چون بنا به گفته خودش خانه و وسایل را برای زندگی با فرزندمان را نیاز دارد. من الان دو روز است که از خانه ام رفته ام برای اینکه همسرم را تحت فشار قرار بدهم ولی ایشان در نبود من خیلی راحت کل خانواده اش را بسیج کرده و همگی الان در منزل من هستند برای اینکه پسرم بهانه گیری نکند. سوالی که دارم این است که اگر الان توافقی جدا بشوم بعدا میتوانم از طریق مهریه ، شوهرم را تحت فشار بگذارم تا حضانت فرزندم را به من بدهد یا نه؟ درست ترین کار ممکن در حال حاضر چیست؟؟ چون ایشان توانایی پرداخت مهریه و یا حتی نفقه من را ندارند. چندین سال است که هیچ پولی از ایشان به عنوان نفقه دریافت ننموده ام و حتی اجاره مسکن را نیز خودم میپردازم.
پاسخ:
سلام. اگر طلاق توافقی باشد، دقیقا مطابق توافقات شما عمل می شود. بر اساس این توافقات باید تکلیف مهریه و جهیزیه و حضانت و نفقه و ... مشخص شده باشد. بنابراین اگر در مقابل طلاق شما مهریه را ببخشید، دیگر مهری نخواهید داشت که پس از طلاق بخواهید آن را مطالبه کرده و شوهر سابقتان را تحت فشار قرار دهید.
با سلام و خسته نباشید من داخواست نفقه  حال و گذشته داده بودم و در حال حاضر حکم نفقم آمده و مبلغ 7 میلیون می باشد  همسرم محکوم به پرداخت شده اما 20  رور فرصت تجدید نظر خواهی دارد می خواستم بدونم وقتی پرونده بره برای تجدید نظر خواهی مبلغ کم می شود و ان هم به صورت اقساطی پرداخت می شود یا نه اگه میشه یه توضیح میشه بدید ممنون
پاسخ:
سلام. در مرحله تجدید نظر مجددا رسیدگی میشه و نه تنها ممکنه مبلغ کم و زیاد بشه، بلکه ممکنه اصلا کلا دعوی شما رد بشه. البته چون در مرحله بدوی حکم محکومیت صادر شده احتمالش کم است. اما برای تقسیط پس از قطعی شدن حکم و صدور اجرائیه و ابلاغ آن، شوهر یک ماه فرصت دارد دادخواست اعسار بدهد. وقت تعیین می شود، رأی صادر می شود، تجدیدنظر و ...
با سلام همسرمن محکوم به پرداخت مهریه به صورت 2 ماه نیم یکبار شده اند ولی یکسال است که 1 سکه هم به من نداده با توجه به اینکه به صورت اقساطی شده و اقساط را هم پرداخت نمی کنند من می توانم دادخواست ابطال اعسار را بدهم و کلیه بدهی به صورت حال پرداخت شود یا نه؟ممنون از راهنمایی

پاسخ:
خیر. فقط می توانید اموالی از ایشان معرفی نمایید تا توقیف شود. و یا برگ جلب ایشان را بگیرید و پیدایشان کنید تا زندانیشان کنند.
با عرض سلام من حدودا یک سال و نیم هست که ازدواج کرده ام و حدودا 2 ماه است که صاحب فرزند پسر شده ام الان حدود یک سال است که همسرم به من شکاک شده و به بهانه های مختلف در طول روز باهام تماس می گیرد و مرتبا به من تهمت رابطه نامشروع با زنان را می زند و خیلی بهانه گیر شده است در محل کارم چند زن با من همکار هستند و همسرم از روز اول از این موضوع آگاه بوده و مشکلی نداشته است حتی دوبار مجبور شده بیارمش محل کارم و تو این یک سال من چندین بار کارم را به خاطر این رفتار همسرم عوض کرده ام ولی بی فایده بوده است لطفا راهنمایی کنید اینجانب چکار کنم.
پاسخ:
سلام. اگر بخواهید با این رفتار ایشان مقابله کنید، شک ایشان و رفتار نامناسب وی بیشتر خواهد شد. سعی کنید از رفتارها و گفتاری که ایشان را تحریک می کند پرهیز نمایید و در عین حال از شک او استقبال کنید. هر موقع در این باره صحبت کرد به جای توجیه کردن و در موضع دفاعی رفتن از گفتارش استقبال کنید و بگویید کنترل کردن زن و شوهر بر یکدیگر نعمتی است که باعث می شود انسانها منحرف نشوند و اشتباه نکنند. به تلفنها و سؤالاتش با دقت و حوصله پاسخ دهید. به مرور زمان اعتمادش بازخواهد گشت.
با سلام.همسر بنده به دلیل عدم تعادل رفتاری پرخاشگریهای متعدد روزانه وبهانه گیریهای مکرر ،توهین ،خودزنی وبعضی مواقع کتک فرزندمان ولی توهین وتحقیر روزانه من وفرزندم همچنان مداوم بود واین مشکلات حدود 5سال قبل شروع شده بود وهمواره با سکوت من ادامه یافت تا اینکه من برای درمانشان 3ماه قبل با خانواده ام صحبت کردم به وی کمک کنند اما بعد از این قضیه علی رغم همراهی خانواده ام با ایشان رفتارهای ایشان بدتر شدتااینکه خودشان 20روز پیش منزل را ترک وگفتند دیگر نمیخواهند با من زندگی کنند . من هم به خانواده ام اطلاع دادم. یک هفته بعد از رفتنش خانواده اش را واسطه کرد وابراز ندامت که جبران میکند ولی من مقرر کردم با خانواده ام صحبت کنند چون تصمیم داشتم درخصوص مشکلاتش تعهد محضری بگیرم وبا هم پیش مشاور خانواده برویم .ایشان قبول کردند اما 2روز بعد پیامک دادند که هرگز راضی به زندگی با من نیستند وپیشنهاد دادند که من برای طلاق اقدام کنم(سال گذشته خودشان وکالت درطلاق وحضانت فرزندمان که 10ساله میباشد را به من داده اند).اما من نه میخواستم ونه تمایلی به طلاق داشتم واصلا تا کنون اقدام نکردم.تااینکه یک هفته قبل به من پیامک دادند که هیچ نسبتی با من ندارند ورسما وقانونا حکم طلاق را دردفترخانه امضا کرده اند.ادرس دفترخانه را خواستم هیچ جوابی نداده اند و من هیچ اطلاعی ندارم.ضمنا بنده شاغل هستم وسندمنزل مسکونی وماشین به اسم خودم میباشد وباحقوق خودم خریداری کرده ام.الان هم فقط به پسرم زنگ میزنن وبرای بیرون رفتن با خودش هماهنگ میکنند . وهیچ ارتباطی با من نداشته اند.پسرم از پدرش به دلیل کتک های وحشتناکی که خورده است ترس دارد وحاضر به زندگی با وی نیست ولی ایشان قبلا هم به من گفته بودند اشتباه کرده وبچه را ازمن میگیرند البته من حساسیتی نشان ندادم وگفتم اگر شرایط خوبی داری وبچه هم راضی باشد من اصراری به حضانت ندارم درصورتیکه ایشان فقط در حد 2-4ساعت تفریح وبازی میتوانند تحمل کنند وحداقل اگر کتک نزنن با کوچکترین تحریکی به بچه توهین وفحاشی میکنند. درحال حاضر من وپسرم داریم زندگی میکنیم ولی نمیدانم آیا ایشان واقعا حکم طلاق را بدون هیچ اطلاع رسانی به من انجام داده اند؟من نمیدانم چگونه مطمئن شوم وچه اقدامی باید انجام دهم؟لازم به ذکر است ایشان دوستان نزدیک وکیل وحقوقدان هم دارند./باتشکر
پاسخ:
سلام. دریافت حکم طلاق به این سادگی نیست و فرایند دادرسی بسیار طولانی و پرهزینه ای دارد. مرد می تواند به صورت شرعی هر موقع که بخواهد همسر خود را طلاق دهد. اما برای ثبت رسمی آن حتما حکم دادگاه لازم است. می توانید به دادگستری محل سکونتتان مراجعه کنید و استعلام نمایید که آیا دعوی ر علیه شما مطرح شده است یا خیر.
سلام و عرض ادب
ببخشید خانم بنده از بنده بخاطر ترک انفاق شکایت کیفری کرده و رای زندان گرفته این قضیه مربوط به یکسال پیش میشود. لازم به توضیح است که وقت نظارت دفتر شعبه برای سال بعد میباشد. ایشان به بنده گفتن گه اگه برگردیم سر زندگی میروم رضایت میدهم... و رضایت داد و بعد یک ماه رفته دادگاه و گفته که بنده ایشان را با دروغ راضی به رضایت نموده ام. ایا با اینکار رضایت نامه که در شعبه ثبت شده است از بین میرود؟؟؟
پیشاپیش ممنون از راهنمایتون
پاسخ:
گذشت معلق و مشروط پذیرفته شدنی نیست. اگر ایشان به صورت مطلق رضایت داده اند دیگر نمی توانند عدول کند. اما اگر مشروط بوده اصولا رضایت وی پذیرفته نشده است و مختومه نشده پرونده و وقت نظارت شعبه هم به دلیل انتظار شعبه برای درخواست اجرای حکم از سوی خانم است. بنابراین احتمالا با درخواست ایشان حکم اجرا خواهد شد.
با سلام و خسته نباشید ؛آقای دکتر میخواستم بدونم کسی که شوهره ش مشکل روانی داره و نزد روانپزشک پرونده ی پزشکی داره و دارو مصرف میکنه برای طلاق اقدام کنه بچه هاشو‏(پسر5ساله و دختر17ساله شو‏)ازشوهرش بگیره؛ممنون میشم راهنماییم کنین؛
پاسخ:
سلام. حضانت دختر 17 ساله منتفی است و شخصا تصمیم میگیرد که با چه کسی زندگی کند. حضانت پسر تا 7 سالگی با مادر است. پس از آن تا 15 سالگی با پدر، اما اگر دادگاه رسیدگی کننده تشخیص دهد که مصلحت کودک چیز دیگری است، تصمیم مقتضی خواهد گرفت.
سلام من چند وقتی با خانومم به مشکل خوردیم از خونه رفته در خواست تمکین دادم کسی روهم فرستادم دنبالش گفته من زدم از خونه بیرونش کردم این قعضیه واسه خیلی وقت پیش این دفعه من اصلأ کار بهش نداشتم رفته اون دفعه رو بهونه کرده که طلاق بگیره مهریشم گذاشته اجرا من هیچی ندارم فقط یه خونه وکالتی دارم اونم هنوز تحویل ندادن از تعاونی گرفتم پیش سند بنام کسی دیگس میتونه کاری بکنه
پاسخ:
سلام. خونه وکالتی رو نمیتونه بگیره. باید دادخواست اعسار بدید تا مهریه براتون قسطی بشه و پرداخت کنید.
باسلام خدمت شما
بنده با خانم مشکل داریم ایشان از بنده ترک انفاق شکایت کردن که منجر بصدور 6 ماه حبس درجه 8 شده. که بنده تجدیدنظر خواهی کردم که تونوبت رسیدگی میباشد. بعد کلی صحبت با ایشان. حاضر به رضایت شدن و رضایت نامه ای منبی بر اینکه بنده نسبت به دادنامه صادره اعلام رضایت مینمایم که دو روزه از رضایت نامه تنظیمی میگذرد. ایا ایشان میتوانند رضایت خود را پس بگیرن و پرونده به روال قبلی خود بازگردد یا نه؟؟؟ 
ایا میتوانند با توجه به رضایتی که بعد از یکسال روی پرونده گذاشته شده است میتواند از جنبه حقوقی نفقه اقدام کنند باتوجه به اینکه رضایت داده اند.؟؟ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.
پاسخ:
سلام. زوجه می تواند در هر مرحله از رسیدگی و حتی هنگام اجرای حکم زندان رضایت دهد، و بلافاصله رسیدگی و یا اجرای حکم متوقف می شود. بنابراین بهترین حالت جلب رضایت ایشان است. جنبه حقوقی نفقه مسئله دیگری است و ایشان می توانند هر زمان نفقه معوقه خود را از نظر حقوقی مطالبه کنند.
با سلام و خسته نباشید 
من 4 سال در منزل پدرم هستم و در حال حاضر نیز درخواست طلاق دادم به علت عسر و حرج دادگاه درخواست من را رد کرد و من درخواست تجدید نظر دادم و این بار علت را بیماری پیسی اعلام کردم و  اکراه  از همسر الان یکماه که پرونده من رو به دادگستری ارسال نمی کنن میخواستم ببینم چقدر زمان مبیبره تا بره دادگاه تجدید نظر آیا این زمان نرمال یا نه ؟ب اطر اینکه همسرم اونجا پول می ده سوال کردم 
سوال دومم اینکه پرونده نفقم هم دادم و مبلغ کارشناسی تعیین شده و کلانتری اعلام کرده که منزل در شان من نیست و ایشون مجددا درخواست کارشناس کرده می خوام بدونم اگه اینبار بگم منزل مشکلی نداره من باید برم منزلشون و اگر نرم ناشزه محسوب می شم و دیگه نمی تونم طلاق بگیرم لازم به ذکر همسرم اعتیاد داشتن و اعلام می کنن ترک کردن  و در حال حاضر میگن مشکلی ندارن همسرم منو طلاق نمی ده به نظر شما من باید چی کار کنم و چند سال دیگه اینطوری بمونم تا بتوم از همسرم جدا بشم اصلا می تونم جدا بشم یا نه ممنون میشم کمکم کنید 
پاسخ:
اگر منزل در شأن شما تهیه کنند، شما موظف به حضور در منزل و زندگی مشترک هستید. پیسی و قهر بودن در منزل پدر دلیل موجه برای طلاق نیست. و به جایی نمیرسد...
بسیار ممنون و سپاسگزارم از راهنمتییتون.

R. A.Z.:
با عرض سلام و خسته نباشید...
بنده در مرداد ماه عقد دائم داشتم.در دفترخانه ای ک عقد کردم آقای محضردار شروط رو برای ما توضیح دادن و ما مشخص کردیم ک چه شروطی رو میخواهیم امضا کنیم.بنابراین آقای محضردار هر قسمت ک مد نظر بود ب ما گفتن امضا کنید و ما هم انجام دادیم متاسفانه بدون اینکه مجددا بخونیم.اما امروز بطور اتفاقی عقدنامه رو نگاه میکردم متوجه شدم ک شروط دیگه ای رو ایشون گفتن امضا کنیم و شروط اصلی امضا نشده.در دفتر خودشون هم ب همین شکل هست چون از فیلمی که داشتیم از روز عقد متوجه شدم.
حالا میخواستم بدونم امکان تغییر این شروط وجود داره؟تکلیف من و همسرم چیه؟
پاسخ:
سلام. متأسفانه همان شروطی که در سند ازدواج و دفتر ثبت و امضاء شده است، ملاک عمل خواهد بود. اما شما و همسرتان می توانید کلیه شروط مندرج در سند ازدواج را بی اثر نمایید و شروط جدیدی بین خودتان مقرر کنید. یعنی می توانید شروط امضاء شده را بی اثر کرده، و شروط مدنظرتان را تعیین کنید. اصلا می توانید شروط دلخواهتان که در سند ازدواج نیامده است را تعیین کنید مانند ادامه تحصیل، اشتغال، حضانت، خروج از کشور، و ...، هیچ محدودیتی از این نظر وجود ندارد البته به شرطی که با یکدیگر توافق داشته باشید. حتما به شما توصیه میکنم این کار را انجام دهید. اثرات بسیار مهمی در بر دارد.
نوجه داشته باشید تنظیم متون حقوقی کاری ظریف و دقیق است. حتما به یک وکیل مراجعه کنید تا راهنمایی تان کند. اگر هزینه زیادی مطالبه کردند، بفرمایید تا کمکتان کنیم.
باسلام و عرض ادب
طبق فرمایش شما رای عدم امکان سازش را بردم دفترخانه به بنده گفتند که طبق توافقات مندرج در رای صادره باید حتما وکیل زوجه یا خوده زوجه حضور داشته باشند در صورتی که زوجه و وکیل ایشان از امدن امتنا می نماید. ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید. چون تعداد سکه ای را طبق توافق باید در هنگام جاری شدن صیغه طلاق بپردازم؟؟؟
ممنون
پاسخ:
اساسا در طلاق زن هیچ نقشی ندارد. اگر دفترخانه که معمولا تسلط کافی هم ندارند، با مشکلی روبرو است، باید کتبا از دادگاه استعلام و تعیین تکلیف نماید...
سلام
می خواستم بدونم اگر من اعتراض به نظر کارشناس نفقه بدهم ولی هزینه کارشناس را پرداخت نکنم بعد از مهلت پرداخت ،پرونده روند خود را طی می کند یا تا مبلغ ریخته نشود پرونده در همان مرحله باقی می ماند.ممنون میشم جواب بدین .
پاسخ:
سلام. اگر یکی از طرفین به نظر کارشناس اعتراض نماید، هیآت کارشناسی دیگری تعیین می شود که هزینه آن با فرد اعتراض کننده است. اگر شما هزینه کارشناسی را ظرف مهلت تعیین شده پرداخت نکنید، اعتراض شما بلااثر می شود و رسیدگی طبق همان نظر کارشناسی قبلی ادامه پیدا می کند.
سلام 
بنده دقیقا مشکل اقای رضا را دارم تعداد سکه من 30 تا میباشد و حدود یک ماه گذشته از رای عدم امکان سازش و خانم بنده جهیزیه خود را اورده من خونه و وسایل مورد نیاز که کارشناس مددکاری طی بازدید خونه رو در شان خانم دانسته و ایشان نیز قبول کردن ولی اکنون معلوم نیست قصد و نیتشون چیه از اوردن مجدد جهیزیه؟؟؟؟؟؟ 
-من این رای را از طریق دادخواست طلاق از طرف بنده وکیلم و بهمراه خانم انجام دادم یعنی هردو وکیل با وکالت که داشتن اقدام به دادخواست طلاق توافقی نموده اند.اگر زوجه نیامد و وکیل زوجه میتواند کار جهت جاری شدن صیغه طلاق را از جانب ایشان انجام دهند.با توجه به اینکه در وکالت نامه وکیل زوجه اختیار تام دارند.
- من میتوانم ایشان را از طریق قضایی یا بدون مراحل قضایی به بردن جهیزیه مجبور نمایم از این بابت که فردا به بنده اتهام سرقت یا خرابی وسایل زوجه و ..... را نسبت بدهند.
-اگه این سه ماه مدت رای تموم شه باید نفقه معوقه را پرداخت نمایم.
-در این مدت باید نفقه بدم.
-تو پایان این مدت سه ماه و باتوجه به اینکه این یکماه نیز به منزل نرفتم ایا میتوانند بابت عسر و حرج شکایت کنند یا ندادن نفقه این ایام یا شکایاتی در این مورد هست که بتوانند بکنند؟ ممنون میشم بنده را نیز کمک و راهنمایی نمائید.
بنده سایت شما رو دیدم و از نظرات شما که به دوستان راهنمایی میکنید بسیار سپاسگرارم 
پاسخ:
سلام. طلاق حق اختصاصی مرد است و اصولا نیازی به موافقت زن با طلاق ندارد. هنگامی که گواهی عدم امکان سازش صادر شده و قطعی شده است، شما می توانید آن را به دفتر رسمی طلاق برده و درخواست اجرا و ثبت طلاق را بنمایید. سردفتر از طرفین دعوت می نماید که برای اجرای طلاق حاضر شوند. اگر زوجه حاضر نگردد، هیچ مشکلی بوجود نمی آید  طلاق اجرا و ثبت می شود. ولی قبل از آن مسائل مالی دقیقا مطابق با آنچه در متن حکم دادگاه آمده باید پرداخت شود. اگر در متن حکم به جهیزیه اشاره نشده است، تکلیفی متوجه شما نخواهد بود.
نفقه نیز تا موقعی که طلاق اجرا نشده است و نیز در ایام عده (سه ماه پس از طلاق) بر عهده شما خواهد بود.
با سلام و خسته نباشید من برای نفقه ام مبلغ مشخص شده یک نسخه از نظریه کارشناسی در دستم می باشد در حال حاضر می تونم اعتراض بزنم یا باید صبر کنم از طریق دادگاه بهم ابلاغ شود من کپی کارشناسو از دادگاه گرفتم و نگرانم که چون کپی گرفتم نکنه از تاریخش بگذره و و نتونم اعتراض کنم . سوال دیگم اینکه من از دادگاه بابت اینکه منزل همسرم در شان من نیست نامه گرفتم و از طریق کلانتری بازدید شد و اعلام کرد که منزل در شان من نیست همسر من به نظر کلانتری اعتراض زده و گفته ایشون به کلانتری پول داده که اینو نوشتن آیا می تونه از این طریق کاری انجام بده ممنون میشم جوابمو بدید .
پاسخ:
وقتی کپی نظریه کارشناس رو به شما دادند یعنی نظریه به شما ابلاغ شده است و مهلت اعتراض را باید رعایت کنید. در مورد در شأن بودن یا نبودن منزل قاضی تصمیم می گیرد و ملزم به رعایت نظر مأمور کلانتری نیست. لیکن معمولا بر اساس نظر مأمور رأی می دهند.
سلام
بنده با همسرم بصور توافقی دادخواست طلاق دادیم و در دادنامه ذکر شده که زوج تعداد 25 سکه را در موقوع جاری شدن صیغه طلاق به زوجه پرداخت کند اما تاکنون که مدت دوماه است از رای عدم امکان سازش میگدرد اما زوجه مخالفت میکند به جاری شدن صیغه طلاق.درصورتی که زوجه باتوجه به توضیحاتی که در رای عدم امکان سازش امده که زوجه درموقع جاری شدن صیغه طلاق کلیه پرونده های حقوقی و کیفری را رضایت بدهد ولی تاکنون اینکار انجام نشده است.روال به چه صورت میباشد.ممنون میشم که بنده را راهنمای فرمائید.
- اگه تا سه ماه مهلت قانونی رای عدم امکان سازش صیغه جاری نشود باید نفقه معوقه و مهریه که بنده تا زمان گرفتن رای عدم امکان سازش پرداخت مینمودم را نیز باید پرداخت
کنم ؟
- زوجه از بنده برای بار دوم شکایت ترک انفاق شکایت کرده که برای بنده 6 ماه حبس درجه 8 صادر شده ایا امکان تخفیف یا خرید وجود دارد.؟
پاسخ:
سلام. 25 سکه را تحویل اجرای احکام دادگاه صادر کننده رأی بدهید، گواهی آن را به دفترخانه طلاق بدهید و طلاق را اجرا و ثبت کنید. حضور زوجه الزامی نیست.
تا پایان ایام عده نفقه بر عهده شما خواهد بود، و محکومیت شما به زندان اجرا خواهد شد...
پس از اجرای طلاق، هرآنچه در گواهی عدم امکان سازش آمده است، لازم الاجرا خواهد شد.
با سلام و ارض ادب.
من با همسرم بصورت توافقی دادخواست طلاق دادیم و اکنون دوماه و نیم شده از ابلاغ رای دادگاه ولی ایشان حاضر به امدن به دفترخانه نیستند و الان در خانه ای که اجاره کردم زندگی می کنند.لازم به توضیح است که از ایشان رای عدم تمکین نیز دارم که بواسطه دادخواست الزام به تمکین منزل مورد اشاره را کرایه کردم.بعد از دادخواست طلاق توافقی ایشان اقدام به اوردن جهیزیه نمودند که بنده از این کارشون سر درنمیارم ممنون میشم راهنمایی کنید
ممنون.
پاسخ:
سلام. در دادخواست طلاق توافقی، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می نماید. اعتبار این گواهی سه ماه است. یعنی اگر از تاریخ ابلاغ رأی تا سه ماه آن را به یکی از دفاتر رسمی طلاق تقدیم ننمایید و رسید بگیرید، از درجه اعتبار ساقط می شود. بنابراین سریعاً حکم طلاق را به دفتر رسمی طلاق برده و بخواهید که طلاق را اجرا و ثبت نمایند. طبق ماده 35 قانون حمایت خانواده عدم حضور زوجه و یا مخالفت او در اجرای طلاق تأثیری ندارد.
با سلام و خسته نباشید ، در ابتدای ازدواجم سه دانگ از منزل مسکونی ام را به نام همسرم کردم و ایشان دو ماه است به همراه بچه ها از منزل رفته است و برای این سه دانگ اولا اجرت المثل ایام تصرف از دادگاه حکم گرفته است و دوما خلع ید از منزل مسکونی ایا اعتراض کنم روی این احکام فایده ای دارد؟ با تشکر
پاسخ:
به هر حال از فرصت دفاع خود استفاده کنید. ولی حتما با یک وکیل مجرب مشورت کنید.
با سلام.در صورت سوقصد زن به جان شوهر ایا مهریه به او تعلق میگیرد؟
پاسخ:
مهریه دینی است بر ذمه زوج، و ربطی به هیچ چیز دیگر ندارد. به محض اینکه عقد واقع شود زن مالک مهریه است و هرگونه دخل و تصرفی که بخواهد می تواند در آن بنماید. و ذمه زوج بری نمی شود مگر با پرداخت آن و یا بخشش آن توسط زن....
سلام مجدد۰ در مورد سوال زن و شوهر افغانی باید اضافه کنم که الان در همین مدت زمان چهار سال دادگاه پرونده برایشان تشکیل داده و دارهرسیدگی میکنه'در اینصورت پاسخ شما که میگویید دادگاه رسیدگی نمیکند چه معنایی دارد?
ایا این معنا را میدهد که مثلا شوهر میتواند به ابلاغیه ها اخطارها'احکام بیتوجه باشه و مطمین باشه که هیچ پیگرد قانونی نخواهد داشت?
پاسخ:
نخیر. حتما در جلسات دادگاه شرکت کنید، و اعلام تابعیت بکنید... در مورد سؤال قبل پاسخ تکمیل شد. مطالعه فرمایید.
سلام
در رابطه با خانم عقد شده غیر مدخوله به مدت 4 سال که مطالبه مهریه و نفقه کرده و در شرو ط ضمن عقد خو نیز ازدواج مجدد شوهر را منوط به رضایت خود نکرده و اعلام کرده تا نصف مهر را تمام و کمال نگیرد تمکین خاص و عام نمیکند و تبعه افغانستان است ایا شوهر این خانم که او هم تبعه افغانستان است چه زمانی و تحت چه شرایطی می تواند ازدواج مجدد کند؟
با توجه به اینکه ازدواج اتباع افغانستانی در دفاتر ثبت نمی شود و الزامی هم نیست.ایا باز هم نیاز به اجازه دادگاه برای ازدواج مجدد است ؟
بدون اجازه دادگاه اگر ازدواج مجدد انجام شود چه عواقبی از سوی همسر متوجه او خواهد بود؟


پاسخ:
سلام. طبق ماده 5 قانون مدنی کلیه سکنه ایران اعم از اتباع داخله و خارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود، مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد.
ماده 7 قانون مدنی مقرر کرده است اتباع خارجه مقیم در خاک ایران از حیث مسائل مربوطه به احوال شخصیه در حدود معاهدات مطیع مقررات دولت متبوع خود خواهند بود. 
بنابراین مسائل مربوط به امور خانوادگی همچون ازدواج مجدد و نفقه و حق حبس و ... را اگر احوال شخصیه بدانیم باید تابع مقررات افغانستان باشید، و اگر امور مربوط به نظم عمومی و مقررات عام بدانیم تابع مقررات ایران خواهید بود.
جهت تفسیر احوال شخصیه میتوانیم به ماده 6 قانون مدنی مراجعه نماییم که نکاح و طلاق را صراحتاً جزو احوال شخصیه دانسته است. اما در مورد نفقه و ازدواج مجدد و ثبت رسمی ازدواج و حق حبس نمیتوانم نظر بدهم. بهتر است با چند وکیل دادگستری مشورت کنید.
علی ایحال در دادگاه شرکت کنید و ضمن اعتراض به جاری نبودن مقررات ایران در مورد شما به دلیل تابعیتتان، در مورد ماهیت مسئله نیز دفاع نمایید. به هر حال نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده ملاک عمل خواهد بود.
سلام خسته نباشید

حکم طلاق من صادر شده است ، اگر دادخواست اعسار بدهم و با آن موافقت نشود و درحالی که بضاعت مالی برای پرداخت آن نداشته باشم آیا همسرم می تواند حکم جلب مرا بگیرد؟
باسپاس فراوان
پاسخ:
سلام. اولا دقت نمایید دادخواست اعسار خود را در مهلت سه ماهه تقدیم دادگاه نمایید و گواهی ارائه دادخواست را از شعبه مربوطه اخذ و به همراه حکم طلاق به دفترخانه طلاق بدهید و گواهی آن را بگیرید تا اعتبار حکم طلاق تا تعیین تکلیف اعسار حفظ شود.
در خصوص سؤالتان، خیر. تا وقتی حکم طلاق اجرا نشود، مهریه و سایر حقوق مالی مندرج در آن قابل مطالبه نیست.
سلام جناب
سوال و جواب شما به خانم مرجان را خواندم برای من سوالی پیش آمد
مردی هستم که ابتدا صیغه کردم زنم در جریان نبود ولی بعدا فهمید و دید که عدالت را برقرار میکنم و خللی در علاقه به وجود نیامده به عقد دائم من با زن دیگرم رضایت داد یعنی من هم مثل آشنایان خانم مرجان با رضایت زن اول و با رعایت عدالت و داشتن رابطه با زن اول ازدواج مجدد کردم
یعنی اگر روزی همسر من هم یکدفعه احساس بکنه که هوو نمیخواد برود و اقدام به طلاق بکنه تکلیف من این جوابی هست که به سوال خانم مرجان دادین میدونم زندگی زورکی به درد نمی خورد ولی من به امید رضایتش عقد کردم و انتظار طلاقش را ندارم
همیشه تاکید شده که اگر زن اول رضایت داد و مرد عدالت را رعایت کرد و زن در سختی نبود حق طلاق نداره اگر غیر از این باشه من اصلا این کار را نمیکردم صیغه مدت دار بود و تمام می شد چون رضایت بود و فکر کردم راه طلاق همسرم با رضایتش بسته میشه عقد دائم کردم من دیگه به احساس و تصمیم دیگه که احتمال حسادت و حساسیت زنانه باشه متاسفانه فکر نکردم با رضایتش این نکته را نادیده گرفتم
پس اگر راهی برای زن اول برای طلاق باشه این رضایت دادن چه فایده ای برای خیال راحت بودن مرد برای حکم عدم طلاق داره
از توجه تون ممنونم 
پاسخ:
سلام. آنچه در پاسخ به سوال مورد اشاره قرار گرفت، تقاضای طلاق به درخواست زوجه به دلیل عسر و حرج است. یعنی قرار گرفتن زن در شرایطی که عرفا برای او غیر قابل تحمل باشد. و این امر نیاز به اثبات در دادگاه دارد. اگر شما چنین شرایطی برای همسرتان بوجد نیاورید، صرف حسادت ساده زنانه دلیلی برای طلاق نیست...
ولی به هر حال خانمی که نارضایتی شدید داشته باشد، شانس خودش را برای طلاق امتحان خواهد کرد...
سلام خدمت شما
خانمی به ازدواج مجدد شوهرش رضایت داد مشکل خاصی نداشتن و دو فرزند هم دارن
مدتی از ازدواج شوهرش با زن دوم گذشت البته شوهرش در طی اون مدت رابطه اش را با زن اولش حفظ کرد بی عدالتی هم درکار نبود ولی زن اول به نتیجه رسید که تحمل هوو را ندارد یعنی الان فهمیده چی شده و داشتن هوو یعنی چه از شوهرش تقاضا طلاق هوویش را کرد ولی شوهرش اصلا حاضر به طلاق نیست به ناچار خودش اقدام به جدایی کرد ولی باز هم شوهرش حاضر به طلاق نیست ظاهرا این خانم چون رضایت به ازدواج مجدد داده و مرد هم حق طلاق داره و نمیده باید در همین شرایط بسوزد شرایط روحی خیلی بدی داره
سوالم اینه که قانون واقعا کاری نمیتونه برای چنین افرادی که اشتباه کردن روزی به خاطر نادانی رضایت داده و الان طاقتش را نداره و باید احتمال هر اتفاقی را داد قانون چه نظری داره ؟آیا این مرد میتونه برای همیشه این زن را در این وضعیت نگه داره
قانون باید کاری بکنه که از عواقب دیگه جلوگیری بکنه خیلی اتفاقات در باب هوو کشی افتاده زنی که تحت فشار روحی هست باید بهش حق داد که هر فکری به سرش بزنه راستش خیلی نگرانش هستم شوهرش میگه خودت رضایت دادی و تا آخر هم باید تحمل کنی این واقعا ظلمه دادگاه چه کاری میتونه انجام بده؟
 با تشکر فراوان
پاسخ:
سلام. طبق ماده 1130 قانون مدنی در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، میتواند تقاضای طلاق نماید. البته عسر و حرج مذکور باید در دادگاه ثابت شود و این بستگی به شرایط و موقعیت اجتماعی زوجه دارد. در تهران معمولاً ازدواج مجدد شوهر را از مصادیق عسر و حرج همسر اول تشخیص میدهند.
سلام در موقع عقد مقدار مهریه سه دانگ منزل مسکونی مشخص که در ان موقع مالکش بودم در برگه ای نوشته شد و 15 نفر از بزرگان ان جلسه امضا کردند ولی بعد که محضر دار سند رسمی زدند در سند ازدواج نوشته شد سه دانگ منزل مسکونی و از منزل مشخصی نام نبرده الان موقع اجرای مهریه دادگاه کدام ملاک قرار میدهد.؟ تشکر
پاسخ:
سلام. ملاک سند رسمی است. خصوصا که آخرین نظر و توافق زوجین محسوب میشود.
سلام . خسته نباشید . خانمم به همراه پدر و مادرش به همراه دو فرزندم بدون اجازه من  از منزل خارج و به شهرستان رفته و چند روزه ازشون خبر ندارم جهت تنظیم شکایت نامه به دادگاه محل تولد باید برم یا محل سکونت  ؟
پاسخ:
سلام. محل سکونت همسر
خواستگار زیاده باب میل من نیستن. از هیچ کدوم احساس رضایت برای شروع زندگی نداشتم. چه تفاوت های فرهنگی. میشه چندمثال بزنید
پاسخ:
طبق آمار مشکلات و مسائل عمده همچون بیماری سخت، ورشکستگی، حبس، و ... معمولا موجب فروپاشی خانواده نمیشوند، بلکه مسائل جزئی و به ظاهر بسیار کم اهمیت عامل اصلی طلاقها و جداییها هستند. وقتی دو نفر از دو فرهنگ متفاوت هستند احتمالا در علایق، رفتارها، سبک زندگی، نوع معاشرت اجتماعی و ... با یکدیگر تفاوت دارند. همین تفاوتهای جزئی می تواند منشأ اختلافات بسیار بزرگ شود...
سلام من 24 سالمه حدود یک ساله با اقایی که در دوران دانشگاه با بنده همکلاسی بودن در ارتباط هستم. این اقا حدود 5 سال ک از بنده تقاضای ازدواج کردن من بعد از 4 سال قبول کردم با ایشون اشنا بشم. الان ک یک سال از اشنایی میگذره این اقا میخوان با خانواده من صحبت کنن اما مادر بنده حتی حاظر نیست حرفای این اقا و خانوادشو بشنوه. علتی هم ک مادرم داره اینه ک این اقا زشته. قدشون 187 و وزن این اقا 53 کیلو و مادرم میگه خیلی لاغر من قبولش نمیکنم.:( در مرد سربازی ایشون هم مشکل داره مادرم در حالی ک ایشون چون ارشد دارن و تو یک شرکت دانش بنیان مشغول هستن ریس شرکت قول دادن با سربازی ایشون به صورت امریه توی همین شرکت موافقت کنن. لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ:
در مورد آقایان، ظاهر اولویت اول برای انتخاب نیست. میزان درآمد، امنیت شغلی، مهارتهای اجتماعی، اخلاق، مسئولیت پذیری، هوش، پاک سیرت بودن و ... مهمتر هستند. ولی در هر حال اعتقادی به آشنایی شخصی، آن هم در سن پایین (5-24) ندارم. به حرف و توصیه بزرگترهایتان اعتماد کنید. شاید دلایلشان را مناسب مطرح نکنند ولی به هر حال به دور از احساسات و بر اساس تجربه و تعقل انتخاب می کنند....
سلام من 27 سالمه یک اقایی که 28 ساله است از من خواستگاری کرده، من تهران هستم و ایشون خرم آباد. خانواده تحصیل کرده ای داره خودشم تحصیل کرده است. هم کلاسی هستیم و دانشجوی ارشد هستیم. ایشون کارش خرم اباده و خونه ام اونجا داره ، یعنی پدرش در اختیارش میذاره. خانواده من مخالفن میگن راه دوره نمیذاریم از تهران بری. بنظرم خیلی از لحاظ اخلاقی به این آقا نزدیک هستم. بنظرتون چه چیزایی رو باید مدنظرقرار بدم؟؟؟ ایا راه مهمه؟ من کلا وابسته نیستم ولی....
پاسخ:
سلام. در ازدواج شباهت و کفویت طرفین و خانواده هایشان بسیار مهم هستند. معمولاً ازدواج در شرایطی که تفاوت فرهنگی بین خانواده ها و زوجین وجود دارد مشکل ساز خواهد بود. راه دور و مسافت کمترین اهمیت را در این بین خواهد داشت. لیکن به عنوان یک خانم بین گزینه های موجودتان باید انتخاب کنید. سن، و سایر مسائل مؤثر در وجود یا عدم وجود خواستگاران متعدد را هم باید در نظر بگیرید.
با سلام با توجه به اینکه در دوران نامزدی بسر می برم و همسرم که ازداوج دومش می باشد مهریه خود را از طریق ثبت به اجرا گذاشته و نیز از طریق دادگاه درخواست نفقه نموده است با توجه به اظهارنامه ارسالی مبنی بر تمکین و پاسخ مثبت در اظهارنامه عملا تمکین نمی نماید و دادگاه نیز دادخواستم را برای تمکین قبول نمی کند و در جواب می گوید که شما در زمان نامزدی نمی توانید دادخواست تمکین ارائه دهید می خواستم راهنمائیم بفرمائید که بدون تمکین نفقه تعلق می پذیرد یا نه ؟ و چرا دادگاه دادخواستم را قبول نمی نماید ولی نفقه برای همسرم که مطعلقه نیز هست را در نظر می گیرد
پاسخ:
ایشان از حق حبس خود استفاده می‌کنند.
سلام
روند طلاق توافقی به چه صورته؟
ومشاوره اجباریه؟
اگه وکالت طلاق از مرد گرفته شه دیگه نیازی به این رونددداده ؟
یعنی حتمادر مشاوره باید شرکت کرد.
درقبال بخشش وکالت دفترخونه ایی گرفتم تاچه حد این وکالت اعتبار داره برا طلاق
یعنی میتونه وسط راه دبه کنه؟
پاسخ:
اگر وکالت محضری در خصوص طلاق گرفته اید هیچ مشکلی وجود ندارد. الزاماً باید به یک وکیل دادگستری مراجعه فرمایید تا در خصوص طلاق از جانب همسرتان اقدام کند. اگر می خواهید هزینه اضافه بابت وکیل پرداخت نکنید باید با همسرتان دادخوایت طلاق توافقی بدهید که هزینه بسیار ناچیزی خواهد داشت. در طلاق توافقی حتما شما را به مرکز مشاوره ارجاع می دهند تا تلاش کنند شما را از طلاق منصرف کنند. ولی در هر حال اگر منصرف نشوید دادگاه موظف است حکم طلاق را صادر نماید.
سلام
٢٩ سالم هستش نزدیک چهار  سال ازدواج کردم با مشکل مالی فروان استارت زندگی مو زدم  و این چهار سال تونستم خوب زندگیم جمع جور کنم
مشکل من اخلاق خانومم هستش پرخاش گره   مثلا میخوای بگی فلان حرف تو جمع نزن سرم داد  میکشه یا  بهش میگم با فلان دوستت  که چهار بار سابقه طلاق داشت نگرد  در مقابل برا من خط نشان می کش یا تا ساعت چها پنج  صبح تو اینترنت   هستش چیزی بهش میگم صداش فقط بلند میکنه
اخرین مشکل باعث شد تا ده روز باهاش حرف نزنم خیلی خود سر هستش نمی دونم حساب کتاب چی و کردن اینقدر از خودش مطمعن هستشپدر خانومم چهار رو پیش اومده دختر شو برده  گفته من میبرم تو برو شکایت کن 
الان زندگی برام جهنم شده حق و  فقط به دخترش میده قدرت قضاوت نداره پدر خانومم صداش و بلند میکنه  خیلی تو زندگی من دخالت داشته
دیروزم رفتم خونه خانوم بتز همون حرفش و زد 
اینا  حس میکنم  به خاطر مهریه تحت فشارم  گذاشتن
یه سوال برام پیش میاد  پدر خانومم دختر شو اومده از خونه من برده تا کید کرده یم شکایت کنم. شکایت کنم مهریه به دختر تعلق میگیره 
پاسخ:
سلام. لطفا حضورا به یک مشاور مراجعه فرمائید تا با شنیدن صحبتها و مشکلات دو طرف، سعی در اصلاح روابط بین شما نماید.
ولی در هر حال اگر  به همین بدرفتاری است که شما میفرمایید، از نظر قانونی میتوانید دادخواست الزام ایشان به تمکین بدهید، اگر اثر نکرد اجازه ازدواج مجدد.
مهریه هم چیز مهمی نیست. با توجه به وضعیت مالی شما تقسیط میشه تا بتونید پرداخت کنید.
سلام.
اصلاح ذات البین در مهریه چیست؟
من پرونده مهریه زنم قطعی شده درخواست تعدیل دادم برام زدن اصلاح ذات البین
پاسخ:
سلام.
نامفهوم توضیح دادید. حتما منظورتون اینه که دادخواست اعسار از پرداخت مهریه دادید، و دادگاه قرار ارجاع به مشاوره صادر کرده تا تلاش کنند بین شما صلح و سازش برقرار کنند و با هم تفاهم کنید که چطور مهریه پرداخت بشه. 
اگه موفق نشوند، دادگاه طبق میزان درآمد شما مهریه رو تقسیط میکنه تا بتونید پرداخت کنید.
سلام،قاضی قطعیت حکم منو صادر کرده ، به این صورت که باید 180میلیون مهریه رو یکجا پرداخت کنم و این درحالی است که هیچ گونه بضاعت مالی ندارم و اکنون سوال من این است که آیا میتوانم بر این حکم اعتراض بزنم؟ اگر نه لطفا مرا راهنمایی کنید.
ممنون
پاسخ:
توضیح ناکافی است. اگر محکومیت راجع به مهریه است، باید دادخواست اعسار بدهید. راجع به چند و چون آن قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب 1394 را مطالعه بفرمایید.
اگر محکومیت راجع به پرونده طلاق است، قانون حمایت خانواده مصوب 1391، خصوصا ماده 20 آیین نامه اجرایی آن را مطالعه کنید.
سلام دختری هستم 27ساله با پسری آشنا شدم و قصد ازدواج داریم.هردو با احترام با هم صحبت میکنیم اما ایشون بعضی وقتها وقتی عصبانی میشن کلا تا یکی دوز جوابم رو نمیده و یجوری میخواد با رفتارش تنبیهم کنه. چیزی که الان برام سواله میخوان بیان خواستگاری و قرار عقد بگذاریم.اینم بگم برادرش با ازدواج ما مخالف بود. ایشون میگن من مهریه تا حد توانم میزنم توام نباید روز خواستگاری درخواست مهریه بالا کنی منم خودم مهریه بالا رو نمیپسندم و ایشون میگن نهایتا 14تا سکه بیشتر ازین بگن بلند میشم و میرم چون نمیتونم رو دیوار راه برم و ازین حرفا. به نظرتون من برای پشتوانه خودم چه شرطی رو بزارم ؟
با دوستانی مشاوره کردم گفتن مهریه ملاک نیست تو میتونی شرط بزاری مهریه کم اما هر چی در زندگی مشترک درمیاریم نصف نصف
اما اینم مشکل اینجاس که ایشون نمیدونم چرا نسبت به این مسایل حساس هستن قبلا توی زندان کار میکردن و از موارد بد جامعه ترسیدن اگه من بخوام اینو مطرح کنم روز خواستگاری که اموال بینمون بعد ازدواج شریک میترسم بهم بخوره یا خوششون نیاد.
چیزی هم که فکرمو درگیر کرده اینه که میگه من به هییییچ عنوان چیزی مثلا ماشینی ملکی زمینی هییییچی رو به نام زنم نمیزنم. نمیفهمم ینی چی !
ینی اگه من هم پول بزارم و خونه بخوایم بخریم میگه من خونه به نام تو نمیزنم همشو به نام خودم میزنم هر وقت من مردم همه چی برای توعه. تو خیالت راحت باشه من نه میخوام حق تو رو بخورم نه میخوام زور بگم میگه من روش زندگیم اینه با بقیه هم کاری ندارم که چیکار میکنن.من دوست ندارم چیزی به نام زنم بزنم
به نظرتون من چطور باید این موضوع رو حل کنم؟؟
از طرفی دلم نمیخواد اول زندگیمون از مال من مال تو حرف بزنیم خیلی بده. با خودش فکر میکنه من میخوام از سهمم حرف بزنم مثل زنای بد
تا ماه دیگه برای خواستگاری میان از نظر شما قانونیش چیه؟ بگم که خونوادم اینو بخوان که هرچی داریم شریک یا نه؟
پسر قابل اعتماد و نماز خون هست با شناختی که ازشون دارم و توی خیلی موارد خودشو ثابت کرده
پاسخ:
سلام. ازدواج محدودیت‌های بسیاری برای یک خانم بوجود میاره. در شرایطی که ازدواج خوب پیش بره که حق و حقوق و تضمین آینده معنی نداره و خود مرد مهمترین پشتوانه محسوب میشه.
اما یک درصد احتمال بدید که ازدواج خوب پیش نره. اونوقت همون شوهر تبدیل میشه به مهم ترین دشمن شما.
مثلا اگه شما مهریه نداشته باشید شوهرتون به راحتی میتونه شما رو طلاق بده.
میتونید مهریه رو زیاد تعیین کنید ولی شرط کنید که اگر خواستند شما رو طلاق بدن نقدا پرداخت کنند.
یا حق طلاق، حق تعیین محل سکونت، خروج از کشور، تحصیل، اشتغال، و .... رو بگیرید.
در شرع و قانون برای زن حقوق مالی در نظر گرفته شده است و برای مرد حقوق غیر مالی. اگر زن حقوق مالی خود را از دست بدهد، زندگی خانوادگی اش بسیار نامتعادل و ظالمانه خواهد شد.
به هر حال مسئله بسیار مهم و پیچیده‌ای است، از یک متخصص بخواهید که برایتان شروط ضمن عقد تنظیم نماید.
سلام.
وقت نظارت دفتر در دادگاه تجدید نظر یعنی چه؟
برای یه پرونده دوماه نظارت یعنی چی ؟

پاسخ:
در دادگاه سیستم ثبت الکترونیکی فرایند دادرسی وجود داره. برای هر پرونده یک وقت تعیین میکنند که یا در اون رسیدگی کنند، یا نظارت بشه که پروسه به طور دقیق انجام شده یا نه. اون وقت فقط برای نظارت بر حسن انجام کار است و معمولا قبل از اون تاریخ برای پرونده رأی صادر میشه و وقت نظارت مذکور باطل میشه.

15 سال پیش با همسرم ازدواج کردم. از چند ماه بعد از ازدواج متوجه شدم قسمت هایی از سر و موهای ایشان خالی است. خودش هیچ دلیل ان را نمی گفت اما رفتارهای پرخاشگرانه ایشان شروع شد. بعد از مدتی دستخطی از ایشان به د ست آوردم مکه شش سال قبل از ازدواج ایشان مبتلا به اضطراب بووده و موهای سر خود را می کنده است.

زندگی پر از تنش ما به خاطر بچه ها ادامه یافت البته در این میان کلیه موهای سر ایشان به وسیله خود ایشان کنده شد و سر ایشان به کلی خالی از مو شده است

حالا قصد دارم به این زندگیی ننگین خاتمه دهم اما زن من راضی به توافق نشده و سنگ های بزرگ می اندازد. من چه راهی دارم؟ چطور می توانم ایشان را به پزشکی قانونی فرا بخوانم؟ اکنون تقاضای عدم اشتغال زوجه دااده ام که راضی به طلاق توافقی شود. آیا قاضی به نفع من رای خواهد داد؟ در مورد تقاضای ازدواج مجدد چطور؟

پاسخ:
سلام. طلاق در اختیار مرد است و رضایت خانم در آن نقشی ندارد. دادخواست طلاق بدهید و ضمنا اعسار از پرداخت حقوق مالی خانم را هم مطرح نمایید تا رسیدگی شده و ضمن صدور حکم طلاق، مهریه و سایر حقوق مالی ایشان تقسیط شود.
البته دادگاه در خصوص طلاق و ازدواج مجدد و منع اشتغال، سختگیری میکنند. ترجیحا برای طلاق اقدام کنید و وکیل بگیرید.
۱۸ تیر ۹۵ ، ۲۳:۱۴ کیانوش ولی ن‍اژاد
سلام
بازم من اومدم.داستان زندگی ماهم برا خودش یه سریال چند صد قسمتی شده !!
با حکم دیوان عالی کشوری رای طلاق همسرم بعد 16 ماه مغایر با موازین شرعی تشخیص داده شده و  نقض و طلاق باطل شد.مثل بازی مارپله برگشتیم تازه به خونه اول...
16 ماهی که میگم یعنی هرشب هزار شب و هر روز هزار روز نامردی ناحقی بی قانونی تحقیر تهدید و...اما کوتاه نیومدم.دست رو قران گذاشتن قسم دروغ خوردن تو دادگاه اونایی که پینه مهر خال پیشونی شون رو سیاه کرده...
سیَخْرُجُ قَومٌ یَقْرؤونَ القُرآنَ لا یُجاوِزُ تَراقِیَهُم ، یَمْرُقونَ مِن الدِّینِ کما یَمْرُقُ السّهمُ مِن الرَّمِیَّةِ .
الان برگ برگشته یعنی احیایه یه مرده
جای من بودین چی کار میکردین ؟
یه طرفم میگه : لذتی که تو انتقام هست تو بخشش نیست به سلابه بکش همه اونایی که نون و نمکت رو خوردن اما با اتیان دروغ خوردن تو دادگاه نمکدونت شکستن...
یه طرف دیگم میگه :به آخرش رسیدی حالا که چی !؟مادر پسرته کیو از کی میخوای بگیر...
شما بودی دکتر چی کار میکردی ؟
خداحافظی تو اوج ؟
یا قلع و قمع ؟
پاسخ:
سلام. جنگ و درگیری از هر نوعی، اول به خودمون و بعد به دیگران آسیب میزنه. من معتقدم دندون کرم خورده رو باید کند و انداخت دور...
با سلام
در ابتدا از نوع کلمات و جملات استفاده شده عذرخواهی میکنم ولی جهت روشن شدن موضوع ناچار به استفاده هستم
طبق قانون زن در دوران عقد میتواند در صورت عدم تمکین از شوهر، از قانون حبس استفاده کند، سوال اینجاست که اگر رابطه جنسی بین زن و شوهر ایجاد شده ولی دخول از جلو توسط مرد انجام نشده باشد،وصرفا دخول از پشت باشد یا کلا هر نوع رابطه جنسی بدون دخول از جلو انجام شده باشد، باز هم زن میتواند از حق حبس استفاده کند؟ و سوال دیگر اینکه اگر زن منکر چنین رابطه جنسی ای نشد،راه اثبات چیست؟  آیا فیلم گرفته شده از این رابطه ملاک برای دادگاه میباشد،در صورتیکه فیلم در زمان ایجاد رابطه با رضایت زن و شوهر گرفته شده باشد؟ 
پاسخ:
اگر ملاک تبصره 1 ماده 221 قانون مجازات اسلامی را که زنا را دخول از قبل یا دبر زن در نظر گرفته است مورد توجه قرار دهیم، رابطه جنسی مقعدی به شرط رضایت میتواند تمکین زن در نظر گرفته شود. البته دوشیزگی زن به راحتی با معاینه پزشکی قابل اثبات است. اما رابطه مقعدی مورد ادعای مرد به راحتی اثبات نمی شود. مگر آنکه زن خودش قبول کند. اگر فیلم این رابطه را دارید، در جلسه دادگاه به خانم بگویید قبول کن و الا علی رغم میلم فیلم را نشان خواهم داد. اقرار او کاملا معتبر است و رأی صادره به استناد اقرار، قطعی خواهد بود.
با سلام 
در صورتی که زن در دوران عقد از قانون حبس استفاده کند
1-آیا دادگاه اجازه ازدواج دوم به مرد میدهد؟
2-اگر مرد با اجازه دادگاه مجددا ازدواج کند،آیا زن میتواند از شروط ضمن عقد استفاده کند و طلاق بگیرد؟
3-اگر زن با استفاده از شروط ضمن عقد طلاق خود را در دوران عقد و حبس خود بگیرد،آیا میتواند مهریه را نیز مطالبه کند،یا باید مهریه را ببخشد تا دادگاه او را طلاق بدهد واگن بخشش مهریه جهت حکم طلاق به اینگونه لازم است این میزان بخشش چند درصد مهریه است
پاسخ:
ازدواج مجدد بستگی به نظر قاضی دارد، ولی احتمال اینکه به مرد در چنین مواردی اجازه ازدواج مجدد بدهند زیاد است. اگر با اجازه دادگاه ازدواج کند طبق رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور زن دیگر نمی تواند از شروط ضمن عقد مقرر در سند ازدواج استفاده کند و طلاق بگیرد. مهریه هم در هر حال دینی بر ذمه مرد است و ربطی به سایر مسائل ندارد و زن می تواند آن را مطالبه نماید.
سلام اقای دکتر
من چطور میتونم چند تا عکس از سند ازدواج واستون بفرستم تا راهنماییم کنید...؟؟متشکرم
پاسخ:
سلام. از طریق تلگرام. به شماره 09120757965 و یا آی دی:
@DrMotahedi
توی سند ازدواج 3 دانگ از یک واحد مسکونی که الان در اون سکونت دارم رو در قسمت توضیحات بابت بخشی از مهریه ثبت شده ...ایا میتونه خونه رو توقیف کنه؟؟ البته این خونه هنوز سندش از طرف شهرداری صادر نشده و من بصورت وکالتی خریدم....
پاسخ:
بله ملک مربوطه توقیف میشه و شما امکان فروش اون رو نخواهید داشت. سپس اقدام میکنه برای تنظیم سند رسمی و عندالزوم تفکیک یا فروشش. پس از تنظیم سند و اثبات مالکیت اجرت المثل استفاده از ملک در این ایام رو هم مطالبه میکنه...
سلام 
دادگاه وضعیت حقوقی منو چطور استعلام میگیره...منظورم اینه که ایا شرکت میتونه کمترین مقدار حقوقو واسه من اعلام کنه؟
پاسخ:
دادگاه به درخواست همسرتان یک نامه به امور اداری شرکت محل کارتان میدهد و اعلام می کند که ربع حقوق شما را کسر و به حساب سپرده دادگستری واریز نمایند. مسئول حسابداری موظف است که بلافاصله طبق دستور دادگاه عمل نماید، در غیر این صورت علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در قانون هم محکوم خواهد شد. بنابراین امیدی به دور زدن دستور دادگاه نداشته باشید.
سلام.خیلی متشکر از راهنماییه مفیدتون....
متاسفانه تهران نیستم.میخواستم بدونم با توجه به اینکه استخدام رسمی دولت هستم چطور میتونم حقوقمو ازش پنهان کنم تا دادگاه حداقل مهریه تقسیطی رو از حقوقم کم کنه....یه جوری که قابل پیگیری هم نباشه....متشکرم
پاسخ:
ربع حقوقتنون رو میتونن توقیف کنند. مگر اینکه کس دیگری زودتر حقوق رو توقیف کنه. به یک وکیل مراجعه فرمایید.

سلام.من بعد از یک سال عقد الان یه ساله که با خانمم 27 سالشه عروسی کردم.از همون روزهای اول علیرغم اینکه من با نهایت عشق و  صداقت پا پیش گذاشتم، خانمم خیلی بد دهن و پرخاشگر و دروغ گو بود.خیلی هم عصبی بود.من اینا بعد از عقد متوجه شدم و همون موقع میخواستم تمومش کنم ولی با دخالت خانواده اون همه چیو بیخیال شدم و ادامه دادم به امیدی که بهتر میشه.البته خانوادش میگفتن چون اول زندگیه یه خورده استرس داره ...اولش همه اینجورین....یه کم بگذره درست میشه و....حالا بعد از دو سال بهتر  که نشده  هیچ بدترم شده...توی همین یکساله چند بار خونه رو ول کرده و رفته ، سرخود هست خودش میره و هر وقت دوس داشت بر میگرده...البته توی این مدت من هیچی واسش کم نذاشتم هیچی...نه  از نظر مالی و نه از نظر عاطفی و احساسی...هر چی بیشتر محبت میکنم اون بیشتر پرخاشگری میکنه.الانم 4 ماهه خونه رو ترک کرده و رفته پیش مامانش...گوشیشم خاموش کرده...منم چند بار رفتم دنبالش ولی بر نگشت و گفت مهریمو بده تا بیام.چند روز پیش هم ابلاغیه دادگاه اومده که خانم رفته دادگاه مهریشو گذاشته اجرا و گفته مهریمو تمام میگیرم بعد میام زندگی میکنم. البته گفته طلاقم نمیخوام ....بنظر شما من چکار کنم.خواهش میکنم راهنماییم کنید.......

پاسخ:
سلام. احتمالا قرار تأمین خواسته هم صادر شده و بلافاصله هر مالی که ازتون پیدا بشه رو توقیف میکنند. پس سریعاً اموالتون رو مخفی کنید تا نتونه بگیره. البته باید حواستون باشه فرار از دین محسوب نشه چون جرم محسوب میشه و اثر هم نداره. مرحله بعد باید دادخواست اعسار بدید تا مهریه براتوت نقسیط بشه و حبس نشید. بعد هم راجع به تمکینش اقدام کنید که نتونه نفقه مطالبه کنه. و باقی ماجرا.
اگر در تهران هستید بفرمایید تا کمکتون کنم. و الا در اولین فرصت به یک وکیل مراجعه نمایید. البته وکیل کمک زیادی به شما نمیکنه چون مایلند جریان شما کش دار شود و با اخذ وکالت  هزینه هنگفتی از شما بگیرند.
سلام من 16سالم بود ک ب زور پدرم و رسوم کهنه و قدیمی خونوادم مجبور شدم با کسی ایشون تعیین کرده ازدواج کنم .بعد از ازدواج همسر و خانواده همسرم مخصوصن مادرشون خیلی منو اذیت میکردن و همسرم اصلا مسئولیت پذیر نبود انقدر دعوا پیش میومد ک ازدواج ب 9 ماه نکشید وجدا شدیم اونم با بی رحمی من برد خونه بابام البته من خونه بابام همسرم خونه خودشون من چندبار برا اشتی ب همسرم رجوع کردم ولی ایشون سرلجبازی با هر دلیل دیگه نخواست منو و گفت دیگه حاضر نیست ب زندگی با من ادامه بده  خداشاهده من هیچ اشتباهی تو زندگی زناشویی نداشتم البته اصلا ب همسرم علاقه نداشتم ولی چون دیگه ازدواج کرده بودم شرایط رو قبول کرده بودم و هیچ چیز تو زندگی از محلت تا بقیه چیزا کم نمیگذاشتم با بی مسیولیتهایی ک همسرم داشت مشکلاتی ک مادرش برامون ایجاد کرده بود پدرم دیگه طاقت اذیت شدن منو نداشت واصرار میکرد ک طلاق بگیرم  ولی من قبول نمیکردم ک طلاق بگیرم ک مطلقه باشم برای همین ب شوهرم چند بار رفتم حرف بزنم و خواهش کردم بریم سرزندگیمون و قبول نکرد و خیلی راحت گفت من تو رو نمیخوام  اونم سر لج و لجبازی ک با پدرم پیدا کردن داستان خیلی طولانیه فقط من قربونی افکار قدیمی پدرم و تصمیمات اشتباه اون شدم.از به طرف اصرارپدرم برلی  طلاق  از یه طرف نامردی و و بی مسئولتیها از بی نسیولیتهایی ک شوهرم داست ب7وان بگم(حرف حرف مادرش بود خیلی دهن بین بود انگار ن انگار من زنشم هرکی چیز میگفت قبول میکرد خیلی راحت از من گذشت به خاطر مادرش البته مادر شوهرم من چندبار ک باشوهرم حرف زدم ک یا بیا بریم سر زندگیمون یا منو طلاق بده ولی اون میگفت ن طلاق میدم ن برمیگردم من ک دیدم شوهر دیگه حاضر نیست درخواست طلاق دادم و تو قانون و مملکت ماهم  ک حق طلاق با مرد هست بعد 7سال اونم با گرفتن عدم تمکین ک شوهرم نسبت ب من داشت دادگاه حق طلاق ب من داد من یک سال قبل طلاقم با یه پسری اشنا شدم و قرار ازدواج گذاشتیم من یک بار با ایشون رابطه جنسی داشتم بعداز طلاقم  هم یک بار رابطه داشتیم الان عید فطر مراسم عقدم هست امروز صبح دنبال مطلب برای کارهای حرام بودم ک متوجه ازدواج هایی ک حرام ابدی هستن شدم تو رو خدا کمکم کنید تحمل ی شکست دیگه واقعا برام سخته یعنی ترجیح میدم بمیرم تا اینکه با این پسر ازدواج نکنم تازه رنگ خوشی وارد زندگیم شده من سر ازدواج قبلیم خیلی اذیت شدم ک دعا میکنم برا هیچ دختری پیش نیاد خیلی ناحقی ها در حق شد ایعنی بین پدرم و خانواده شوهرم و شوهرم مونده بود یجورایی انگار اصلا من ادم نبودم مثل توم هرکسی ی طرف پرتم میکرد لان ک نزدیک ب رسیدن ب خوشی و چشیدن طعم زندگی هستم شرع منو منع کرده مگه نمیگید ک خدا اگر توبه از ته قلب باشه میپذیره مگه نه اینکه اگر کسی نمیدونسته از اشتباهی ک داره انجام میده و بعد ک اگاه از اشتباه شد توبه کنه چون نمیدونسته اشکال نداره پس چرا با اینکه من نمیدونستم الان منع از ازدواجم مگه ن اینکه خدا خیلی بخشنده ست پس چرا این خطا هم با توبه بخشیده نمیشه من قبول دارم اشتباه کردم ولی خب دادگاه پاسگاه و مدت زمان طلاق من هم ب خدا خیلی طولانی بود یعنی شوهر من اصلا مقصر نیست  خب شوهر من ن طلاق میداد ن منو میبرد سرزندگی گناه من چیه من حق زندگی نداشتم من 23سالم هست  و مدت زیادی از شوهرم جدا بودم و درخواست طلاق هم داده بودم و درخواست ازدواج با این پسر رو قبول کردمک بعد طلاق ازدواج کنیم  البته میدونم کارم اشتباهه هیچ راهی نیست ک من بتونم با ایشون ازدواج کنم بخدا دق میکنم خب یعنی فقط خودم مقصرم ک انقدر بخت سیاهی داشتم تازه من همون موقع ک این پسر ب من درخواست ازدواج داد استخاره کردم بسیار خوب بود و دلم قرص بود ک بعد طلاق مزه خوشی رو میچشم من از نطر روحی داعون بودم جراتم میتونم بگم اگر این پسر نبود و انگیزه زندگی پیدا نمیکردم با مرده تفاوتی نداشتم تو رو خدا کمکم کنید.
ایت الله صانعی و ایت الله شبیری زنجانی گفتن ک حرام ابدی نیست
پاسخ:
سلام. بعضی اشتباهات آنقدر بزرگند که نمیتوان گفت توبه میکنم و تمام. البته توبه کنید و مغفرت بطلبید بابت گناهتان، ولی حکم موضوع عوض نمیشود. شما و این آقا حرام ابدی هستید و شرعا و قانونا نمیتوانید ازدواج کنید...
با سلام .ما 15سال ازدواج کردیم همسرم 43سال و من هم 39 سال دارم .من حدود 5سال قبل متوجه شدم همسرم قرص ترامادول مصرف میکنند بهشون گفتم ولی گفت فقط یه قرص به پیشنهاد پزشک بوده درصورتیکه بعدا متوجه شدم ادامه داره وخودسرانه بوده کاملا از وضعیت ظاهری وتغییرات رفتاری قابل فهم بود غیرمستقیم سعی کردم وموفق شدم برای درمان بره روانپزشک چندین بار رفت ولی اخرین بار با مشاجره و توهین به من که تو میخوای به من انگ روانی بزنی من مشکلی ندارم رفتن به پزشکش را ترک کرد.البته درخلال این سالها چون هم شخصیت مرزی داره هم به دلیل مصرف این قرصها تنشها ومشاجرات زیادی به دلیل مسائل خیلی کوچک داشته ایم .درحدیکه سال گذشته یکبار مرا کتک زدند. بعدش حق طلاق وحضانت فرزند رو به من دادند .یکبار میز ووسایل شیشه ایی منزل را شکستند وخودزنی کردند.یکبار من ازشما مشاوره گرفتم و واقعا تمام سعی خودم را برای محبت به ایشان وکمک انجام دادم محیط ظاهرا ارام بود ولی من ازدرون دچار ترس واضطراب شده ام به من میگفت خوب شده ام درحالیکه تغییرات ظاهری ورفتاری اینطور نبودوسایلش رو چک کردم متاسفانه هم قرص بوپرونورفین وهم تریاک درکیفش بود فکر کردم شاید به طب سنتی مراجعه کرده اصلا نمیتونم به خودش بگم میترسم چون مطمئنم آشوب شدیدی میشه وبخاطر فرزندم(یک فرزند پسر 10ساله داریم) مجبورم سکوت کنم علی رغم اینکه محیط اینجا کوچیکه وبخاطر شرایط شغلی وکاریمان اعتماد به مشاور وهمچنین پیدا کردن یک مشاور توانمند سخته بازهم به همسرم پیشنهاد دادم بریم پیش یک مشاور ولی عصبانی شدند واصلا مشاور قبول ندارند.من هم تهدید به جدایی کردم ناراحت شدند ولی استقبال کردند ومیگن زودتر اینکارو بکن ازدواج ما از اول اشتباه بوده امروز به من میگن کی میخوای اقدام کنی من هم گفتم این دو هفته ایی برنامه های کاریم شلوغه ظرف هفته های آینده اقدام میکنم مصرانه منتظر اقدام من هست با وجود محبتهای زیادی که به من داشته میگه خیلی وقت قبل باید جدا میشدیم زندگی کردن با تو سخته در حالیکه قصد من فقط تهدید بود از طرفی هم کلافه شدم احساس میکنم دارم قربانی میشم وهمه انرژی ووقتم داره با این مرد هدر میره علائم اضطرابی خودم به قدری زیاد شده که روی تمرکز وشرایط کاری وتحصیلیم اثر گذاشته ازطرفی این تنشها داره به پسرمون هم آسیب میزنه.من خودم اخیرا رفتم روانپزشک درمانگر همسرم ودرخصوص علائم اضطرابی خودم صحبت کردم وشرایط فعلی همسرم رو هم توضیح دادم ایشون به من دارو ندادند و توصیه به ورزش وعلائق شخصیم کردند وگفتند درتهدید طلاق قاطع باش و متاسفانه قطع درمان همسرم وروی آوردن به سایر موارد را وضعیت بدتری ذکر کردند.ازایشون آدرس مشاور خانواده گرفتم که خودم تنهایی برم ولی مطمئنم همسرم نمیاد حتی امروز بهش گفتم بیا درمانت رو بریم ادامه بدیم گفت من خوبم تو که میخوای جدا شی چه فرقی برات میکنه من مشکلی ندارم.حس میکنم با افراد ناجوری درارتباط هست واز اونها مشاوره میگیره چندین بار مزاحمتهای مختلف تلفنی تلگرام داشتم ومیخواستم از پلیس پیگیری کنم همسرم مانع شد وگفت مطمئن باش پیگیری کنی زندگیت به طلاق کشیده میشه حالا یه ارازل واوباشی یه کاری کرده ولش کن بطوریکه من که از تلگرام فقط در زمینه پِژوهشی وعلمی وکاری استفاده میکردم مجبور شدم به پیشنهاد برادرم حذف کنم وکلا شماره ام رو عوض کردم وبه همسرم گفتم اگه به این شماره کسی مزاحم بشه مطمئن باش تا اخر پیگیری میکنم.که دیگه قطع شد.خودش هم مدام با گوشیش مشغوله ومتوجه شدم یه گوشی مخفی دارای رمز هم داره .گوشی خودش هم چک کردم تمام پیام های دریافتی وارسالی صفر بود دوست نداشتم ولی مجبور شدم اینکار رو بکنم چون رفتارهای مشکوک داره .با پسرم بیرون میره بدون اینکه من چیزی بپرسم متاسفانه پسرم شاکی بود که بیرون میریم بابا از من دور میشه ویک ساعت با تلفن حرف میزنه یا همش اس ام اس میده وچند جمله ناجور هم شنیده بود که من بهش گفتم احتمالا عمه بوده وسعی کردم ذهن بچه درگیر نشه درحالیکه متاسفانه فرزندم هم متوجه این تغییرات شده و به من میگه مامان من بچه نیستم گولم میزنی .به همسرم نتونستم ونمیتونم این مسائل رو بگم ممکنه همش سوءتفاهم باشه وهم اینکه خیلی وحشتناک واکنش نشون میده و درعصبانیت بددهنی وحرفهای فوق العاده زشتی را عنوان میکند وحتی وقتی بهش میگم خواهش میکنم جلو بچه رعایت کن بدتر میکنه ومن بخاطر اینکه تنش بیشتر نشود فقط سکوت کردم الان هم تهدید طلاق مرا جدی گرفته و مدام میخواد زودتر اقدام کنم نمیدانم چیکار کنم با اینکه خیلی قوی بودم ولی الان درمانده شدم میخوام بهش بگم که میدونم گوشی مخفی داری میدونم چی مصرف میکنی ولی میترسم مطمئنم اگه بگم بلایی سر من میاره یا خودش.لطفا کمکم کنید با این شرایط چیکار کنم؟
پاسخ:
سلام. مسائل خانوادگی خیلی پیچیده هستند. نمیشه از دور و  با     شنیدن حرف های یک طرف که ممکنه همش اشتباه و  سوء تفاهم باشه، راهنمایی کاملی کرد.
ولی به نظرم اقدامات قانونی رو شروع کنید. با شرایط زیر:
ابتدا مهریه مطالبه کنید با قرار تأمین خواسته. اموالش رو توقیف کنید و خطر زندان رو بالاسرش حس کنه.
با وکالت طلاقی هم که دارید برای طلاق اقدام کنید. با قاضی صحبت کنید که تو طلاق جدی نیستید. دادگاه شما رو به مشاوره میفرسته. داور هم باید تعیین کنید تا برای صلح و سازش تلاش کنند.

رفتار خودتون هم ستیزه جویانه نباشه. خودتون رو بزنید به موش مردگی، و اون رو مقصر ماجرا بدونید.
البته با احتیاط عمل کنید که به عوارض جانبیش دچار نشید.
سلام من ٢ ساله عقد کردم 
من مهربه نداشتم ولی بجاش حق طلاق داشتم که تو دفترچه عقدم نوشته شده ولی به خاطره مشکلات من مجبور شدم بعده عقد برم تو محضر و حق طلاقم رو به همسرم ببخشم ولی الان پشیمونم 
برم محضر میتونم پس بگیرم دوباره ؟؟؟  همسرم میگه حقتو پس میدم ولی من میتوسم چون محضری بخشیدم نشه !!
مرسی که جواب میدین خیلی واجبه برام 
پاسخ:
سلام. شرایطی که تو سند ازدواج میاد معمولا چون سردفترهای ازدواج اطلاعات حقوقی کامل ندارند، معمولا مشکل ساز هستند.
از یک متخصص یا وکیل دادگستری بخواهید که متن وکالت در طلاق رو براتون تنظیم کنند. بعد تشریف ببرید به یکی از دفاتر اسناد رسمی تا اون رو براتون ثبت کنند.
سلام تو رو خدا کمکم کنید . موضوع دعوا من و شوهرم همیشه خانواده شوهرم هستند من شمالی هستم و شوهرم ترک . من و شوهرم تهران زندگی میکنیم . خانواده شوهر و خانواده خودم شمال . اوایل نامزی خودم تنها میرفتم خونشون از هر کدومشون حرکتهای زشت و بدی توهین شنیدم وقتی به شوهرم میگفتم میگفت مشکل خودته خودت باید جوابشون رو بدی مشکل از تو انها رفتار عادیشون اینطوری همیشه سر این موضوعهادعوا داریم خانواده همسرم سطح سواد و روابط اجتماعی خیلی پایینی دارن تنها تحصیل کردشون شوهرم . ما اوایل ازدواج هیچ پس اندازی نداشتیم با بدبختی و قرض یه خونه و ماشین بعد 8 سال گرفتیم حالا که وضعیتمون یه مقدار بهتر شده شوهرم از خرجی خونه میزنه میخواد به مادرش کمک کنه خسته شدم انقدر جنگیدم خانواده اش هر وقت حرف میزنند شوهرم بله به چشم اونهاست بعد 8 سال قبول نکرده یه زندگی دیگه داره تو رو خدا بگید چکار کنم الان هم میگه یا این وضع قبول کن یا طلاق
پاسخ:
سلام.  همون قدر که شما و بچه‌ها برای همسرتان مهم هستید، خانواده پدری و مادرشون هم براشون مهم هستند. شاید مهم تر از شما هم باشند.  همسرتان این رو صراحتا به شما گفتند.
یا خانواده ام رو بپذیر، یا تو باید طلاق بگیری و بری، نه اونها...
بنابراین خودتون رو با آدمهایی که قدرتمند و پراهمیت هستند در نیاندازید. اونها به هر حال خانواده همسرتان هستند و باید بتونید باهاشون رابطه برقرار کنید. این برای منافع خودتون اهمیت داره. هیچ کس خوشش نمیاد که کسی خانواده اش رو تحقیر کنه یا به اونها توهین کنه.
با سلام ببخشید یک مشاور خوب خانواده در گرگان میتوانید به من معرفی کنید جهت مشکلاتم مراجعه کنم
پاسخ:
سلام.
متأسفانه نمیتونیم کمکتون کنیم.
باید تو شهر خودتون تحقیق کنید. میتونید لیست مراکز رو از بهزیستی هم بپرسید. 
سلام
سوال من خلاصه و مفیده
راههای فرار از دادن مهریه چیه؟مهریه ای  که عالم و ادم میدونن که حق زنم نیست.
پاسخ:
سلام. حرف همه عالم و آدم رو بذارید کنار. مهم حرف قانونه که میگه حق مسلم خانمتونه، و هیچ راه فراری هم ازش وجود نداره. 
مگه اینکه خانمتون اون رو به شما ببخشه.

سلام

یک سوال داشتم من تقاضای طلاق دادم و متعهد شدم که همه حق و حقوقات خانممو بدم.ایشون درخواست نصف دارایی بدست آمده در ایام ازدواج رو که در بند او.ل عقد نامه امضا کردیم دارن(مدت ازدواج 4سال).استعلامهای اداره ثبت نشون میده که چیزی به نام من در سامانه اداره ثبت اسناد ثبت نشده.ایشون تقاضای اتیان سوگند رو دادن .آیا این درخواست قانونی است؟

پاسخ:
سلام.
هر ادعایی که در دادگاه مطرح میشود باید با یکی از دلایل قانونی اثبات گردد. دلایل اثباتی شامل سند، شهادت، سوگند، و علم قاضی هستند. بنابراین همسر شما می تواند برای اثبات ادعای خود تقاضای سوگند نماید. البته سوگند را نه خود ایشان، بلکه شما باید تقبل نمایید. اگر شما سوگند خوردید بر عدم حقانیت ایشان، دعوی ایشان رد خواهد شد. اگر سوگند نخورید ادعای ایشان اثبات شده و شما محکوم خواهید شد. البته شما این اختیار را دارید که سوگند را به خود ایشان رد نمایید. در این حالت اگر وی سوگند بخورد ادعایش ثابت میشود و اگر سوگند نخورد دعوی اش رد خواهد شد.
سلام.شوهرم تقاضای تعدیل مهریه کرده بعداز اینکه پیش قسط رو پرداخت کرده مدارک جدیدی هم ارایه نداده من در دادگاه چه جوابی داشته باشم که قسط ماهانه ام کم نشه چون واقعا خرجی ندارم ...

پاسخ:
سلام. ایشون دو شاهد مرد معرفی میکنن تا شهادت بدن که ایشون توانایی پرداخت اقساط رو ندارن. شما یا باید شاهدها رو رد کنید، یعنی نشون بدید که دروغ میگن و اطلاع کافی از درآمد همسرتون ندارند، یا اونها رو جرح کنید که اصولا شهادتشون قبول نشه. موارد جرح شاهد رو در اینترنت سرچ کنید.
همچنین میتونید دارایی و درآمد و اموال ایشون رو به دادگاه ارائه بدید.
این سوال من با توجه به اینه که شوهرم یکبار با همین شرایط حکم الزام به تمکین زد ومجوز ازدواج وبعدشم ازدواج.
تواین شرایط من میتونم تقاضای نفقه کنم؟
پاسخ:
بله. نفقه حق زن است و در هر زمانی که شما در تمکین همسرتان باشید، مستحق نفقه خواهید بود. لطفا به همراه مدارک خود حضوراً با یک وکیل دادگستری مشورت فرمایید.
سلام من بعلت  خیانتی که به همسرم کردم ازش توافقی جداشدم وبا همین شخص ازدواج کردم البته تا یکسال ونیم گذشته هیچ سند ومدرکی بهم نمیداد فقط واسه عقد رفتیم مشهد وخطبه عقد خوندیم وهمّش میگفت مدرک درست  میکنم صبر کن ، تا اینکه خانواده ام فهید وبعداز کلی جنگ ودعوا جدا شدیم بدون هیچ سند ومدرکی ،خیلی راحت رفتیم محضر وخطبه طلاق خوندیم تا قبل إز تمام شدن عده برگشت ودوباره شروع به زندگی کردیم اما اینبارشرط سند ومدرک گذاشتم ورفتیم محضروبا حضور پدرم عقد کردیم وسند ومدرک گرفتیم البته هیچ مدرکی إز سوی همسراولش نداشت ،اما دفترخونه بما مدرک داد ،الان ٥ماهه که إز عقد محضریمو میگذره ولی بأهم دچار اختلاف شدیم ،فهمیدم که علاوه بر من وهمسراولش با کسانی دیگه هم ارتباط داره وأنهم نامشروع،الان سؤالم اینکه من برم شکایت کنم یا موضوع رو بیخیال بشم وادامه بدمه البته با خانم أولش تماس گرفتم وخودمو معرفی کردم که اونم شوکه شده ،حالا من چکارکنم بازم طلاق بگیرم ،یا موضوع رو با خانوادش مطرح کنم چون اونا هم إز قضیة ما بیخبرن
پاسخ:
سلام. فرمودید هنگامی که همسر داشته اید با این آقا ارتباط جنسی برقرار کرده اید؟
اگر چنین است شما شرعا و قانونا حرام مؤبد شده اید و ازدواج شما اساسا باطل است...
سلام
تازگی فهمیدم شوهرم غیابی حکم ازدواج مجدد گرفته وازدواج کرده البته دادگاه تمکین رو خبرداشتم خونه چه کسی رو نشون دادتو دادگاه نمیدونم ولی من محکوم شدم اما من فقط یه جای مستقل میخواستم که با شوهرم زندگی کنم.
الان چی کار کنم؟
تو طلاق برای زن فقط ضرر.
من جایگاهی ندارم 
ایا ترک نفقه کنم درحالیکه نمیدونم شوهرم کجاست.
چه جوری یعنی دادگاه از پدرش سوال میکنه؟
من چه جوری زندگیمو نجات بدم.

پاسخ:
سلام.
با جنگ و دعوا زندگی شما نجات پیدا نمیکنه.
باید محبت میکردید. آن هم مدتها قبل تر از این.
فعلا میتوانید به فکر طلاق باشید.
مهریه و نفقه تان را مطالبه کنید.
اگر نفقه پرداخت نکنند شما حق طلاق خواهید داشت.
سلام من نزدیک دوسال ازدواج کردم به مدت 4ماه شوهرم با من خوب بودکه با شیطنت های مادر شوهرم ازمن فاصله گرفت وکم کم رابطش با من سردتر وسردتر شد تاجایی که  مدت 10 ماه که بامن قطع رابطست  وحرفش این که تو مهریتو ببخش وتوافقی از هم جدا شیم  والا نه من مهریه دارم که بهت بدم  نه میتونم باتو زیر یک سقف زندگی کنم وتا زمانی که قبول نکنی ومهریه تورو نبخشی همینه اون منو بلاتکلیف توی خونه پدرم رها کرده وحرف مردمو پشت سر من گذاشته ودریغ از تنها یک تلفن واگه زمانی  برای اون زنگ  بزنم به من میگه فلان چیز خوردی که با من تماس گرفتی دریغ از یک ریال پول که توی این مدت به من داده باشه یا خرجی که برام کرده باشه نه دادگاه  میره که طلاقم بده  نه میاد بکه بیا باهم زندگی کنیم  وسوالات مردم  و اقوام و فامیل روز به روز از من زیادتر میشه  اقای وکیل اگه بخوام از دادگاه که تکلیف من رو توی زندگی با این مرد روشن کنه  ومنو ازبلاتکلیفی در بیاره  چه کنم   وچه راه های قانونی رو باید طی کنم یعنی اگه طلاق که طلاق اگه ادامه زندگیه  قبول 
پاسخ:
سلام.
کار بسیار خطرناکی میکنند.
فعلا بروید دادستانی به عنوان ترک انفاق از ایشان شکایت کنید. دو شاهد مرد هم باید داشته باشید. شش ماه تا دو سال زندان دارد.
باعرض سلام وعرض ادب خدمت شما
من دختری هستم 30 ساله و مجرد به همراه برادرم که 34 ساله است وایشون هم مجرد هستن در منزل پدری ( که البته بنام من و خواهرم هست ) زندگی میکنیم.
3 سال پیش مادرم فوت شدن و درحدود 1 سالونیم پیش هم پدرم که قصد تجدید فراش داشتن برای ایشون اقدام کرده وهمسری را به عقد پدرم در آوردیم . این خانم هیچ فامیلی نداشتن ودر خانه سالمندان کهریزک زندگی می کردند وتنها یک پسر که معتاد هم بود داشتند . ما مجبور بودیم این خانم را برای اینکه از آسایشگاه بیرون بیاوریم ایشون را عقد کنیم مهر ایشان 10 میلیون تومان بود . اوایل رفتار خانم با پدرم وهمینطور ما خوب بود . اما متاسفانه از یک سری رفتارای پدرم بدشان می آمد برای همین باپدرم بی احترامی را شروع کرده و در رابطه زناشویی با پدرم امتناع می کرد . کم کم بعد از دوماه ایشان به این فکر افتادن که پسرش را بیاورد وبا مازندگی کند در طی این دوماه برای ترک اعتیاد پسرش اورا به کمپ برده بعد از این مدت اورا به منزل آورد . یه هفته این پسر درخانه ی ما بود ومن واقعا معذب بودم . من یک آدم مذهبی هستم . دوست دارم در مقابل نامحرم بی حجاب نباشم این قضیه برای من وهمینطور خواهرم که ازدواج کرده خیلی آزار دهنده بود . در همین مدت دوماه این خانم مهریه اش را طلب کرده بود و البته قبل از عقد هم هیچ حرفی در مورد پسرش وزندگی با ما به پدرم نگفته بود . به هرجهت باتوجه به مسایلی و البته نارصایتی من از بودن پسرش در منزل ما ، پسر ایشان از خانه ی ما رفت . خانم برای طلب مهریه اش شکایت کرد . این خانم از یک هفته فقط یک روز به منزل می آمد وبقیه هفته را پیش پسرش بود والبته ما نمی دانستیم که این خانم کجا میره وچیکار می کنه . تاجایی پیش رفت که یک ماه به خانه نیامد . ما هم ادرسی از او نداشتیم . در نهایت ماه رمضان سال گذشته به خانه آمدند . وقتی پدرم قضیه شکایت این خانم برای گرفتن مهریه را می فهمد تلاش می کند تا با دادن مقداری از مهریه مثلا 3 میلیون تومان وهمینطور کسب اجازه برای اینکه این خانم از منزل ما برود وباپسرش زندگی کند ودیگر ادعای در مورد مهریه ونفقه نداشته باشد انجام داد . نامه ای نوشته شد وخانم امضایی هم به پدرم دادند که راضی هستن وپدرم هم از همسایگان امضای شهود هم گرفته است . بعد دو روز این خانم از خانه ما رفتند تا اواخر شهریور 94 که برای بردن وسایل شخصی دوباره به منزل ما آمدند . و ما ایشان را به دادگاه بردیم تا تقاضای طلاق توافقی کنند . این خانم حتی در دادگاه هم امضاء دادند که نه مهر ونه نفقه می خواهد و همه کارهای طلاق را بعهده ما گذاشتن ورفتند وتا الان ما هیچ اطلاعی از مکان زندگی این خانم نداریم . در طی 6 ماه گذشته متاسفانه با مراجعه به دادگاه و حضور نداشتن خانم قاضی رای طلاق را صادر نمی کند وپدرم که به دلیل بیماری وضع وخیمی داشتند اسفند سال قبل فوت شدند . حالا ما ماندیم با خانمی که هنوز زیر عقد پدرم هستن . دادگاه فقط میگه این خانم سهم ارث دارد مهریه دارد نفقه هم دارد . در ضمن پدرم بخاطر بیماری وبستری در بیمارستان و خرج کفن ودفن در حدود 30 میلیون هم مقروض هستن والبته دختری که در منزل دارد . حال سوال  این است : ما باید چه کنیم ؟؟؟ چون با توجه به مهریه ونفقه وسهم ارث خانم ومقروض بودن پدرم حق وحقوق من چه میشود ؟؟؟ حساب کردم که دیگه هیچی برای ما فرزندان پدرم باقی نمی ماند . من سه برادر دارم که دوتا از آنها حاضر نیستند برای من خرجی کنند وبرادر مجردم که تازمان مجردیش می تواند به من کمک کند . و البته این خانم دوباره در اسفند سال قبل وپیش از فوت پدرم دوباره طلب مهریه را کردند و برگه دادخواست در ایام عید به دست مارسیده وتاریخ حضور در دادگاه 26 خرداد هست . من وخواهرم در منزل پدرمان خیلی سختی کشیدیم وپدرم با توجه به این موضوع منزل را بنام من وخواهرم کردن . پدرم برای اینکه به من وخواهرم جهیزیه ندهد با ازدواج ما مخالف بود . خواهرم در سن 36 سالگی وبا کلی جنگ ودعوا بر سر دادن جهیزیه بلاخره ازدواج کرد . برای همین وخودش فهمید که زندگی ما نابود شده رضایت داد که منزل به نام ما شود .
پاسخ:
خانه اگر به نام شما است، کسی نمیتواند از شما بگیرد.
در مورد بقیه اموال، ابتدا مهریه و سایر دیون پرداخت میشود، اگر چیزی باقی ماند بین وراث تقسیم میشود.
حضورا با یک وکیل مشورت نمایید
من درخواست طلاق کردم تقاضای اعسار مهریه رو هم دادم.خانم وسایلاشو از خانه برده  وباطلاق مخالف است میگه یایکجامهریه رو بده یا اینکه با طلاق مخالفم. ایا بعد ازاینکه وسایلاروبرده درمنزل پدرش زندگی میکنه نفقه بهش تعلق می گیره؟ایا میتونه باطلاق وقسطی شدن مهریه مخالفت کنه؟من چگونه میتونم ازدواج مجدد کنم؟
پاسخ:
سلام. برای ازدواج دائم مجدد نیاز به اجازه دادگاه دارید. بنابراین بهترین کار آن است که طلاق را به سرانجام برسانید. دادگاه ضمن حکم طلاق باید تکلیف جهیزیه و نفقه و مهریه و حضانت فرزندان را مشخص کند.
رضایت زوجه در طلاق و اعسار تأثیر ندارد. و دادگاه باید به خواسته اعسار شما هم همزمان رسیدگی کند. این فرایند البته زمانبر است.
۱۱ اسفند ۹۴ ، ۱۰:۱۶ کیانوش ولی نژاد
ایشاا...
اگر نشه بر حقانیت و خداوندی خدا باید شک کرد .
یا باید بگیم همیشه شمشیر بر خون پیروزاست.ایکاش در کشورمون الزام مشاوره و عدم صدور طلاق تا نتیجه نظریه دایره مشاوره رعایت بشه .حتی در طلاق توافق یا طلاق حلعی یا وکالت حق طلاق....تا شاهد فروپاشی خانواده ها با لجاجتها و سفاهت های بی مورد نباشیم.
پاسخ:
سلام. متأسفانه مشاوره برا ما ایرانی ها جا نیفتاده. فکر کنید خود شما اگه قبل از دادن وکالت طلاق یه مشاوره می گرفتید شاید با این مشکلات درگیر نمیشدید.
الان با تجربه ای که بدست آوردید، شدین یه مشاور خوب. کاش بقیه از تجربه امثال شما استفاده کنند تا این مشکلات براشون بوجود نیاد.
۱۰ اسفند ۹۴ ، ۲۱:۰۶ کیانوش ولی نژاد
سلام
متاسفانه امروز دستگاه کپی دادگاه تجدید نظر هم رای پر از اشکال شرعی و قانونی دادگاه بدوی رو حتی با کوچکترین بررسی مجدد تایید کرد.متاسفانه حتی زحمت تحقیقات محلی برا اثبات مساکنت زوج و زوجه بعد طلاق در ایام عده و یکسال بعد اون رو ندادن ، شهادت رابطه زوجیت چهار مرد عاقل و بالغ و مسلمان, فتوای کلیه علمادر خصوص ارجح بودن حرف مرد در رجوع و کفایت شهادت دو مرد در رابطه زوجیت و نشان دریافت مابذل از طرف زوجه با رجوع بعنوان هبه غیر معوض و آغاز رابطه زناشویی در ایام عده ،کلیپ اعتراف صوتی زوجه مبنی بر دریافت مابذل بدون شرایط فشار و در سلامت و عقل کامل ، استعلام قوه قضاییه مبنی بر منع قانونی شهادت شهود زوجه در امور عدمی در انکار رابطه زناشویی و دهها اسناد و اماره و استشهادیه دیگر را هم اصلا ندیدن .
مرحبا بر سیستم قضایی کشور مرحبا بر قانون حمایت از خانواده ،صد آفرین به همه قاضی هایی که زحمت خوندن اسناد رو هم کشیدن.
اولین پرونده اثبات رجوع توسط زوج علیه زوجه در کل تاریخ قضایی کشور داره میره دیوان !!!!!!!!
پاسخ:
سلام. انشاالله درست خواهد شد...
سلام اقای مشاور
برای درخواست تعدیل به افزایش اقساط یا پیش قسط چه مدارکی لازم هست؟
پاسخ:
سلام. باید دادخواستی به همون دادگاه بدید و مدارکی ارائه بدید که نشون بده درآمد همسرتان افزایش پیدا کرده. از شهادت شهود هم میتونید استفاده کنید.
سلام همسر فراری من دادخواست اعسار برای مهریه نداد
بعد با حکم جلب تونستم پیداش کنم بیاد تقاضای اعسار بده.ولی برای اینکه تا زمان دادگاه تو زندان نباشه شخصی حقوقشووزمینی وثیقه گذاشته الان 9ماه گذشته دوماه هم حکم قطعی اومده پیش15تاهرماه یه سکه
اما باز فراری شده اصلا نمیدونم کجاست .
رفته زن گرفته پس چطور نداره منو اسیر کرده تا مجبور شدم مهریه بزارم اجرا.
ایا باید از قوق ضامن کسر بشه.یا دیگه الان وثیقه ازاد شده؟
پاسخ:
سلام. میتونین درخواستی به دادگاه بدید که وثیقه توقیف بشه و پانزده سکه پیش از محل اون تأمین بشه. همچنین شخصی که کفالت ایشون رو کرده موظف است ظرف بیست روز از زمان ابلاغ وی رو حاضر کنه، در غیر این صورت موظف است سکه های پیش رو شخصا پرداخت کنه
سلام
میبخشید بعد از یک تمکین همسرم درخواست ازدواج مجدد کرده 
وحکم قطعی ازدواج صادر شد البته غیابی وایشون ازدواج کرده
حالا هیچ قانونی نیست منو از سردر گمی نجات بده ؟
نمیشه بخشی از مهریه رو دریافت کنم حداقل بتونم باهاش یه جایب رو اجاره کنم
ودر نهایت جداشم
پاسخ:
سلام. اگر همسرتان با اجازه دادگاه ازدواج کرده باشد، شما متأسفانه حق طلاق نخواهید داشت و باید همسرتان را راضی به طلاق نمایید. البته ایشان راضی نخواهند شد مگر اینکه تمام حقوقتان را ببخشید.
همچنین میتوانید قید طلاق و ازدواج مجدد را بزنید، مهریه تان را مطالبه کنید، و به زندگی ادامه دهید...
سلام
متشکرم از توضیحات کاملی که ارائه میدید. متاسفانه پول مفت برای یه عده شده حق. یک سری افراد زندگی یک مرد رو نابود می کنند و بعد هم دم از حق و مسائلی مثل مهریه میزنند. بگذریم.
چه کنم نمیخوام حرفی بزنم اما باید بگم. اینکه قانون یک کشور بند و ماده ای رو مشخص کنه معناش حق نیست. حق اینه که واقعا لیاقت اون موضوع را اون فرد داشته باشه. وگرنه نقص تو قانون زیاده.
بخدا برام سئواله ها آخه اون فرد با شما یه زمانی سر یه سفره نشسته؟ چطور به این راحتی حرف از حکم جلب و زندان میزنید.چه مردش چه زنش. طرف صحبتم یک قشر و جنسیت نیست. اینا واقعا چه دلی دارن بخدا. از این همه سنگدلی واقعا آدم میمونه چی بگه. حالا اصلا همسر سابق بدترین آدم رو زمین باشه. واقعا متاسفم برای فرهنگی که ساختن و گذاشتن کف دست یه سری افراد که از زندگی هیچی نمیدونن.

من یک سئوال از خدمتتون داشتم دکتر. قبلا هم یکی دو باری مزاحم شده بودم. من دادخواست طلاق رو به صورت یک طرفه مطرح کردم و حکم قطعی اون هم برج 3 همین سال 94 صادر شده. توی شرایط ضمن طلاق بحث بردن جهیزیه توسط زوجه مطرح شده و اون هم چون تمایلی به طلاق نداره و از طرف دیگه هم میخواد نفقه بیشتری رو به عنوان حقش! بگیره برای استرداد جهیزیه اقدامی نمیکنه. اجرای حکم طلاق هم همینطوری بلاتکلیف مونده. هر دو سه هفته یک بار هم برای نفقه میره اقدام قانونی میکنه به شکل حقوقی و حتی کیفری. هفته پیش رفته به جرم ترک انفاق اقدام کرده که قرار منع تعقیب برای بنده صادر شده.

سئوال من اینه که این الا جرمی مرتکب نشده؟ اینکه طلاق رو معطل نگه داشته تا نفقه بیشتر بگیره. من کیفری به چه جرمی میتونم از این فرد شکایت کنم؟ اینکه من محق هستم هم از طرف دادگاه کاملا روشن شده و مدارکش هم هست.
از شما خیلی متشکرم ببخشید دیگه این حرفا رو هم زدم نمیدونم این بخش رو شلوغ نکنه. اگر جاییش رو دارای اشکال دیدی حذفش کنید.
پاسخ:
سلام. تو این جامعه افرادی هم هستند که فرزندشان کشته میشود، ولی قاتل را میبخشند.....
خیر جرمی مرتکب نشده و نمیتوانید شکایت کنید. هرچه زودتر طلاق را اجرا نموده خود را خلاص کنید. همکاری خانمتان اصلا مهم نیست. از یک وکیل کمک بگیرید...
یعنی چی به مردا یاد میدین خودشون رومخفی کنن..مثلا من مهریه رو گذاشتم اجرا15تا پیش برام زن هر3ماه یه سکه توتجدید نظر شکستن شده 5تا حالا اون5تا هم نمیاد بده حکم جلبو دارم فرار میکنه دیگه تعدیل چه معنا داره؟؟
بالا جواب سوال فردی به نام یاسین دادین.الان من به عنوان زن چه حقی دارم وچه کاری میتونم بکنم.تمام حق وحقوقم پایمال سد از حقم همین مهریه مونده اونم......
پاسخ:
سلام. متأسفم بابت مشکلات زندگی مشترکتان. ولی وقتی کار به مهریه و حکم جلب کشیده است، به جرات می توان گفت دیگر از زندگی مشترک جز جنازه ای باقی نمانده است. اکنون رابطه شما با همسرتان، رابطه یک طلبکار و بدهکار است، فقط همین! و البته محکومین مهریه، شریف ترین و پاکدست ترین محکومان مالی هستند، و زندان جای چنین افرادی نیست....
من در مشاوره قبل ازدواج ودعاوی خانوادگی حتما از خانمها تعهد رسمی میگیرم که حق حبس همسرشان را نداشته باشند...
سلام
من یک پسر هستم و ۲۴ سال سن دارم  ، من به مدت دو سال و نیم می شود که  به اتفاق فامیل دو طرف نامزد شده ام و نامزدم را هم دوست دارم و هیچ عنوان نمیخواهم از من احساس ناراحتی کند ولی چند ماه از من قهر بود و حتا از من خواست که بهم بزنیم نامزدی را ولی من ایستادگی کردم گفتم نه 
و دلیلی هم برای مه در این رابطه که نامزدی را بهم بزنیم گفته نشده است از جانب مقابل ، پس من هم با صبور ۴ یا ۵ ماه را به این حال گذشتاندم ، کم تلفن حرف میزدیم و با هم کاملا سرد بودیم اما بیشتر از جانب مقابل ، تا این که بعد از مدتی زنگ زدم و با هم شروع به حرف زدن کردیم احساس کردم که همه چیز عالی و درست مثل اول نامزدی ما است ، با مهر و محبت ، خوب سوال من اینجا است که من هنوز به این می اندیشم که چرا نامزدم از من خواست که نامزدی را به هم بزنیم و جالب تر اینکه باز خودش همه چیز را مثل روز های اول برگرداند و این که حالا اکه همه چیز عالی است مثل روز های اول ، جواب این که نامزدم چرا این کار را با من کرد بپرسم از نامزدم یا نه ؟؟؟
لطفٲ پاسخ بدهید ؟
سپاس از شما
پاسخ:
سلام. نامزدی برای شناخت طرفین از یکدیگر است. حتما از نامزدتان سؤال کنید و سعی کنید اگر مشکلاتی وجود دارد را بشناسید و سنجیده وارد زندگی مشترک شوید. ازدواج مسئله مهمی است. احساسی برخورد نکنید....
پیش قسط مهریه ام رو میخوام تعدیل بدم؟
زنم برام جلب گرفته چطور تعدیل درخواست کنم جلب نشم
پاسخ:
سلام. خودتان را مخفی کنید. چون قبلا اعسارتان رسیدگی شده و مهریه تقسیط شده است، اگر دستشان به شما برسد زندانی خواهید شد. برای تعدیل اقساط هم خودتان یا وکیلتان دادخواست بدهید. رسیدگی میشود ولی زمان میبرد.
سلام
برای محکومیتهای مالی جلب سیار داده میشه؟ماده قانونیش چیه؟

پاسخ:
سلام. حکم جلب مربوط به حوزه قضایی خاص است. شما خودتان باید فرد را در همان حوزه پیدا کنید، بعد با پلیس تماس بگیرید تا بیایند و ایشان را جلب کنند. کار سختی است. برخی وکلا این کار را میکنند.
با سلام من خیلی تو رابطه احساسی هستم اصن خیلی دل نازکم سربع گریه میکنم این موضع اذیتم میکنه راهنمایی کنین؟
پاسخ:
سلام
مخصوصا در مورد خانمها احساسی بودن و لطافت اصلا چیز بدی نیست. مسئله اصلی اینه که موضوع ناراحت کننده ای در زندگی شما وجود داره که شما رو اذیت میکنه و موجب عکس العمل نشان دادن شما میشه. این عکس العمل میتونست به نوع دیگه ای مثل فحاشی یا ضرب و جرح باشه. اون موضوع ناراحت کننده رو حل کنید....
سلام وقت بخیر من میخواهم به همسرم اجازه ازدواج دوم بدهم باید به کجا مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید 
پاسخ:
سلام
در هر حال باید به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج مجدد بگیرند. چون شما موافقید سریعتر انجام می شود.

"پاسخ:
سلام. متأسفانه دعاوی خانوادگی همینگونه است. همه تصور می کنند اگر پولی از شوهر گرفته و به همسرش بدهیم، راه دوری نمی رود! غافل از اینکه مثلا آمار نشان می دهد احتمال اینکه انسان به دست همسرش کشته شود، بیشتر از هر موقعیت دیگری است...."


بله کاملا حرف صحیحی هست. متاسفانه تا اینها به این نقطه برسند همه چیز نابود خواهد شد. متاسفانه دکتر هیچ کس در جایگاه خودش نیست. این افراد اصلا در حد رسیدگی به مشکلات مردم نیستند. و آن هم تازه مباحث قضایی! و اون پارتی بازیهای زمان استخدام اینجا خودش را نشان میدهد.

اینها دائما دارن تو مسیر کار من سنگ اندازی میکنند. بنده قانونی رو قبول دارند ولی امروز و فردام میکنن. من الان برای اون تهیه مسکن در شان زوجه چه کار میتونم بکنم. چون دیگه سرمایه ای ندارم. برم اعسار بدم؟ و آیا بهترین کار الان همینه؟

پاسخ:
سلام. لطفاً به یک وکیل مراجعه فرمایید تا با دقت بیشتری بتواند کمکتان کند. متأسفانه مشکل از بی اطلاعی خودمان است که خود را گرفتار چنین سیستمهای ناکارآمدی می کنیم. طبق قانون طرفین دعوی می توانند اختلاف خود را از طریق داوری حل و فصل نمایند. یعنی قاضی را خودشان تعیین نمایند تا رسیدگی کرده و رأی صادر نماید. ینده یکی از مواردی که در مشاوره قبل ازدواج انجام می دهم اخذ توافقنامه داوری از طرفین است. جهت اطلاع بیشتر فصل هفتم قانون آیین دادرسی مدنی را مطالعه فرمایید.
لطفا در مورد مواردی که میشود از پرداخت مهریه نجات پیدا کرد توضیح دهید
پاسخ:
سلام. شما به هیچ روشی نمی توانید از زیر بار مهریه نجات پیدا کنید. فقط می توانید دادخواست اعسار بدهید تا با توجه به وضعیت مالی تان، مهریه تقسیط شود. در مورد اعسار و تقسیط به یک وکیل مراجعه فرمایید. ضمناً توجه داشته باشید تا 110 سکه را اگر پرداخت نمایید در مورد باقیمانده مهریه حبس وجود ندارد و عملاً پرداخت نخواهد شد.
۱۱ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۲۲ کیانوش ولی نژاد
سلام ممنون از جواباتون
متاسفانه اصلا گیج این سیستم حقوقی شدم .....!!!
متاسفانه امروز خبر دار شدم حضانت پسرم هم توسط دادگاه به همسرم واگذار شده!؟
علی رغم اینکه در پرونده کیفری مجزایی همسرم بابت ضرب و شتم پسرم محکوم به دیه شلاق شده بود !!!!!؟؟؟؟
ولی همان شعبه ای که پرونده اثبات رجوع من رو رد کرد.پرونده حضانت رفته دست همون دادیار و حضانت رو به مادر داده!!
جالبه وکیلم به رییس شعبه -دادیار -ریسس مجتمع قضایی اعتراض میکنه خیلی ساده میگن بدین تجدید نظر!!!؟؟؟
سیستم قضایی خیلی مسمومه خیلییییی
سلام. خیلی متشکرم از اشاره به این بند قانونی. امیدوارم که مشکل رو حل کنه. راجع به نفقه هم بنده نفقه ایام عده را هم پرداخت کرده ام. خود دادگاه از من دریافت کرد. و این نشان میدهد که چقدر کار من پیچیده شده است. یعنی با اینکه حکم طلاق صادر نشده است نفقه ایام عده را هم گرفته اند و به وی پرداخت کرده اند. باورتان می شود؟!
پاسخ:
سلام. متأسفانه دعاوی خانوادگی همینگونه است. همه تصور می کنند اگر پولی از شوهر گرفته و به همسرش بدهیم، راه دوری نمی رود! غافل از اینکه مثلا آمار نشان می دهد احتمال اینکه انسان به دست همسرش کشته شود، بیشتر از هر موقعیت دیگری است....
سلام
بنده برای طلاق اقدام کرده ام و تقریبا بعد از 2 سال و نیم رای به قطعیت طلاق صادر شده است. و در ضمن رای طلاق مباحث مالی مثل اجرت المثل و نفقه و تحویل جهیزیه به زوجه به عنوان شرط طلاق مطرح شده است. بنده هم مباحث مالی رو کاملا پرداخت کردم. به دلیل اینکه زوجه تعادل روانی نداشت و رفتارهای غیر متعارفی انجام میداد مثل شکست وسایل و یا اقدام به خودکشی و ترک منزل در نیمه شب و مسائل اینچنینی . بنده دادخواست تمکین رو مطرح نکردم. چون مشکلاتش تبعاتی برای خود بنده ایجاد میکرد. از این رو نفقه هم به بنده تعلق گرفت که در رای نهایی طلاق هم میزانش مشخص شد و آن را نیز طبق رای صادره پرداخت کردم.
تنها مورد تحویل جهیزیه به زوجه هست و به دلیل اینکه وی از ابتدا موافق طلاق نبود الان هم تمایلی به بردن جهیزیه ندارد. و دفترخانه ثبت نیز شرط طلاق را تحویل جهیزیه مطرح میکند. این موضوع نزدیک به 7 ماه طول کشیده است و هر چند وقت یکبار نیز دارد برای نفقه خود اقدام میکند. با این توضیح که وی تمام مهریه و نفقه و هر شیوه دیگری که برای برگرداندن نظر اینجانب برایش میسر بود انجام داده است و برای من مشکلات عدیده ای درست کرده است. دادگاه نیز ترتیب اثری نمی دهد. تقریبا در برهه ای یک روز در میان به دادگاه مراجعه و بیان این موضوعات می پرداختم.
به دلیل اینکه سال آخر ازدواج یک ملکی را اجاره کردم که صاحبش کلاهبردار بود و آن ملک را به نزدیک به 15 نفر اجاره داده بود، بخش زیادی از سرمایه ام از دست رفت. و مجبور به نقل مکان به خانه پدریم شدیم و در طبقه سوم آن ساکن شدیم. حال در آخرین اقدامش حکم تهیه مسکن جداگانه و در شان زوجه! را نیز در دست دارد. و این در حالی است اینجانب که حکم نهایی طلاق را در دست دارم باید برای وی مسکنی مجزا نیز تهیه کنم. هر ماه نیز مهریه خود را از طریق اجرای احکام دادگاه مربوطه دریافت میکند و نفقه هم طبق توضیحات قبلی بر عهده اینجانب است با اینکه با اینجانب زندگی مشترکی در طول این مدت دو و سه ساله نداشته است.
لطفا راهنمایی بفرمایید که چه باید بکنم.
از شما متشکرم
پاسخ:
سلام. طبق ماده273 قانون مدنی اگر صاحب حق از قبول آن امتناع کند، متعهد میتواند بوسیله تصرف دادن آن به حاکم یا قائم مقام او بری شود. و از تاریخ این اقدام مسئول خساراتی که ممکن است به جهیزیه وارد شود نخواهید بود. لذا هرچه سریع تر به دادگاه مراجعه فرموده و ضمن اشاره به این ماده تقاضا کنید مأموری برای تحویل گرفتن جهیزیه مشخص نمایند و سریعاً نسبت به طلاقشان اقدام کنید. میزان نفقه ایام عده نیز در حکم دادگاه مشخص شده است که آن را نقداً به سردفتر بپردازید. 
۰۳ بهمن ۹۴ ، ۲۱:۱۵ نیاز به جواب فوری
سلام
اینجانب اردیبهشت 94 عقد کردم ولی هنوز به خانه بخت نرفته ام.در طی این مدت بارها باهم نزدیکی داشتیم.شهریور درخواست مهریه و نفقه را از دادگاه کردم.آبانماه نامزدم درخواست فسخ نکاح داد به دلیل اینکه باکره نیستم.دادگاه نامه پزشکی قانونی داد.من به پزشکی قانونی رفتم و نامه آوردم که سالم هستم اما واقعیتش چون از خانواده ترسیده بودم نامه دست کاری شده بود و نامزدم این مورذ را پیگیری کرد و فهمید که نامه دست کاری شده است و به دادگاه اصل نامه را ارایه داد.اکنون دادگاه رای بر فسخ نکاح داده.
1.فسخ نکاح یعنی چه
2.تکلیف مهریه چیست
3.چطوری در دادگاه تجدید نظر ثابت کنم که عدم باکرگیم توسط خودش بوده با توجه به اینکه نامه پزشکی قانونی را هم دست کاری کرده ام
4.تکلیف جعل نامه ام چه میشه
5.ایا بعد از فسخ نکاح باید خرج کرد نامزدم را پس بدهم
6.چطوری به این حکم اعتراض کنم
پاسخ:
سلام. فسخ نکاح یعنی ازدواج شما باطل شده است، چیزی شبیه طلاق بدون اینکه مهریه یا سایر حقوق مالی شما پرداخت شود. لطمه حیثیتی شدیدی هم به شما وارد خواهد شد. خسارات ایشان را هم باید پرداخت نمایید. سریعا به یک وکیل مراجعه فرمایید تا کمکتان کند. دستکاری نامه پزشکی قانونی هم استفاده از سند مجعول محسوب شده و در صورت شکایت همسرتان به زندان محکوم خواهید شد.
سلام خسته نباشین
مدتیه با یه آقایی آشنا شدم البته همکلاسی دانشگاهی هستن پیشنهاد ازدواج دادن و قرار بر این شد حدود دوماه برای آشنایی با هم رابطه داشته باشیم تا با اخلاقیات همدیگه بیشتر آشنا بشیم خانواده ها هم از این ارتباط اطلاع دارن.مشکلی که هسته اینه که ایشون به همه چی شک دارن آخرین موردی که پیش اومد این بود که من یه قرار با دوست چندین سالم داشتم و ایشون به شدت واکنش نشون دادن و خیلی زود ناراحت شدن اصلنم متوجه دلیل ناراحتیشون نشدم چندین بار هم بهشون گفتم اگر شکی هست بگن تا با هم حلش کنیم ولی ایشون جبهه میگیرن و اصلا مایل به صحبت کردن نیستن.میخواستم بدونم دقیقا باید چیکار کنم؟
پاسخ:
سلام. خودتان می فرمایید که دو ماه با یکدیگر ارتباط دارید تا شناخت بیشتری پیدا کنید. اگر در این دوران مشکلاتی از ایشان می بینید حتما در تصمیم خود تجدیدنظر نمایید. به این امید نباشید که پس از ازدواج تغییر شخصیتی در همسرتان بوجود می آید.
با عرض سلام وخسته نباشید
-)چند روز پس از ابلاغ اجراییه مهریه حکم جلب صادر می شود؟سی یا ده روز؟
-)اگر سابقه نقل وانتقال ملکی 13 ماه قبل از ارائه دادخواست اعسار داشته باشم باعث رد شدن آن می شود؟
-)آیا در دعوی الزام به تمکین یا صدور مجوز ازدواج مجدد می توان خسارت دادرسی را مطالبه نمود؟

پاسخ:
سلام. اگر در فاصله سی روز از ابلاغ اجرائیه دادخواست اعسار بدهید حکم جلب برای شما صادر نخواهد شد. طبق قانون انتقال اموال شما از یک سال قبل استعلام می شود.
خسارات دادرسی در چنین پرونده هایی مورد توجه قرار نمی گیرند.
اینکه فرمودین بعید یعنی غیرممکن هم نیست؟ من تو این دادگاهها چیزهای غیرممکن زیادی دیدم که ممکن شده ؟ من میخوام اگرم زن میخواد طلاق بگیره خب بگیره ولی مهریه روببخشه وبگیره . خب حالا که ازدواج کردم ایشون نباشه برای منم بهتره. اگر من همچنان بگم طلاق نمیدم زن کاری نمیتونه بکنه درسته؟
پاسخ:
سلام. با واسطه یک مشاور یا وکیل با همسرتان توافق کنید که به ایشان وکالت در طلاق بدهید به شرط آنکه مهریه را ببخشد. در غیر این صورت طلاق ندهید تا مجبور شوند مهریه را ببخشند.
سلام ایا قانونی وجوددارد که بعد از چند سال مفارقت زوجه با اذن دادگاه طلاق بگیرد؟شرط وکالت در توکیل طلاق که مرد در سند ازدواج به زن میدهد چیست؟ایا باید یکیاز شرایط 12 گانه را ثبات کرد؟عسرو حرج زن با توجه به حکم عدم تمکین وازدواج مجدد مرد قابل اثبات هست؟ایا در سند ازدواج حق توکیل با شرایط داده شده زنمیتواند با توجه به عدمتمکینش هم طلاق بگیرد هم مهریه؟
پاسخ:
سلام. مهریه دینی بر عهده شوهر است و هیچ ارتباطی با سایر مسائل ندارد. باید بپردازید. اما اگر شوهر شش ماه پیوسته یا یک سال غیر پیوسته زندگی خانوادگی را ترک کند، ویا به خاطر مسائلی مانند ازدواج مجدد قاضی تشخیص دهد که زن در عسر و حرج (سختی) قرار گرفته است، حکم طلاق صادر خواهد کرد. همه چیز بستگی به نظر قاضی دارد. اما اگر حکم الزام به تمکین گرفته باشید و با اجازه دادگاه ازدواج مجدد نموده باشید، حکم طلاق گرفتن خانم بسیار بعید است.
سلام برای کسی که ازدواج مجدد کرده برای همسر اول مهریه رو تقسیط کنن به حداقل مقدار یعنی5سکه پیش هر3ماه یه سکه میزنن؟
پاسخ:
سلام. ملاک مشخصی ندارد. بستگی به نظر قضات رسیدگی کننده دارد. با توجه به وضعیت مالی شوهر تقسیط انجام می شود به گونه ای که از عهده پرداخت بر آید.
سلام من 18 سالمه.من ازدوران کودکیو ازابتدایی پیش پدرومادروفامیلاوتموم کسایی که میشناختن منو یه باهوش یا چطوری بگم یه نابغه به نظر میومدم.اول راهنمایی بود که یه خواب دیدم که هروز همون خواب تکراری رو میدیدم.ولی چون اعتقادی نداشتم محل نمیگرفتم.خواب میدیدم که دارم از پله های کوچمون پایین میام هی به زمین میخورم وهیچیم نمیشه بعدبلند میشم دوباره میفتم هی همینطوری میشه توخوابم.بعداین خواب من هی تنزل کردم هی تنزل کردم.ازچشه همه که افتادم هیچ اواره هم شده بودم دوبار ترک تحصیل کردم ولی یه ماه نشده برگشتم رشته امو عوض کردم و... بگذریم تازگیاکه یاد گذشته و اون خواب میفتادم به این پی برده بودم که خواب عین حقیقته.تازگیا یه خواب دیدم که تعبیرش این بودکه خواب بهم میگه تویه مشکل داری که  حل نمیشه فقطم راه حلش اینه که بایکی که عاقله وچیزایی حالیش میشه دردو دل کنی تا مشکلتو حل کنه
پاسخ:
سلام. دوست خوبم هر اتفاقی که تو زندگی ما می افته حتما یک دلیل منطقی براش وجود داره. ولی مطمئن باش که خواب و رؤیا دلیل اتفاقاتی که برامون میفته نیستند. اگه ذهن خودت رو به این قبیل مسائل مشغول کنی، هیچ وقت بر مسائل واقعی متمرکز نخواهی شد و مشکلات هم حل نخواهند شد....
باسلام وخسته نباشین.سوالم ولطفا زود جواب بدین ممنون میشم..
اوایل امسال خانمم منزل راترک کرد ودرخواست مهریه کرد که مهرش قسطی شد به پنج سکه هرسه ماه یک سکه و اعسار من پذیرفته شد..من تا شهریور امسال منزل را که مستاجر بودیم نگه داشتم و بعد از برج شش شهرستان خودم یک منزل کرایه کرده و قولنامه را در دادگاه نفقه به قاضی دادم..سوالم این است که در ماه شهریور خانم من مبلغ رهن 13میلیون را توقیف کرده والان بحساب دادگاه میباشد آیا با توجه به قانون جدید که رهن یک ماهه جزو مستثنیات دین شده من میتوانم پول رهن را از دادگاه بگیرم .چون خانمم قبل از قانون جدید پول رهن را توقیف کرده..ولطفا اگه میشه بگید چکار کنم چون وکیلم کم کاری میکنه..باتشکر
پاسخ:
با سلام. بله طبق قانون جدید نحوه اجرای محکومیت های مالی مبلغی که عرفا بابت رهن منزل داده می‌شود جزو مستثنیات دین قرار گرفته است. بنابراین یک درخواست خطاب به همان دادگاهی که مبلغ ذکر شده را توقیف کرده است بنویسید و با اشاره به قانون ذکر شده بخواهید که دادگاه از مبلغ مذکور رفع توقیف کند.
یکی از آشنایان در واقع شوهر دوست خانومم هست)سربار اولی که رای قطعی تمکین گرفت مجوز ازدواج گرفت یکسال هم بیشتر از اختلافشون نگذشته بودخزنشم جز  خانواده های خوب شهرمون.منم بهش همینطور گفتم اما همه مدارک روکه نشون داد دیدم بار اول تمکین اقارد شد باردوم تایید شد بعد ازرای قطعی هم بدون اینکه نامه یا اظهارنامه ایی بیاد نامه مجوز ازدواج اومد زنه هم تو دادگاه نرفته بود بعددیدیم مرده رفته زن برده یعنی یکسال نیم بیشتر از اختلاف نگذشته بود. وقتی خانومم برام تعریف کرد گفتم اون نمیتونه ازدواج کنه ازدواج کردنباید تمکن مالی داشته باشه تازه 3بار عدم تمکین بخوره بعد از اونم نامه الزام به تمکین بیاد مهلت به زنه بدن.اصلا همچین چیزی ممکن نیست البته من یه مقدار از حقوق سرم میشد گفتم به زنه بیچاره یه کم کمک کنم الانم شوهره میگه طلاقت نمیدم تا مهریه اتوببخشی وبیچاره هم فقیرن اگه مهریه رو هم ببخشه چه جوری باید زندگی کنه خدا میدونه همینجوری هم این واون دارن خرجشومیکشن بیچاره راه وچاه دادگاه رو بلد نبود پیش دوستان هم ابرو داری کرد ونگفت کارش به این جا کشید.حالا بنظرشما راهی وجود داره یه جوری از این ماجرا در بیاد یا زندگی یا طلاق دیگه.
پاسخ:
سلام. در دادگاه به دلایل طرفین رسیدگی میشود. اگر خوانده نتواند به خوبی دفاع کند، یا خواهان دلایل قوی داشته باشد، طبیعتا برنده خواهد بود. اگر جریان رسیدگی تمام شده و حکم قطعی صادر شده باشد، دیگر کاری نمیشود کرد. ضمنا چون شوهر با اجازه دادگاه ازدواج کرده است خانم دیگر حق طلاق هم نخواهد داشت. البته به نظر من دلیلی برای طلاق وجود ندارد. فعلا مهریه و نفقه خود را مطالبه کنند تا حقوق مالی شان تأمین شود. مخصوصا اگر نفقه پرداخت نشود علاوه بر مجازات زندان (ترک انفاق) حق طلاق هم پیدا خواهند کرد.
سلام میشه مراحل ازدواج مجدد رو اعلام کنید بعد از گرفتن عدم تمکین راحت مجوز ازدواج مجدد میدن ؟چقدر طول میکشه؟
پاسخ:
سلام. نخیر به راحتی اجازه ازدواج مجدد نمیدهند و طول میکشد. بهتر است وکیل بگیرید.
سلام.اگر مرداعسار مطلق در اعسار از پرداخت مهریه دهدآیا همین دلیل برعسروحرج زننیست برای حق طلاق؟
ایا مردی که ادعا میکندتوانایی پرداخت 300 400 تومان در ماه بابت مهریه نداره نفقه هم پرداخت نمیکندباز زن درعسروحرج نیست؟ پس من خرج زندگی رو از کجابیارم 
پاسخ:
سلام. نفقه ربطی به مهریه ندارد. شما نفقه خود را از طریق دادگاه مطالبه کنید. اگر شوهرتان نفقه را نخواهد یا نتواند پرداخت نماید شما طبق ماده 1129 قانون مدنی حق طلاق پیدا خواهید کرد
باسلام
با دختری صیغه ۹۹ ساله کردم با مهریه ۱۳۵۰ و پس از گذشت مدتی عقد دایم کردیم با مهریه ۱۱۴ سکه حالا مهریه صیغه ۹۹ ساله را به اجرا گذاشته است
آیا قابلیت پیگیری و اجرای حکم دارد؟!
پاسخ:
سلام. بله بلافاصله بعد از عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن بکند. این دین مرد با طلاق یا فوت و ... از بین نمی رود.
سلام رای اعسار در مرحله تجدید نظر خواهی باشه بابتپیش قسط جلب میدن؟ یا باید حکم قطعی شه ؟در مورد مهریه ودیگر محکومیتهای مالی؟اخه برای مهریه میگن رای قطعی نشده برای قضیه مالی دیگه ابلاغ جلب دادن در صورتی که هنوز مهلت تجدید نظر تموم نشده را ی قطعی نیست؟
پاسخ:
با سلام. بر اساس ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی 1393، اگر محکوم علیه در مهلت سی روزه پس از ابلاغ اجرائیه، دادخواست اعسار خود را داده باشد دیگر بازداشت نمی شود، مگر این که دعوی اعسار به موجب حکم قطعی رد شود و یا دادخواست اعسار مسترد شود. و طبق ماده 1 قانون اجرای احکام مدنی هیچ حکمی به موقع اجرا گذارده نمی شود مگر این که قطعی شده باشد. بنابراین تا هنگامی که رأی تجدیدنظر که رأی قطعی است صادر نشود ایشان بابت اقساط جلب نخواهند شد.
اقای دکتر میشه لطفا دقیق بهم بگین اینکه با ازدواج مجدد مردبا اجازه دادگاه حق طلاق برای زن اول هست چند تا وکیل گفتن تا سه سال پیش ببود اما الان با اجازه دادگاه دیگه زن نمیتونه از حق طلاقش استفاده کنه تو رو خدا اگه این مطلبی که میگین در سال94 هم بکار میره ماده اش رو لطف کنید گره زندگیم کلی باز میشه . حق وحقوقی هم برای زن هست؟اجازه دادگاه با توجه به عدم تمکین زن که البته از طریق فریب کاری مرد گرفته شد آخه مرد زندگی برای زن فراهم نکرده بود و حکم ازدواج موقت رو هم سریع با همون یکبار تمکین گرفت و ازدواج کرد.ممنون میشم
پاسخ:
سلام. بله درست گفتن:
رأی وحدت رویه شماره ۷۱۶ـ ۲۰/۷/۱۳۸۹ هیات عمومی دیوان عالی کشور:

نظر به اینکه مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی تمکین از زوج تکلیف قانونی زوجه است، بنابراین در صورتی که بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع و زوج این امر را در دادگاه اثبات و با اخذ اجازه از دادگاه همسر دیگری اختیار نماید، وکالت زوجه از زوج در طلاق که به حکم ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی ضمن عقد نکاح شرط و مراتب در سند ازدواج ذیل بند ب شرایط ضمن عقد در ردیف۱۲ قید گردیده، محقق و قابل اعمال نیست....

با سلام.
بنده با خانومی آشنا شدم که بیوه است و قصد صیغه موقت با ایشان را دارم. در صورت امکان شرایط اینگونه صیغه را به من توضیح دهید. ممنون
پاسخ:
سلام. دو شرط اساسی دارد. حتما مهریه باید تعیین شود (مقدار کم باشد. مثلا صد هزار تومان). و مدت زمان کاملا باید مشخص باشد. اما میتوانید شروطی را هم به عنوان شروط ضمن عقد تعیین نمایید. می توانید به یک روحانی مراجعه نمایید تا شما را عقد کند. راه بهتر آن است که با شناسنامه طرفین به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمایید. در آنجا سند رسمی تنظیم می شود و از مشکلات بعدی جلوگیری خواهد شد.
سلام. در سایتت تون خوندم که عقد موقتطولانی مثلا 50 سال حکم دایم رو داره ایا با این اوصاف میشه شظرط عدم نزدیکی گذاشت؟ ایا اگر شرط نفقه نذاشته باشیم تامیننفقه به عهده مرد در ازدواج موقت 50 ساله هست یا نه؟اگرهیچ شرطی غیر از عدم زدیکی نذاشته باشم مهریه هم ناچیز باشه راهی برای رهایی این رابطه به عنوان زن دارم با توجه به اینکه ازدواجم هم ثبت شده؟ازدواج موقت از جند سال به بالا حکم دایم رو داره؟
پاسخ:
با سلام. در قانون چنین چیزی نیامده است. فقط از نظر شرعی برخی مراجع مانند آیت‌الله مکارم معتقدند ازدواج موقت بلند مدت احکام ازدواج دائم را دارد. البته فرقی نمی کند، در هر دو حالت بذل مدت و یا طلاق در اختیار مرد است. و به فرض دائم در نظر گرفتن ازدواج باز هم شما به دلیل عدم تمکین و عدم ارتباط جنسی مستحق نفقه نخواهید بود. 
شما می توانید با مراجعه به دادگاه و اثبات عسر و حرج تقاضای طلاق نمایید. جهت راهنمایی بیشتر به یک وکیل دادگستری مراجعه فرمایید.
سلام من چند هفته پیش در کانال تلگرام شماره همسرم در مخاطبینم اومد و بلافاصله حذف شد به ایشون گفتم به تلگرام وصل شدی گفت نه من که گوشی دارم گفتم اخه اسمت تو مخاطبین من هست گفت چه میدونم .به دلیل اینکه در اینگونه مواقع خیلی پرخاشگری شدید وهتاکی وبددهنی میکنند من موضوع را بی خیال شدم وادامه ندادم . بعدا خودم به ایشون پیشنهاد دادم اگه خواستند یه گوشی جدید بخرن اما همش میگفتند نه لازم نیست من نیازی ندارم.گوشی فعلی ایشان یه گوشی معمولی است.به دلیل موضوع قبلی وهزینه های متعدد خرید شارژ به همسرم مشکوک شدم ویک روز در منزل متوجه یه گوشی جدید اندروید که خاموش بود ودر کیفش بود شدم .  گوشی را روشن کردم اما دارای رمز ورود بود و از ان روز تا کنون هیچ چیزی نگفتم خیلی حالم بد هست نمیتونم بهش بگم شخصیت کااملا پرخاشگر داره و با کمترین پرسشی از کوره در میره وداد وفریاد و هتاکی بددهنی میکنه با توجه به اینکه یک کودک خردسال دارم  نمیتونم شرایط رو تنش زا کنم برای من به اصرار خودش گوشی خرید والبته من وقتی برای شبکه اجتماعی ندارم فقط شاید روزی نیم ساعت از یه کانال مقاله نویسی ویک کانال روانشناسی استفاده کنم انهم کنار خودش وگوشیم بدون رمز وهمیشه در داخل پذیرایی در دسترس هست البته خودش هم اطمینان دارد به من هم اینکه از اول دختری نجیب بوده ام ودر خانوادهای نجیب هم بزرگ شدهام . ووقتم با تدریس دانشگاه و کارم پر هست ووقتی برای موبایل و ...ندارم با این موضوع هم نمیخوام قضاوتی در مورد همسرم بکنم اما شدیدا دچار تردید ومشکلات روحی شده ام .بعضی مواقع همسرم موضوعات بسیار چندش آوری را از طرف مردان دیگر مطرح میکند مثلا اینکه بعضی مردها ارتباط غیراخلاقی دارن میرن جاهای خاص و... تو خونشون کاملا به همسرشون توجه میکنن .طرف یه گوشی واسه دوست دختراش تو اداره داره .یه گوشی میزاره رو میز خونه وزنشم از این کثافت کاریاش خبر نداره اما من سرم تو زندگی خودم هست من از این ادما نیستم مثلا با این مثالها فکر میکنه من اعتمادم بهش بیشتر میشه اما دقیقا با اینجور حرفا اعتمادم به زندگیم ازبین رفته چراکه فکر میکنم اگه ادم رفتارش درست باشه از ایجور ادما اطرافش نیستن من یکبار هم نشده خانمی بخواد از این جور موضوعات پیشم مطرح کنه وافراد از اینجور درو برم نمیشناسم نمیدونم چیکار کنم اگه واقعا بهم ثابت بشه مشکل اخلاقی داره محاله ادامه بدم وجدا میشم چون مطمئنم اگه واقعیت داشته باشه هم به خودم اسیب میزنم هم به کودکم .میخواستم از شما کمک بگیرم چیکار باید بکنم؟
پاسخ:
سلام. انحراف اخلاقی در مردان محتمل تر از خانم ها است. اما توجه داشته باشید این مسئله در مردان متاهل به هیچ وجه عمیق و ریشه دار نیست، بلکه ابزاری و ناشی از سوءاستفاده است. مخصوصا اگر مشکل خاصی با همسرشان نداشته باشند. ضمنا معمولا  زن و مرد در دنیای مجازی آشنا نمیشوند بلکه در دنیای واقعی و از بین خویشان، همسایگان و همکاران است. 
به نظر میرسد حساسیت شما بی مورد است. به همسرتان اعتماد کنید. اگر بدرفتاری با ایشان داشته باشید او را از خود دور کرده و موجبات خیانت واقعی شان را فراهم می کنید....
سلام.یه دختر دوساله دارم که پدرشو دوس داره.به خاطر مساله اعتیاد شوهرم تصمیم دارم مدتی از ایشون جدا زندگی کنم تا حساب کاو دستش بیاد ترک کنه.واگه ترک نکرد اقدام به طلاق کنم.اما نگرانم این دوری دخترم از پدرش تاثیر مخرب روانی به روخیه دخترم وارد کنه.ایا سن دخترم  که برای درک این مساله کمه و بچه بی قراری برای دیدن پدرش میکنه.باید چیکار کنم چن سال صبر کنم تا دخترم بزرگ بشه بعد اینکارو بکنم یا الان تصمیمم به جدایی انجام بدهم. چون هیچ اقدامی برا ترک نمیکنه و این تنها راهی که شوهرم امکان داره به طور قطعی ترک کته .لطفا راهنماییم بفرماید.
پاسخ:
سلام. بچه ها در چنین مواردی آسیب جدی و دائمی نمی خورند. اتفاقا در این سنین دلبستگی عمیق وجود ندارد. مخصوصا در رابطه با پدر. نکته مهم و اساسی آن است که فضای زندگی تان پر تنش و استرس زا نباشد. محبت خود و اطرافیانتان نسبت به یکدیگر بیشتر باشد. آسیب اعتیاد همسر در بلند مدت بیشتر خواهد بود. طلاق طولانی است. توصیه می کنم برای طلاق اقدام کنید. دادگاه به او مهلتی می دهد تا ترک نماید. اگر ترک نکرد حکم طلاق صادر خواهد کرد. اینگونه فشار بیشتری به ایشان وارد خواهد شد.
با سلام
همسر بنده دادخواست استرداد جهیزیه داده که در مرحله شورای حل اختلاف و دادگاه بنده بیان نمودم که آماده استرداد آن طبق لیست سیاهه دارم ولی به دلیل دوری راه و هزینه اسباب کشی و مشکلات دیگر ایشان با وجود حکم دادگاه مبنی بر تحویل جهیزیه ایشان توسط بنده ،هنوز اقدامی برای اجرای حکم و گرفتن جهیزیه نکرده اند.حال سوال بنده اینست که تا چه زمانی بنده مسول نگهداری وسایل ایشان هستم؟و آیا حکم دادگاه مبنی بر استرداد  مادام العمر ضمانت اجرایی دارد؟
پاسخ:
با سلام. معمولا جهیزیه توسط مأمور اجرا (هنگام اجرای قرار تأمین و یا اجرای حکم) توقیف می شود و به یک امین سپرده می شود. امین مذکور مسئول نگهداری از اموال است و می تواند بابت این کار دسمزد دریافت نماید. جهت اطلاع دقیق از نحوه اجرای حکم و مسئولیت های شما لطفاً قانون اجرای احکام مدنی را مطالعه فرمایید.
سلام و خسته نباشید
سوال بنده چند بخش داره:
1. ما در نزد عالمی عقد کردیم و فرداش برای ثبت به دفترخانه مراجعه کردیم.
حین ثبت پدرخانمم گفت حق مسکن با دخترم باشه و من تو رو درواسی قبول کردم آیا ادای من در این مورد درحالیکه در سند حق مسکن با زوجه است مسموع خواهد بود؟
2. در صورت تخلف مرد از تامین مسکن زوجه در شهری که میخواد چه جزایی متوجه مرد میشه؟
3. آیا اینکه زن چند سال در شهری که غیر دلخواهش بوده زندگی کرده میتونه دلیل موجهی برای اسقاط شرط توسط زوجه باشه.
4. اگه دختری با 14 سکه عقد بشه ولی تعداد بیشتری در سند ازدواج ثبت بشه و دختر و پدرش موضوع رو انکار کنند لیکن عاقد و سایر شهود حضور داشته باشند و فیلمی هم از مراسم باشه ، در صورت مراجعه به دادگاه فرد به پرداخت کدام مهریه محکوم خواهد شد؟؟
پاسخ:
با سلام. سند رسمی قوی ترین دلیل در اثبات حق است و دادگاهها موظفند به آن ترتیب اثر دهند. به هر حال شما مسئله را قبول کرده و به آن متعهد هستید (ماده 1119 ق. م.) ضمنا در قانون آمده بود که سند رسمی را نمی توان با شهادت شهود ابطال نمود اما شورای نگهبان آن را خلاف شرع اعلام کرد. بنابراین می توانید موارد اشاره شده را در دادگاه ثابت کرده و ابطال شروط ضمن عقد ثبت شده در سند ازدواج را بخواهید. البته این کار بسیار دشوار و پیچیده است و حتما نیاز به وکیل دارید.
اگر منزل مسکونی در مکان مورد نظر خانم تهیه نکنید میتوانند هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ کیفری (جرم ترک انفاق) شما را تحت تعقیب قرار دهند. 
اقامت ایشان در گذشته نشان دهنده رضایتشان به آن محل بوده و نافی حقشان نیست...
سلام دکتر. ایا در معتادان تحت درمان  با متادون که دوز بالایی از نوع شربت را دریافت می کنندجهت بی میلی جنسی دارویی تجویز میشه که مشکل یایسگی و عدم میل جنسی رو در انها افزایش بدهد؟ و چه درمانی را برای رفع این مشکل مناسب میدانید؟؟
پاسخ:
با سلام. اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم. لطفا با یک پزشک (عمومی) مشورت بفرمایید. موفق باشید.
سلام اگرخانمی یکی ازاختلالات جنسی مثل سردمزاجی وواژینیسموس یادیسپارونی داشته باشدوهمسرش شکایت کند قانون دراین خصوص چه میگوید متشکرم
پاسخ:
سلام. اگر تازه ازدواج کرده اند و چنین مشکلاتی قبل از عقد وجود داشته و شوهر از آن مطلع نبوده است، مرد می تواند ازدواج را فسخ نماید. در چنین حالتی اگر رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زن مهریه نیز ندارد. پذیرش حق فسخ بستگی به نظر قاضی رسیدگی کننده دارد.
در غیر موارد فوق مرد می تواند به دلیل مشکلات خانم از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد. یا اینکه همسرش را طلاق دهد. البته طلاق حق مرد است و برای طلاق دادن همسرش نیاز به دلیل خاصی ندارد.
صرف نظر از مسائل حقوقی، با پیشرفت علم پزشکی به راحتی میتوان اختلالات مذکور را درمان نمود. اخلاقا کار صحیحی نیست که انسان به خاطر بیماری همسرش را تحت فشار قرار دهد....
با سلام واحترام

من 15 سال پیش به دلیل اعتماد زیادی که به برادران بزرگترم داشتم بدون اشنایی قبلی با تایید برادرانم با همسرم ازدواج کردم در همان اوایل عقد ایشان در اثر کوچکترین مخالفت خودزنی وداد وفریاد میکردند واصلا محیط پارک خیابان وعمومی برایشان مهم نبود .من برای اولین بار با چنین حالاتی مواجه شدم ودچار ترس وسکوت میکردم .در دوران عقد چندین بار ازش خواستم جدا شویم ولی به دست و پام میافتاد گریه میکرد عذرخواهی میکرد.متاسفانه اشتباهی که کردم من این موضوعات را به هیچ کس از اعضای خانواده ام انتقال ندادم چون فکر میکردند من خیلی خوشبختم.همسرم بعد از اینکه ارام میشد میگفت از تجرد این مشکل را داشته وچندین بار در صحبت مادرش متوجه شدم که ای پرخاشگری وخودزنی در تجرد بوده وخانواده اش برای حل این مشکل به وی پیشنهاد ازدواج میدهند. همسرم در ظاهر بسیار ارام ورمانتیک به نظر میرسد همه فکر میکنند من با یک جنتلمن زندگی میکنم بدون درخواست من تمام کارهای منزل را انجام میدهد طوریکه من دیگر زده شدهام .اما اصلا مدیریت مالی ندارد وخودش به این موضوع اقرار کرد.متاسفانه به دلیل اینکه در جوانی اوایل دانشگاهش پدرش را از دست داده تمامی مخارج وتامین معاش با وی بوده البته فقط مجری ومادر و خواهران بزرگترش برنامه ریزی میکردند ودر همان دوران عقد کلی بدهی از تجرد داشت که کمکش کردم و حل کردیم بعد از ازدواج هم هردو شاغل پودیم ولی اینگار با یک حقوق من زندگی میچرخید .تا اینکه 2سال قبل من به ایشون پیشنهاد دادم که کارت حقوق به من بدهند تا مخارج را تنظیم کنم و عنوان کردم که بخشی از مبلغ مورد نیاز خودش را به کارت دیگری به حساب شخصی انتقال دهد که نهایتا قبول کردند و خوشبختانه مشکل مالی از دو سال قبل حذف شد.تا قبل از این رویدادزندگی فقط با حقوق من میچرخید واز حقوق ایشون فقط 1/3درامدشان را به من میدادند اما مشکل اصلی پرخاشگری وتهاجمی بودن ایشان همچنان پابرجاست .بعد ازعقد که زیر یک سقف امدیم حملات عصبی ایشان کمتر شد تقریبا سالی 3بار وبعد سالی 2بار البته حملات عصبی در حد خودزنی پرت کردن وسایل شکستن وسایل دم دست . اما زود عصبی شدن وبددهنی کردن ایشان با مخالفت منطقی یا غیر منطقی تقریبا همیشگی است وهیچ وقت مسئولیت کارشان را قبول نمیکنند همیشه به مادر وخواهرانش در غیاب انها توهین میکند ودر زندگی هم به من .اگر من پیشنهاد ندهم به هیج وجه به مادرش زنگ نمیزند ودیدنش نمیرود.داوطلبانه خونه ماشین را تمام به اسم من زد با اینکه ازایشون خواستم نصف وهردو نفر باشه اما قبول نکردند.ویژگی مثبت زیاد دارند اما ژرخاشگری ایشان اینقدر 15 سال عذابم داده که حس میکنم دیگه نمیتونم تحمل کنم ما تا 4 سال اول ازدواج بچه دار نشدیم ایشون بعد از عروسی اصلا با بچه کلا مخالف بودن وبعد از 4 سال با اصرار من متاسفانه یک فرزند پسر 10 ساله دارم که از همان اوان کودکی در محیط تنش زا بزرگ شد. سه بار تاکنون تحت درمان روانپزشکی قرار گرفته اما درمان را ادامه نداد.ازش خواستم بریم مشاوره خانواده اصلا مشاوره قبول ندارند.تا اینکه اوایل امسال علاوه بر خودزنی مرا هم به باد کتک گرفتند که این موضوع برایم یک شوک بود و علی رغم گذشت 6ماه هنوز نتوانسته ام هضم کنم .وبعد از ارام شدن عذرخواهی وندامت وحق طلاق وحضانت فرزندم را بدون هیچ قید وشرطی محضری کردند و به من دادند.من تمام این سالها به دلیل حیثیت خانوادگیم از دست دادن فرزندم سکوت کردم وتحمل کردم.الان هم با اینکه حق طلاق وحضانت را دارم باز هم نمیتوانم برای طلاق اقدام کنم البته از امسال که مرا کتک زد به دو نفر از اعضای خانوادهام تمام این سالها را تشریح کردم ولی خواستم به رویش نیاورند وفعلا مداخله نکنند.چند روز پیش مجددا دوباره خودزنی داد وفریاد وبددهنی و.. به دلیل یک موضوع خیلی عادی اتفاق افتاد.به خودم حالت اضطراب وترس دست داده الان تحت درمان روانپزشک هست نصمیم گرفتم با روانپزشک خودش جداگانه صحبت کنم ومدتی صبر کنم اگر ادامه دار باشه واسه طلاق اقدام کنم واقعا تحملم تموم شده وسلامت روان خودم و فرزندم دچار اسیب شده . میخواستم نظر شما را هم بدونم/باتشکر
پاسخ:
سلام. همسرتان بسیار به شما علاقمند است. به هیچ وجه توصیه نمیکنم جدا شوید (البته از ابزار تهدید استفاده کنید). به اتفاق به یک مشاور مراجعه کنید تا شما را چک کنند که آیا رفتار شما باعث عصبانیت فوق‌العاده همسرتان نمیشود؟ در غیر این صورت سعی نمایید باکمکم مشاور اختلال ایشان را درمان کنید، نه آنکه صورت مسئله را پاک نمایید.موفق باشید.

سلام.من 4 سال پیش ازدواج کردم و بمدت 3 سال توی خونه پدرشوهرم بودم. مادرشوهرم کمی افسردگی داشته. که باعث شده روی زندگی ما هم اثر بذاره. شوهرم خیلی وابسته به مامانشه. چون اون رو توی این اوضاع میدید خیلی عصبانی میشد و گاهی عصبانیتش سرمن خالی میشد.من که توقع همچین زندگی نداشتم خیلی آزرده شدم. البته یه جاهایی رو میدیدم که مادرشوهرم پیاز داغش رو زیاد میکرد بهمین دلیل باعث تنفر من ازش شده بخصوص موقعی که من بارداریم توی خونه اونا بود و رعایت حالم رونکردند بچم هم بعد تولد کمی دچار لرزش شده بود که خدارو شکر رفع شد. الان مشکل من با شوهرم هست که بهتر شده اما جایی که پای مادرش وسط باشه باز همونطور هست، زیاد دروغ میگه اما من متوجه میشم، خاطرات بد اون خونه و آدماش که یادش اشکمو در میاره. الان خودم خیلی عصبی ام. بچه 2ساله دارم که تحمل شیطنت هاش ندارم یه موقع کتکش میزنم که بعدش پشیمونم از کارم چون اون مقصر نیست. چیکار کنم نمیتونم خودمو کنترل کنم. بیشتر ناراحتیم بچمه.

پاسخ:
سلام. همیشه به یاد داشته باشید که با بستگان خونی هیچ فردی در نیفتید. مادر شوهرتان اگر بدترین آدم روی زمین هم باشد، باز برای شوهرتان مادر است و او را دوست دارد. شما اگر بر سر چنین مسائلی با شوهرتان اختلاف پیدا کنید، طبیعتا دچار افسردگی، عصبیت، و ... میشوید و این کل ساختار خانواده تان را به هم میریزد. سعی کنید به جای درگیری، مهر و محبت را در خانواده تان گسترش دهید. برگشت این انرژی مثبت موجب شادی و بهزیستی خود شما هم خواهد شد.

با سلام.

من و همسرم در حین اختلافتی هستیم.که همسرم از بنده هیچگونه تمکینی نمیکند.وبعد بنده به دلیل اینکه همسرم تمکین نمیکند استرداد طلا در دادگاه انقلاب اسلامی بردم و میخواستم به جای مهریه به همسرم بدم ولی همسرم قبول نکرد تعداد سکه نقدی را از طرف بنده  وصول کرده و حال هم میگوید طلاها بابت بقیه سکه ها.که بنده دارم به طور اقساطی به همسرم میپردازم.ایا میتواند باز طلاها را به جای بقیه سکه ها بزند؟

باتشکر

پاسخ:
سلام. برای شما حکم اعسار صادر شده است و مهریه تقسیط شده تا در اقساط مشخص شده سکه ها را به همسرتان بپردازید. اما تقسیط مانع از آن نیست که اگر مالی از شما پیدا شود بابت مهریه توقیف شود. شما هرگونه مالی داشته باشید اعم از خودرو، حساب بانکی، سهام، و ... با معرفی همسرتان توقیف شده و بابت باقیمانده مهریه به همسرتان تحویل می شود.
۱۶ آبان ۹۴ ، ۰۴:۱۳ کیانوش ولی نژاد
سلام
ممنون.خیلی گشتیم سوابق پرونده هایی که زوج خواهان اثبات رجوع باشه انگشت شماره.
در واقع اگه پرونده مابه دیوان بره فکر کنم اولیش باشه
پاسخ:
مرد وقتی مایل به رجوع باشد کارش بسیار راحت است و میل و نظر خود را به دو یا چند نفر اعلام می نماید و یا طی اظهارنامه به زوجه اعلام می نماید. طبیعتاً چون موافقت و یا مخالفت زوجه در این امر بی تأثیر است اختلافی هم پیش نمی آید. طبق قانون هنگام ثبت طلاق در دفترخانه نیز صورتجلسه طلاق تنها هنگامی تکمیل و ثبت می شود که پس از ایام عده زوج در دفترخانه حضور یابد و اعلام نماید که رجوع صورت نگرفته است. مشکلاتی که برای شما بوجود آمده است به دلیل بی اطلاعی و بی دقتی خودتان است. اگر این پیگیری ها را قبلا انجام می دادید به چنین مشکلاتی گرفتار نمی شدید....

سلام.در مورد رابطه نزدیکی که مرد قرصهای افزایش نعوظ و میل جنسی استتفاده میکند وباعث آزار واذیت زن میشود که حتی زن از شدت درد توان نشتن ندارد را چگونه میتوان در دادگاه بیان کرد.آیا اصلا حقی برای زن در این مورد وجود دارد؟آیا زن باید با این رفتار حیوانی مرد کنار بیاید حتی درصورت مصرف قرص؟راهنماییم کنید خواهشا

پاسخ:
سلام. اگر رفتار مرد موجب آسیب به شما میشود شما می توانید با گواهی پزشکی قانونی دیه مطالبه نمایید. اگر باز هم تکرار شود و موجب عسر و حرج شود میتوانید درخواست طلاق بدهید. برای ارجاع به پزشکی قانونی باید ابتدا به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان خود مراجعه فرمائید. در آنجا به واحد ارشاد و معاضدت مراجعه نمایید تا راهنمایی کنند.
سلام. همسر بنده خرداد ماه من و فرزندم را از خانه مشترک بیرون کرده و درب را قفل زده بود که با با هزار مکافات تونستم فک قفل گرفته و جهیزیه رو از طریق دادگاه به امین اموال بسپارم . همین ماه نوبت دادگاه استرداد جهیزیه از امین اموال را دارم با توجه به این که سیاه ای از وسایل که آقا امضا کرده باشند را ندارم و فاکتورها سالیان سال پیش از من دزدیده شده اند. چگونه می توانم اثبات کنم که جهیزیه مال من است با توجه به اینکه آقا خیلی رند تشریف دارند و همینکه حتی شکایتی تنظیم نموده اند که از مامور دادگاه شکایت دارند چون وسایل داخل کارتون بسته بندی شده بوده و ایشون می خواستند ببرند حالا مدعی هستند که سی میلیون طلا! داخل یکی از کارتون ها بوده که ما از منزل خارج کرده ایم! مدارکی که می تونم برای دادگاه ارائه کنم که استرداد جهیزیه صورت بگیره چیه؟ تنها با شهادت اعضای خانواده ام قابل قبوله؟ آقا با چه مدارکی که مطمئنا وکیلش بهش گفته که تهیه کنه می تونه وسایل رو از من بگیره؟ آیا راهی داره؟ من باید چیکار کنم
پاسخ:
سلام. شما اگر سند دیگری نداشته باشید باید از شهادت حداقل دو شاهد مرد استفاده کنید. تعیین ارزش و اهمیت شهادت با دادگاه است. ضمنا بر اساس قانون اجرای احکام مدنی از لوازم منزل آنچه مورد استفاده زن است متعلق به او شناخته می‌شود و بالعکس. حتما قبل از جلسه دادگاه با یک وکیل مشورت کنید.
اگر شما را از منزل بیرون کرده اند با عنوان ترک انفاق از ایشان شکایت کیفری کنید.مجازات شش ماه حبس...
سلام من نامزد هستم.جهیزیه را به خانه پسر برده ام اما دیگر قصد زندگی ندارم و دنبال طلاق هستم.لطفا در مورد استرداد جهیزیه و نفقه کیفری راهنمایی بفرمایید واینکه چون الان دختر هستم و با نامزدم چند ماهی هست قطع رابطه کرده ام نفقه تعلق میگیرد؟ ممنون.
پاسخ:
سلام. اگر منظورتان از نامزد، عقد کرده است، بله نفقه به شما تعلق می گیرد و با استفاده از حق حبس ملزم به تمکین نیز نیستید. طلاق بسیار زمان بر و اگر دلیل موجه نداشته باشید غیر ممکن است. بهتر است با شوهرتان توافق کنید. با طرح شکایت های مختلف نهایتا به جایی نخواهید رسید...
۰۵ آبان ۹۴ ، ۱۳:۰۰ کیانوش ولی نژاد
با سلام 
با قوه قضاییه با مضموم زیر مکاتبه کردم :

بنده دردادگاهی بابت اثبات رجوع همسرم در ایام عده طلاق خلعی اقامه دعوا نموده ام.سه جلسه دادگاه تشکیل شده است و در جلسه سوم بنده بامعرفی شهود و شهادت رابطه زوجیت توسط چهارمرد از فامیل و دوست و آشنا بابت رجوع همسرم درخواست باطل شدن طلاقنامه کرده ام .اما بعد از اتمام جلسه شهادت وکیل همسرم لایحه ای ارائه نموده است که سه شاهد داردکه شهادت نموده اند همسرم با بنده نبوده است!!! و طبق نظر رییس شعبه جلسه چهارم برای استماع شهادت آن سه نفر تعیین شده است.مگر اثبات رجوع شرعی با خواهان نیست ؟مگر میشود در بحث رجوع - زوجه ادعای وجودشاهد بر کتمان رجوع نماید؟

پاسخ اومده : 

امر عدمی قابل اثبات نیست یعنی زوجه نمی تواند با شهادت شهود عدم رجوع را ثابت کند اما می تواند شاهد بیاورد مثلا در جائی دیگر بوده وهیچ ارتباطی با شما نداشته است واین امر غیر از عدم رجوع است
درخواست کردن شعبه رو معرفی کنم .بنظر شما شعبه رو معرفی کنم قاضی با پرونده لج میوفته ؟


با سلام

دختری24 ساله هستم که متاهل میباشم.از روزی ک بدنیا امدم با جنگ اعصاب و جدل و فحاشی پدر ومادرم بزرگ شدم.بارها بخاطر بخت مادرم گریه گردم.مادری دلسوز ومهربان که از زندگی و جوانی وتفریح خودش زد ب خاطر بچه هایش.از اول زنگیش مورد کتک کاری پدرم قرار گرفت حتی الان ک مادرم 40 سال دارد مورد ضرب وشتم پدرم قرار میگیرد.آیا مادری که آبروداری کند فرزندان باسواد و با سخصیت تحویل جامعه دهد مستحق چنین مجازاتی است.پدرم راننده است و تریاک مصرف میکند حتی خانواده پدرم ، مادرم را بیشتر قبول دارن تا پسرشان را.ب پدرم میگویم این چه آبروریزی است خب ب دردت نمیخورد طلاقش بده،با صراحت تمام جوابم میدهد که من چرا درخواست طلاق بدهم اینقد توی سرش میزنم که افسرده و روانی شود یا اینکه در خواست طلاق بدهد که مهر ونفقه عایدش نشود.از مادرم خواستم شکایت کند واینکه خودمم شاهدش باشم.اما مادرم میگوید طلاق هم نمیخواهم فقط راحتم بگذارد.خانه مسکن مهر داریم ک با پس انداز مادرم وپول برادر بزرگترم خریدیم ب خدای احد و واحد پدرم هزار تومن هم نداده اما چون خانه ب اسم اوست مادرم را از خانه بیرون میکند.تریلی داریم ک مادرم با پس اندازش طلا خرید ،طلاهارا فروخت زمین خرید باز هم ب اسم پدرم ،زمین را فروخت و پیش قسط خرید تریلی کردیم ،الان سالهاست ک قسط تریلی تمام شده و ب اسم خودش نمیزند که چیزی ب مادرم نرسد وحتی ما از این تریلی و درامدش چیزی ندیدیم و خیری نصیبمان نشد ،لطفا راهنماییم کنید که در دادگاه چگونه اینهارا ثبات کنم.آیا با این همه آزار و اذیت نفقه عاید مادرم نمیشود؟مادرم میگوید فقط ی پولی بهم بدهد که بتوانم خانه ای اجاره کنم.آیا مسکن مهری که مادرم پولش را داده دادگاه ب مادرم نمیدهد؟تورو قسم ب سوز دل حضرت زینب کمکم کنید اینقدر نامردی از پدرم دیدم که از همسر خودمم دارم زده میشم. یعنی با تمام این اوصاف دادگاه کاری برای مادرم میکند؟یا پدرم بدتر از این سرش می آورد که دادگاه هم کاری برایت نکرد؟

پاسخ:
با سلام. نفقه زن بر عهده شوهر است و نفقه شامل منزل، اثاثیه منزل، خوراک، پوشاک، و درمان است. اگر شوهر نفقه زن را نپردازد جرمی مرتکب شده است به عنوان ترک انفاق که مجازات آن شش ماه زندان است. اگر مادر شما را از منزل بیرون کردند و یا مخارج شان را ندادند مادرتان می توانند با این عنوان از ایشان شکایت کنند. برای اثبات ادعایشان نیاز به شهادت دو مرد دارند... ضمناً طلاق حق مرد است و زن نمی تواند درخواست طلاق دهد. همچنین فرقی نمی کند چه کسی درخواست طلاق بدهد. مهریه، نفقه، جهیزیه،... همگی برای زن محفوظ خواهد بود. منزل مسکونی مستثنیات دین است و نمی توان توقیف نمود و چون سند به نام پدرتان است مالک شناخته می شود. صرفاً پولهایی که مادرتان داده است در صورت اثبات قابل مطالبه است. تریلی نیز اگر به نام کس دیگری است قابل توقیف نیست.
۰۴ آبان ۹۴ ، ۱۸:۰۴ کیانوش ولی نژاد
با سلام 
ممنون.فرمودید اگر اثبات رجوع ثابت و طلاق باطل شود مجددا همسرم بااستناد به وکالت حق طلاق دوباره اقدام به طلاق مینماید.
وکالت در طلاق با توجه به اینکه یک بار توسط ایشان استفاده شده است و طلاق جاری و مجددا ایشان رجوع کرده است طبیعتا طبق قانون وکالت در احقاق امر صورت گرفته پس استفاده شده و مجددا امکان استفاده نمی باشد .
وکالت هرچند بلاعزل باشد ولی چون در عقد نامه شرط نبوده و بعدا در محضر اعطا شده قابل فسخ از طرف وکالت دهنده می باشد.
طبق قوانین جدیداز سال93 حتی در صورتداشتن وکالت حق طلاق زوجین جهت مشاوره سه جلسه در دادگاه باید حضور یابند.
آیا استنباط های بالا صحیح است ؟

پاسخ:
خیر. اگر شما طلاق را ابطال نمایید به این معنی است که اصولا طلاقی صورت نگرفته است و صحیح نبوده است. اگر طلاق صحیح بوده که دیگر درخواست شما برای ابطال طلاق بلاوجه است. در طلاق رجعی با اجرای صیغه طلاق، متارکه واقع نمی شود و زوجین هنوز زن و شوهر هستند. از یکدیگر ارث می برند و نفقه زن بر عهده شوهر است. تنها پس از طی ایام عده و عدم رجوع است که طلاق واقع می شود. ضمناً وکالتی که شما اعطا کرده اید بلاعزل بوده و دایر بر اختیار وکیل در طلاق دادن همسر شما است. این وکیل می توانست فر دیگر و یا حتی یک مرد باشد. بنابراین محدود به زمان خاص و یا مشروط به زوجیت نیست و حتی پس از طلاق نیز باقی می ماند. حتی اگر نام همسرتان را به وضوح ذکر نکرده باشید و صرفا گفته باشید طلاق همسرتان، ایشان اختیار خواهند داشت که همسر بعدی شما را نیز طلاق دهند... طبق ماده 678 قانون مدنی وکالت از بین می رود تنها به 1- عزل موکل 2- استعفای وکیل 3- فوت یا جنون موکل یا وکیل. چون وکالت را در محضر و ضمن عقد خارج لازم به او داده اید دیگر قادر به عزل او نیستید (ماده 679). نرفتن به مشاوره دلیلی برای عدم صدور حکم نیست.
سلام.. 
پدر مادر من 13 ساله پیش طلاق گرفتن و من دانشجو هستم و سنوات تحصیلیم به پایان رسیده و میخوام معافی بگیرم... یرادر بزرگتر دارم که ده ساله پیش فرار کرده و تاکنون خبری از اون نداریم ... برادرم کد ملی ندارد و فقط اسم او در شناسنامه پدرم میباشد...
دادگاه به ما فوت فرضی نداده و من باید چه کار کنم؟؟؟
پاسخ:
با سلام. شرایط معافیت از سربازی بسیار محدود هستند و به صراحت در قانون ذکر شده اند. به سایت نظام و ظیفه نیروی انتظامی مراجعه نمایید و مقررات مربوط را که در آنجا درج شده است مطالعه فرمایید. اگر شرایط معافیت در مورد شما صدق کند معاف خواهید شد. در غیر این صورت باید به خدمت اعزام شوید. می توانید از واحدهای نظام وظیفه نیروی انتظامی نیز سوال فرمایید. به نظر می رسد باید خودتان را برای سربازی رفتن آماده کنید....
سلام من باپسری اشنا شدم که واقعا دوسم داره اما تنها مشکلش اینه پدرش اتباع افغانی مادرش ایرانی وخیلی عاشقمه از خواهشمندم راهنمایی کنید
پاسخ:
سلام.دوست داشتن به هیچ وجه برای ازدواج کافی نیست. مسائل بسیار مهمتری برای تضمین زندگی آینده شما وجود دارد. به دلیل اختلافات فرهنگی وشغل و مالکیت و ... چنین ازدواجی را تأیید نمیکنیم. ولی به هر حال ابتدا تابعیت ایشان باید ایرانی شود. در غیر این صورت ازدواج شما باید با اجازه مخصوص دولت ایران باشد. فرزندان شما نیز مشکل تابعیت پیدا می کنند. در مورد شروط ضمن عقد نیز حتما مشاوره کنید.
مادر و پدرم پرخاشگر و عصبی و فحاش  هستند. خصوصا پدر لعنتیم،که خیلی آدم کثیف و غیر بهداشتی هست دائم در حال باد از معده بیرون دادن و فین کردن و تف کردن هست اونم با صدای بلند. اهل کارکردن نیست و از توبره میخوره، از صبح تا شب توی خونه هست و مشغول همین 3 کاری که گفتم .پدر و مادرم هیچ وقت حریم و اتاقی برای خودشون نداشتن ،شبا همون وسط هال رابطه زناشویی دارن که من تو همون تاریکی شب از تو اتاقم  از صدای زور زدن متوجه میشم دارن چیکار میکنن.  پدر مادرم  فقط ادعای دین دار بودن و رعایت ظاهر ی دین رو میکنن و الا خیلی بی اعتقاد و کثیف و چرک هستن. به شدت ازشون متنفرم . همیشه به خاطر همین تذکراتی که بهشون میدم ،جنگ اعصاب دارم باهاشون. از خدا هم هر چی میخوام که این پدر کثیف و آشغال رو از من بگیره و بکشتش مستجاب نمیشه. به خاطر این مشکلاتی که دارم، حدود ده سال هست که خودم رو ارضا میکنم. و فشار عصبیم  از این طریق تخلیه میشه و یکم آروم میشم.  بارها ترک کردم اما دوباره با یک دعوا و جنگ اعصاب دیگه این کارو تکرار کردم. وقتی عصبانی میشم و افسرده این کارو تکرار میکنم.  شانس و امکان ازدواج  و کار کردن هم ندارم. مثلا حدود 6 ماه ترک کردم. اما با راه رفتن تو خیابون و دیدن  این دخترا و پسرای جلف، فیلم و آهنگ که همه جا هست،دوباره تحریک میشم.  قبلا مشاوره رفتم چندین و چند جلسه،اما همشون گفتن کاری کن تحریک نشی و برو سر کار . آخه تو این عصر و دوره،از  ظاهر و در و دیوار شهر، تحریک میشی ناخودآگاه.  
 یک راه حل دائمی و همیشگی برای ترک این کار به من بدید.
پاسخ:
سلام. راه حل و فرمول جادویی وجود ندارد. رفع این قبیل مشکلات بستگی به میزان اراده و توانایی کنترل غرایز دارد.برخی افراد به دلایلی این توانایی را ندارند. می شود با رواندرمانی وضعیت را بهبود داد. ولی فعلا برای تأثیر زود هنگام و کنترل استرس های موجود در زندگی خانوادگی تان به یک روانپزشک مراجعه فرمائید تا برایتان دارو تجویز کند.
ضمنا هرچند خود ارضایی در خانمها کمتر انتظار می رود ولی شما ده سال این کار را کرده اید و اتفاقی نیفتاده است. در مرحله اول سعی کنید به جای قطع ناگهانی، نرخ آن را کم کنید و طبق یک برنامه زمانی مشخص پیش بروید.
۲۹ مهر ۹۴ ، ۱۳:۲۵ کیانوش ولی نژاد
باسلام
در دادگاه سوم اثبات رجوع به تاریخ بیست و یکم مهرماه سال جاری چهار مرد از فامیل و دوست و آشنا بردم جلسه شهادت به رابطه زوجیت برگزار شد.اما بعد از اتمام جلسه شهادت وکیل خانومم لایحه ای داد که سه نفر شاهد دارن که من با همسرم زندگی مشترک نداشتم و ما به هم حرام ابدی هستیم !!!!!!وکیلم اعتراض کرد که بعد از جلسه شهادت که لایحه نمیشه!؟و اثبات ادله با خواهانه و اولویت در بحث رجوع با مرد هستش.قاضی خانوم پرونده نظرش اثبات رجوع و صدور رای بود ولی رییس شعیه گویا از بحث فقهی و شرعی با صحبت حرام ابدی و چند تا کلمه دیگه کلا تو شک افتاد و گفت من باید بابت این بحث تحقیق کنم و معنی کلمات رو تفسیر کنم !!!!!!!و فعلا نظر بر استماع شهادت شهود خانومم داده که به چهارم آذر جلسه چهارم موکول شده !؟جالب اینجاست که با شهود خانومم صحبت کردیم گفتن اصلا چنین شهادتی رو ما امضا نکردیم!!!؟؟؟؟از 32 مرجع تقلیدشیعه ایران و سوریه و لبنان و عراق استفتاء کردم 
و شرایط رجوع رو شرح دادم با مضموم زیر :

با سلام خدمت حضرت آقا

همسر بنده با حق طلاق در بهمن 92 از بنده طلاق خلعی گرفته است.اما در ایام عده شرعی رجوع و بابنده زندگی مشترک نموده است ولی طلاقنامه محضری را باطل ننموده اند.

1-آیا از نظر شرعی رجوع ایشان صحیح است؟

2-آیا کتمان رجوع بعد از یکسال زندگی مشترک از طرف زوجه  رجوع را باطل میکند؟

3-ادعای عدم هبه فدیه خلع به زوج از طرف زوجه  بعد از یکسال صحیح است ؟

3-آیاشهادت 4 مرد عادل مسلمان بالغ بر رابطه زوجیت  ملاک شرعی رجوع میباشد؟

آیت ا...گرگانی 

1-رجوع صحیح است 

2-حق کتمان ندارد 

3-این ادعای زوجه باطل است

4-شهادت چهار مرد عادل رابطه زوجیت را اثبات میکند 

و تا الان از مراجع زیر برا ارائه به دادگاه جواب گرفتم 

آیت ا....صانعی 

به طور کلی رجوع و استمرار زندگی همرا با آمیزش ،رجوع محسوب میشود و در رجوع بودن آمیزش ، قصد رجوع هم معتبر نمی باشد و نیز اگر زن در طلاق خلع راضی به رجوع مرد باشد هرچند که از بذلش رجوع ننموده ،در رجوع کفایت می کند 


پاسخ:
سلام علیکم. شما وکیل استخدام نموده اید و انشاءالله ایشان با تبحر خود مانع از تضییع حقوق شما خواهند شد. ولی به هر صورت ارائه تجربه شما در اینجا به خوانندگان و مراجعه کنندگان این امر را خاطرنشان می نماید که در روابط خود با دیگران (حتی روابط با نزدیکترین افراد) کاملا دقت نمایند و پیش بینی برخی مسائل را بنمایند تا در آینده دچار مشکلات بغرنج نگردند. طبیعتاً با کمی هزینه و مشورت با یک متخصص می توان از صرف خسارات و هزینه های هنگفت در آینده پیشگیری نمود.
ضمناً به این مورد توجه فرمایید که به فرض شما رجوع را اثبات نموده و طلاق را باطل نمایید. وکالت طلاق که ابطال نخواهد شد و خانم مجدداً می تواند گواهی عدم امکان سازش اخذ نموده وخود را مطلقه نماید.
۲۸ مهر ۹۴ ، ۲۲:۳۵ کیانوش ولی نژاد

باسلام

بنده با همسرم در 86/1/1 عقد و شروع به زندگی کردم و یک فرزند مشترک پسر هشت ساله نیز داریم .ایشان در آذرماه سال 92 حق طلاقی را وکالتا از بنده با هزار دوز و کلک دریافت میکنند.و درحالیکه بابنده زندگی مشترک داشته اند اقدام به مطلقه کردن خود با گواهی عدم سازش مورخه 92/11/3 مینمایند.بنده از این موضوع از طریق باجناقم مطلع شده و بعد از کلی استعلام از دادگاههای خانواده موفق می شوم در اسفند نود و دو شعبه صدور رای را پیدا کرده و از ماجرا مطلع میشوم .همسرم با فهمیدن این موضوع از خانه مشترک متواری میشود!!بعد از چند روز با وساطت ریش سفیدان فامیل ایشان به منزل بازگشته و به التفاق مادرشان برای عید 93 به شهر پدری من سفر میکنیم .اما بعد از گذشت چند روز که ایشان با بنده در خانه مادریم بودیم .با زمینه سازی دلخوری و دعوا از خانه فرار کرده و با کلانتری محل به خانه پدریم آمده و ماشینش را از من طلب میکند (( ماشین رو سال 91 بنده خریده و بنام ایشان سند کرده بودم و با همان ماشین برای سفر آمده بودیم ))و در آنجا سند طلاقی را رو کرده و ادعا مینماید چند ماهه پیش از من طلاق گرفته است.تازه بنده متوجه میشوم بعد از حکم عدم سازش ایشان اقدام به دریافت سند طلاق و ثبت آن نموده است!!!خلاصه ایشان بادریافت ماشین به همراه مادرش بعد از اینکه بنده فرزند مشترک را در اختیارش نمی گذارم شهر را شبانه ترک میکند.بعد از گذشت بیست روز از این ماجرا بنده برگشته و با صبحبت ایشان رضایت به آشتی میدهند اما شرط میگذارند برای اطمینان  حضانت فرزند را من به ایشان بدهم.بنده حضانت فرزند را به ایشان میدهم ولی همسرم سند طلاق را باطل نمیکند در عوض اعتراف صوتی مبنی بر برگشت به مابذل خود و باطل شدن طلاقش میکند که این کلیپ صوتی  موجود است.در تاریخ 93/1/27 با رعایت ایام عده  داخل سه ماهه از تاریخ حکم عدم سازش به خانه مشترک برگشته و زندگی را مجددا آغاز میکنیم البته از این تاریخ قبلتر هم چندین بار نزدیکی و رابطه زناشویی بین ما قبل از سفر و حتی در سفر خانه منزل پدریم برقرار بود .در دیماه همان سال بنده چند روز جهت ماموریت منزل را ترک میکنم اما در کمال تعجب در برگشت متوجه میشوم ایشان منزل مشترک را تخلیه و به دیگری رهن داده است و تمامی لوازم را از منزل خارج کرده است.!!! درحالیکه دنبال ایشان بودم ماشین هم زیر پایه من به جرم سرقت توقیف میکنند!!همان ماشینی مورد بحث قبلی که متوجه میشوم ایشان اعلام سرقت کرده اند.بعد از این اعلام سرقت بنده با مشورت وکیل اقدام به تشکیل پرونده 1-خیانت در امانت علیه ایشان به معاونت برادرشان بابت وسایل اموال و کلیه اسناد مالی و وجوهات نقدی

2-درخواست حضانت فرزند

3-اثبات رجوع و باطل شدن سند طلاق

اما ایشان شروع به تهدید من و ایراد ضرب و شتم فرزندمان در ملا عام  کردند که دوباره چند شکایت دیگر هم کردم

4-ایراد ضرب و جرح عمدی فرزندم با استناد گزارش پزشک قانونی و شهود

5-تهدید و سوء قصد با استناد به شهود و گزارش پزشک قانونی 

6-درخواست ثلب حضانت دائم فرزند با توجه به ایراد ضرب و جرح عمدی

شکایتهای کیفری من در مرحله اول بازپرسی با ارائه طلاقنامه توسط ایشون قرار منع تعقیب صادر شد!؟اما در اعتراض مجدد من قرار ها همه نقض گردید.

پرونده اثبات رجوع ام بعد از دوجلسه و ارائه مستندات به معرفی شهود و جلسه قسم کشیده شد.که در 94/7/21 این جلسه برگزار شد ولی بعد از جلسه وکیل همسرم با ارئه لایحه ای که حاوی استشهادیه ای از شهود بود و برگه دیگه ای که نوشته بود بخطاب به قاضی که اینا حرام ابدی هستن و چندتا حرف قلمبه سلمبه دیگه که قاضی گفته من چند روز طول میکشه معنی اینارو در بیارم فعلا در هاله ای از ابهام قرار گرفته گویا قاضی پرونده قصد استماع شهود همسرم رو هم داره!!!؟؟

پرونده حضانت فرزندم ابتدا قاضی مجوز دیدار یک روزه در هر هفته به من داد که بعد از ضرب و جرح فرزندم توسط مادرش من بچه و گرفته به شهر پدریم بردم.که ایشان اینبار از قاضی حکم موقت دیدار سه روزه در اول هر ماه را بمدت شش ماه میگیره اول مهر با کلانتری مراجعه میکنه بچه رو میگیره سه روز میبینه بعدشم تو کلانتری تحویلم میده.اما فردای روز تحویل مراجعه میکنه مدرسه پسرم و  فرزندم را ورداشته و به شهر خود متواری می شود!!که من شکایت کیفری هم کردم اما قرار منع تعقیب صادر شد!الان پسرم بدون مدارک تحصیلی در مدرسه شهر همسرم مشغول تحصیله در واقعه دو تا مدرسه داره یکی تبریز یکی مشهد پرونده هم بلاتکلیفه هنوز

داستانی بود حالا کلی شو حذف کردم.به نظر شما پرونده های ما چی میشه ! راستی خونه مشترکمون رو هم قولنامش به اسم خانومم بود بلافاصله بعد از اجاره دادن خونه به اسم خودش سند میکنه الان نزدیک یک  میلیار د اموالم دستشه که بنام کرده هر کجا میرسه فعلا سند طلاقشو ارائه میده و بچه هم اختیارشه تنها چیزی که دست منه دوتا چک  سفید تاریخ و سفید عنوان  و سفید مبلغ با امضایه خودش و  استشهادیه دریافت این چکها بابت ضمانت هستش به اضافه این پرونده ها بدون ریالی پول ......   

پاسخ:
با سلام. دعاوی خانوادگی معمولا همینطور بغرنج وپیچیده میشود و هیچ سرانجام روشنی هم ندارد. تازمانی که دو طرف خسته شوند و به نوعی مصالحه کنند. در این بین وکلا با دامن زدن به اختلافات و طرح دعاوی مختلف،سود هنگفتی می کنند. از راه دادگاه و خصومت به جایی نخواهید رسید. هر چه زودتر به مصالحه و سازش با همسرتان برسید، زودتر مشکلات حل خواهد شد. از وساطت بزرگان و معتمدان استفاده نمایید.
ضمنا فراموش نکنید که سهل انگاری های مهلکی مرتکب شده اید. وکالت طلاق، رهن منزل، اتومبیل، .... طبیعتا اکنون گرفتار بی توجهی های قبلی خود شده اید. چون در همه موارد سند رسمی به نفع خانم وجود دارد، متأسفانه دست شما به جایی بند نیست.
 با سلام مجدد جناب دکتر متحدی. فاصله زمانی اجرای حکم حبس محکومین مالی چه مدت است؟ آیا همان یک ماهی است که  پس از ابلاغ اجراییه به محکوم علیه فرصت داده خواهد شد اعسار خود را اثبات یا عین مال را رد یا مالی که معادل محکوم به باشد را معرفی نماید؟ یا اجرای حکم حبس بلافاصله پس از حکم قاضی اجرا شده م محکوم علیه ضمن زندانی می بایست در این فاصله یک ماه نسبت به یکی از موارد فوق اقدام نماید تا از حبس رها گردد؟
پاسخ:
قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی را مطالعه فرمایید. دقیقا طبق قانون با شما رفتار خواهد شد. یک ماه فرصت دارید تا دادخواست اعسار بدهید. در این صورت تا زمان صدور حکم قطعی قبول یا رد اعسار بازداشت نخواهید شد.
چنانچه مرد علیرغم دادخواست حقوقی زوجه جهت مطالبه مهریه گذشته، سر باز زند، آیا موجب توقیف اموال یا حبس وی خواهد شد؟ اگر ن ، پس چه ضمانتی بابت تأمین نفقه زوجه وجود دارد؟ و یا اینکه قانونگذار صرفا به همان اعطای حق طلاق به زوجه در این مورد بسنده کرده است؟ با تشکر فراوان از زحمتتان
پاسخ:
سلام. عدم پرداخت هر نوع محکومیتی در دادگاه منجر به توقیف اموال و نهایتا بازداشت میشود. در مورد نفقه حتی مستثنیات دین هم رعایت نخواهد شد. به قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مراجعه فرمایید.
سلام جناب دکتر. در ادامه سوال قبلی و در پاسخ حضرتعالی چنین بر می آید که اگر زن در منزل شوهر زندگی کرده و می کند، لذا از نفقه بهره مند بوده و دعوی وی نزد قاضی مبنی بر عدم دریافت نفقه قابل استماع نیست. آیا چنین است؟یعین آیا صرف زندگی کردن با شوهر در زیر یک سقف حق دادخواست مطالبه نفقه از او سلب می شود؟ با تشکر
پاسخ:
سلام. نفقه شامل منزل، اثاثیه، خوراک، پوشاک، و درمان است. هرکدام از اینها را که مرد تأمین نکرده باشد، زن می تواند مطالبه نماید. البته در دادگاه هر ادعایی نیاز به اثبات دارد (مثلا با شهادت شهود، اقرار طرف، معاینه محل و ....) شما نیز اگر هرکدام را تأمین کرده اید می توانید برای دادگاه ثابت کرده و رد دادخواست خانم را بخواهید. ولی معمول بر آن است که وقتی زن در منزل شوهر اقامت دارد، حتما اثاثیه، خوراک، و پوشاک هم تأمین بوده است.
۲۴ مهر ۹۴ ، ۱۵:۰۱ خانم سعادت
سلام دکتر. شما همیشه از معایب طلاق گفتین و اینکه یه زن هرچقدر زندگی بدی کنار شوهرش داشته باشه از طلاق گرفتن و  آسیب های بعد از طلاق براش بهتره.اما تا کسی جای واقعی این زن زندگی نکنه نمیتوانه درک کنه ایا  واقعا زندگی در کنار مردی که هیچ محبتی . حسی بهش نداره تا اخر عمر برای زن چقدر غیرقابل تحمل و فرسایش اور است.از طرفی آینده و شکل گیری شخصیت فرزندان در محیطی پر تنش با مادری همیشه افسرده و غمگین که کارایی بالایی برای پرورش اطفال در این محیط نداره به صلاح نیست. و از طرفی جدا شدن پدر و مادر جز ضربات روحی عاطفی ازطرف پدر به علت ندادن خرجی و نفقه بار اقتصادی شدیدی به کودکان وارد میکنه .  و امیدی به بهبود روابط زن و شوهر در شرایط مساعد نیست.ایا موندن و سوختن مناسبه یا رفتن و طلاق با توجه به  پذیرش تمام مشکلاتش؟
پاسخ:
با سلام. به هر حال طلاق هم به عنوان یک گزینه در دسترس است. افراد باید با برآورد کردن تمام گزینه ها،کم هزینه ترین و پرفایده ترین راه را انتخاب نماید. اگر راهی برای اصلاح خانواده وجود داشته باشد قطعا بهتر از طلاق خواهد بود.
۱۸ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۵ مادری که نمیداند چه کند

سلامی سوزناک

چندسالی است که از همسرم جدا شدم و طی دو سال اخیر فرزندم با من زندگی میکند اما پدرش هیچ نفقه‌ای به وی نمیدهد... چندروزی است که متوجه شدیم از همسر جدیدش باردار است . فرزند 15 ساله دخترم از شدت ناراحتی بیمار شده... من چه کنم؟؟؟

پاسخ:
سلام. طلاق به هر حال عوارض و مشکلاتی دارد که هیچگاه از بین نمی رود. شما باید بپذیرید که از همسرتان جدا شده اید و دیگر هیچ رابطه ای با هم ندارید و طبیعتاً هرکدام حق دارید زندگی جدیدی داشته باشید. سعی نمایید این مطلب را به دخترتان بقبولانید. دخترتان باید قبول نماید فرزند جدید خواهر یا برادر او است و باید او را دوست داشته باشد. سعی نمایید دخترتان را ترغیب نمایید با خانواده پدرش رابطه بیشتری داشته باشد و اجازه ندهید از پدرش یا همسرش بدگویی نماید. نفرت دخترتان بیش از هر کس به خود او صدمه می زند. در این راه از مشاور، یا کسانی که دخترتان رابطه عاطفی دارد استفاده نمایید....
۱۵ مهر ۹۴ ، ۱۸:۱۲ خانم پرستو
در ادامه سوال قبلی دکتر شما نظرتون اینه که با اهرم طلاق به خاطر اعتیاد دوستم اقدام بکنه .ولی قاضی که اعتیاد شوهر به شربت متادون رو اعتیاد مضر محسوب نمیکنه اگه دادگاه قبول کنه و مهلتی برا ترک به شوهر بده احتمالا به خاطر فشارهای مالی شوهرش ناچار به ترک بشه. بهترین نوع ترک کردن برا شوهرش چی میباشه ؟ترک تدریجی یا ترک در کمپ؟یه دنیا ممنون از کمکتون.
پاسخ:
سلام. بنده صرفا یک گزینه پیشنهاد کردم. بله اگر اعتیاد مضر نباشد دادگاه قبول نمیکند. ولی به هر حال باید اعمال فشار شود. برای بررسی بیشتر و اطلاعات دقیق تر حضورا به مراکز مشاوره یا ترک اعتیاد مراجعه فرمائید.
۱۵ مهر ۹۴ ، ۱۴:۰۱ خانم پرستو
سلام دکتر خسته نباشید.دوستم شوهری داره سی و یک ساله که پنج ساله شربت متادون روزی سی الی سی وپنج  سی سی میخوره و کلا وضع زندگیشون داره شدید بهم میریزه و  چهره اش  پژمرده شده و اصلا میل جنسی نداره  و تا شربت نخوره اخلاقش تند و عصبی میشه.شوهرش کارگره  و کارش سخته و به طور تدریجی حتی ماهی یه سی سی هم از مصرفش کم نمیکنه میگه کم کنم نمیتوانم کار بکنم.و این مشکل روی مسایل مالی و زناشویی شون تاثیر بدی گذاشته .الان میخام بدونیم چیکار کنیم شوهرش کلا ترک بکنه چون اصلا تدریجی کم نمیکنه تا پاک بشه و از طرفی ترک در کمپ  به دلیل خماری و درد زیاد قبول نمیکنه بره. واقعا درمونده شدیم چگونه ترکش بدیم دکترش میگفت باید تا اخر عمرش مصرف کنه چون اراده ترکش نداره.اما واقعا برای دوستم مقدور نیست بتوانه با این مشکل شوهرش که فوق العاده روی ارتباطشون تاثیر منفی گذاشته و همچنین خرج سنگین تهیه شربت کنار بیاد. فرزند هم دارند.خواهش میکنم راهنماییمون بفرمایید.
پاسخ:
سلام. معمولاً وابستگی به مواد شدید است و تا وقتی که خود فرد تمایلی به ترک نداشته باشد امکان ترک دادن او توسط دیگران وجود ندارد. لذا باید هزینه و آزار ناشی از مصرف مواد آنچنان بالا رود که فرد چاره ای جز ترک نداشته باشد. به نظرم بهتر است دوستتان به دادگاه خانواده مراجعه نموده و درخواست طلاق به دلیل اعتیاد شوهر بدهد. دادگاه به شوهر مهلتی می دهد تا ترک کند. اگر این کار را نکرد حکم طلاق صادر می نماید. با توجه به مهریه و نفقه فرزندان و احتمال به هم ریختن زندگی و ... فشار شدیدی به وی وارد می شود که او را ناچار به ترک می نماید.
با سلام و احترام
میخواستم بگم ایا امکان برگزاری مشاوره کاهش وزن به روش cbt از طریق مشاوره تلفنی یا انلاین  امکان پذیر می باشد .چون من شهرستانم
پاسخ:
با سلام. درمان CBT یا درمان رفتاری-شناختی عبارت است از توضیح و اقناع فرد مورد نظر درباره مزایای کاهش وزن، و اطلاعاتی در خصوص علت چاقی و روش های رفع آن، برنامه غذایی، و ... اما قسمت مهم تر آن ایجاد انگیزه به جهت تلاش و پیگیری فرد و رعایت رژیم ها و ورزش است.مشکل عمده افراد در همین قسمت است. یعنی خیلی زود خسته و ناامید شده و برنامه را رها می کنند. مراجعه به روانشناس طبیعتاً فعالیت های استوارتر و تخصصی تری را در بر خواهد داشت. ولی برای یک اقدام عملی جهت کسانی که امکان مراجعه به یک روانشناس خوب را ندارند، موارد زیر را توصیه می کنم:
1- اطلاعاتی در خصوص علت چاقی، کالری غذاها، مواد مورد نیاز بدن، میزان اضافه وزن و ... را از طریق مطالعه خصوصاً در اینترنت بدست آورید.
2- در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کرده و شروع به ورزش نمایید. شنا را توصیه می کنیم.
3- یکی از اقوام یا دوستان مورد اعتماد را تعیین کنید. با او یک قرارداد بنویسید. مثلاً برای کاهش ده کیلو وزن در ده هفته به او مبلغ یک میلیون تومان بدهید. وظیفه او آن است که در پایان هر هفته شما را وزن کند. اگر نسبت به هفته قبل یک کیلو وزن کم کرده بودید، صد هزار تومان از پولتان را به شما بدهد. در غیر این صورت صد هزار تومان را برای خود بردارد. روش و جزئیات را در قرارداد بنویسید.
موارد فوق مبانی علمی و توجیهات خاصی دارد که موجب اطاله بحث می شود.
سلام.نمیدونم این سوال به این قسمت مربوطه یانه ولی اگه میشه کمکم کنید.24سالمه لیسانس دارم،دوسال پیش بایه اقایی اشناشدم ک اونموقع30ساله بودن وخیلی جدی و باشخصیت،دیپلمه،خانواده دار. گفتن اگه شرایط کاریشون جورشه حتما به ازدواج فک میکنن و این باعث شد مایکم باهم اشناشدیم و دیدیم واقعا حس خوبی بهم داریم،تفاهم و ارامش،قبلاتو یه شرکتی شریک بودن ک ورشکست شده بود و تازه تازه داشت دوباره تلاش میکرد کار را بندازه،بعددیگه دل بست به زمینای ارث پدر بزرگش ک بتونه بااونا شرکت بزنه،کلیم وکیلش بهش امید داده بود و کلی سرمایه کرد که بتونه اون ارث و زنده کنه،هرروزتو جاده هابودمیرفت شهرای مختلف،،به هر دری میزد که بشه،،تاکه یروزی یه خاستگار واسم اومد و خانوادم اصرار کردن من برم.این اقا فهمید و شبونه راه افتاد تا بیاد بامادرم حرف بزنه و مهلت بخواد ک کاراش جور شه و بیادخاسگاریم.مامانمم گفت باشه.تو اون مدتی ک تعیین کرده بود کاراش جور نشد،بعد روزبروز افسرده ترشد همش مبگفت پیر دارم میشم،ازطرفی انقد دنبال کارای دادگاه واسه زمینارفته بود دیگه همه چیش مختل شده بود و کم کم از من فاصله گرفت .میگفت اسیب میبینیم اگه باهم زیاد رابطه داشته باشیم شرایط ناجوره..منم اوایل فک میکردم بهونه میاره ولی بعدش دیدم واقعا خستس،خیلی روحیش بهم ریخته،کلی تغییر کرده بود.یمدت کلا رفت،هردوماه اسمس میداد خوبی?میگفتم خوبم دیگه جواب نمیداد،بعدش کلی قسم ایه میدادمش ک جواب بده نمیداد،یا یکلمه میگفت شرایط خوب نیس خواستم فقط حالتو بپرسم.بعد یسال باکلی قرض و وام با دومادشون شرکت زدن،الان یماهه،یکسال ازم کامل دور بود حتی ندیدمش تا یماه پیش ک میگفت یکم بهترم چون کار راه انداختن.ولی دیگه مثل قبل بهم نگا نمیکرد،انگار دیگه دوسم نداش و فکر جدی ای نداشت و امشب بهش گفتم هیلی عوض شدی من باید راجع ب رابطمون تصمیم بگیرم.گفت حق داری،خیلی تحت فشار بودم خیلی تغییرکردم،الان هیچ قولی نمیدم درمورد ازدواج،چون شرایطم خیلی بده،اصلا به هیچی نمیتونم فک کنم،حق داری که راجع ب خودت تصمیم بگیری،من حرفی ندارم،من الان درحال حاضرفقط میتونم واسه یه رابطه دوستی تعهدبدم،چون واقعا تو شرایطی نیستم بخوام کوچکترین حرف دیگه ای بزنم.ولی من هنوز دوسش دارم،میگم این ک منو یزمان خیلی دوست داشت،شاید یه مدت بگذره روحیش بهترشه وهمه چی خوب شه،شایدم اصلا هیچ دلیلی واسه موندن نیست،فقط یه سوال دارم،امیدی هست یا واقعا باید فراموشش کنم?یه لحظه ام تصورنبودنش ناممکنه واسم
پاسخ:
با سلام. پوزش بابت تأخیر. قبلاً پاسخ داده شد ولی ظاهرا ارسال نشده است. ازدواج یک رابطه بلند مدت و مسئولیت آور است و جنبه منطقی آن بسیار فراتر از جنبه احساسی است. در چنین رابطه هایی خانم ها شدیداً وابسته می شوند و مشکلات عدیده ای برایشان بوجود می آید. با توجه به جمیع جوانب، قطعا اگر مورد مناسب دیگری دارید، در مورد ازدواج تصمیم گیری نمایید. حفظ ارتباط با ایشان و فکر کردن به او موجب صدمات بیشتری به شما خواهد شد. فراموش کردنشان کار سختی است اما به هر حال باید این کار را بکنید ...
سلام دکتر. میخاستم بدونم در طلاق توافقی که زن مهریه اش میبخشه تا مرد طلاق بده یا در انواع طلاق دیگه ایا راهی هست که زن در زمان طلاق مهری دریافت نکنه و همه مهریه نبخشه بتونه طلاق بگیره و  بعداز زمان فوت مرد باقی مهریه شو مطالبه بکنه یا پس از طلاق کلا پرونده مهریه برای زن مطلقه بسته میشه؟تشکر
پاسخ:
سلام. دادگاه موظف است هنگام صدور حکم طلاق تکلیف مهریه و سایر حقوق مالی را مشخص نماید. اگر توافقی بین زوجین صورت گرفته باشد و طلاق هم اجرا شود، بر اساس همان توافقات عمل میشود. ضمنا اگر زن مهریه را بخشیده باشد تا مرد او را طلاق دهد، نوع طلاق بائن است. صرفا در ایام عده زن می تواند از بذل خود رجوع نماید. در این صورت طلاق تبدیل به رجعی می‌شود. اگر مرد از حق رجوع خود استفاده ننماید و طلاق واقع شود، مهریه خانم پس از طلاق محفوظ خواهد بود.
سلام.میخاستم بدونم اگه زن در منزلی جدا از شوهر زندگی بکنه به دلیل عدم تفاهم  و فرزند با مادر بمونه ایا زن میتوانه دادخواست نفقه فرزند بده و نفقه به بچه میرسه؟ یا چون هنوز طلاق نگرفتن و جدا زندگی میکنن نفقه ای به فرزند نمیرسه؟ با تشکر
پاسخ:
سلام.نفقه فرزند در هر حال با پدر است و هیچ ارتباطی به مادر و رفتار او ندارد. شرط تمکین تنها در مورد زن است که اگر تمکین ننماید مستحق نفقه نخواهد بود.
سلام حدود 25ساله که ازدواج کردم و زمان ازدواج در واقع مهریه نخواستم ولی مبلغ بسیار ناچیزی مهرم شد و الان با استطاعت مالی بالای همسرم که هیچ چیز را  بنام من نکرده آیا در صورت درخواست مهریه برایم به   نرخ روز  حساب  خواهد شد ممنون میشم راهنمایی کند؟
پاسخ:
سلام. بله با توجه به شاخص تورم، مهریه را به نرخ روز محاسبه می نمایند. در منوی سمت چپ لینک محاسبه مهریه به نرخ روز وجود دارد که می توانید در آنجا میزان مهریه را مشخص نمایید.

سلام.خواهر من 4ساله ازدواج کرده الان یک بچه 2ساله داره شوهرش  نسبت بهش سرد شده و بی محلی میکنه..خواهرم و خانواده ها به یک دختر شک کردن که اونم همه میدونن ارتباط با هم دارن ولی خودشون میگن فقط ارتباط کاری هست اون دختر کاری کرده که شوهر خواهرم با خواهرم بد رفتاری کنه خرجی خانه رو کم میده و محبتی نداره و میگه میخوام طلاق بدم راهنماییی میخوام...

پاسخ:
سلام. روابط انسانها بسیار پیچیده است. ممکنه فقط یک  سوءتفاهم باشه، ممکن علت سردی شوهر رفتار خانم باشه، ممکنه خود شوهر مشکلی داشته باشه، ممکن هم هست واقعا پای یک خانم دیگه در بین باشه.باید بررسی دقیق انجام بشه. لطفا حضورا به یک مشاور مراجعه فرمایید.
آیا در دادگاه نفقه ،زوج شاهد بیاورد ،تکلیف نفقه چی میشد
اگر زوجه بخواهد شاهد برآوردها مدرک تکلیف چیست
پاسخ:
زوجه اگر تمکین نکند مستحق نفقه نیست. لذا زوج دو شاهد به دادگاه می آورد تا شهادت دهند که زوجه در تمکین شوهرش نیست. نتیجتاً دادخواست مطالبه نفقه زوجه رد خواهد شد. زوجه می تواند شهود مذکور را جرح نماید. و یا شهود دیگری معرفی کند که شهادت دهند زوجه در تمکین شوهر بوده است. نهایتاً تصمیم گیری با دادگاه خواهد بود.
سلام.خواهرم با مردی ازدواج کرده که قبلا همسرش طلاق داده و یه پسر دارن.میخام بدونم در صورت فوت شوهرخواهرم ابتدا سهم ارث پسر همسر سابقش پرداخت میشه یا مهریه خواهرم؟شنیدم که مهریه حق ممتازه و به ارث فرزندان اولویت داره ؟
پاسخ:
سلام. ابتدا دیون متوفی پرداخت میشه و باقیمانده بین وراث تقسیم میشه. پس از فوت خانم باید مهریه رو مطالبه کنند.
قربان 35ساله همسر دارم 35هزار بار قهر کرده اکنون هم رفته دیگه کسی نیست دنبالش بفرستم دادخواست طلاق داده من راضی نیستم چکارکنم. ممنون .ضمنا این کد امنیتی ساده تر بنویسد بهتر نیست؟
پاسخ:
سلام. حق طلاق با مرده و اگه شما راضی نباشید نمیتونه طلاق بگیره. بعضی وقتها بی اعتنایی هم جواب میده. اینو امتحان کنید ...
مشکلی دارم. همسرم قهرکرده دخترم26سالشه بااون به خونه پدرش برده اگه اتفاقی برای دخترم بیفته ایا پدر همسرم مسئول هست یانه 
پاسخ:
سلام. انسان 26 ساله بالغ و رشید است و کسی مسئول و قیم او نیست. هر کجا خودش مایل باشد میتواند بماند. و شما  نمیتوانید متعرض پدربزرگش شوید.
سلام من مدت 6 ساله که ازدواج کرده ام و با وجود مشکلات عادی بین زوجین برای زندگی با همسرم راغب بودم.اما در این سالها بچه دار نشدیم و با مراجعه به پزشکان متخصص مشخص شد که با وجود سالم بودن هر دو نفرمان و سلامت کامل ژنتیکی.ایراد ترکیب ژنتیکی مانع میشه و احتمال بچه دار شدن ما بسیار کم و در حد چند درصد است.حالا سوال من اینه که اگر ما بخواهیم به این دلیل جدا بشیم سیر آن و شرایطش چیه؟ ممنون از راهنمایی و کمکتون
پاسخ:
سلام. طلاق حق مرد است. بنابراین با توجه به عقیم نبودن هیچیک، شما باید دادخواست طلاق بدهید. البته ترجیح این است که توافقی باشد. اگر ساکن تهران هستید حضورا مراجعه فرمایید تا تنظیم دادخواست و لوایح را برایتان انجام دهیم. جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمائید:http://motahedi.blog.ir/post/663
سلام.دوستم ده ساله ازدواج کرده و فرزند داره به دلایل عدم تفاهم و جر بحث های عامیانه با شوهرش و عدم ابراز علاقه از شوهرش اعتیاد و رابطه بسیار ناچیز جنسی و بی محبتی نسبت به همسرش سرد شده.و قصد جدایی داره و چون از مردا متنفر شده قصد ازدواج بعداز طلاق نداره.حالا سوالش اینه:ایا به خاطر مصلحت دختر دوساله و پسر دوم دبستانی اش صبر کنه تا بچه هاش بزرگ بشن بعدش اقدام کنه یا ازهمین حالا تصمیم به جداشدن بگیره؟ و ایا اگه محل زندگی و شغل مناسبی داشته باش بمونه  بسوزه بسازه یا خودشو خلاص کنه؟ممنون از راهنمایی شما
پاسخ:
سلام. طلاق در اختیار مرد است و تا همسرتان راضی نباشد شما نمیتوانید جدا شوید. در ثانی شما با طلاق بسیاری چیزها را از دست خواهید داد اما چیزی بدست نخواهید آورد. توصیه میکنم به فکر راه های اصلاح زندگی خود باشید.
من سرپرستی فرزندانم را بعهده دارم ولی قیم قانونی نیستم لطفا " راهنمایی نمایدد کجا باید مراجعه کنم و اطلاعاتی راجب به این مورد به من بدهید آدرس مکان و تماس تلفنی را به من بدهید.متشکرم
پاسخ:
سلام. اگر طلاق گرفته اید به همان شعبه دادگاهی مراجعه فرمایید که حکم طلاق را صادر کرده است. اگر همسرتان فوت کرده اند به نزدیک ترین مجتمع قضایی به محل سکونتتان مراجعه فرمایید. در آنجا واحدی به نام ارشاد و معاضدت وجود دارد. در آنجا وکلایی هستند که به صورت رایگان شما را راهنمایی می کنند. راجع به اطلاعات دقیق می توانید قانون مدنی بخش (در اینجا) و قانون امور حسبی را مطالعه فرمایید.
با سلام .شوهرم قصد ازدواج مجدد دارد.از من هم رضایت نامه گرفته حالا می خوام ببینم دربرابر ابن امتیاز که ایشان 
از من گرفته من باید طالب حقی باشم یا خیر ممنون از راهنمایتون
پاسخ:
سلام. خیر شما مستحق چیزی نخواهید بود، مگر آنکه ضمن یک عقد خارج لازم (مثل خرید و فروش) شرط کرده باشید که شما رضایت ازدواج بدهید و ایشان هم متقابلاً کاری برای شما انجام بدهد. در هر حال همسر شما برای ازدواج مجدد باید به دادگاه مراجعه نماید (ماده 17 قانون حمایت خانواده)
با سلام
 پسرم پیش دانشگاهی است و رشته تجربی.الان درموقعیتی است که هم می خواهد تغییر رشته بدهد و هم دقیقا نمی داند چه می خواهد .از طرفی خیلی به بازی های کامپیوتری علاقه دارد و وقت می گدارد و در سطح کشوری هم مقام کسب کرده  و از طرف دیگر پایه درسی قوی ندارد و به درس رغبت ندارد. ما نگران اینده شغلی او هستیم و دوست داریم با توجه به علایق و استعدادها و توانایی هایی که در او هست مسیری را طی کند که به مقصد درستی برسدو نیازمند به یک مشاور تحصیلی شغلی مجرب هستیم که ما را راهنمایی کند. با تشکر
پاسخ:
با سلام. لطفا جنابعالی و فرزندتان به اتفاق مراجعه حضوری فرمایید تا با بررسی بیشتر و مصاحبه، هدف و برنامه ای برای آینده تعیین گردد. لازم است وضعیت ایشان و علایق و توانایی هایشان از نزدیک کنکاش شود. لطفا قبلا جهت تعیین وقت هماهنگ گردد. متشکرم 
سلام. من دو سال پیش ازدواج کردم. الان که مطالعه می کنم می بینم که زوجهای جدید اطلاعات بیشتری در خصوص ازدواج دارن و ضمن عقدشون شروط بسیار خوبی رو می گذارن که مفید هستش. زمان ما هیچ شرطی گذاشته نشده. آیا امکان آن هست که حالا چنین شروطی رو بگذاریم؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید.
پاسخ:
بله امکان آن هست. طبق ماده 1119 قانون مدنی شما می توانید ضمن یک عقد لازم دیگر مانند بیع (مثلا فروش یک خودکار به همسرتان) شروط مورد نظرتان را مقرر کنید. این شروط را باید در یک دفتر اسناد رسمی ثبت نمایید.
با عرض سلام.میخواستم بدونم در صورت عدم تمکین زدن مرد مهریه زن پایمال میشه؟
پاسخ:
با سلام. خیر مهریه دین مرد به زن است و در هیچ شرایطی حتی با فوت شوهر از بین نمی رود، مگر اینکه زن به دلخواه مهریه اش را به شوهر خود ببخشد. آنچه با عدم تمکین زن از بین می رود نفقه است که شامل خوراک، پوشاک، مسکن، اثاث البیت، و درمان می شود.
با عرض سلام. الان یک هفتست که متوجه شدم همسرم معتاد به هرویین. بچه هجده ماهه دارم.باید جیکار کنم حضانت ذایم بگیرم؟ میتونه پسرمو ازم بگیره؟
پاسخ:
سلام، حضانت وقتی مطرح میشه که زن و شوهر جدا از یکدیگر زندگی میکنن. حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است. اگر شوهر اعتیاد شدید و مؤثر داشته باشه، هفت سالگی تا بلوغ هم میتونه با مادر باشه.
همسر اول من رضایت دارد که من همسر دوم اختیار کنم چگونه باید این رضایت نامه صادر شود ؟
پاسخ:
سلام. به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه فرمایید و ایشان طی یک سند رضایت خود را مبنی بر ازدواج مجدد شما اعلام نمایند. ماده 16 و 17 «قانون حمایت خانواده» را نیز مطالعه فرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی