دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

فرض کنیم زنی پس از دو سال از تاریخ فوت همسرش می خواهد مهریه خود را مطالبه کند. آنچه مسلم است این دعوی باید به طرفیت ورثه متوفی که ترکه (اموال به جا مانده از متوفی) را پذیرفتند در دادگاه طرح و اقامه شود. حال این سئوال مطرح می شود که دادگاه در موردی که مهریه زن وجه رایج است (نه سکه یا اموال منقول و غیر منقول دیگر) بر اساس شاخص سال فوت شوهر باید مهریه را محاسبه کند یا به نرخ روز و سال مطالبه مهریه؟
برابر قانون ( ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده 1082 قانون مدنی) در مواردی که مهریه زوجه باید از ترکه زوج متوفی پرداخت شود تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد.
پرسش: اگر زن قبل از مطالبه مهریه از زوج فوت کند و مهریه او وجه رایج باشد ورثه زن، استحقاق دریافت مهریه به نرخ روز را دارند یا همان مبلغ معین شده در عقد نامه ملاک محاسبه قرار می گیرد؟
پاسخ: آنچه مسلم است با فوت زوجه مهریه نیز به ورثه او منتقل می شود و اصل طلبی که زوجه بابت مهریه داشته طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پیدا خواهد کرد و هر یک از ورثه به نسبت سهم الارث خود از اصل دین، طلب خود را از شوهر متوفیه یا ماترک او مطالبه می کند ولی آنچه که ورثه مستحق دریافت آن هستند اصل مبلغ مندرج در نکاح نامه به عنوان مهریه است نه قیمت روز وجه رایج، زیرا این حق را قانون فقط برای زوجه زنده متصور شده نه برای ورثه او. البته در این خصوص نظر مخالف هم وجود دارد و عده ای اعتقاد دارند که ورثه قائم مقام و جانشین او هستند و همان حقی که زوجه متوفیه نسبت به محاسبه وجه رایج به قیمت روز داشت همان حق را ورثه او نیز دارا هستند.
نکته دیگر در خصوص تعهد پدر زوج در قبال پرداخت مهریه به زوجه از سوی پسرش است همان طور که می دانیم مهریه با تراضی طرفین تعیین می شود و اصولا مسوولیت پرداخت آن بر عهده شوهر است اما گاهی اوقات به لحاظ اینکه زوج با پدرش زندگی و نزد او کار می کند و یا به دلایل دیگر ممکن است پدر زوج پرداخت مهریه را تعهد کند که در این صورت با مطالبه مهر و اعلام اعسار زوج نسبت به پرداخت مهر زوجه حق رجوع به پدر زوج را دارد.
پرسش: اگر پدر زوج پرداخت مهریه را تضمین کند چه وضعی خواهد داشت؟
پاسخ: در این حالت دیگر شوهر هیچ گونه مسوولیتی برای پرداخت مهریه نداشته و پدر او مسوولیت پرداخت مهریه را خواهد داشت.
پرسش: آیا پدر زوج در صورت امتناع از پرداخت مهریه به زندان می رود؟
پاسخ: هر گاه با حکم قطعی دادگاه کسی محکوم به پرداخت دین به دیگری شود و از اجرای حکم خودداری کند و ضمنا از او مالی به دست نیاید با درخواست کسی که حکم به نفع او صادر شده به زندان روانه خواهد شد مگر آن که ثابت کند قدرت و توانایی پرداخت بدهی را به صورت اقساط یا به طور کلی ندارد که اصطلاحا به این شخص معسر گفته می شود.
پرسش: چنانچه مهریه وجه رایج باشد و پدر زوج برای پرداخت آن ضمانت کند نحوه محاسبه آن چگونه است؟
پاسخ: آن چه مسلم است پدر زوج پرداخت مهریه را ضمانت کرده و مسوولیت او پرداخت برابر قانون است و برابر قانون هنگامی که مهریه وجه رایج باشد به نرخ روز مطالبه خواهد شد

نظرات  (۳)

سلام من الان تو این شرایط هستم ثبت حقوق بازنشسته رو توقیف نمیکنه و ارجاع میدن دادگاه و اینکه کلا طرف حسابتون برا مهریه میشه پدر شوهر متاسفانه

و میخاستم از وکلای محترم بپرسم نمیشه یکاری کرد هم شوهر و هم پدر شوهر مدیون شن برای مهریه ؟

و اینکه اگه بعداز اقدام به طلب مهریه پدر شوهر فوت کنه اموالی جز حقوقش نداشته باشه ماجرا چطور پیش میره؟

حقوق به مادر شوهر میرسه یا برا مهریه میشه همشو توقیف کرد؟

پاسخ:
دو نوع ضمانت داریم. یکی ضمانت تجاری که در این نوع هر دو نفر مسئول پرداخت هستند. و دیگری ضمانت مدنی که در این نوع ضمانت دین از عهده مدیون اصلی به ضامن منتقل میشه و متعهد اصلی بری میشه. باید دید که ضمانت نوشته شده در سند ازدواج با چه عباراتی است. در مورد حقوق وظیفه که به مادر شوهر میرسه هم این حقوق متعلق به خود مادر شوهر است و نمیشه اون رو بابت بدهی متوفی توقیف کرد.
سلام.در زمان عقد پدرشوهرم ۳۰مثقال طلای روز را عندالمطالبه به عهده گرفته و بازنشته اموزش پرورشه و تنها مالی که به اسمشه یه خودروی ۶میلیونیه.با توجه به اینکه شوهرم مریضه و توان گذران زندگی و دیگه نداره میخواستم طلب مهر از ایشون کنم برا زندگیمون.به نظر شما از طریق ثبت پیگیری کنم چه مدت به نتیجه میرسم؟یه راهنمایی میخواستم در کل چه کنم؟
پاسخ:
سلام. اگر اموالی به نامشون داشته باشند، مثلا همون اتومبیل، از طریق اداره ثبتاقدام کنید بهتره. چون هم سریع تر هستش و هم هزینه دادرسی لازم نیست پرداخت کنید. ضمنا ربع حقوق ایشون رو هم می تونید توقیف کنید.
سلام ببخشید برا مطلبی که پدر ضمانت مهریه رو برعهده میگیره اگه پدر معسر شناخته بشه تکلیف مهریه پس چیه؟!
پاسخ:
سلام. تفاوتی نمی کند. اصولا هر کس در دادگاه محکوم به پرداخت مالی شود، و توانایی پرداخت نداشته باشد، دین تقسیط می شود به نحوی که بتواند پرداخت نماید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی