دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

افراد برون گرا،‌ باید از قبل خودشون رو برای موقعیت های مختلف آماده کنند تا به ورطه پرخوری نیفتند. مثلاً اگر فرد برون گرایی هستیم و می خواهیم به مهمانی برویم باید از قبل ذهن خودمون رو آماده کنیم که در مهمانی به سراغ غذاهای سالم تر برویم.


 

اگر در برابر غذایی که دوست داریم مقاومت داشته باشیم و نخوریم، در کاهش وزن موفقیت بیشتری بدست می آوریم. این مورد را با مثالی بیشتر توضیح می دهیم.


برای روشن شدن مطلب، مثالی می زنیم. در سال ۱۹۷۲ آزمایشی بر روی کودکان صورت گرفت. در این آزمایش به کودکان گفته شد که می توانند یک شیرینی در همون لحظه بخورند و یا یک ربع صبر کنند و در ازای این صبر، بعد از ۱۵ دقیقه، دو عدد شیرینی بخورند. بعدها مشخص شد که اون دسته از کودکان که صبر کرده بودند، در آینده موفقیت بیشتری در کاهش وزن پیدا کردند.

مردم یا شخصیت ” یک شیرینی ” دارند و یا دارای شخصیت ” دو شیرینی ” هستند. اگر در کاهش وزن ناموفق هستید، احتمالاً شخصیت ” یک شیرینی ” دارید.

برای حل این مشکل باید خوراکی های هوس انگیز رو تا جایی که می توانیم از خودمون دور کنیم. مثلاً نباید در کابینت ها یا در کشوی میز کارمون، این خوراکی ها رو نگه داریم.

اگر وقت شناس و دقیق هستید …

آیا جزء اون دسته از افراد هستید که همیشه به موقع و سر وقت به محل ملاقات یا سر کار می روند؟ آیا همیشه طبق دستور العمل ها و دقیق عمل می کنید. این گونه افراد معمولاً در قبال برنامه ریزی برای غذا خوردن، افراد وظیفه شناسی هستند و دنبال کردن برنامه رژیمی برای اونها در اولویت قرر دارد. اما از طرفی چون دائم در حال برنامه ریزی هستند که چه بخورند و چه نخورند، دائم به غذا فکر می کنند.

راه حل برای این افراد این است که انقدر به غذا برای کاهش وزن فکر نکنند و کمی هم فکرشون رو معطوف فعالیت بدنی بیشتر و راه هایی برای افزایش تحرک، کنند. مثلاً به جای اینکه فرزندان خودمون رو به وسیله نقلیه به مدرسه ببریم، با اونها هم قدم شده و با هم به سوی مدرسه برویم.

اگر دمدمی مزاج هستید …

افراد دمدمی مزاج، یا بیش از حد خوشحالند و یا بیش از حد ناراحت هستند. زندگی هم که همیشه روی یک پاشنه نمی چرخد. بعضی از ما، پرخوری احساسی داریم و احتمال اینکه در شرایط روحی مختلف، بدخوری و پرخوری کنیم، از افراد دیگر، بیشتر است و دائم به دنبال خوراکی می گردیم تا احساسات خودمون رو تسکین بدهیم. هر قدر هم که احساساتی تر و هیجان زده تر شویم، پرخوری ما بیشتر می شود.

برای حل این مشکل، باید اول بالا و پایین شدن احساسات خودمون رو شناسایی کنیم. یعنی ببینیم که چه زمان هایی و در مواجهه با چه احساساتی، بیشتر غذا می خوریم. سپس باید سعی کنیم در مواقع احساسی به جای غذا خوردن، کار دیگری انجام بدهیم. مثلاً با یک دوست تماس بگیریم یا به پیاده روی برویم یا هر کار مثبت دیگری که فکر خوردن غذا رو از ذهن ما دور کند.

اگر فرد درون گرا و ساکتی هستید …

افراد درون گرا معمولاً در مواجهه با غذا و کاهش وزن، معقولانه تر رفتار می کنند و واکنش های آنی و بدون فکر کمتری از خودشون نشان می دهند. این افراد بیشتر به کیفیت اهمیت می دهند تا کمیت. به همین دلیل هم به رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، توجه بیشتری دارند. درحالی که رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای افراد برون گرا،‌ کمی مشکل است.

افراد برون گرا،‌ باید از قبل خودشون رو برای موقعیت های مختلف آماده کنند تا به ورطه پرخوری نیفتند. مثلاً اگر فرد برون گرایی هستیم و می خواهیم به مهمانی برویم باید از قبل ذهن خودمون رو آماده کنیم که در مهمانی به سراغ غذاهای سالم تر برویم. کار کردن روی ذهن، به ما کمک می کند که احتمال زیاده روی و خوردن غذاهای ناسالم رو به حداقل برسانیم.

اگر اهل بریز و بپاش و مهمانی هستید …

این افراد، معمولاً استرس رو در خودشون جمع می کنند. برای این منظور، به جای استفاده از قشر معز از پایه ای ترین بخش مغز خودشون استفاده می کنند. قشر مغز به ما کمک می کند تا اهداف بلند مدت خودمون رو در نظر بگیریم و انتخاب های سالم تری داشته باشیم. پس اگر به جای قشر مغز از بخش های پایه ای تر برای تصمیم گیری استفاده کنیم، احتمال اینکه غذایی هم که انتخاب می کنیم، چندان سالم نباشد و به جنبه خوشمزه بودن و رضایتبخش بودن اون توجه کنیم، بیشتر است. به این ترتیب، یک نوع اعتیاد به پرخوری و خوردن غذاهای پرانرژی و چرب در فرد به وجود می آید.

اگر از جمله افرادی هستید که از اینکه در مرکز توجه هستند، لذت می برند، سعی کنید که در فعالیت های اجتماعی شرکت کنید که هدف از اون، خوردن نبوده و شامل غذا خوردن و وجود خوراکی نمی شود.

اگر درباره خودتون فرد سخت گیری هستید …

کسانی که به خودشون رحم نمی کنند و با خودشون مهربان نیستند، هر بار هم که اشتباهی ازشون سر بزند، عکس العمل شدید منفی نسبت به خودشون نشان می دهند. اما اگر فرد نسبت به خودش رحم داشته باشد، وقتی هم که اشتباهی می کند، خودش رو می بخشد و سعی می کند که دیگر اشتباه مذکور رو تکرار نکند. اگر شما هم از جمله افراد سخت گیر نسبت به خودتون هستید، احتمال اینکه بعد از هر اشتباهی که در زندگی مرتکب می شوید، به پرخوری روی بیاورید، زیاد است. بعد از پرخوری هم دچار احساس نا امیدی می شوید. پس باید اول یاد بگیریم که خودمون رو ببخشیم و بهترین دوست خودمون باشیم تا با هر اشتباه به پرخوری پناه نبریم.

اگر جغد شب هستید …

تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهند که کسانی که تا ساعت ۴ صبح بیدار می مانند، غذای بیشتری می خورند. نکته جالب اینجاست که این افراد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای چرب پیدا می کنند و حتی در ساعات روز هم غذاها و خوراکی های پرچرب رو در برنامه غذایی خودشون قرار می دهند.

اگر مرغ سحر هستید …

تحقیقاتی که در استرالیا بر روی این مورد صورت گرفت، نشان داد که احتمال پرخوری در افراد سحرخیز کمتر از افرادی است که تا دیر وقت بیدار می مانند. حتی اگر هر دو گروه افراد سحر خیز و افرادی که دیر می خوابند، در کل شبانه روز، به یک میزان بخوابند (یعنی مثلاً هر دو گروه در مجموع ۸ ساعت از شبانه روز رو بخوابند) باز هم گروه سحرخیز غذای کمتری نسبت به گروه دیگر، می خورند. پس باید سعی کنیم که شب ها به موقع بخوابیم و حتماً ۸ ساعت خواب شبانه داشته باشیم.

اگر فرد خود محوری هستید …

وقتی که صحبت از وزن کم کردن می شود، خود محور بودن چیز بدی نیست. اینگونه افراد به علاقمندی های خودشون توجه دارند. این امر باعث می شود که انرژی خودشون رو صرف داشتن اراده بیشتر و داشتن اندامی بهتر کنند. اما افرادی که به خودشون کوچکترین اهمیتی نمی دهند و فقط به فکر دیگران هستند، انقدر دغدغه کمک به دیگران رو دارند که از کمک کردن به خودشون غافل می شوند. در نتیجه انتخاب های غذایی نادرستی دارند و به وزن خود هم بی توجه هستند. اگر جزء چنین افرادی هستید، باید تمرین کنید که کمی هم خودخواه باشید. خودخواهی نه به این معنی که به دیگران بی توجه باشید بلکه بدین معنی که به خودتون هم توجه کنید و از اینکه برای خودتون هم وقت می گذارید، احساس گناه نکنید.

اگر فرد آسان گیر و راحتی هستید …

افرادی که خیال آسوده تری دارند، نسبت به افراد عصبی، موفقیت بیشتری در کاهش وزن پیدا می کنند. استرس یکی از عواملی است که به ممکن است به پرخوری عصبی منجر شود. همچنین، باعث افزایش ترشح هورمون استرس در بدن می شود. این هورمون چربی رو در بدن ذخیره می کند. پس افرادی که استرس ندارند، کمتر به دام پرخوری احساسی و افزایش هورمون استرس در بدن می افتند. پس باید تا جایی که می توانیم، استرس و نگرانی و عصبانیت رو از خودمون دور کرده و با آرامش با مسائل برخورد کنیم.

 


-----» سایر مطالب مرتبط «-----

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی