دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

یکی از اصول تعلیم و تربیت، « اصل عزّت نفس » در کودکان و نوجوانان است. عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن. این حس از مجموع افکار، احساس ها، عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود.
همه افراد، صرف نظر از سن، جنسیّت، زمینه های فرهنگی، جهت و نوع کاری که در زندگی دارند، نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفس واقعاً بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد. بررسی های گوناگون روان شناسی حاکی از آن است که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضاء نشود، نیازهای گسترده تر نظیر نیاز به آفریدن، پیشرفت و یا درک استعداد بالقوه، محدود می ماند. وقتی کسی از شما تعریف و تمجید می کند، احساس خوشی به شما دست می دهد. افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند، معمولاً احساس خوبی نیز به زندگی دارند. آنها می توانند با اطمینان با مشکلات و مسؤولیت های زندگی مواجه شوند و از عهده آنها برآیند.

خودپنداره چیست؟

هر کدام از ما، تصوری از خود دارد. به این تصور « خود پنداره یا مفهوم خود » گفته می شود. خودپنداره، مجموعه ای از شناخت ها و احساسات نسبت به خود و اجزای شخصیّت خویشتن است. در واقع خود پنداره توصیف احساس ما در مورد خودمان بدان گونه که تصور می کنیم، است. علاوه بر خود پنداره، ما مفهوم دیگری را نیز در ذهن داریم و آن عبارت است از « خود ایده آل یا آرمانی ». خودآرمانی تصوری از خودمان است که می خواهیم باشیم.
کسی که خود را یک فرد باارزش می داند و می گوید خداوند مرا برتر و بالاتر از همه موجودات عالم خلق کرده است و زمین و آسمان ها را مسخّر من کرده است؛ این ارزش ها به او عزت نفس می دهد.
در نقطه مقابل فردی که تصویر کم ارزشی از خود دارد، از خود بیزار است. او خود را موجودی بی خاصیت می بیند و تصویری منفی از ذهنیت دیگران در مورد خویش دارد. چنین انسانی فاقد کرامت و عزت نفس است.

تفاوت عزّت نفس با خود بزرگ بینی

کسی که دچار خود بزرگ بینی است، خویشتن را بیشتر از آنچه هست ارزیابی می کند. اغلب اوقات خود بزرگ بینی واکنشی است در مقابل احساس حقارت عمیق درونی. کسانی که به خود اطمینان ندارند و خویشتن را ناتوان و آسیب پذیر می بینند، با استفاده از روش های دیگر درصدد بزرگتر، تواناتر و قوی تر نشان دادن خود برمی آیند. این افراد اغلب در توصیف خود غلو می کنند و در مقابل کوچکترین تهدید و انتقاد، واکنش تندی از خود نشان می دهند. در حالی که کرامت و عزت نفس، ارزیابی واقع بینانه از خود است. فرد کریم در مورد خود غلو نمی کند. از داشتن ها و نداشتن های خود تصویری واقع بینانه ارائه می کند. او محدودیت های خود را قبول دارد و از تهدید و انتقاد دیگران ترسی به خود راه نمی دهد. خلاصه، آنکه کرامت نفس دارد؛ امیالش برای او پست خواهد بود.
کسی که کرامت نفس دارد از گناه پرهیز می کند، دروغ نمی گوید، خیانت نمی کند و حرام خواری نمی کند. اما کسی که وجود خود را بی ارزش می داند، به هر عملی می تواند دست بزند و نمی توان به او اعتماد کرد.
والدین محترم باید بدانند، تربیت کودکان و نوجوانان با احساس عزت نفس و کرامت، یکی از ضرورتهای تعلیم و تربیت اسلامی، بلکه انسانی است. همه فرهنگ ها نیازمندند انسان هایی تربیت کنند که در درون خویش احساس عزت نفس و کرامت کنند.

آثار عزّت نفس

1- برخورد مثبت و خوش بینانه نسبت به زندگی دارد؛
2- گرایش به تلاش بیشتر دارد؛
3- احساس اعتماد به شایستگی های خود دارد؛
4- از نقاط مثبت و منفی خودآگاهی دارد؛
5- خود را از تشویق دیگران بی نیاز می داند؛
6- انتقاد پذیری دارد؛
7- قدرت تحمل او در شکست ها زیاد است و تسلیم شکست نمی گردد؛
8- برای خود ارزش قایل است (احساس خود ارزشمندی دارد)؛
9- رفتار او درست، منطقی، عقلانی و آرام و توأم با پذیرش است؛
10- صداقت و راستگویی دارد و از دروغ پرهیز می کند.

نشانه های افراد دارای عزّت نفس

1- مستقل هستند؛ یعنی در تصمیمات، انتخاب ها و گزینش ها به کسی وابسته نیستند؛
2- با دیگران زود ارتباط برقرار می کنند؛
3- نقاط مثبت خود را می بینند؛
4- تحت تأثیر دیگران قرار نمی گیرند؛
5- در صورت اشتباه، معذرت خواهی می نمایند؛
6- شهوات در چشم آنان پست و خوار است.

چگونه عزّت نفس فرزندان خود را بالا ببریم

1- آنان را بپذیریم (اصل پذیرش)؛
2- به آنان احترام بگذاریم؛
3- القاب بد به آنان ندهیم؛
4- در کارها با آنان مشورت کنیم؛
5- در تصمیم گیری ها، حق انتخاب به آنان بدهیم؛
6- در حد نیاز، به آنان محبّت کنیم؛
7-بعضی از مسؤولیّت های خانه را به آن ها واگذار کنید؛
8- از تهدید، تحقیر، سرزنش و تنبیه آنان بپرهیزید؛
9- پیشرفت های او را در جمع خانواده، با ارزش تلقّی کنید؛
10- در مورد آنان قضاوت مثبت داشته باشید.

ویژگی های کسانی که عزت نفس پایین دارند

1- از تحقیر دیگران لذت می برند (خیلی راحت غیبت می کند)؛
2- از حضور در جمع هراس دارند؛
3- همیشه نقاط منفی خود، همسر و فرزندانشان را می بینند؛
4- شکست خود را به دیگران نسبت می دهند؛
5- زود تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند؛
6- زود وابسته می گردند. (مثلاً با گفتن یک خانم و یا آقا جذب می گردند)؛
7- احساس درماندگی و ناامیدی دارند؛
8- در کمترین فشارهای زندگی احساس یأس و ناامیدی می کنند؛
9- گاهی افکار خودکشی در خود می پرورانند؛
10- نمی توانند احساسات خود را (چه مثبت و چه منفی) ابراز کنند؛
11- شخصیت ضعیفی دارند (قدرت دفاع از خود را ندارند)؛
12- همیشه فکر می کنند همه کس از آنها بالاتر است.
بهترین ارمغانی که والدین می توانند به فرزندان خود بدهند این است که حس عزت نفس را در فرزندان خود تقویت کنند.
کسانی که عزّت نفس بالا دارند، افرادی موفق، کارآمد، شایسته و با لیاقت هستند. توصیه می گردد مربّیان و والدین محترم برای جلوگیری از آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در تقویت عزت نفس متربیان خود بکوشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی