دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

یکی از عوامل مؤثر در تربیت، اصل هماهنگی است. این هماهنگی در سه جهت قابل بررسی و مطالعه می باشد.
الف) هماهنگی والدین در محیط خانواده؛
ب) هماهنگی مربیان و اولیاء محترم؛
ج) هماهنگی همه دستگاه های تربیتی در کشور؛

الف) هماهنگی والدین در محیط خانواده

تا زمانی که والدین فرزندی ندارند، شاید در خیلی از زمینه ها به نوعی به تفاهم برسند؛ ولی بعد از حضور فرزند در محیط خانواده، والدین باید در تربیت فرزند خود کاملاً هماهنگی داشته باشند؛ چون تربیت یک امر فردی نیست که طبق دلخواه مربّی انجام بگیرد، بلکه مجموعه اوضاع، شرایط و امکانات ویژه انسان مورد تربیت را باید از عوامل مؤثر در تربیت محسوب کرد.
در خانواده هایی که بین پدر و مادر هماهنگی های لازم و ضروری در امر تربیت و تعلیم فرزندان وجود نداشته باشد والدین نمی توانند به هدف های تربیتی دست پیدا نمایند. برای مثال، اگر پدر با انجام کاری که نباید فرزند انجام بدهد، مخالفت می کند، مادر نباید با پدر خانواده مخالفت کرده و فرزند خود را به انجام آن عمل ترغیب کند. در این صورت فرزند دچار تعارض ها و کشاکش های روانی می گردد. خانواده سالم، خانواده ای است که میان اعضای خانواده هماهنگی، همدلی و همفکری وجود داشته باشد. بارها دیده شده که به علت عدم هماهنگی والدین در یک مسئله، فرزند سوء استفاده کرده و رفتار بد خود را تکرار کرده است.
یکی از راه های درونی کردن ارزش های اخلاقی در فرزندان، هماهنگی والدینی است که آن ارزش ها را به فرزندان خود یاد می دهند. اگر پدر و مادر هر دو حجاب را ارزش تلقی کنند، فرزندشان هم با حجاب می شود. اولین اصلی که اسلام در ازدواج به آن تأکید دارد اصل تفاهم است؛ تفاهم یعنی فهمیدن و فهماندن؛ تفاهم یعنی هماهنگی والدین در امر تربیت فرزندان.
اگر پدر تنبیه کند و مادر دلسوزی و محبت نماید کودک دچار سرگردانی، دو دلی و مشکل و خشم شده و نسبت به یکی از آنها نفرت پیدا می کند و آرامش روحی او به هم می خورد. متأسفانه مشکل ناهماهنگی در اغلب خانواده ها وجود دارد و کودکان به یکی از والدین پناه برده و جرم و خیانت خود را ادامه می دهند. گاهی والدین به خاطر انتقام گرفتن از یکدیگر، به مخالفت با هم می پردازند؛ فرزند هم وقتی احساس می کند والدین با هم هماهنگ نیستند، به کار خلاف خود ادامه می دهد؛ به همین جهت باید گفت اولین مرحله، هماهنگی بین والدین در محیط خانواده است.

ب) هماهنگی اولیاء و مربّیان مدرسه

ارتباط میان اولیاء و مربّیان به طور ذاتی امری مقدس و مبارک است؛ زیرا اگر ارتباط خانه و مدرسه را از نظام تعلیم و تربیت بگیرند، گویی روح را از پیکر جدا کرده اند. اگر به عالم هستی نگاه کنیم می بینیم که هر جا زیبایی و بالندگی وجود دارد، ناشی از ارتباط و هماهنگی بین اجزا است. به طور مثال، بهار طبیعت به معنای برقراری ارتباط میان ریشه گیاهان با زمین است. چرا شب قدر با عظمت و ارزشمند است؟! به خاطر ارتباط ملائکه ای که از آسمان ها به زمین می آیند. بنابراین ارتباط میان اولیاء مدرسه و اولیاء خانواده، مقدس است. قصّه تربیت، اصولاً قصه ای ملکوتی و آسمانی است. وقتی یک انسان را پرورش می دهیم در حقیقت زمینه اعتلای او را فراهم می کنیم و در این جغرافیاست که ارتباط خانه و مدرسه تقدس پیدا می کند. اصول حاکم بر برقراری ارتباط میان خانواده و مدرسه عبارت است از:

اصل انسجام

در خانواده ای که پدر و مادر با هم انسجام عاطفی داشته باشند و عاشق هم باشند و فضای خانواده یک فضای پر از عاطفه، مهر، محبت و احترام باشد و با یکدیگر مؤدبانه صحبت کنند، فرزندان با مشاهده این نوع ارتباط علاقه پیدا می کنند که به مدرسه بروند. در مدرسه هم اگر به همین صورت رفتار شود و اعضای مدرسه از مدیر، معاون، معلم ها همه یکدیگر را دوست داشته باشند و با هم هماهنگ باشند و در یک فضای پر از عاطفه، مهر، محبت و احترام باشد و با یکدیگر مؤدبانه صحبت کنند، فرزندان با مشاهده این نوع ارتباط علاقه پیدا می کنند که به مدرسه بروند. در مدرسه هم اگر به همین صورت رفتار شود و اعضای مدرسه از مدیر، معاون، معلم ها همه یکدیگر را دوست داشته باشند و با هم هماهنگ باشند و در یک فضای پر از عاطفه، از ورود دانش آموز به مدرسه، به گرمی استقبال گردد؛ می توانیم شاهد یک تربیت سازنده باشیم.

اصل اعتقاد به ارتباط

با کمال تأسف برخی از والدین نگاهی بسیار غلط به امر تربیت دارند. آنها فقط موقع ثبت نام در مدرسه حضور پیدا می کنند و به اینکه در طول سال تحصیلی به مدرسه بیایند و احوال فرزندشان را بپرسند، اعتقاد ندارند. در تحقیقات ثابت شده است والدینی که ارتباط مستمر با مدرسه داشته اند، فرزندان آنها موفّق تر بوده اند.

اصل مطلع بودن

آگاهی از قوانین مدرسه و آیین نامه های امتحانات و آشنایی با روانشناسی کودک می تواند زمینه های تربیت فرزندان را آسان کند. هم چنین اینکه اولیاء مدرسه از وضعیت خانواده دانش آموز مطلع باشند، در این امر مؤثر است.

اصل حفظ حرمت

انسان ها در هر شرایط و مقامی قرار بگیرند، مایل نیستند حرمت آنان شکسته شود. مدیران و معلمان باید حرمت والدین را نگه دارند. اگر فرزند ضعفی دارد نباید والدین زیر سؤال بروند. لذا اگر حرمت ها شکسته شد، ارتباط قطع می گردد؛ بنابراین نباید پدر و مادر را به خاطر ضعف درسی و تربیتی فرزند محاکمه کرد.

اصل استمرار

ارتباط موردی مشکل را حل نمی کند. والدین باید در طول سال تحصیلی حداقل دو بار در ماه با مدرسه در تماس باشند. بعضی از والدین آخر سال تحصیلی وقتی نتیجه نامطلوب فرزند خود را مشاهده می کنند، از مدرسه شکایت می کنند ولی باز هم سال آینده فقط موقع ثبت نام در مدرسه حضور می یابند و اشتباه سال گذشته را تکرار می کنند.

اصل خوب شنیدن و خوب گفتن

استفاده از کلمات زیبا در ارتباط کلامی بین والدین و مربیان زمینه های ارتباط را محکم می کند.

اصل اعتماد متقابل

مدیر مدرسه با توجّه به این که نسبت به احوال خانواده دانش آموز آگاهی دارد، باید اسرار مردم را نگه دارد و این حس اعتماد، رابطه را تحکیم می بخشد.

اصل رابطه چهره به چهره

در ارتباط چهره به چهره مسائل و مشکلات به راحتی مطرح می شوند. حضور اولیاء محترم در جلسات آموزش خانواده، یکی از راه های ارتباط چهره به چهره را فراهم می کند. بارها دیده شده والدینی که در جلسات آموزش خانواده و انجمن اولیاء و مربیان حضور داشته اند در تربیت فرزندان خود کمتر دچار مشکل جدّی بوده اند.

ج) ارتباط همه دستگاه های تربیتی کشور

یکی دیگر از عوامل مؤثر در تربیت فرزندان، ارتباط مؤثر بین سازمان ها و مؤسسات تربیتی است. غیر از مدرسه به عنوان یک مؤسسه تربیتی، رادیو، تلویزیون، جراید و نشریات و سازمان های تبلیغی باید در جهت تربیت فرزندان همسو و هماهنگ باشند. اگر خانه و مدرسه بنایی را بسازند، ولی رسانه ها همه آنچه را که این دو نهاد ساخته اند، ویران کنند، زحمات خانه و مدرسه هم از دست می رود. گاهی پخش یک سریال و یک صحنه فیلم، تمام زحمات دستگاه های تربیتی را از بین می برد. محله ای هم که در آن زندگی می کنیم، عامل تربیتی دیگری است که نمی توان از آن غافل شد. فرهنگ حاکم بر محله ممکن است مثبت یا منفی باشد. از طرف دیگر فرزندان ما در ارتباط با همسایگان باید با حفظ ادب و احترام رفتار کنند. چه بسا وجود افراد ناباب، هنجار شکن اجتماعی و اراذل و اوباش در جامعه که عامل ناراحتی مردم است، نتیجه عدم هماهنگی دستگاه های تربیتی و یا عدم هماهنگی والدین با یکدیگر باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی