دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

با سلام و احترام. فردی هستم متأهل و قصد ازدواج دایم مجدد دارم:
سوال اول: چگونه می توانم بدون اجازه دادگاه و همسر اول این ازدواج دائم را به ثبت برسانم که از هرگونه عواقب قانونی آن مبرا باشم؟
سوال دوم: در ادامه سوال فوق آیا علیرغم ثبت ازدواج دوم، برای اینجانب جزای کیفری منظور خواهد شد؟ 
سوال سوم: اینکه زوجه پس از عقد دایم عادی از طریق ارایه دادخواست با موضوع ثبت نکاح دایم به دادگاه مراجعه نماید برای اینجانب به جهت عدم ثبت نکاح دائم، مجازاتی تعیین خواهد شد؟

.

.

جهت اطلاع از روند رسیدگی به ثبت ازدواج دوم در دادگاه ها

بر روی تصویر کلیک کنید و پست مربوطه را ببینید:

.

.

نظرات  (۷)

۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۴۳ دکتر متحدی
مهریه وقتی حال است که همین حالا قابل مطالبه باشد.
فرض خلافش را در نظر بگیرید. مثلا هنگام ازدواج شرط شده باشد که مهریه خانم 14 سکه باشد ولی این مهریه 5 سال بعد پرداخت شود. طبیعتاً این مهریه اکنون قابل مطالبه نیست. اما 5 سال دیگر حال خواهد شد و خانم می تواند مطالبه کند.
مهریه مبحثی جداگانه است و دینی بر عهده شما که باید به خانم اولتان بپردازید و ربطی به چیز دیگر ندارد.
در دادخواست ثبت ازدواج دوم همسر جدید دعوایی بر علیه شما مطرح می کند مبنی بر ثبت رسمی ازدواج دائم و دادگاه صرفاً به همین خواسته رسیدگی می کند.
خانم اول شما سمتی در پرونده ندارد و هیچ چیزی به ایشان ابلاغ نشده و اجازه دخالت در پرونده را نیز ندارند.
وقتی شما قبلاً ازدواج کرده اید و تنها می خواهید آن را ثبت رسمی کنید رضایت همسر اول یا پرداخت مهریه او تأثیری در ازدواج شرعی شما نخواهد داشت و بی معنی است.
مثل آن است که فرزندی متولد شده باشد ولی برایش شناسنامه نگرفته باشند. نبودن شناسنامه هیچ تأثیری در وضعیت فرزند نخواهد داشت.
سلام جناب دکتر متحدی، ممنون از پاسخ تان. شرمنده ازینکه انقد وقت شریفتان را در اختیار اینجانب قرار دادید. جهت کسب راهنمایی های ارزنده شما، مراتب موافقت خانواده دختر را در صورت احراز، حتما به اطلاع شما خواهم رساند . سوال داشتم اینکه: الف)حال بودن مهریه یعنی چی؟ اینکه بیان شده اگر در زمان ارائه دادخواست الزام به ثبت ازدواج مجدد از سوی زوجه دوم، چنانچه مهریه زوجه اول، حال باشد قاضی شرط ثبت ازدواج را منوط به پرداخت مهریه در صورت حال بودن، میداند. یعنی چی؟ یعنی شکایت زوجه اول مبنی بر دریافت مهریه، قبل از ارائه دادخواست ثبت ازدواج دوم، بعدادگاه تقدیم و در دستور کار قاضی باشد؟ بیان شده است که قاضی در صدور رأی این دعاوی، همسر اول را بمنظور اعلام نظرش در مورد دریافت مهریه به دادگاه فرا نمی خواند. آیا همین طور است؟
ب) در خصوص اعلام رأی به ثبت ازدواج، با اینکه دادخواست حقوقی بوده و اثری از شاکی (همسر اول) در پرونده نیست،با این وجود آیا قاضی پرونده اعلام رأی به ثبت را منوط به احراز رضایت زوجه اول میداند یا در غیاب ایشان اقدام به صدور رأی می نماید؟ 
۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۳۳ دکتر متحدی
همانطور که شما می فرمایید ماده 17 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 خلاف شرع تشخیص داده شده و قابل اعمال نیست. و قانون جاری همان ماده 49 قانون حمایت خانواده 1391 است:
ماده۴۹ـ چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم، طلاق یا فسخ نکاح اقدام یا پس از رجوع تا یک ماه از ثبت آن خودداری یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است از ثبت آن امتناع کند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود.
.
در این ماده صرفاً برای رجوع یک ماه مهلت تعیین شده است نه برای ازدواج و طلاق. ازدواج و طلاق مهلتی ندارد و بلافاصله باید ثبت شود.
سلام مجدد جناب دکتر، خسته نباشید. لطفا به سوالاتم جواب دهید. با تشکر فراوان از لطفتان
سوال اول: حتی اگر پس از ثبت ازدواج دوم، با دادخواست ازدواج دوم از سوی همسرم مواجه شوم، تبعات کیفری برای بنده خواهد داشت یا خیر؟
سوال دوم: اگر جوابتان مثبت است، مشمول مقررات کیفری ماده 49 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 خواهم شد یا ماده 17 همیین قانون در سال 1353؟ همانطور که مستحضرید شورای نگهبان در سال63 مقررات کیفری ماده 17 قانون ح.خ در سال 53 را مغایر موازین شرعی دانسته و از سویی ماده 645 مجازات اسلامی سال 1375 هم در همین خصوص با استناد بند 58 قانون ح.خ سال 1391 ملغی گردیده، لذا باس رجوع نمود به ماده 49 قانون ح.خ که در این ماده اذعان داشته، چنانچه طی ضرب الاجل یک ماهه، زوج ازدواج حود را (بدون ذکر تعدد  آن) به ثبت نرساند مشمول مجازات مربوط به این ماده خواهد شد. پس چگونه اعمال مجازات برای زوجی که در مهلت تعیین شده ازدواج خود را که با دادخواست زوجه به ثبت رسانیده، قابل توجیه است؟! منظور این است قانونگذار در قانون ح.خ سال 1391 فقط مرد را با احراز شرایطی مجاز به ازدواج دوم نموده ولو چنانچه مردی بدون احراز آن شرایط مبادرت به چنین کاری نموده، صرفا می بایست تا قبل از انقضای مهلت یکماهه در خصوص ثبت آن اقدام نموده، تا مجرم شناخته نشود و مشمول مقرات کیفری ماده 49 نگردد. لذا قانونگذار صرفا ازدواجی که در مهلت یکماههه به ثبت نرسد را جرم شناخته نه ازدواج شکل گرفته را. از آنجاییکه در مفاد این ماده به ازدواج چندم اشاره ای ننموده و سکوت کرده پس ازدواج های بعدی نیز شمول همین ماده می گردند که فقط در صورت عدم ثبت آن موجب مقررات کیفری این ماده خواهد شد. 
سوال سوم: به نظر می آید جنابعالی معتقدید که در رویه قضایی در خصوص ازدواج مجدد فقط به استناد ماده 17 قانون ح.خ سال 1353 تعیین کیفر میگردد، گر اینطور است، پس نظر شورای نگهبان در سال 1363 تأثیری در لغو این قانون نداشته؟ و همچنان قابل اجراست؟
۱۷ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۰ دکتر متحدی
سلام
طرح دعوی در دادگستری به دو شکل است:
حقوقی و کیفری
دعوی حقوقی وقتی است که دو نفر اختلافی با یکدیگر داشته باشند و به دادگاه مراجعه می کنند تا اختلاف آنها حل شود.
دعوی گیفری وقتی است که عملی را قانون جرم شناخته و برایش مجازات تعیین کرده باشد. مثلاً قانون برای عدم ثبت ازدواج دائم و طلاق مجازات زندان در نظر گرفته است. حال دادستانی اگر این جرم را کسی مرتکب شده باشد پیگیری کرده و مجازات فرد مجرم را از دادگاه درخواست می کند.
دعوی همسر دوم یر علیه شما یک دعوی حقوقی است برای الزام به ثبت ازدواج دوم. و از این جهت مجازاتی برای شما تعیین نمی شود.
اما اگر قبل از ثبت ازدواج همسر اول متوجه این جریان شود، از شما شکایت کیفری به اتهام عدم ثبت ازدواج دائم میکند تا شما صرفاً به مجازات تعیین شده در قانون محکوم شوید.
اما اگر به هر روشی ازدواج ثبت شود، دیگر مسئله جنبه کیفری مسئله منتفی است.
موفق باشید
سلام مجدد خدمتتان آقای دکتر.تشکر فراوان از راهنمایی تان. شما فرمودید که اگر همسر اول تا زمان ثبت ازدواج متوجه ازدواج دومم نشود، با ارائه دادخواست الزام به ثبت ازدواج از سوی زوجه دوم که صرفا دادخواست حقوقی بوده میتوانم ازدواج دوم را به ثبت برسانم بدون جزای کیفری حتی اگر پس از ثبت ازدواج، همسر اول متوجه شده و دادخواست ازدواج مجدد علیه من دهد، آیا این بیان بنده صحیح است؟
۱۷ مرداد ۹۴ ، ۰۰:۰۰ دکتر متحدی
با سلام.
اصولاً دو روش برای ثبت ازدواج دوم وجود دارد.
1- مراجعه به دادگاه و طرح دعوی بر علیه همسر اول به خواسته اجازه ازدواج مجدد. اگر دادگاه اجازه داد به دفتر رسمی ازدواج مراجعه نموده و ازدواج دوم را ثبت می نمایید.
2- ازدواج عادی با رعایت جهات شرعی و سپس طرح دادخواست همسر دوم برعلیه شما و به خواسته الزام زوج به ثبت رسمی ازدواج دوم.
در حالت دوم دادگاه دستور ثبت ازدواج را خواهد داد. ولی چون شما قبلاً ازدواج کرده اید بدون اینکه آن را ثبت رسمی نموده باشید مرتکب جرم عدم ثبت ازدواج شده اید و در صورت شکایت کیفری از شما به حبس از سه ماه تا شش ماه محکوم خواهید شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی