دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

سؤال کننده: فاطمه

.

سلام
آیا مرد میتواند بدون اطلاع و رضایت همسرش وی را طلاق دهد؟

نظرات  (۵)

در کل سه روش برای به هم زدن ازدواج وجود داره که هر سه تا هم یک طرفه هستش و نیاز به رضایت طرف مقابل نیست.
1- طلاق که به دست مرده. یا تخلف از شرط شده و زن از جانب مرد وکیل میشه که خودش رو طلاق بده.
2- فسخ نکاه: وقتیه که قبل ازدواج یک ویژگی در هرکدوم از طرفین شرط شده باشه و بعد ازدواج مشخص بشده طرف اون ویژگی رو نداشته. مثلا یک شغل خاص یا درآمد و تحصیلات.
3- لعان: وقتیه که مرد زن خودش رو متهم به زنا بکنه و یا فرزند خودش رو نفی ولد بکنه و بگه این بچه من نیست. در این حالت زنش بهش حرام میشه و دیگه هرگز نمیتونه باهاش ازدواج کنه.
البته زن میتونه طلاق بگیره. وقتی که از شروط ضمن عقد تخلف شده باشه مثلا مرد ازدواج دوم کرده باشه. یا به بیشتر از پنج سال حبس محکوم شده باشه. یا مثلاً شش ماه نفقه نده. یا مفقود الاثر بشه. یا اعتیاد مضر داشته باشه.
البته طلاق توافقی هم هست که خیلی راحته و سریع انجام میشه. به خاطر اینکه دو طرف راضی هستن به طلاق. سخت ترین حالتش وقتیه که زن طلاق میخواد و مرد نمیخواد طلاق بده. در این حالت تقریبا غیر ممکنه زن طلاق بگیره. مگه دیگه خیلی شرایط سخت شده باشه.
قانون شرایط را خیلی سخت کرده که خانواده ها از استحکام برخوردار باشن و از هم نپاشه.
۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۳۷ دکتر متحدی
با سلام.
بله طبق شرع و قانون حق طلاق با مرد است و او می تواند بدون رضایت و حتی اطلاع همسرش او را طلاق بدهد.
اصطلاحاً طلاق ایقاع است. ایقاع یعنی تصمیم و عمل یک طرفه. بر عکس ازدواج که عقد است. یعنی رضایت دو طرف لازم است.
اما به جهت جلوگیری از سوءاستفاده مرد از این اختیار، و متزلزل شدن اساس خانواده ها قانون مردان را ملزم کرده است که طلاق را ثبت رسمی کنند. اگر طلاق انجام شود بدون اینکه ثبت شده باشد، طبق ماده 49 قانون حمایت خانواده مرد به زندان محکوم می شود.
برای ثبت طلاق هم لازم است مرد به دادگاه مراجعه کرده و با طی تشریفاتی مانند مراجعه به مرکز مشاوره، داوری، و پرداخت مهریه و سایر حقوق مالی زن، گواهی عدم امکان سازش دریافت کند و سپس همسرش را طلاق داده و ثبت نماید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی