دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

سؤال کننده: خانم فرشته ...

.

سلام.من 15ساله ازدواج کردم ویه پسر 11ساله دارم.همسرم تو این مدت 10 تا شغل عوض کرده و همیشه حمایتش کردم.ولی دیگه خسته شدم.الان تو کاره آزاده و تو وضعیتی هستیم که هیچ پشتوانه مالی نداریم. و با چکهایی که به اسم من بیرون داده یه 50 میلیون تومن هم بدهکاره که البته پای من گیره نه خودش.باز هم صبوری کردم.ولی احساس میکنم دیگه این گذشتا یکطرفه شده.از یک هفته بعد از ازدواجم شروع به کار کردم.پا به پاش کار کردم تو یه شرکت.تازه یک کم داشتیم سرو سامون میگرفتیم که با وسوسه پدر و مادرش تصمیم گرفت بساز و بفروش کنه.که باعث شد هر چی پس انداز کرده بودیم از دست بدیم.فقط خونوادش به نون و نوایی رسیدن.دوباره از صفر شروع کردیم.هرچی طلا داشتم فروختم تا پوله پیش خونه جور کنم و بتونیم یه سقف بالا سر داشته باشیم.چند جایی کار کردو هی شغل عوض کرد و گفت من باید برا خودم کار کنم.وارد این کار شد و از اونجا که سر خونه سازی چکاش برگشت خورده بود از من خواس دسته چک بگیرم و با چکهای من کار کنه.شروع به کار کرد و گف تو به کار من کار نداشته باش و بسپار به من.یه زمانی به خودم اومدم که فهمیدم یه 7 تومن پول نزول کرده و سرو کله نزولخور پیداشد.با چه زحمتی 5 سال پیش پول نزولخور و دادیم که آبرو ریزی نشه.بعد فهمیدم 10 تومن وامی گرفته که معلوم نیس کجا خرج شده. و 18 تومن باز پرداختشه.دوباره فهمیدم 6 تومن از کسی دستی گرفته که معلوم نشد کجا رفته.البته همه اینا رو من وقتی میفهمیدم که کار به آبرو ریزی مکشید .من باید می اومدم وسط تا حل شه.بگذریم که فقط تا حالا 40 میلیون بیشتر هی وام گرفتیم و ایشون زد به کار.البته ایشون همیشه مدعی بود که این پولا رو تو زندگی آورده.ولی شاید باور نکنید که وسایل زندگیه ما ،همون وسایل 15 ساله پیشه.خرج پوشاک که شاید دو سال یه بار من یه مانتو بخرم.ینی تا تونستم مراعاتش رو کردم.قید لباس  ومسافرت رو زدم.خلاصه 10 میلیون پول پیش صاحبخونه رو هم یه ساله گرفت و ما اومدیم خونه بابام طبقه پایین تو یه سوییت شروع به زندگی کردیم.الان 4 سال از وقتی پول پیش رو از صابخونه گرفتیه گذشته و هنو نتونسته یه خونه برا ما اجاره کنه.حالا هم میگه هر چی داریم رو باید بفروشیم و بدهی ها رو بدیم.چی داریم؟وسایل خونه که 15 ساله داریم استفاده میکنیم شاید 3 میلیون تومن بخرن با یه پراید که 10 تومن قیمت گذاشتن.بدهیها بجز اقساط وامهای بانکی،50 میلیون.تا بهش میگم تو هی جنس میخری و چک میدی ،حداقل سود که هیچ ،پوله جنس که باید به ما برگرده.به اینجا نرسه که 50میلیون چک برگشتی از من تو بازار باشه؟شروع به دادو بیداد میکنه و هر چی حرف ناشایست از دهنش در میاد و من بخاطر آبروم که تو خونه بابامم و بخاطر پسرم سکوت میکنم.بعد از یه روز میاد که غلط کردم اشتباه کردم منو ببخش.گفتم من نه چیزی رو میفروشم و نه دیگه کاری به کارت دارم.دیروز با کلی داد وبیداد به من میگه تو نذاشتی من پیشرفت کنم!!!!دیگه خسته شدم.خیلی حرف زدم که درست بشه.حتی براش نوشتم.راهکار دادم.ولی به هیچ عنوان تغییر نمیکنه.میگه غلط کردم دو روز بعد همون آش و همون کاسه.خونواده درستی هم نداره که ازشون کمک بخوام.متاسفانه پدر و مادر و برادرا همه معتاد.در اصل زندگیه ما با دروغ شروع شد.قبل از ازدواج به من گفتن پدر و مادرش معتادن.من هم همه چی رو به هم زدم.چون اصلا برام قابل هضم نبود .بعد مادرش  وخودش اینقد قسم و گریه که برا ما حرف درآوردن و ما دشمن زیاد داریمو از این حرفها و من خام شدم.هیچ آرامشی تو زندگیم ندارم.موبایلش که هفت تا سوراخ قایم میکنه.بهش میگم مگه گوشیه من رو میز نیس،تو چرا قایم میکنی؟ میگه بخاطر طلبکارا!!!!!!!!!!! انگار من از طلبکارا بیخبرم.از حساب و کتابش که اصلا راه نمیاد و کمک نمیکنه سر در بیاری.بهش میگم اگه تو دردسری افتادی ،درگیر اعتیاد شدی بگو کمکت میکنم .جیغ و داد میکنه که نگو.حاضرم نیس آزمایش بده.واقعا دیگه سردرگم موندم.یه کلمه از مشکلات زندگیم رو هم نمیتونم به خونوادم بگم.چون بابام مخالفه این ازدواج بود و با اصراره من راضی شد.شمابگید چیکار کنم.به نظر خودم ادامه ی این زندگی دیگه به صلاح نیس.تا حالا بخاطر عشقی که به خودش داشتم و بخاطر تنها فرزندم موندم و تموم تلاشم رو کردم که این زندگی رو نجات بدم.ولی احساس میکنم داره از من سو استفاده میشه.من از همه چیز گذشتم ولی اون حتی نخواس کوچکترین تغییری در خودش بده.حتی بهش گفتم تو دوس نداری تو فامیل مسایل زندگی رو باز کنی،بریم یه مرکز مشاوره کمکمون کنن و یه راهکاری بگیریم.بازم قبول نکرد چیکار کنم.اگه دادخواست طلاق بدم این 50 میلیون چک برگشتی رو چیکار کنم.حتی یک ریال پشتوانه مالی ندارم.نگران پسرم هم هستم که از من بگیرن تو اون خونواده معتاد ،سرنوشتش چی میشه؟خودم هم دیگه این نقاب خوشبختی که بصورتم زده دیگه داره برام سنگینی میکنه.چیکار کنم؟

نظرات  (۳)

۲۴ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۷ دکتر متحدی
سلام
خواهش میکنم. در خدمتتونهستم.
لطفاً نظر را به صورت خصوصی ارسال نفرمایید.
1- منظورم کار برای دیگران بود. مثلاً همکاری در ساخت و ساز، مغازه، یا هر چیز دیگر. به نحوی که فردی دیگر بر کار او نظارت داشته باشد.
2- ایشان که خود را به اینجا رسانده اند که 80 میلیون بدهی بوجود آورده اند، اکنون اگر بخواهند یک شبه این پول را تأمین کنند، مطمئنا اوضاع را بدتر خواهند کرد. برای پرداخت بدهی باید از کسی کمک بگیرند. مثلا خانواده خودشان.
3- لوازم منزلتان را نفروشید. زندگی تان را بسیار سخت خواهد کرد و مشکلات بعدی را نیز بوجود خواهد آورد.
4- به یک مرکز ترک اعتیاد مراجعه نمایید. در آنجا روانشناس دارند. با او مشاوره کنید و دقیقا رفتارهای شوهرتان را بگویید. او شما را راهنمایی خواهد کرد.
5- مطالبه نفقه مسئله خوبی است. شوک لازم را به وی وارد خواهد نمود. اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد. شما یک حکم می گیرید. در آینده شاید به دردتان خورد.
از دادگاه و دادگستری نترسید. با این چکهایی که دست مردم داده اید، دیر یا زود سروکارتان به قانون خواهد افتاد. از حالا تمرین کنید.
موفق باشید.
سلام و خیلی ممنون که پاسخ من رو دادید.چند نکته رو پیرو پاسخ شما میخوا بگم:
1-ایشون 40 سال سن دارن.ما تو گرگان ساکنیم که کار شرکتی زیاد نیس.اگه هم پیدا بشه ایشون تحصیلاتش در حد دیپلم 22سال پیشه و متاسفانه حتی به کامپیوتر هم تسلط ندارن.
2-با 70 -80 میلیون بدهی کجا میتونه کارکنه که پول طلبکارا رو بده و اونا صداشون در نیاد.الان داره از یکی جنس میگیره پولش رو میده به کس دیگه و همینجور از این دست به اون دست میکنه.
3-چه جوری میتونم بفهم که ایشون اعتیاد داره یا نه.چون خونوادش که با بچه هاشون راحتن و براشون مهم نیس و هیچ وقت لو نمیدن .خودشم که راضی به تست اعتیاد نیس.بعد به این آزمایشگاهها که اصلا اعتمادی نیس.برادرشون با وجود اعتیاد شدید راحت مجوز تاسیس آموزشگاه گرف.بعدشم من حتی یه سیگاری تو کل فامیلمون نداشتیم که از این چیزا سر در بیارم.البته یکی دوبار قبلنامواد تو کیفش دیدم که قسم خورد برا مامانش بوده که الان به اون قسمها هم دیگه شک دارم.
از طرفی احساس میکنم هر چی بیشتر دارم به این زندگی ادامه میدم ،دارم تو مرداب غرق میشم.فک میکنم دارم ارزشام رو از دست میدم و بی اعتبار میشم. میدونم میتونم به تنهایی از پس زندگیم بر بیام.فقط نمیدونم از کجا شروع کنم.
من خیلی دوستش داشتم و برا این دوس داشتن 15 سال از جوونیم رو دادم.از طرفی از فرایند طولانیه طلاق میترسم که روی پسرم تاثیر بد بذاره.خیلی حساسه و متاسفانه خیلی خیلی بیشتر از سنش میفهمه.ینی هیچ کاری نیس که بتونم اصلاح کنم یا حداقل کاری بکنم که بترسه و شوکی بهش وارد بشه؟
اینکه میگه هر چی هست و نیست رو بفروشیم(در بالا گفتم که دارایی برامون نمونده شاید در حد13میلیون تومن)؛حرفش رو گوش کنم؟
۲۴ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۵ دکتر متحدی
با سلام و تشکر بابت مراجعه به سایت و طرح سؤال
اینگونه که شما همسر خود را توصیف نموده اید به ظاهر استعداد و توانایی فعالیتهای اقتصادی ندارند. به هر حال وقتی چندین بار در فعالیتهای مختلف شکست خورده اند نشان دهنده نداشتن توانایی است. توصیه می شود که اینگونه افراد شغلی به صورت مستقل نداشته باشند، بلکه در شرکتی استخدام شوند و برای دیگری کار کنند. به این ترتیب وظایف و تکالیف را صاحب شغل مشخص نموده و بر فعالیت او نظارت می کند. ایشان نیز در پایان ماه حقوقثابت می گیرند و می توانند به همان اندازه خرج کنند.
2- اشتباه کرده اید که چک گرفته اید و آن را بدون پشتوانه خرج کرده اید. قانونا چک متعلق به شما است و در زمان بازپرداخت باید آن را پاس کنید و الا برگشت خورده و مشکلات جدی قانونی برایتان بوجود خواهد آمد.
3- با توجه به وضعیتی که از خانواده ایشان توصیف نموده اید و بی مسئولیتی و بی نظمی موجود در زندگی ایشان، پنهانکاری، و مخارج نامعلوم، احتمال اعتیاد وجود دارد. بررسی بیشتر نمایید.
4- حق طلاق با مرد است و شما با دلایلی که ذکر کردید نمی توانید طلاق بگیرید. طلاق فرایند بسیار زمانبری است. اگر فکر می کنید در آینده مجبور به طلاق خواهید شد، از همین اکنون باید اقدامات خود را شروع کنید. ابتدا باید نفقه خود را مطالبه نمایید. با توجه به اینکه در خانه پدری ساکن هستید و لوازممنزل نیز تهیه نکرده است...
وقتی محکوم به پرداخت نفقه شد و پرداخت نکرد آنگاه به استناد ماده 1129 قانون مدنی اختیار طلاق پیدا می کنید. این فرایند دو سه سال طول می کشد.
5- حضانت فرزندتان 11 تا 15 سالگی با پدرش است و بعد از بلوغ خودش می تواند انتخاب کند. البته اگر بخواهید اقدام برای طلاق کنید تا زمانی که حکم صادر شود تقریباً او بالغ خواهد شد.
برایتان آرزوی رفاه و شادکامی می کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی