دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

اگر خانمی مهریه خود را ببخشد و پس از گذر زمان متوجه شود که بر خلاف مصالح خود عمل نموده و از کرده خود پشیمان شود، تکلیف چه خواهد بود؟


پاسخ در قالب طرح سؤال:

پرسشگر:

۴ سال قبل با مردی از آشنایان پدرم ازدواج کردم. از شوهرم بسیار راضی بودم و او را دوست داشتم. به همین دلیل پس از گذشت یک سال از ازدواج‌مان  تمام مهریه‌ام را بخشیدم. شوهرم هم برای تشکر یک خودرو پراید برایم خرید. گرچه مقدار مهریه خیلی بیش‌تر از قیمت یک پراید بود. در آن زمان بسیاری از دوستانم و هم‌چنین خواهرم معتقد بودند که من اشتباه کرده‌ام اما من فکر می‌کردم نیازی به وجود مهریه در زندگی نیست چون خودم را خوشبخت حس می‌کردم و فکر می‌کردم تا آخر عمرم همین حس را خواهم داشت. اما متاسفانه این‌چنین نشد. از یک سال و نیم قبل مشکلات‌مان شروع شد. من قصد ادامه تحصیل داشتم و در کنکور دانشگاه نیز قبول شدم اما شوهرم تمایلی به ادامه تحصیل من نداشت. می‌گفت: «چه احتیاجی به درس خواندن داری. خانه‌داری بهترین و راحت‌ترین کار است. وقتی من مخارج تو را می‌دهم و تمام احتیاجاتت را برطرف می‌کنم دیگر چه نیازی به ادامه تحصیل و کار کردن است…» به هر حال شوهرم با دعوا و مشاجره بسیار قبول کرد که در دانشگاه ثبت نام کنم. در همان ماهه‌ای اول دانشگاه شروع کرد به کنترل کردن بیش از حد من. هر لحظه به من زنگ می‌زد. مرتبا به دانشگاه می‌آمد. این رفتارش من را خیلی ناراحت می‌کرد. مشکل دیگرمان این بود که بسیار اصرار داشت بچه‌دار شویم حال آن‌که من فکر می‌کردم فعلا زود است. در مورد ارتباط با اقوام و دوستان نیز اختلاف پیدا کرده‌ایم. چند بارهم مرا تهدید به طلاق کرده است. به هر حال هم اکنون در وضعیت روحی خوبی نیستم. الان فکر می‌کنم که نباید مهریه‌ام را می‌بخشیدم و پشیمان هستم. سوالم این است که آیا می‌توانم بخشیدن مهریه‌ام را ابطال کنم؟ آیا شوهرم باید در این مورد موافقت کند؟ لطفا راهنمایی کنید.

وکیل:

اجازه بدهید که بپرسم آیا مهریه‌تان را در دفترخانه اسناد رسمی بخشیده‌اید یا شفاهی و یا طی یک نوشته عادی؟ اگر از طریق سند بوده دقیقا عبارتی را که برای بخشش به کار برده‌اید را بگویید؟ سوال دوم این‌که آیا آن خودرو را که شوهرتان خریده از بابت بخشش مهریه بوده است؟

پرسشگر:

به دفترخانه مراجعه کردم و سردفتر برگه‌ای تنظیم کرد و من هم امضا کردم. در برگه نوشته شده است من با رضایت خود از تمام مهریه گذشت کرده و هبه می‌کنم. در مورد خودرو، شوهرم برای تشکر به عنوان هدیه برای من خرید، پس از ۴ ماه از بخشیدن مهریه.

وکیل:

در مورد این‌که آیا رجوع از بخشش مهریه امکان‌پذیر است یا نه اتفاق نظر وجود ندارد. یعنی برخی دادگاه‌ها آن را امکان‌پذیر دانسته و برخی قبول نمی‌کنند. بر اساس مقررات قانون مدنی اگر هبه مهریه در مقابل مال یا انجام عملی انجام شده باشد و به اصطلاح حقوقی معوض باشد، قابل رجوع نیست. هم‌چنین اگر دین از عهده شوهر ساقط شده باشد نمی‌توان از هبه رجوع کرد. اما با توجه به این‌که هبه شما معوض نبوده و اصطلاح به‌کاربرده‌شده در سند نیز عبارتی نیست که دین شوهر را ساقط کند، بنابراین می‌توان گفت رجوع شما ممکن است. البته همان‌طور که گفتم همه دادگاه‌ها چنین نظری ندارند. بر اساس ماده ۸۰۶ قانون مدنی: «هرگاه داین طلب خود را به مدیون ببخشد حق رجوع ندارد.» برخی معتقدند که چون مهریه دین است بنابراین بر اساس این ماده نمی‌توان از هبه مهریه رجوع کرد اما بسیاری از دادگاه‌ها معتقدند مهریه ماهیتا متفاوت از دین است و امکان رجوع از آن وجود دارد. بیش‌تر دادگاه‌ها رجوع از بذل مهریه را به شرط غیرمعوض بودن و هم‌چنین بدون اسقاط دین شوهر می‌پذیرند. در این مورد حتی آرائی هم صادر شده است.

به عنوان نمونه به این رای که یکی از دادگاه‌های استان گیلان صادر کرده است نگاه کنید.

پرسشگر:

برای این‌که از بخشش مهریه‌ام رجوع کنم چه کار باید بکنم؟

وکیل:

برای این کار دو راه وجود دارد. اولا می‌توانید به دفترخانه اسناد رسمی رفته و طی یک سند رسمی رجوع خود از بذل مهریه را اعلام کنید. اما ممکن است دفترخانه‌های اسناد رسمی به دلیل وجود اختلاف در این مساله، چنین سندی را تنظیم نکنند. در این صورت باید دادخواستی با عنوان رجوع از بذل مهریه تنظیم کرده و به دادگاه حقوقی محل اقامت‌تان تقدیم کنید. رای دادگاه در این مورد معتبر بوده و نیازی به ثبت در دفترخانه نیست. هم‌چنین در این مورد نیازی به موافقت شوهر شما نیست. اما به هر حال اگر به دلایلی نخواهید به دادگاه مراجعه کنید و یا نتیجه نگرفتید، می‌توانید از شوهرتان بخواهید که با مراجعه به دفترخانه دوباره مهریه تعیین کند. شاید بهتر این باشد که قبل از اقدام قضایی با شوهرتان صحبت و او را قانع کنید که برای تعیین مجدد مهریه اقدام کند.

البته جای ذکر است که پس از عقد نمیتوان مهریه را افزایش داد. آنچه در اینجا مد نظر است رجوع از هبه مهریه می باشد.

نظرات  (۱۰)

سلام منو نامزدم میخواهیم توافقی جدا بشیم قرار بر این شد که با پرداخت مبلغی ما از هم جدا بشیم منو برد دفتر خونه و من مهریم رو بخشیدم اونم بهم حق وکالت داده و در حضور شاهد گفته یک پولی رو به من میده بعد برای طلاق توافقی بریم الآن  اما ر باز زده من میتونم دوباره مهریم رو طلب کنم یا خیر؟

پاسخ:
سلام. اگر ذمه شوهرتان را ابراء کرده باشید، دیگر نمی توانید آن را مطالبه کنید. اما اگر بخشیده باشید یا به عبارت حقوقی هبه کرده باشید، چون معوض بوده و عوض آن از طرف شوهرتان پرداخت نشده است میتوانید مهریه را مجدد مطالبه کنید. ضمنا در هر حال مبلغی را که قرار بوده شوهرتان پرداخت کند را با استناد به شهادت یک شاهد و یک سوگند می توانید از طریق دادگاه مطالبه کنید.

باسلام من به مدت یک ماه پیش با خانومم به دفتر اسناد رفتیم و ایشون کامل مهریه رو به من بخشید و من نیز حق طلاق و اون دادم آیا باز ایشون میتونه بخشش مهریه رو برگردونه . با اینکه حق طلاق هم بهش دادم اگه دنبال طلاق نره من چکاری میتونم انجام بدم

 

پاسخ:
اگر طی دو سند مجزا مهریه بخشیده شده و وکالت طلاق داده شده است امکان انصراف وجود ندارد. اما اگر در متن وکالت طلاق شرط بخشش مهریه شده است، خانم تا وقتی که از حق طلاق استفاده نکرده است می تواند مهریه را مطالبه نماید. متن اسناد تنظیمی را حضورا به یک وکیل دادگستری نشان دهید.

سلام

من میخوام از همسرم به صورت توافقی جدا بشم و قرار بر این شده که مهریه را ببخشم تا طلاق بده

سوال من این هست که آیا حتما باید مهریه در محضر ثبت بخشیده بشه؟

و اگه در حضور مشاور حقوقی و به صورت عادی روی برگه نوشته بشه و‌ بخشیده بشه در قبال وکالت طلاق و به دادگاه ارائه بشه و به هر دلیلی از طلاق منصرف شدیم و دفتر خانه برای طلاق نرفتیم، تا چه مدت این تعهدات که روی برگه در قبال هم کرده ایم اعتبار دارد؟؟

پاسخ:
در طلاق توافقی، تمامی توافقاتی که زوجین هنگام درخواست طلاق می کنند، مانند بخشش یا نحوه وصول مهریه، جهیزیه، حضانت فرزند و ... در حکم دادگاه درج می شود و اگر حکم دادگاه اجرا شده و طلاق واقع گردد تمامی این توافقات لازم الاجرا خواهد بود. اما اگر در مدت سه ماه از تاریخ صدور حکم طلاق توافقی، زوجین نسبت به اجرا و ثبت طلاق اقدام ننمایند، حکم بی اثر شده و طبیعتا توافقاتی که در آن درج شده هم بی اثر خواهند بود. بنابراین نیازی به ثبت بخشش مهریه یا وکالت در طلاق خارج از دادگاه نخوهید داشت.

سلام من مهریه ام را در دفترخانه بخشیدم و در قبالش حق طلاق به من داده شد ولی ازاین حق استفاده نکردم و زندگی مشترکم ادامه دارد آیا میتوانم مهریه ام را برگردانم و اینکه مراحل قانونی برگرداندن مهریه چیست؟ به حضور و رضایتهمسرم نیازهست؟

پاسخ:
سلام. متأسفانه مهریه قابل برگشت نیست مگر با رضایت همسرتان. چون حتی اگر بخشش شما را هبه هم در نظر بگیریم، چون در قبال آن وکالت در طلاق گرفته اید، هبه معوض هست و غیر یابل انصراف...

سلام بنده ۵ماه ک طلاق توافقی گرفتم قبل طلاق همسر سابقم منو بزور برد دفتر اسناد رسمی وبزور خواهان بخشش مهریه شد و اینکارو بنده انجام دادم و خودش برای طلاق برام وکیل گرفت و بدون هیچ مشاوریی با پارتی بازی و پول تونست یک هفته ای طلاق منو بده و بهم وعده ماشین و خونه و حق فرزند رو داده بود وبازم بازوررر ازم خواست ک این وعده ها رو قید نکنم و منو بدون اطلاع خانواده طلاق داد حالا من میخوام بدونم میتونم ب مهریه ام رجوع کنم واگر امکانش هست  توروخدا راهنماییم میکنین !؟

پاسخ:
به نظر نمیرسه پس از طلاق بتونید از بذل مهریه و سایر حقوق مالی منصرف بشید. ولی به هر حال اسناد و مدارکتون رو حضوراً به یک وکیل نشون بدید. شاید متن اسناد تنظیم شده طوری باشه که بتونید ازش چیزی به نفع خودتون در بیارید و یا اونها رو باطل کنید.

با سلام

من قصد دارم بدون اطلاع شوهرم مهریه ام که 110 تا سکه هست رو ببخشم و بعد از بخشش بهش اطلاع بدم اما سوالم این هست که اگر بخشش مهریه م باعث بشه به فکر طلاق دادن بیفته چی! چه متنی رو باید دفترخانه بنویسه و امضا کنم که هم بخشیده باشم هم در صورت نیاز خدایی نکرده بتونم پس بگیرم مهریه م رو؟؟   ضمنن به دلایلی مجبور به انجام این کار هستم  لطفا جواب بدید

پاسخ:
اگر مهریه بخشیده بشه، دیگه قابل پس گرفتن نیست. طلاق حقی است که شرع و قانون برای مرد در نظر گرفته و شما نمیتونید با شرط کردن این حق رو از بین ببرید. به دفتر خونه بکید سند هبه غیر معوض برتون تنظیم کنه.
۳۰ بهمن ۹۷ ، ۲۱:۱۵ رضا ابراهیمی
سلام کمتر از یک سال پیش به دلیل مشکلات خواهان طلاق توافقی شدیم همسرم و من به دفتر اسناد رسمی رفتیم و مهریه نفقه اجرت المثل را به من بخشید سر دفتر قبل از انجام کار اعلام کرد که این بخشش اگر پشیمان شدید قابل بازگشت نیست همسرم در تهران و من در رشت هستم به دلیل مشغله کاری نتونستم برای کار طلاق به تهران برم الان خانوم زنگ زده که تو نیومدی من تقاضای اعصار کردم آیا میتواند مهریه خود را دوباره طلب کند ممنون میشم جواب بدین 
پاسخ:
بستگی به نوع طلاق دارد. اگر نوع طلاق بائن بوده باشد، خانم در دوران عده حق بازگشت به مهریه را دارد که در این صورت نوع طلاق تبدیل به رجعی خواهد شد و مرد هم حق رجوع و ابطال طلاق را در ایام عده پیدا می کند. باید پرونده و حکم صادره بررسی شود.
معذرت میخوام پاسخ شما صحیح است اما طلاق انجام نگرفته ب نظر شما باتوجه ب بخشش در دفترخانه وصدور گواهی عدم امکان سازش ورد اعتراضات ایشان حق رجوع دارد یا ندارد...ایا طلاق انجام نشده واجرا نمیکند توافقات بهم میخورد
پاسخ:
طبق تبصره ماده 34 قانون حمایت خانواده هرگـاه حکم طلاق توافقی از درجه اعتبار ساقط شود، یعنی در مدت سه ماه به دفتر خانه ارائه نشده و طلاق انجام نشود، کلیه توافقاتی که حکم مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.
مگر اینکه طی یک سند رسمی غیر از حکم دادگاه زوجه به صورت کلی از مهریه گذشت کرده و آن را بخشیده باشد که در این صورت قابل رجوع نخواهد بود و ظاهرا مورد شما اینچنین است.
ضمنا اگر گواهی صادر شده و قطعی شده باشد برای اجرای طلاق نیازی به حضور و رضایت زوجه نیست و شوهر می تواند بدون حضور زوجه هم طلاق را اجرا نماید.
سلام.من ی طلاق توافقی باهمسرم داشتم وب دفترخانه اسناد رسمی مهریه وکلیه حق وحقوق شرعی وعرفی خودش رو درقبال طلاق بخشید البته از هبه یا ابرا نامی برده نشده وبعد از حضور دردادگاه هم بخشید وگواهی عدم امکان سازش صادرشد ولی بعد از صدورحکم ب حکم اعتراض کرد واعتراض ایشان دردادگاه بدوی وتجدیدنظر ردشده وگفته اند ک حق تجدیدنظر خواهی فرجام خواهی ندارد..حال دوتادادخواست دیگه داده یکی تایید رجوع از هبه ویه دادخواست مهریه عندالمطالبه ک پرداخت نکردم...خواستم بینم حق رجوع دارد ومهریه بهش تعلق میگیرد یا ن..تشکر فراوان
پاسخ:
درطلاق توافقی هنگامی که طلاق اجرا میشود کلیه توافقات مندرج در حکم دادگاه لازم الاجرا است و نمی تواند بر خلاف آن عمل نماید. رجوع از مابذل هم نیاز به اثبات دارد.
با سلام
همسرم در دفتر اسناد رسمی مهریه و نفقه و اجرت المثل رو بهم بذل کرده و منم قبول بذل کردمه و در ادامه امده حق هیچگونه اعتراضی به موارد را ندارد و حق ادعا و اعتراضی را در اینده از خود سلب و ساقط کرده. حال چند تا سوال داشتم از خدمتتون
1؛ همسرم میتواند به موارد فوق رجوع کند
2 ؛ همسرم در مقابل وکالت در طلاق موارد بالا رو بهم بذل کرده و در سند رسمی و توضیحات نیامده
3 ؛ایا با توجه به موارد ذکر شده هبه انجام شده معوض میشود؟ چون هر دو سند در یک روز و در یک دفترخانه انجام شده
با تشکر از شما
 
پاسخ:
طبق قواعد حقوقی ابراء ذمه متفاوت از هبه است. اگر در سند آمده است که حقوق مالی را بذل نموده است و ذمه شما را بری نموده است، یا مفهومی نزدیک به این، قابل رجوع نخواهد بود. حتی در هبه هم اگر بخشش در قبال چیزی باشد قابل رجوع نیست. در هر حال در صورت ابهام، تفسیر قرارداد بر عهده مقام قضایی خواهد بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی