دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

بازداشت در مهمانی و اجبار به ازدواج توسط دادگاه

بررسی در قالب طرح سؤال

پرسشگر:

در مورد مشکلی که برای خواهرم پیش آمده سوال دارم. خواهر کوچک من که ۲۱ سال سن دارد چند ماه پیش با پسری آشنا و دوست شده است. من از این موضوع اطلاع داشتم اما پدر و مادرم نمی‌دانستند. چند هفته پیش خواهرم به همراه آن پسر در یک مهمانی توسط نیروی انتظامی دستگیر شد. مهمانی یک جشن تولد بوده و به هر حال چندین دختر و پسر در جشن شرکت داشته‌اند. از کلانتری به خانه زنگ زدند و موضوع را گفتند. پدرم بسیار ناراحت و عصبانی شد. به هر حال به دادگاه رفتیم و با گذاشتن سند خواهرم را آزاد کردیم. با مادرم تصمیم گرفتیم که مدتی خواهرم را به خانه یکی از اقوام بفرستیم زیرا پدرم خیلی عصبانی است. چند روز پیش که دوباره ما را به دادگاه خواستند رفتیم. دادگاه به ما گفت که دخترتان در یک پارتی مختلط و غیراخلاقی دستگیر شده است و حتما محکوم خواهد شد. دوست خواهرم با خانواده‌اش نیز آنجا بودند. قاضی به ما گفت که اگر خواهرم و آن پسر ازدواج کنند پرونده را می‌بندد. خیلی ناراحت هستیم. لطفا کمک‌مان کنید. چه کار کنیم؟ آیا خواهرم باید با آن پسر ازدواج کند؟

وکیل:

متاسفم که چنین مشکلی برای خواهرتان به وجود آمده است. متاسفانه بسیار اتفاق می‌افتد که ماموران انتظامی اقدام به دستگیری دختر و پسرها در مهمانی‌ها می‌کنند. به هر حال به چند مساله باید توجه کنید. اول این‌که به احتمال بسیار اتهام خواهرتان رابطه نامشروع است. براساس قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع جرم است  و مجازات دارد و مجازات آن شلاق است. البته در مورد این‌که از لحاظ قانونی می‌شود  گفت خواهر شما به رابطه نامشروع محکوم خواهد شد یا نه، نمی‌توان نظر قطعی داد. برای اظهار نظر در این مورد لازم است جزئیات پرونده در دسترس باشد اما به‌طور کلی می‌توان گفت در مورد این‌که چه رفتارهایی رابطه نامشروع است و چه رفتارهایی نیست، اختلاف نظر وجود دارد. قضات نیز با نظرات متفاوت به این مساله نگاه می‌کنند. برخی از قضات صرفا رابطه جنسی غیر از زنا را شامل رابطه نامشروع می‌دانند اما برخی دیگر هرگونه رابطه از جمله صحبت کردن را نیز رابطه نامشروع می‌دانند. آن‌چه از قانون برداشت می‌شود این است که فقط رابطه‌های فیزیکی مابین دختر و پسر رابطه نامشروع است. ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در این مورد است.  به هر حال به خواهرتان بگویید که در دادگاه رابطه دوستی خود را صرفا یک آشنایی ساده عنوان کند و هرگونه رابطه‌ای فراتر از این را انکار کند. بر اساس قوانین ایران، در جرایم منافی عفت در صورت نبود ادله نمی‌توان برای کشف مساله بازجویی و تحقیق کرد. بر طبق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی «در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است.»

اما در مورد اظهارات فردی که گفته اگر این دو ازدواج کنند پرونده را مختومه می‌کند، چنین سخنی فاقد مبنای حقوقی است و هیچ اعتبار و ارزشی ندارد. متاسفانه دیده شده است که برخی از قضات با تهدید یا ترساندن، دختر و پسرهایی را که با یکدیگر دوست بوده و دستگیر شده‌اند ترغیب به ازدواج می‌کنند. این رفتار غیرقانونی است. بنابراین مطلقا خواهر شما مجبور به ازدواج با دوست خود نیست و هیچ مقامی نمی‌تواند وی را مجبور به ازدواج کند.

پرسشگر:

یعنی ممکن است خواهر من محکوم شود؟

وکیل:

همان‌طور که گفتم نظر قطعی در این مورد نمی‌توان داد اما به هر حال امکان آن وجود دارد. البته باید عرض کنم که اگر هم قاضی رابطه نامشروع را تشخیص دهد به احتمال زیاد مجازات را تعلیق کرده و یا به جزای نقدی تبدیل خواهد کرد. یعنی معمولا مجازات شلاق نسبت به دخترهایی که سابقه ندارند و جوان هستند اعمال نمی‌شود اما امکان آن وجود دارد.

پرسشگر:

به نظر شما برای پیگیری پرونده وکیل بگیریم؟

وکیل:

بله اگر این امکان برای‌تان وجود دارد. قطعا پیگیری پرونده توسط وکیل بهتر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی