دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

بررسی در قالب طرح سؤال

پرسشگر:

با سلام. خانم ۲۷ ساله ای هستم. یک سال پیش با مردی آشنا شدم و با وی ازدواج کردم. شوهرم قبل از ازدواج گفته بود که دبیر آموزش و پرورش است. همچنین گفته بود که یک آپارتمان دارد. پس از عروسی متوجه شدم که شغل همسرم معلمی نیست بلکه تعمیرکار لوازم خانگی است. همچنین آپارتمان نیز برای برادر وی است و او اجاره نشین برادرش است. مساله را با خانواده ام در میان گذاشتم. همچنین به همسرم نیز گفتم که مرا فریب داده است. چند روز به خانه پدرم رفتم اما شوهرم چندین بار عذرخواهی کرد و دلیل دروغ گفتن خود را دوست داشتن من و ترس از راضی نشدن من به ازدواج با او بیان کرد. به هر حال با وساطت اقوام و پدر و مادر وی به خانه برگشتم اما اعتمادم را نسبت به شوهرم از دست دادم. به همین دلیل کمی در مورد زندگی قبل از ازدواج او تحقیق کردم. متاسفانه متوجه شدم که چند سال قبل با یکی از اقوام خود ازدواج کرده و چند ماه پس از عقد جدا شده اند. پس از اطلاع از این موضوع خانه را ترک کردم و به خانه پدرم رفتم. شوهرم در پاسخ به این مساله گفت که کوچکترین رابطه عاطفی و جنسی بین آنها نبوده است و آنها با اصرار خانواده شان مجبور به ازدواج شده اند. وقتی از شوهرم پرسیدم که چرا قبل از ازدواج این مساله را به من نگفته در جواب گفت که لزومی ندیده است. به هر حال من نمی توانم این مساله را فراموش کنم. خیلی ناراحت و عصبی هستم از اینکه فریب خورده ام. می خواهم به دادگاه بروم. چه کار باید بکنم؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

وکیل:

خانم محترم! از اینکه چنین اتفاقی در زندگی شما افتاده است متاسفم. اقدام حقوقی حق شماست. اولین مساله ای که باید توجه داشته باشید این است که شما باید فریب خوردن خود در دادگاه را ثابت کنید. یعنی ممکن است شوهرتان بگوید که من حقایق را گفته بودم و دروغ گفتن خود را انکار کند. بنابراین به این فکر باشید که در صورت انکار مساله از ناحیه شوهرتان چگونه می توانید فریب خوردن خود را اثبات کنید. برای اثبات فریب، شهادت یکی از راهها است. شما گفتید که شوهرتان در مورد شغل و وضعیت مالی خود دروغ گفته بود و این دروغ نزد خانواده شما و احتمالا افراد دیگر اثبات شده است. همچنین اگر شوهرتان از طریق پیامک یا موارد مشابه به نوعی دروغ گفتن خود را اقرار کرده آنها را نگهداری کنید و به دادگاه ارائه دهید.

پرسشگر:

باید به دادگاه خانواده بروم و تقاضای طلاق کنم؟ آیا دادگاه به دلیل دروغ حکم طلاق مرا خواهد داد؟

وکیل:

فریب در ازدواج از مواردی است که حق فسخ را ایجاد می کند. یعنی اگر یکی از زوجین با دروغ یا کتمان حقیقت دیگری را راضی به ازدواج کرده باشد، برای شخص فریب خورده حق فسخ نکاح ایجاد می شود. فسخ متفاوت از طلاق است. ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی در این مورد بیان داشته است که: «هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکوره فاقد وصف مقصود بود برای طرف مقابل حق فسخ خواهدبود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبانیا بر آن واقع شده باشد.» بنابراین بهتر است دادخواست فسخ نکاح به دادگاه بدهید. دادگاه پس از اثبات امر تصمیم خواهد گرفت که آیا این عمل شوهرتان می تواند نکاح را فسخ کند یا نه. به عبارتی تشخیص فسخ نکاح با دادگاه خواهد بود.

پرسشگر:

آیا می توانم مهریه خود را نیز به اجرا بگذارم؟

وکیل:

بله. مهریه دین شوهرتان است و هیچ ربطی به فسخ نکاح ندارد.

مساله دیگری که باید توجه کنید این است که علاوه بر اینکه شما می توانید دعوای فسخ نکاح مطرح کنید، شکایت کیفری نیز می توانید انجام دهید. بر اساس قانون مجازات اسلامی فریب در ازدواج جرم و دارای مجازات است. به عبارتی شوهر شما با گفتن چنین دروغ هایی به شما، از لحاظ قانونی مرتکب جرم شده است. ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی در این مورد مقرر کرده است که: «چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریک از آنها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.» بنابراین شما می توانید به دادگاه جزایی بروید و شکایتی با عنوان فریب در ازدواج تنظیم کنید و به دادگاه بدهید. دادگاه در صورت تشخیص امر، شوهرتان را به مجازات حبس و یا ممکن است به مجازات جزای نقدی بدل از حبس محکوم کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی