دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

در برخی شرایط مردی که متأهل است، قصد دارد با خانمی دیگر ازدواج نماید. این امر ابتدا به ساکن مقدور نیست و هیچ دفتر رسمی ازدواجی نکاح دوم را ثبت نمی‌نماید. در چنین شرایطی مرد ابتدا باید به طرفیت همسر اول در دادگاه خانواده طرح دعوی نموده و از دادگاه اجازه ازدواج مجدد بگیرد، و سپس با حکم دادگاه مبادرت به ازدواج دوم و ثبت رسمی آن نماید. طبیعتاً در دادگاه همسر اول مخالفت و مقاومت می‌نماید و گرفتن چنین حکمی از دادگاه بسیار مشکل است.

.

در این حالت مرد و زوجه جدید او دو راه‌حل در پیش دارند.

راه‌حل اول: اینکه عقد موقت منعقد نمایند.

این راه‌حل چندان مطلوب خانم‌ها نیست. زیرا صرف‌نظر از جنبه اجتماعی نامطلوب، در عقد موقت نفقه و ارث به زوجه تعلق نمی‌گیرد و در صورت بروز اختلاف شوهر به راحتی می‌تواند با بذل مدت او را ترک نماید. فرزندآوری نیز مشکلات خاص خودش را دارد.

راه‌حل دوم: اینکه عقد دائم غیررسمی منعقد نمایند.

در این حالت زوجین با مراجعه به یک عاقد شرعی، عقد دائم منعقد می‌نمایند و سپس زوجه دوم با مراجعه به دادگاه خانواده به طرفیت شوهر خود طرح دعوی نموده، و درخواست ثبت رسمی ازدواج را می‌نماید. دادگاه خانواده قطعاً رأی به ثبت این ازدواج می‌دهد و به این ترتیب ازدواج دوم بدون اینکه همسر اول متوجه موضوع شود، ثبت خواهد گردید.

مشکل راه‌حل دوم این است که ازدواج دائم بدون ثبت رسمی جرم است و می‌تواند 25 تا 50 میلیون تومان جزای نقدی برای شوهر در بر داشته باشد. اگر به هر دلیل در دادگاه کیفری طرح شکایت گردد، علاوه بر دستور ثبت ازدواج، شوهر به پرداخت جزای نقدی نیز محکوم می‌گردد.

.

در زیر حکم دادگاه ارائه شده است که پس از پنج سال زندگی مشترک، اختلاف ایجاد شده و شوهر جهت ثبت ازدواج دائم همکاری نمی‌کرد و با شکایت کیفری همسر دوم، دادگاه علاوه بر دستور ثبت ازدواج، شوهر را به پرداخت 40 میلیون تومان جریمه در حق دولت محکوم کرده است.

.

.

.

.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی