دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

تعطیلات آخر هفته، تعطیلات ماهیانه و تعطیلات نوروزی و به‌طور کلی هرگونه تعطیلات و برنامه‌های خاص (نظیر مسافرت، مهمانی و...)، می‌تواند در روابط زناشویی تاثیر بگذارد. این مساله را می‌توان از دو نگاه مورد بررسی قرار داد؛ در نگاه اول و از دید خیلی از زوج‌ها، تعطیلات و برنامه‌های خاص آن، مشغولیت‌های متعددی را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود از پرداختن به روابط زناشویی و عاطفی به دلایل مختلف مانند خستگی از کارهای منزل، مهمانی‌دادن و مهمانی‌رفتن و...، خودداری کنند. تقریبا بیشتر زوج‌ها این دیدگاه را دارند.

نگاه دوم اما با نگاه اول تفاوت دارد و معمولا به عنوان یک برنامه آموزشی، برای ارتقای روابط زناشویی استفاده می‌شود. از نگاه دوم، تعطیلات، زمان بسیار مناسبی برای بهبود و ترمیم روابط زناشویی است. داشتن روابط زناشویی در محیطی جدید مانند هتل، کلبه جنگلی و...، داشتن فرصت کافی برای بحث و تبادل‌نظر، زمان کافی برای بیشتر با هم بودن و... برای این افراد مهم است.

اما قبل از پرداختن به هرکدام از این دو دیدگاه، لازم است همسران به 3 نکته بسیار مهم و موثر توجه داشته باشند:

اول اینکه، به نظر خیلی از زوج‌ها، داشتن روابط زناشویی ماهیتی «همه یا هیچ» گونه دارد و معتقدند یا نباید روابط زناشویی داشته باشند یا اگر دارند، حتما باید به اوج لذت منجر شود. دلیل این موضوع، متاسفانه نگرش‌های غلط آنهاست که باعث ایجاد انتظارات و توقعات غیرمنطقی می‌شود و در بیشتر موارد موجب نارضایتی‌شان رامی?شود، اما می‌توان روابط رناشویی فوق‌العاده لذت‌بخشی را بدون تجربه ارگاسم هم داشت. زوج باید به این نکته توجه داشته باشند که هدف از برقراری رابطه زناشویی، لذت بردن از بودن با هم است؛ نه اینکه روابط جنسی به چه شکل پیش رود، یا در طول روابط زناشویی چه باید بکنند. البته باید خاطرنشان کرد داشتن مهارت‌های جنسی می‌تواند به هر چه لذت‌بخش‌تر کردن رابطه زناشویی کمک کند؛ اما زوج می‌توانند با سطح‌بندی مناسب روابط زناشویی و با توافق با یکدیگر، روابط خوبی با هم داشته باشند.

نکته دوم، مدت زمانی است که زوج با یکدیگر رابطه دارند و می‌تواند برنامه‌ریزی‌های گوناگون را تحت‌تاثیر قرار دهد. ممکن است روابط زناشویی زوجی که مدت زمان زیادی با یکدیگر بوده‌اند، با گذشت زمان و به دلایل مختلف (مشغله‌کاری، نگهداری از فرزندان و...) محدود شده باشد، دچار مشکلات ارتباطی شده باشند یا مسایل زناشویی برای آنها به نوعی عادت تبدیل شده باشد. طبیعتا نوع برنامه‌ریزی‌های چنین زوج‌هایی برای تعطیلات، باید بر امتحان روش‌های جدید در روابط زناشویی متمرکز باشد. از طرفی زوج‌هایی که روابط کوتاه‌مدتی داشته‌اند و از تازگی موقعیت جدید لذت می‌برند نیز برای تحکیم روابط باید برنامه‌های متفاوتی داشته باشند.

سومین نکته این است که هرگونه برنامه‌ریزی برای داشتن روابط زناشویی در هر زمان (تعطیلات و غیرتعطیلات) حتما باید با هماهنگی و توافق هر دو طرف باشد. برای اینکه این روابط لذت‌بخش و با بهترین نتیجه باشد، نباید به هیچ‌کدام از طرفین تحمیل شود. زیرا در این صورت فقط نارضایتی به‌وجود خواهدآورد. این مساله به‌خصوص در زمان تعطیلات، به دلیل برنامه‌های خاص آن، بسیار مهم است.

دو نگاه به روابط زناشویی و تعطیلات

همان‌طور که گفته شد، از دو نگاه می‌توان روابط زناشویی در تعطیلات را بررسی کرد؛

از دیدگاه اول که در مورد بسیاری از زوج‌ها صدق می‌کند؛ تعطیلاتی نظیر تعطیلات سال جدید که طولانی‌مدت هم است، به دلایل مختلف زمان مناسبی برای داشتن روابط زناشویی نیست زیرا خانه‌تکانی، خریدهای شب عید و 
دید و بازدیدها فرصتی را برای انجام این کار به آنها نمی‌دهد. این دیدگاه به‌خصوص در مورد زوج‌هایی که ممکن است روابط خوبی با هم نداشته باشند، بیشتر صدق می‌کند زیرا برای نپرداختن به روابط زناشویی و عاطفی دلایل موجهی دارند. البته برای همسرانی که مدت زمان زیادی از روابط آنها می‌گذرد نیز به دلیل داشتن فرزندان و گاهی عروس یا داماد و حتی نوه، قابل‌قبول‌تر است زیرا زمان بیشتری را با آنها صرف می‌کنند تا با یکدیگر. این مساله می‌تواند دلیل مهم دیگری هم داشته باشد و آن عادی شدن روابط زناشویی برای آنهاست؛ به‌خصوص اگر از مهارت‌های مناسبی برخوردار نباشند و نتوانند روابط زناشویی لذت‌بخشی را با آزمودن شیوه‌های جدید، وقت‌گذاشتن برای یکدیگر، باهم‌بودن، با هم تفریح کردن و ... تجربه کنند. طبیعتا در تعطیلاتی نظیر تعطیلات نوروز، تمام این مشغولیت‌ها وجود دارند، خستگی ناشی از پرداختن به این امور را نیز باید اضافه کرد، اما همان‌طور که گفته شد، زوج می‌توانند با توافق یکدیگر و قبل از شروع برنامه‌های تعطیلات، در این مورد برنامه‌ریزی داشته باشند. این در مورد هر دو گروه زوج‌ها (با روابط طولانی‌مدت و روابط کوتاه‌مدت) صدق می‌کند. نپرداختن به روابط زناشویی می‌تواند نارضایتی جنسی را به دنبال داشته باشد و در صورت بروز مشکل در روابط بین‌فردی، تشدید می‌شود.

در دیدگاه دوم، طرفین تعطیلات و برنامه‌های خاص آن نظیر مسافرت، داشتن زمان کافی برای با هم بودن را برای رفع تعارضات زناشویی، بهبود روابط‌ زناشویی، لذت بردن از بودن با هم و انجام برنامه‌های تفریحی در کنار یکدیگر فرصتی مغتنم می‌دانند. در این دیدگاه، تعطیلات زمان بسیار مناسبی است تا زوج‌هایی که روابط طولانی‌مدتی داشته‌ و به دلایل متعدد کمتر به یکدیگر پرداخته‌اند، بتوانند از طریق برنامه‌ریزی‌، زمان بیشتری را با یکدیگر بگذرانند. در مورد این زوج‌ها، برنامه‌های از پیش تعیین‌شده می‌تواند مفیدتر باشد زیرا معمولا فرزندانی در خانه دارند و باید به وظایف و مسوولیت‌های دیگرشان نیز بپردازند. بنابراین برنامه‌ریزی برای داشتن اوقاتی خوش با یکدیگر، پیاده‌روی، قرار عاشقانه با یکدیگر گذاشتن، داشتن روابط زناشویی در فضایی جدید در زمانی متفاوت از آنچه معمولا بوده یا به شیوه‌های جدید و متفاوت، می‌تواند در بهبود روابط بسیار موثر باشد. با این حال زوج‌ باید به این نکته توجه داشته باشند که اولا لزومی ندارد که روابط زناشویی‌شان به اوج لذت منجر شود، دوم اینکه باید برنامه‌ریزی با توافق یکدیگر باشد و هر دو نفر مسوولیتی را در فراهم کردن زمان و مکان مناسب (شرایط محیطی‌ای که دوست دارند در آن شرایط با یکدیگر رابطه داشته باشند و...) بر عهده گیرند. قرارهای عاطفی آنها می‌تواند شامل صحبت کردن با یکدیگر، نوازش، داشتن رابطه زناشویی و تفریح و بازی با یکدیگر باشد.

مهم، بودن با همدیگر است

اگر روابط زوجی دچار مشکل است، بهتر است علاوه بر مشاوره با متخصص برای گرفتن برنامه‌های خاص، در مراحل اولیه گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز درباره روابط، انتظارات و پرهیز از پرداختن به رفتارهایی که ممکن است ایجاد تنش و نگرانی کند، داشته باشند. البته در صورتی‌که زوج روابط بین فردی مشکل‌زایی دارند، حتما باید به متخصص مراجعه کنند. زن و شوهر باید قبل از شروع تعطیلات این مسایل را بررسی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند؛ محل مسافرت، محل اقامت و سایر مسایل را مشخص کنند و تلاش داشته باشند از بودن با هم لذت ببرند و سعی کنند بر مسایل تنش‌زا و نگران‌کننده، اینکه این بار روابط چگونه می‌گذرد و آیا می‌توانند از پس کار برآیند، تمرکز نکنند. تمرکز فقط بر یک مساله باشد، بودن با یکدیگر و حتی نیم ساعت لذت بردن از وجود هم. زوج‌هایی که از روابط آنها مدتی نمی‌گذرد، طبیعتا به دلیل مشغولیت‌های کمتر، بهتر است روابط زناشویی بدون برنامه داشته باشند. این زوج‌ها نیز باید بتوانند از فرصت به دست آمده برای بیشتر باهم‌بودن و لذت‌بردن از وجود هم استفاده کنند. توافق‌ها باید قبل از شروع تعطیلات انجام گرفته باشد تا در زمان تعطیلات، فرصت به بحث در مورد اینکه چه بکنند، نگذرد و اگر احساس می‌کنند باید در مورد انتظارها و برنامه‌های زناشویی خود با یکدیگر گفت‌وگو کنند، این کار را حتما انجام دهند. در این مورد نیز لزومی ندارد روابط زناشویی به اوج لذت و آمیزش منجر شود. توافق زوج شرط اول است و باید تلاش کنند صمیمیت و عاطفه بیشتری از خود نشان دهند، محیط و شرایط رمانتیکی برای خود مهیا کنند، از شیوه‌های جدید استفاده کنند، باهم‌بودن را بیشتر تجربه کنند و آنچه دوست دارند، در کنار هم انجام دهند.

طبیعتا در تعطیلات انرژی و زمان زیادی از زوج گرفته خواهد شد و وقایع پیش‌بینی‌نشده متعددی رخ می‌دهد که بر روابط زناشویی تاثیر دارد اما توجه به نکته‌هایی که گفته‌ شد می‌تواند در داشتن روابط عاطفی و زناشویی مناسب در زمان تعطیلات موثر باشد. با این حال اگر روابط بین فردی زوج دچار مشکل است، باید با متخصص مشورت کنند و قبل از تعطیلات، به فکر حل مشکلات بود.

 


-----» سایر مطالب مرتبط «-----

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی