دکتر علیرضا متحدی

وکیل پایه یک دادگستری (قبول دعاوی حقوقی، کیفری، ملکی، و خانواده)

وکیل پایه یک دادگستری (قبول دعاوی حقوقی، کیفری، ملکی، و خانواده)

در این سایت اطلاعات حقوقی که دارای جذابیت، و عمدتاً مورد نیاز مردم است منتشر می‌شود. باشد که مورد رضایت و استفاده عزیزان قرار گیرد. در هر موضوع ضمن توضیح مختصر، یک نمونه رأی دادگاه از پرونده‌های واقعی ارائه شده است. (جهت دریافت تصویرها با کیفیت اصلی، روی آن کلیک نمایید)
همچنین تلاش می‌شود در حد امکان سوالات مطرح شده را پاسخگو باشیم. می‌توانید سوالات خود را در پیام‌رسان‌های ایتا، بله، واتساپ، یا تلگرام مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.
راه‌های ارتباطی را در منوی «تماس با ما» جستجو نمایید.

شبکه های اجتماعی

ازدواج دارای ابعاد و ویژگی های متعددی است. یکی از پررنگ ترین جنبه های آن مسائل شرعی و فقهی در ارتباطات اعضای خانواده است. در ادامه فتاوای مرجع تقلید حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در خصوص موضوعات مربوط به ازدواج و زناشویی آورده شده است. هرچند ممکن است افراد مقلد ایشان نباشند، اما با مطالعه استفتائات احکام شرعی موضوع حدوداً مشخص خواهد شد:


.

.

عقد دائم فسخ نکاح
عقد موقت .                             .
مسائل جنسی
طلاق نگاه
متفرقه روابط زن و مرد
اولاد محرم و نامحرم
ازدواج با سایر فرق وطی به شبهه
ازدواج های حرام مقدمات ازدواج

زنا

١ – تفاوت ازدواج موقت با زنا
فرق ازدواج موقت با زنا چیست که یکی حلال و دیگری حرام است؟ چون در زنا نزدیکی انجام می شود و پولی هم رد و بدل می شود و در ازدواج موقت نیز همینطور است، فقط در ازدواج موقت یک جمله به عنوان صیغه ادا می شود.
ازدواج موقت تمام احکام ازدواج را دارد به جز نفقه و بعضی از جزئیات دیگر، اما فرزند از آنها ارث می برد و مسئولیت عدّه نگه داشتن بعد از پایان مدت بر دوش زن می باشد و زن هرگز نمی تواند در این مدت همسر مرد دیگری شود و امثال آن.
٢ – برطرف شدن گناه زنا
آیا ازدواج بعد از زنا سبب برطرف شدن گناه زنا خواهد شد؟
تأثیرى در برطرف شدن گناه زنا ندارد؛ مگر این که جداً از کار خود توبه کند.
٣ – مشروعیت ارش البکارة یا مهرالمثل در زنا
لطفاً در خصوص ارش البکارة، در دو فرض بلوغ و عدم بلوغ زانیه، بفرمایید:
1ـ آیا زانیه در موارد ذیل مستحقّ ارش البکارة مى باشد؟
2ـ زنا با رضایت و میل وى انجام شود.
3ـ زنا در اثر اکراه یا عنف واقع گردد.
4ـ زنا با فریب وى، مبنى بر وعده قطعى ازدواج و مانند آن، انجام پذیرد.
در صورت بلوغ و رضایت، ارش بکارت و مهر المثل مشروع نیست. و در صورت عنف، یا عدم بلوغ، مهر المثل ثابت است. و با وجود مهر المثل، نوبتى به ارش بکارت نمى رسد.
٤ – زنای زن در زمان حق حبس
زن از حق مشروع خود- مبنی بر عدم تمکین- استفاده نموده و با وجود دسترسی به شوهر در اثر فشار غریزه جنسی مرتکب عمل شنیع زنا شده است آیا زنای وی محصنه محسوب می شود یا غیر محصنه ؟
آری، زنای محصنه محسوب می شود مگر اینکه حق حبس را برای ضرورت فوق العاده ای اعمال کرده باشد.
٥ – ملاک زنای غیر محصنه شخص همسر دار
فرد باید چه مدتی از همسرش دور باشد و به وی دسترسی نداشته باشد تا زنای وی محصنه تلقی نشود؟
همین اندازه که به طور متعارف نتواند از همسر خود استفاده کند زنای محصنه نیست
٦ – زنای دختر بعد از عقد دائم
دخترى با پسرى ازدواج کرده است و صیغه دائمى بین اینها خوانده شده، ولى هنوز عروسى نکرده اند و دختر در خانه پدر زنا کرده است، آیا این زنا محصنه است یا غیر محصنه؟
زناى محصنه نیست.

٧ – ازاله بکارت در فرض اغفال و عدم اغفال دختر
پسر و دخترى با یکدیگر رابطه نامشروع برقرار کرده، و در نتیجه بکارت دختر زائل شده است. لطفاً به سؤالات زیر پاسخ دهید:
1ـ اگر عمل با رضایت دختر و بدون اغفال صورت گرفته باشد، حکم مسأله چیست؟
2ـ اگر عمل با رضایت ولى با اغفال دختر همراه بوده باشد، آیا ارش البکارة تعلّق مى گیرد؟
١- در فرض مسأله، ارش البکارة یا مهر المثل تعلّق نمى گیرد.
٢- چنانچه منظور از اغفال این است که رضایت به مادون آمیزش داده، ولى او آمیزش کرده، باید مهر المثل او را بدهد. و اگر منظور از اغفال این است که پسر به او اطمینان داده که ازاله بکارت نخواهد شد، باید ارش البکارة بپردازد..
٨ – زنا با عروس
اگر مردی (نعوذ بالله) به عروس خود تجاوز کند آیا عروس به همسر خود حرام می شود؟
حرام نمی شود ولی ارتکاب چنین زنائی مجازات سنگینی دارد.
٩ – زنای زن در دوران عقد کردگی
زنی که بیش از یک سال عقد کرده و با شوهرش فقط یکبار جماع نموده باشد درصورت ارتکاب زنا آیا زنای ایشان محصنه است؟ با وجود اینکه عرف محلی عروسی را مبنای شروع زناشوئی می داند و امکان جماع برای زن با توجه به شرایط محلی و عرف محل وجود ندارد.
زنای محصنه محسوب نمی شود ولی زشتی زنا از نظر شرع اسلام در هر حال بسیار روشن است.
١٠ – تعلق مهرالمثل در صورت اقرار به زنا
چنانچه مردى یک بار اقرار به زنا کند، آیا مى توان او را به پرداخت ارش البکارة، یا مهر المثل (در صورت تحقّق شرایط آن،) محکوم کرد؟
احتیاط واجب آن است که اگر اقرار به تحقّق زناى به عنف، یا ازاله بکارت به عنف کرده باشد، مهر المثل را بپردازد.
١١ – تعلق مهرالمثل در صورت اقرار به زنا
چنانچه مردى یک بار اقرار به زنا کند، آیا مى توان او را به پرداخت ارش البکارة، یا مهر المثل (در صورت تحقّق شرایط آن،) محکوم کرد؟
احتیاط واجب آن است که اگر اقرار به تحقّق زناى به عنف، یا ازاله بکارت به عنف کرده باشد، مهر المثل را بپردازد.
١٢ – مهریه در زنای به عنف با غیر باکره
آیا زناى به عنف نسبت به غیر باکره، مهر المثل دارد؟
آرى مهر المثل دارد.
١٣ – نظر پزشکی قانونی در اثبات زنا
آیا حاکم شرع مى تواند براى اثبات زنا یا لواط، پایه و اساس علم خود را نظریه پزشک قانونى قرار داده(متّهمین راجهت معاینه)انجام آزمایشات دقیق علمى به او معرفى کند، یا این که در این گونه موارد نفس رؤیت شهود در اثبات حد لازم است؟
نظریه پزشک قانونى به تنهایى کافى نیست.
١٤ – زنای بعد از عقد دائم
پسر و دخترى زنا کردند و پسر بعد از این عمل با دختر دیگرى ازدواج کرده است، امّا بعد از تزویج نیز همین عمل را با آن دختر تکرار کرده است، آیا این زنایى که بعد از تزویج پسر با دختر دوّم ادامه داشته، زناى محصنه محسوب مى شود؟
هرگاه بعد از ازدواج، عروسى کرده و این عمل را با دختر اوّل ادامه مى دهد، زناى محصنه محسوب مى شود.
١٥ – تبعید کردن زانی و زانیه
در صورتى که برگشتن دختر و پسر زناکار به محل زندگیشان باعث مفسده و اختلافاتى بین اهالى آن محل شود، آیا مى توان آنها را به محل دیگرى تبعید کرد؟
هرگاه ماندن آنها در محل خود موجب فساد شود، مى توان آنها را به محل دیگرى فرستاد.
١٦ – ذاتی یا عرضی بودن حرمت زنا
آیا حرمت زنا ذاتى است و یا عرضى؟
اگر منظور از ذاتى بودن این باشد که زنا حرام است خواه آثار زیانبارى داشته باشد و خواه نداشته باشد، جواب این است که آرى حرمت زنا ذاتى است.
١٧ – ولد الزنا
آیا طفل متولّد از زنا، حکم فرزند شرعى را دارد؟
طفل متولّد از زنا، از نظر حضانت و وجوب انفاق و مانند آنها (جز در مواردى که دلیل قائم بر استثنا آن شده است مانند مسأله ارث) حکم فرزند شرعى را دارد، بنابراین ولدالزّنا تمام احکام محرمیّت و وجوب نگهدارى و تربیت را دارد فقط ارث نمى برد.
١٨ – معنی زنای محصنه
سلام.خسته نباشد.بفرمایید که زنای محصنه چیست؟چرا از بقیه مجزا شده؟
متشکرم.
منظور از زنای محصنه اینست که کسی که همسر دارد و می تواند با همسرش نیاز خود را برطرف کند به سراغ زن یا مردی برود که با او نامحرم است و مجازات این کار شدیدتر است.
١٩ – انجام گناه در صورت تهدید دیگران
اگر شخصی به وسیله اسلحه، چاقو و ... انسان را تهدید کند و از ما بخواهد گناهی را انجام دهیم مثلا زنا کنیم یا اینکه بگوید آبروی ما را می برد ما باید چه کار کنیم؟ آیا باید از جان خود گذشته و گناه نکنیم یا برای حفظ جان گناه کنیم؟
در مواردی که تهدید جدی است می توان کار مورد نظر را انجام داد مگر اینکه درخواست قتل دیگری باشد که انجام آن برای فرار از مرگ جایز نیست.


لواط


١ – لواط و حکم آن
توضیح کامل لواط و همچنین حکم ان را میخواستم ؟
مقاربت جنسی دو مذکر را با یکدیگر لواط می نامند که از گناهان کبیره است و حکم آن اعدام می باشد.
٢ – لواطی که در آن دخول صورت نگرفته
حکم عمل لواط که در آن دخولی صورت نگیرد چیست ؟
حرام است و از گناهان کبیره محسوب می شود و چنانچه برای حاکم شرع ثابت شود یکصد ضربه تازیانه دارد.
تعداد بازدیدکنندگان: 1429لینک اختصاصیارسال به دوستان
٣ – احصان در لواط
آیا در لاطى احصان را شرط مى دانید؟
در لواط فرقى میان محصن و غیرمحصن نیست.


استمناء


١ – راه رهایی از فشار جنسی
گرفتار شهوت هستم مرا راهنمایی کنید.
هرگاه از عوامل تحریک مانند مجالس و دوستان ناباب و فیلم ها و عکس های محرک پرهیز کنید و همه روزه مقدار قابل ملاحظه ای ورزش نمایید و خود را به خدا بسپارید ان شاء الله محفوظ می مانید
٢ – خارج شدن رطوبت در حین مطالعه مطالب جنسی
اگر در حین خواندن مطالب مربوط به مسائل جنسی آبی چسبناک از انسان خارج شود آیا بجا آوردن غسل جنابت واجب است؟ لازم به ذکر است که استمناء صورت نمی گیرد.
رطوبت مزبور غسل ندارد و اگر قبلا بعد از بول استبراء کرده اید پاک نیز می باشد.
٣ – خروج منی بر اثر صحبت تلفنی با همسر
اگر مرد به مدت طولانی از همسرش بعلت شغلی دور باشد صحبتهای تلفنی عاشقانه با همسرش که حتی ممکن است منجر به خروج منی شود حکم استمنا دارد یا خیر ؟
چنانچه موجب خروج منی شود حکم استمناء را دارد و جایز نیست.
٤ – خروج منی بر اثر گفت وشنود حرفهای عاشقانه
اگر حرف های عاشقانه با همسر شرعی چه بصورت تلفنی یا از طریق sms یا حضوری موجب خروج منی شود حکم استمنا خواهدداشت یا نه ؟
در صورتیکه حضوری باشد اشکالی ندارد اما در صورتیکه غیر حضوری باشد و منجر به خروج منی شود جایز نیست.
٥ – راههای غلبه بر نیازهای جنسی
برای ازدواج علاوه بر بلوغ جنسی رسیدن به بلوغ اقتصادی وفکری لازم است و رسیدن به این دو بلوغ غالبا چند سال بعد از بلوغ جنسی امکان پذیر است، برای رفع نیازهای جنسی در این فاصله دین اسلام چه راهکاری ارائه می دهد؟
چنانچه از عوامل تحریک نظیر فیلمها و کتابها و مجلات و نشریات فاسد و مجالس آلوده، و دوستان ناباب و حتی غذاها و مناظر تحریک کننده اجتناب ورزید، و اوقات فراغت خود را با مطالعه کار و مانند آن پر کنید، و بر خداوند توکل نمائید و هر روز مقداری ورزش کنید انشاء الله بر هوای نفس و وسوسه های شیطان غلبه خواهید کرد، ما هم برای موفقیت شما دعا می کنیم.
٦ – حکمت و چرایی غریزه جنسی
آیا مسائل جنسی اصولا همانند خوردن و آشامیدن و خوابیدن جزء نیاز های اولیه انسانی می باشد یا این امر تنها شبهه ایست که از سوی علم روانشناسی روز وارد گردیده است؟ اگر پاسخ قسمت اول مثبت است؟ چگونه می توان انتظار داشت افراد در مدتی بیش از 17 سال با غریزه خود مبارزه کنند و با راهکار های ارائه شده خود را از گناه باز دارند آیا کمی غیر منطقی نیست؟
غریزه جنسی موهبتی است الهی که به انسان و حیوانات عطا شده است و مانند خوردن و آشامیدن لازمه بقاء است و چنانچه افراد به احکام اسلام پایبند باشند و از تشریفات و تجملات و چشم و هم چشمی ها بپرهیزند و به ازدواج ساده و بی آلایش و زندگی بی تکلف قانع باشند خواهید دید که احکام اسلام کاملاً منطقی و نجات بخش است.

التذاذ زن و شوهر


١ – آمیزش جنسی در ایام شهادت
آیا در روزها یا شب های شهادت اهل بیت علیهم السلام و مناسبت های عزاداری، همبستر شدن زن و شوهر اشکال دارد؟
این کار حرام نیست اما سزاوار است در شب های شهادت رعایت شود مانند آنکه انسان در عزای نزدیکان خود از قبیل پدر و مادر چه رفتاری دارد.
٢ – رو به قبله بودن زن و شوهر هنگام نزدیکی
در جایی خواندم نزدیکی با زن در صورتی که رو به قبله باشدصحیح نیست.آیا این مطلب صحیح است یا خیر؟حکم آن چیست؟منظور ازرو به قبله همان حالت خوابانیدن مرده رو به قبله است یا خیر؟
١ـ نزدیکی در حالت رو به قبله کراهت دارد. ٢ـ منظور این است که سرشان در جهت قبله نباشد.
٣ – مقاربت با همسر از پشت
آیا مقاربت باهمسر از طریق مقعد اشکال دارد یا نه?
در صورت رضایت همسر کراهت شدید دارد و در صورت عدم رضایت حرام است.
٤ – تهیه فیلم از رابطه زناشوئی توسط زوجین
اگر انسان از رابطه زناشویی خودش با همسرش فیلم تهیه نماید و فقط خودش یا با همسرش نگاه کنند از نظر شرعی چه حکمی دارد ؟
شرعاً اشکالی ندارد ولی با توجه به اینکه همیشه احتمال دارد اینگونه فیلم ها به دست دیگران بیفتد ، بهتر آن است از این کار پرهیز شود .
٥ – استفاده از فیلمها و مقالات نامشروع برای آموزش روابط جنسی
ایا استفاده از فیلمهای ومقالات نامشروع برای آموزش روابط جنسی جایزاست
جایز نیست و در درازمدت آثار نامطلوبی دارد.
٦ – تازیانه زدن به همسر جهت تحریک جنسی
آیا تازیانه زدن همسر (ازدواج دائم یا موقت) برای لذت جنسی بیشتر در صورت رضایت خود زن جایز است؟ (اگر آسیب زیادی به او نرسد) در صورت جایز نبودن برای کنترل این میل موجود در بعضی آقایان یعنی آزار جنسی جنس مخالف (البته در حد کم) چه توصیه ای می فرمایید؟
این کار جایز نیست. کسی که مبتلا به این بیماری است باید تحت درمان نزد پزشک متخصص قرار گیرد.
٧ – حکم وطی در دبر زوجه
لطفا بفرمایید وطی در دبر زن ( در زمان عادت ماهانه و غیرآن) چه حکمی دارد و چرا اکثراً نهی می کنند آیا اشکال پزشکی دارد ؟
احتیاط آن است که در زمان عادت ماهیانه ترک شود و در غیر آن این کار بدون رضایت زوجه حرام و با رضایت وی کراهت شدید دارد ضمنا اشکال پزشکی آن قابل انکار نیست و تکرار آن سبب نوعی انحراف جنسی می شود.
٨ – استفاده از اسپری جنسی
آیا استفاده از اسپری جنسی برای مردان جایز است؟
در صورتی که ضرر خاصی نداشته باشد اشکالی ندارد ولی در طولانی مدت ضررهایی در پی خواهد داشت.
٩ – عقیم کردن به خاطر عدم توانایی بر ازدواج
اگر مردى به هیچ وجه قادر به ازدواج نباشد یعنى همیشه در امور زندگیش با شکست مواجه بوده و حتّى قادر به سبکترین نوع ازدواج هم نیست و ازدواج نکردن هم موجب اختلالاتى در بدنش مى شود، آیا مى تواند به وسیله خوردن دارو و یا عمل جراحى، مردى خود را از بین ببرد؟
جایز نیست و باید صبر کند تا خداوند فرجى براى او فراهم سازد.
١٠ – احساس لذت غیر ارادی از جنس مخالف
جوان مجرّدى در برخورد با نامحرم دچار مشکل است. این برخوردها و نگاههاى غیر مستقیم و گاه مستقیم (که بنا به ضرورت و از روى ناچارى انجام مى شود،) و حتّى در برخى موارد شنیدن صداى نامحرم و صداى پاى او، برایش نوعى لذّت به همراه دارد. لازم به ذکر است محدود کردن خود و خانه نشینى براى فرار از مشکل مطرح شده، تنها براى مدّتى او را از این صحنه ها دور مى کند، امّا در برخوردهاى بعدى، که به ناچار هر انسانى ناگزیر از آن است، اوّلا: این حالتها در او تشدید مى شود، به طورى که گاه حتّى در برخورد با محارم نیز مشکل مطرح شده بروز مى کند، ثانیاً: در دراز مدّت به علّت قطع ارتباط با دیگران، و بیرون نرفتن از منزل، و حتّى ترک درس و تحصیل در دانشگاه، و چشم پوشیدن از تلویزیون و تصاویر و عکسها، و در یک کلام به انزوا نشستن، باعث بروز ناراحتیهاى مختلف جسمى و روحى از جمله افسردگى و ناراحتیهاى عصبى او خواهد شد. وظیفه شرعى چنین شخصى چیست؟
به هیچ وجه لازم نیست با مردم قطع رابطه کند، و خانه نشین شود. همین اندازه که عمداً نگاه نکند مشکلى ندارد، حتّى اگر قهراً و بدون اختیار براى او لذّتى حاصل شود.
١١ – حق زن برای در خواست همبستری
١-آیا زن حق دارد در برابر درخواست مرد برای تمکین در حد چند ساعت مهلت بخواهد؟ برای مثال بگوید بعد از انجام این تکلیف می آیم؟2- در صورتیکه زن در ساعات پایانی ایام حیض به سر می برد آیا می تواند از تمکین خودداری کند تا پایان این دوران تا بتواند در لذت جنسی شریک باشد؟3- آیا مرد نیز در قبال مطالبه همسر برای همبستری وظیفه ای دارد یا خیر؟
١_ در صورتی که وقت طولانی نباشد مانعی ندارد.
٢_ در صورتی که هنوز حیض او تمام نشده تمکین به معنای آمیزش جنسی جایز نیست ولی تمتعات دیگر مانعی ندارد.
٣_ در صورتی که همسر ممکن است به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که به خواسته او عمل کند.
١٢ – پشت به قبله بودن با بدن عریان
در حالاتی که بدن انسان کاملاً عریان است نظیر غسل، استحمام و آمیزش جنسی، آیا بهتر است انسان رو به قبله یا پشت به قبله نباشد یا اینکه تفاوتی ندارد؟
در غسل و استحمام تفاوتی ندارد ولی هنگام آمیزش رو به قبله یا پشت به قبله نباشد.
١٣ – لزوم اجابت زن برای درخواست همبستری
آیا مرد نیز در قبال مطالبه همسر برای همبستری وظیفه ای دارد یا خیر؟
در صورتی که همسر ممکن است به گناه بیفتد احتیاط واجب آن است که به خواسته او عمل کند.
١٤ – عدم رضایت زوجه در وطی از دبر
در مورد نزدیکی از دبر گفته شده:«اگر زن ناراضی باشد این کار جایز نیست» سؤال این است که آیا سبب و منشأ عدم رضایت هم در حکم تأثیر دارد یا تنها در صورتیکه علت عدم رضایت اذیت شدن وی باشد حکم تحریم جاری است؟ (یعنی اینکه اگر بی دلیل از این کار منع می کند یا دلیل قابل توجهی نداشته باشد بگوییم حکم تحریم جاری نخواهد بود)
به هر دلیل اگر زوجه رضایت به این کار نداشته باشد وطی در دبر حرام است.
١٥ – نزدیکی نکردن با همسر بیش از چهار ماه
آیا درست است که اگر تا چهار ماه بعد از مراسم عروسی عمل جنسی صورت نگیرد و زن باکره باقی بماند زن و شوهر به هم نامحرم می شوند؟ اگر اصل مطلب درست است این مدت به چه میزان است؟
چنین حرفی صحت ندارد.
١٦ – نزدیکی در دوران قاعدگی
آیا نزدیکی با همسر در دوران قاعدگی حرام است؟
آری، حرام است.
١٧ – خوردن شیر همسر
لطفا بفرمایید خوردن شیر همسرم که به فرزندم شیر میدهد چه حکمی دارد ؟
اشکالی ندارد.
١٨ – استمتاع از همسر در دوران حیض
نزدیکی در دوران حیض بدون انجام دخول چه حکمی دارد؟
حرام نیست.
١٩ – تمکین در ساعات پایانی عادت ماهانه
در صورتی که زن در ساعات پایانی ایام حیض به سر می برد آیا می تواند از تمکین خودداری کند تا پایان این دوران تا بتواند در لذت جنسی شریک باشد.؟
در صورتی که هنوز حیض او تمام نشده ، تمکین به معنای آمیزش جنسی جایز نیست ولی تمتعات دیگر مانعی ندارد.

آموزش مسائل جنسی

١ – استفاده از فیلمها و مقالات نامشروع برای آموزش روابط جنسی
ایا استفاده از فیلمهای ومقالات نامشروع برای آموزش روابط جنسی جایزاست
جایز نیست و در درازمدت آثار نامطلوبی دارد.
٢ – آموزش مسائل جنسی
با توجّه به معضلات کنونى اجتماع، که بعضاً نتیجه عدم آگاهى صحیح جوانان از مسائل جنسى است، آیا آموزش مسائل جنسى را در جامعه، براى پیشگیرى از بیمارى هاى واگیردار، با رعایت حریم خانواده، و با توجّه به سنّ نوجوانان و جوانان، و با استفاده از متون آموزشى مناسب، مجاز مى دانید؟
تجربه نشان داده که آموزش مسائل جنسى به سبک غربى، که فعلا مطرح است، مفاسد زیادى در بر دارد، و در بسیارى از اوقات نتیجه معکوس مى دهد.