دکتر علیرضا متحدی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

فضایی برای انتشار مطالب حقوقی و روانشناسی

مرد خردمند هنر پیشه را
عمر دو بایست در این روزگار
تا به یکی تجربه اندوختن
با دگری تجربه بردن به کار!

مهمترین ابزار قدرت و موفقیت در زمانه حاضر "آگاهی" است. اگر افراد قبل از هر اقدامی جستجوی اطلاعات نمایند، و اگر صاحبان دانش و تجربه و اندیشه، احساس وظیفه کنند که تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهند، همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیمات درست تر، جلو خسارات و شکستها را گرفته و استفاده بهتری از عمر و انرژی خود داشته باشند.

در این پیج اطلاعاتی در حوزه حقوق و روانشناسی که دارای جذابیت، و عمدتا مورد نیاز مردم است منتشر می شود. باشد که مورد رضایت و استفاده قرار گیرد.
همچنین تلاش می شود در حد امکان سوالات حقوقی عزیزان را پاسخگو باشیم. می توانید سوالات خود را در پیامرسانهای داخلی مطرح فرمایید. در اولین فرصت و در حد مقدورات پاسخ کافی ارائه خواهد شد.

تابلو اعلانات

ازدواج دارای ابعاد و ویژگی های متعددی است. یکی از پررنگ ترین جنبه های آن مسائل شرعی و فقهی در ارتباطات اعضای خانواده است. در ادامه فتاوای مرجع تقلید حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در خصوص موضوعات مربوط به ازدواج و زناشویی آورده شده است. هرچند ممکن است افراد مقلد ایشان نباشند، اما با مطالعه استفتائات احکام شرعی موضوع حدوداً مشخص خواهد شد:


.

عناوین اصلی:

عقد دائم فسخ نکاح
عقد موقت                                 مسائل جنسی
طلاق نگاه
متفرقه روابط زن و مرد
اولاد محرم و نامحرم
ازدواج با سایر فرق وطی به شبهه
ازدواج های حرام مقدمات ازدواج

عناوین فرعی طلاق:

شرایط طلاق                                  انواع طلاق
احکام رجوع متفرقه طلاق
احکام طلاق احکام عدّه
طلاق غیابی محلّل
ظهار


1 – تعریف ظهار
ظهار چیست و گونه محقق می گردد؟
ظهار آن است که کسی به همسرش بگوید تو مانند مادر من هستی و هدفش از این کار این باشد که از او جدا شود.
2 – عبارتی که با آن ظهار محقق می شود
آیا صحت دارد که برخی می گویند جملاتی وجود دارد که اگر مرد به همسر خودش بگوید، زن و شوهر بر هم حرام می شوند ؟ این جملات چیست؟ پس از گفتن این جملات تکلیف و چاره چست؟
احکامی است در مورد ظهار، یعنی این که مرد به همسرش بگوید: «ظهرک کظهر امّی» یعنی اینکه شما مانند مادر من هستید که اگر این عبارت همراه با قصد و به صورت جدی گفته شود، همسرش به او حرام می شود که برای حلیت، مرد باید کفاره بدهد.
3 – شرایط تحقق ظهار
ظهار چیست و گونه محقق می گردد؟
کسی که ظهار کرده تکلیفش چیست ؟
1ـ ظهار آن است که کسی به همسرش بگوید تو مانند مادر من هستی و هدفش از این کار این باشد که از او جدا شود.
2ـ ظهار باید در حضور دو نفر عادل و در حال پاکی باشد که در آن پاکی با شوهر آمیزش نکرده باشد در این صورت واجب است بر او کفاره بدهد و بعد از کفاره رابطه عادی را با همسرش داشته باشد.
4 – حکم مردی که ظهار کرده
کسی که ظهار کرده تکلیفش چیست ؟
ظهار باید در حضور دو نفر عادل و در حال پاکی باشد که در آن پاکی با شوهر آمیزش نکرده باشد در این صورت واجب است بر او کفاره بدهد و بعد از کفاره رابطه عادی را با همسرش داشته باشد.
5 – عبارتی که با آن ظهار محقق می شود
آیا صحت دارد که برخی می گویند جملاتی وجود دارد که اگر مرد به همسر خودش بگوید، زن و شوهر بر هم حرام می شوند ؟ این جملات چیست؟ پس از گفتن این جملات تکلیف و چاره چست؟
احکامی است در مورد ظهار، یعنی این که مرد به همسرش بگوید: «ظهرک کظهر امّی» یعنی اینکه شما مانند مادر من هستید که اگر این عبارت همراه با قصد و به صورت جدی گفته شود، همسرش به او حرام می شود که برای حلیت، مرد باید کفاره بدهد.
6 – کفاره ظهار
این جانب مدّت 24 سال است که با خانمم زندگى مى کنم و داراى شش فرزند مى باشیم، در این مدّت با دخالت مستقیم پدر و مادر و برادر خانمم رو به رو بوده ام و زندگى تلخى را گذرانده ام تا این که مدّتى قبل دیگر کارد به استخوانم رسید و تصمیم به جدایى از همسرم گرفتم و چون در تصمیم خود جدّى بودم در چند جلسه (البتّه به فارسى) گفتم: همسرم مانند خواهر و مادرم براى من مى باشد، حال همسرم از گذشته خود پشیمان شده و تعهّد داده که دیگر مثل گذشته به تحریکات بستگان خود گوش نکند و من هم مى خواهم مدّتى دیگر به ایشان فرصت بدهم و با ایشان زندگى کنم با توجّه به گفته بالا آیا مى توانم با ایشان به عنوان زن و شوهر زندگى کنم؟
چنانچه این سخن را در حالى گفته اید که دو شاهد عادل حضور داشته اند و آن زن هم در حال عادت نبوده بعد از پاک شدن با او نزدیکى نکرده باشید باید کفّاره بدهید و کفّاره آن دوماه روزه است که باید سى و یک روز آن پشت سر هم باشد و اگر توانایى به روزه نداشته باشید 60 مسکین را طعام دهید امّا اگر دو شاهد عادل حضور نداشته، کفّاره اى هم ندارد و این سخن بى اثر است، در ضمن توجّه داشته باشید در آن جا که کفّاره لازم باشد تا کفّاره ندهید حلال نمى شود.